ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: TJ skrivet 25 februari 2008 kl. 21:56:56

Titel: Fuktar olja vid cylinderfoten
Skrivet av: TJ skrivet 25 februari 2008 kl. 21:56:56
Har märkt att det läcker lite olja på två ställen vid cylinder foten på 350:in. Är på insugs sidan på två ställen exakt samma ställe symetriskt sett. Torkar man bort och far å bränner ett par mil så ser man att det har fuktat olja vid packningen, inte så att det rinner eller droppar, men man ser att det har blivit lite blött vid packningen. Nån som har liknade på sin 350 ? Kan man testa att dra åt cylindern mot blocket eller är det packningen som är kass ? Var drar man åt isf. är det dom två insexarna på var sida om cylindern eller sitter det försänkta insex under toppen ?
Kanske läker ut 1ml på 200 mil så nån betydelse kan det inte ha. Men är man pedant stör man sig ju på jävlat allt  :evil:

Ids då fan inte ta lös cylindern för att åtgärda. Då rullar jag ut fanskapet i skogen, trycker ner en trasa i tanken å fjuttar på, å köper en 700  :D
Titel: Uschh
Skrivet av: Eatv skrivet 25 februari 2008 kl. 22:43:46
Du måste tyvär byta den..

Har det börjat läcka så fortsätter det..
om du drar åt bultarna så blir det fel moment draget och du förstör pinbultarna som skall bara dras i ett visst moment
drar du åt mer så går dessa sönder och drar sönder din cylinderfot den blir sne med andra ord..
Titel: Fuktar olja vid cylinderfoten
Skrivet av: Turbo skrivet 26 februari 2008 kl. 00:18:57
Kan hjälpa att ha i lite STP Oljetillsats, det hjälper till att göra oljan lite segare, har du nu helsyntet-olja i , så är den lite tunnare än vanlig olja, och det gör att den gärna "kryper" :wink: .
Titel: Fuktar olja vid cylinderfoten
Skrivet av: lasse skrivet 26 februari 2008 kl. 08:34:33
Citat från: "Turbo"
Kan hjälpa att ha i lite STP Oljetillsats, det hjälper till att göra oljan lite segare, har du nu helsyntet-olja i , så är den lite tunnare än vanlig olja, och det gör att den gärna "kryper" :wink: .
STP Oljetillsats  är de bra för kopplingen ???
Titel: Fuktar olja vid cylinderfoten
Skrivet av: lasse skrivet 26 februari 2008 kl. 08:34:44
Citat från: "Turbo"
Kan hjälpa att ha i lite STP Oljetillsats, det hjälper till att göra oljan lite segare, har du nu helsyntet-olja i , så är den lite tunnare än vanlig olja, och det gör att den gärna "kryper" :wink: .
STP Oljetillsats  är de bra för kopplingen ???
Titel: Fuktar olja vid cylinderfoten
Skrivet av: trd_4x4 skrivet 26 februari 2008 kl. 10:49:42
Hej, du kan också prova att "spackla" i lite hög.temp silikon, det gjorde jag och det funkar utmärkt.
Titel: Fuktar olja vid cylinderfoten
Skrivet av: corba skrivet 26 februari 2008 kl. 11:10:46
Jag blir fanemej rädd när jag hör att man inte ids ta hand om sin 4huling.
Byte av cylinderfotspackning tar 2 timmar och packningen kostar ett par 20:or.

Medans man ändå lyft på locket så kan man kolla ventilspelet samtidigt och övrig service.
Man får helt enkelt en service gjord på köpet liksom.

Tyvärr måste man samtidigt byta topppackningen, kostar 2-300kr.

Men vad kostar inte en sanering av skogsmark av olja och bränd plast.

kavla upp ärmarna nu... visa att du kan
Titel: Fuktar olja vid cylinderfoten
Skrivet av: TJ skrivet 26 februari 2008 kl. 17:12:38
Byte av cylinderfotspackning tar 2 timmar och packningen kostar ett par 20:or.

Bra, då kan du snippa förbi och göra det  :wink:
Titel: Fuktar olja vid cylinderfoten
Skrivet av: trd_4x4 skrivet 26 februari 2008 kl. 19:18:48
Visst, det går rätt fort och det är inte dyrt men ibland måste man prioritera...man kan inte göra allt på än gång...och när det tätar, varför inte prova?
Titel: Fuktar olja vid cylinderfoten
Skrivet av: corba skrivet 26 februari 2008 kl. 19:20:50
Det är bara att komma förbi.
Jag bytte nyligen cylinderfotspackning + kamkedja + ventilfjädrar + kontroll av kolvringar och ventiljustering på min LTZ. Och jag gissar att Yamman är ungefär lika lätt mekad. Detta tog 10 timmar inkl matpauser på ca 1 timme och då tog enbart byta av kamkedjan 3 timmar då man måste plocka bort hela kopplingen lamelleller och allt och det strulade en hel del. Därtill tog ventilfjäderbytet och omshimsning ca 2 timmar, samt 2 timmar borttagning och ditsättning av allt lull lull omkring, mycket plast som ska av.

Så enbart packningen gissar jag tar runt 2 timmar.