ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: ICE_Junior skrivet 25 februari 2008 kl. 14:24:04
-
Kan inte minnas att jag läst något om nån som mätt CO2 på sin Dinli här i forumet.. Tjohej vilken skillnad det blev.. Var ut till Tommys Motor och mätte upp den och vid 2,5 varv ut som många förespråkar hade den 0,8 i CO2 så vi vred ut luftskruven ett par varv till tills vi hade 3,5 och det blev stoor skillnad på botten och mellan så ni som tycker era går slött trots en massa modds iväg och kolla CO2 till o börja med.. Min gick magert som satan med 2,5 varv ut..
Solen skiner lär ut o gäsa lite till =)
-
Vad menar du med co2, koldioxid? och att man bör justera en dinli på förgasaren så att den får rätt blandning? Så brukar det vara på förgasarmotorer, både att dom släpper ut co2 och att man ibland behöver ställa in dom.
-
Menar nog CO halten...
CO2 koldioxid e ju samma som man kolsyrar dricka med...
-
Menar nog CO halten...
CO2 koldioxid e ju samma som man kolsyrar dricka med...
Stämmer ju iofs att CO2 kolsyrar man dricka med (man löser det i vatten så att kolsyra bildas) men det bildas CO2 vid förbräning av bensin och andra kolhaltiga ämnen. Och nej CO2 och kolsyra är inte samma sak.
-
Menar nog CO halten...
CO2 koldioxid e ju samma som man kolsyrar dricka med...
Stämmer ju iofs att CO2 kolsyrar man dricka med (man löser det i vatten så att kolsyra bildas) men det bildas CO2 vid förbräning av bensin och andra kolhaltiga ämnen. Och nej CO2 och kolsyra är inte samma sak.
Brukar det inte i "folkmun" vara så pass liknämnigt att man kallar det samma?
Annars förstår jag inte vad han menar(?) Tillsätter han CO2 för att öka förbränningen, detta bör väl leda till att den effektiva förbränningen minskar eller har jag fel?
-
Menar nog CO halten...
CO2 koldioxid e ju samma som man kolsyrar dricka med...
Stämmer ju iofs att CO2 kolsyrar man dricka med (man löser det i vatten så att kolsyra bildas) men det bildas CO2 vid förbräning av bensin och andra kolhaltiga ämnen. Och nej CO2 och kolsyra är inte samma sak.
Brukar det inte i "folkmun" vara så pass liknämnigt att man kallar det samma?
Annars förstår jag inte vad han menar(?) Tillsätter han CO2 för att öka förbränningen, detta bör väl leda till att den effektiva förbränningen minskar eller har jag fel?
CO2 är koldioxid, om man pressar den samman till flytande form så blir den kolsyra vilket man kan kolsyra dryck med, ja. Men en bil/mc släpper inte ut kolsyra i avgaserna.
Om man justerar förgasaren på olika sätt får man olika mängd CO2 i avgaserna pga skillnaderna i förbränning. får man till förbränningen så effektiv som möjligt så går hojen som bäst.
-
Menar nog CO halten...
CO2 koldioxid e ju samma som man kolsyrar dricka med...
Stämmer ju iofs att CO2 kolsyrar man dricka med (man löser det i vatten så att kolsyra bildas) men det bildas CO2 vid förbräning av bensin och andra kolhaltiga ämnen. Och nej CO2 och kolsyra är inte samma sak.
Brukar det inte i "folkmun" vara så pass liknämnigt att man kallar det samma?
Annars förstår jag inte vad han menar(?) Tillsätter han CO2 för att öka förbränningen, detta bör väl leda till att den effektiva förbränningen minskar eller har jag fel?
CO2 är koldioxid, om man pressar den samman till flytande form så blir den kolsyra vilket man kan kolsyra dryck med, ja. Men en bil/mc släpper inte ut kolsyra i avgaserna.
Om man justerar förgasaren på olika sätt får man olika mängd CO2 i avgaserna pga skillnaderna i förbränning. får man till förbränningen så effektiv som möjligt så går hojen som bäst.
-
Menar nog CO halten...
CO2 koldioxid e ju samma som man kolsyrar dricka med...
Stämmer ju iofs att CO2 kolsyrar man dricka med (man löser det i vatten så att kolsyra bildas) men det bildas CO2 vid förbräning av bensin och andra kolhaltiga ämnen. Och nej CO2 och kolsyra är inte samma sak.
Brukar det inte i "folkmun" vara så pass liknämnigt att man kallar det samma?
Annars förstår jag inte vad han menar(?) Tillsätter han CO2 för att öka förbränningen, detta bör väl leda till att den effektiva förbränningen minskar eller har jag fel?
CO2 är koldioxid, om man pressar den samman till flytande form så blir den kolsyra vilket man kan kolsyra dryck med, ja. Men en bil/mc släpper inte ut kolsyra i avgaserna.
Om man justerar förgasaren på olika sätt får man olika mängd CO2 i avgaserna pga skillnaderna i förbränning. får man till förbränningen så effektiv som möjligt så går hojen som bäst.
Koldioxid i flytande form kallas för kolsyresnö, nu ser jag kopplingen!
Så det är när man löser upp detta i vatten som man får kolsyrad dryck, enkelt! Vet inte vad jag fått för mig, men nu löste sig knutarna om man säger så!
-
Bra att den går bättre! :P
Vad heter förgasare på din Dinli?
Var sitter den luftskruven på förgasare som du pratar om...
-
Menar nog CO halten...
CO2 koldioxid e ju samma som man kolsyrar dricka med...
Stämmer ju iofs att CO2 kolsyrar man dricka med (man löser det i vatten så att kolsyra bildas) men det bildas CO2 vid förbräning av bensin och andra kolhaltiga ämnen. Och nej CO2 och kolsyra är inte samma sak.
Brukar det inte i "folkmun" vara så pass liknämnigt att man kallar det samma?
Annars förstår jag inte vad han menar(?) Tillsätter han CO2 för att öka förbränningen, detta bör väl leda till att den effektiva förbränningen minskar eller har jag fel?
CO2 är koldioxid, om man pressar den samman till flytande form så blir den kolsyra vilket man kan kolsyra dryck med, ja. Men en bil/mc släpper inte ut kolsyra i avgaserna.
Om man justerar förgasaren på olika sätt får man olika mängd CO2 i avgaserna pga skillnaderna i förbränning. får man till förbränningen så effektiv som möjligt så går hojen som bäst.
Koldioxid i flytande form kallas för kolsyresnö, nu ser jag kopplingen!
Så det är när man löser upp detta i vatten som man får kolsyrad dryck, enkelt! Vet inte vad jag fått för mig, men nu löste sig knutarna om man säger så!
Öhh nej inte riktigt så funkar det, kolsyra är co2 som är löst i vatten, kolsyresnö har inget med det att göra utan det är fryst co2 kan man väl säga.
För att ta ett enkelt exempel på nåt som nästan alla ha gjort men inte tänkt på. Ta et glas vatten och ett sugrör och ta sugröret och blåsbubblor i vattnet en stund, och du har kolsyra. (en världigt svag kolsyra men dock blir det kolsyra.) Vad händer? Jo luften du andas ut består bland annat av koldioxid som kroppen har skapat då den förbrännt energi, och den koldioxiden löses upp i vattnet. Så summa sumarum så är kolsyra co2 löst i vatten och således en förening mellan vatten och koldioxid, medans kolsyresnö är ren koldioxid men i fast form.
Nu blev det lite väl OT men ville bara reda ut begreppen lite. :oops:
-
Öhm menade CO ja. Var nog lite väl mkt CO2 i min läsk så den tog överhanden :roll:
Ville bara påpeka att många nog inte tänker på att mäta upp CO-värdet i avgaserna och ställer in fuggen för optimal blandning.. Att med minimala kostnader få en markant skillnad i effekt.
Vi använde samma CO2 tub på jobbet både till läsk och paintballbössor när det krisade ;)
-
Bra att den går bättre! :P
Vad heter förgasare på din Dinli?
Var sitter den luftskruven på förgasare som du pratar om...
BSR42.
Sitter plomberad under förgasaren närmast insuget.
Ett varv utskruvad i orginal nu är min typ 5 varv för optimal gång.
-
5 varv?
Du skämtar?
PÅ BSR 37mm så tar skruven liksom slut vid 3 varv.
Det finns gäng kvar men skruven är utsktuvad så mucket att den inte gör mer.
Vid 3-3,5 varv så brukar man byta piloten till en större.
Vad fick du ge till Tommy för inställnignen?
-
Bra att den går bättre! :P
Vad heter förgasare på din Dinli?
Var sitter den luftskruven på förgasare som du pratar om...
BSR42.
Sitter plomberad under förgasaren närmast insuget.
Ett varv utskruvad i orginal nu är min typ 5 varv för optimal gång.
det är den guldfärgade ratten med en fjäder innanför va finns väl bara 1 ja fick sån jävla konstig tomgång när jag vred på den kan ju iofs vara för att den stod rätt :P
-
Då är jag överens med både Hubbe och Beta :)
-
5 varv?
Du skämtar?
PÅ BSR 37mm så tar skruven liksom slut vid 3 varv.
Det finns gäng kvar men skruven är utsktuvad så mucket att den inte gör mer.
Vid 3-3,5 varv så brukar man byta piloten till en större.
Vad fick du ge till Tommy för inställnignen?
Inte enligt hans mek jag skruvade inte själv...
Han tar 300.- ordinarie men jag betalar aldrig ord.priser nåstans :P
Hur som helst blev det stor skillnad..
-
Menar nog CO halten...
CO2 koldioxid e ju samma som man kolsyrar dricka med...
Stämmer ju iofs att CO2 kolsyrar man dricka med (man löser det i vatten så att kolsyra bildas) men det bildas CO2 vid förbräning av bensin och andra kolhaltiga ämnen. Och nej CO2 och kolsyra är inte samma sak.
Bara för att gräva djupare än då i ämnet... :lol:
Är väl ändå koloxid eller om man ska vara riktigt noga kolmonoxid CO som bildas vid ofullständig förbränning av fosila bränslen typ som bensin.
Skulle man där emot ha en mycket mycket effektivare förbränning så kanske man skulle kunne få ut Koldioxid CO2
-
Menar nog CO halten...
CO2 koldioxid e ju samma som man kolsyrar dricka med...
Stämmer ju iofs att CO2 kolsyrar man dricka med (man löser det i vatten så att kolsyra bildas) men det bildas CO2 vid förbräning av bensin och andra kolhaltiga ämnen. Och nej CO2 och kolsyra är inte samma sak.
Bara för att gräva djupare än då i ämnet... :lol:
Är väl ändå koloxid eller om man ska vara riktigt noga kolmonoxid CO som bildas vid ofullständig förbränning av fosila bränslen typ som bensin.
Skulle man där emot ha en mycket mycket effektivare förbränning så kanske man skulle kunne få ut Koldioxid CO2
Stämmer stämmer, men jag tror vi lägger ner den diskussionen nu.
Vi vill ha gada miner här :D