ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: NZ skrivet 22 februari 2008 kl. 18:14:11
-
Hur går man tillväga för att byta drivaxeldamask vid framhjulet. Säkert någon som gjort det så man slipper skruva i onödan :D
Tack på förhand
-
serverbugg
-
serverbugg
-
serverbugg
-
serverbugg, backa inte och tryck igen när det står "sidan kan inte visas"
-
Bäst är att fixa en töjbar universaldamask, sk. quickboot, som töjs ut och träs på med ett särskilt verktyg för drivaxeldamasker. Drivknuten går inte att dela på, så därav finns i princip bara den här metoden. Finns även en damaskvariant där man limmar ihop damasken runt axeln, men är osäker på vad det är för material i dessa, samt om de håller i längden.
Jag lejde en Autoverkstaden-verkstad att töja damasker när jag hade en CF moto inne för reparation av damaskerna. Kostade runt 100:- i arbete.
Viktigt!!
Damaskerna på en 4WD ATV är lika viktigt att hålla smorda som kedjan på en Quad/motorcykel, gummiräfflorna i damaskerna ligger mot varandra, och slits fort om det kommer in en massa grus och damm i kombination med torrt gummi. Smörj dom med en bra siliconspray eller siliconolja/stift nångång i veckan. Bara att kladda på! Jag kör fortfarande med originaldamasker, och har tickat in på 310 mil nu. 8)
Smörj ska ni ha! :wink:
-
Bäst är att fixa en töjbar universaldamask, sk. quickboot, som töjs ut och träs på med ett särskilt verktyg för drivaxeldamasker. Drivknuten går inte att dela på, så därav finns i princip bara den här metoden. Finns även en damaskvariant där man limmar ihop damasken runt axeln, men är osäker på vad det är för material i dessa, samt om de håller i längden.
Jag lejde en Autoverkstaden-verkstad att töja damasker när jag hade en CF moto inne för reparation av damaskerna. Kostade runt 100:- i arbete.
Viktigt!!
Damaskerna på en 4WD ATV är lika viktigt att hålla smorda som kedjan på en Quad/motorcykel, gummiräfflorna i damaskerna ligger mot varandra, och slits fort om det kommer in en massa grus och damm i kombination med torrt gummi. Smörj dom med en bra siliconspray eller siliconolja/stift nångång i veckan. Bara att kladda på! Jag kör fortfarande med originaldamasker, och har tickat in på 310 mil nu. 8)
Smörj ska ni ha! :wink:
Aj! Man lär sig, har smörjt dom med motoroljan. Byter till silicon. Har hållt ändå upp till 519 mil med fel smörja.
-
Hellre smörj än inget alls, som storbonden sa.
Nä, men petroleumprodukter och gummi går aldrig bra ihop. Gäller remmar, däck, gummifästen, damasker, allt som har gummi i sig eller är tillverkat av rent gummi.
Så petroleumfritt ska det vara. Men bättre att du iaf smorde dom än att du istället gjort som majoriteten. Inte alls!
-
Skulle man inte kunna smörja damaskerna med hydralolja eller bromsolja? mig veterligen så påverkar inte dessa oljor gummit negativt.
Själv har jag nu smort mina damasker med vasselin om det är rätt eller fel är jag inte helt säker på, men det borde inte skada något tycker jag
-
det går att ta bort knuten å byta damasken har gjort det på 2 hojar samma sak som på en bil ()p
-
Ska "måste" byta damask bak.. Då de är första gången så är de ju lite spännande :)
På kortet... I vilken ände ska man "öppna" så man kan få på damasken ?? Eller om de finns nå annat knep !?
-
Det brukar finnas en låsring i knuten som ska spännas isär.Sedan är det bara att dra bort knuten.
Vet ej riktigt hur det ser ut på Cfen
Vet att på en del låsringar så finns det inga öglor.Så ibland får man snurra fram öppningen på låsringen och spänna isär den
Lycka till med bytet.Det är nog inga problem ()p
-
Tack :)
Såg en ring i den gröna delen på insida....Håller på å försöker få bort den men de går inte så bra...hehe...
Håller er med info om hur de går..ev lite bilder till framtida problem för andra ! ()p
-
På en Kawasaki bruteforce är det bara att knacka lös knuten. Sätt divaxeln i ett skruvstäd och ta ett stort don och knacka längst in mot drivaxeln på knuten då ska det lossna.
Vet inte om det är lika men så gör man på en Kawa.
Låsringen sitter runt drivaxeln i knuten och den följer med ut. Man får
vara försiktig när man sätter ihop den igen så låsringen hamnar på rätt ställe.
Man tar självklart isär knuten där damasken är trasig varför böka med bägge damaskena.
-
Nu är de fixat !! Tänkte lägga upp lite bilder men de gick inte...klagade på att de redan fanns en fil med samma namn ??? Konstigt...Har ju olika namn på korten...Skit samma då.... Gick ganska smärtfritt när väl kom igång... ()p
-
Har nu bytt damask igen på samma ställe.. !! Var ju andra gången så nu går de av bara farten ;D
Blev av nån anledning en ca 3-4 mm spricka i gummit, så fettet i drivaxeln har ju sprutat runt... Va inte mycke fett kvar i... Jävla kladd å försöka få bort... Men nu är de gjort...IGEN.... ()p
Ja just de, Hittade på en damask som var tjockare än den förra jag satt dit. Hoppas den håller Bättre nu. :djump:
-
var köper man damsakerna? måste jag beställa från usa typ till en kawasaki klf300c från 1991?
På min sitter det gula tjocka plast spiraler som skydd ovanpå damskerna. är det bra eller dåligt. Känns som om det skulle slita på dem.
Kan man ha vanligt konsistensfett eller vad ska man ha i knutar och under alla damsker?
-
Prova universal damask från carfix..fett å klämmor följer med. den har ca måtten, 20mm inner mått och ca 70 mm inner mått. Lilla å stora hålet allså... :)
-
hejsan vilken av knutarna tog du bort? innre. gröna delen?mvh uffe