ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: JBjrk skrivet 22 februari 2008 kl. 16:51:16

Titel: Död Dinli - Startspärr/knapp/relä, säkringar?
Skrivet av: JBjrk skrivet 22 februari 2008 kl. 16:51:16
Hallå,

Hade varit roligare att som ny Dinliägare premiärposta med ett positivare inlägg. Men men..

Körde in min nyinförskaffade maskin i garaget igår kväll för att flytta en handkåpa. När jag skulle ut igen startar inte maskinen, inte ett ljud den ger ifrån sig när jag trycker på startknappen.  :x

Lyckades under denna handkåpsoperationen med att få Startspärrskabeln att lossna ur kopplingshandtaget.
Någon som vet hur den funkar och hur den ska sitta fast i handtaget? Får banne mig inte tillbaka den.  :evil:

Insåg också att en av kablarna (jorden) hade delat sig nere vid tutan ungefär, satte ihop den igen...men fortfarande inte ett liv i maskinen.

Vad kan vara fel?

Har kollat säkringarna under vänster bakskärm (4 st), finns det fler som ev. kan ha gått?

Ström finns där, lyse och mätare lyser precis som vanligt.

Tack på förhand för alla tips!
Titel: Död Dinli - Startspärr/knapp/relä, säkringar?
Skrivet av: Mickev skrivet 22 februari 2008 kl. 16:54:24
Det är säkert dendär sladden som lossnade som måste tillbaka. Jag vet inte hur det ser ut på din hoj så dyvärr kan jag inte svara på hur du får tillbaka den, men det finns det säkert någon annan vänlig själ som kan hjälpa dig med.
Titel: Död Dinli - Startspärr/knapp/relä, säkringar?
Skrivet av: bagarnisse skrivet 22 februari 2008 kl. 19:48:39
tjena!

på min så var det så här:

om man tog bort kopplingshandtaget så såg man en liten pinne(sensor)med en liten fjäder på och en liten plast grej åså.
det här var startspårren,när du trycker in kopplingen så kan du starta!!

jag har för mej att min fastnade eller hur det var så det gick att syarta ändå på slutet utan att hålla in kopplingen,men det kan vara den som spökar..

jag gissar på att när du tog bort handtaget så åkte den ur sitt lilla hål längst in på handtaget,hålet sitter mellan fästena/hålen där du sätter skruven till kopplingen...det kan funka att pilla in den i hålet igen,glöm dock inte fjädern för annars funkar det inte.

eller åså kan det vara +kabeln under sadeln som är lös,kolla kablarna från batteriet och framåt så dom sitter ordentligt och säkringarna :wink:
Titel: Död Dinli - Startspärr/knapp/relä, säkringar?
Skrivet av: bagarnisse skrivet 22 februari 2008 kl. 19:57:19
:? summa sumarum:kabeln till startspärren kan ju faktiskt kopplas ihop med sej själv  :arrow: det är två kablar med en krets(pinnen m. fjäder)mitt i...
man KAN koppla ihop dom och skita i pinnen,då går det att starta utan att hålla in kopplingen,men....det bästa är ju att få det att funka som det ska.......men du gör som du vill 8)
Titel: Död Dinli - Startspärr/knapp/relä, säkringar?
Skrivet av: bagarnisse skrivet 22 februari 2008 kl. 20:26:35
öh....kanske ska hoppa över sista inlägget,kan ha varit tvärs om åså,det borde vara så att när pinnen trycks ihop så sluts kretsen och du kan starta....blev faan osäker :oops:
lycka tull iallafall :)
Titel: Död Dinli - Startspärr/knapp/relä, säkringar?
Skrivet av: JBjrk skrivet 22 februari 2008 kl. 22:14:47
bagarnisse >> Tack för alla tankar och svar!

Tanken slog mig ju såklart att man bör kunna klippa kablarna och koppla ihop dom för att se om det är den som är felet. Men blev precis lika osäker som du när det var dags att klippa.  :?

Det som talar emot det är ju att själva mojjen med den fjädrade pinnen är intakt! Vet ju precis var den ska sitta, men får den inte att sitta i hålet?  :? Spelar heller ingen roll om jag trycker in pinnen eller inte, lika dött ändå!

Går inte startmotorn även om kopplingen inte är intryckt? Kan inte minnas..

Fler funderingar?
Titel: Död Dinli - Startspärr/knapp/relä, säkringar?
Skrivet av: bagarnisse skrivet 22 februari 2008 kl. 22:35:48
hmm.det var lite mysko...
det låter alltså ingenting när du startar eller?

när min kabel hade hoppat av under sadeln(kabeln EFTER SÄKRINGEN)från batteriet sett,så blev det samma symptom som du beskrev,det är väl det enda jag kan komma på just nu....

har liksom för mej att pinnen bara var itryckt i fästet med kopplingshandtaget utanpå men om den inte går igång fast du trycker ihop den så vete faan..

släng på batteriladdaren ifall det är för lite ström,kanske räcker till lampor å sånt men inte till startmotorn?? fast det har du väl redan gjort :wink:
Titel: Död Dinli - Startspärr/knapp/relä, säkringar?
Skrivet av: JBjrk skrivet 22 februari 2008 kl. 22:54:29
Ja, det känns jäkligt mysko och jag känner mig rätt säker på att felet är väldigt enkelt. Men vad tusan kan ha hänt.  :?

Nej, inget låter...startmotorn slår inte igång när jag trycker på knappen.  :(

Har inte provat batteriladdar/startkabel tricket faktiskt, batteriet är helt nytt och jag körde den ju 30 min innan den var död...men visst, ett litet ljus i mörkret är det! Ska prova med det imorrn iaf.

Tack för funderingarna sålänge!
Titel: Död Dinli - Startspärr/knapp/relä, säkringar?
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 23 februari 2008 kl. 08:21:19
Min regulator laddade för mkt och laddade sönder batteriet. Först glappade det lite vid pluspolen och sen startade den lite då och då.. Lamporna funkade men den orkade inte dra runtstarten ibland.. Lite märkligt att det blev glapp när det var regulatorn annars var det både och. Detta under de första 10 milen. Till slut var batteriet stendött.
Om du får igång den med startkablar kolla så den inte laddar över 15V.

Som bagarn oxå säger hade en av kabelskorna på säkringarna som sitter under sadeln även lossnat lite på min efter att man varit o fipplat. Såg ut som allt var på plats men den satt inte riktigt.. Allting lyste men starten gick inte, kolla att allt sitter där och följ kabeln.

Annars kan det juh vara CDI:n.
Titel: Död Dinli - Startspärr/knapp/relä, säkringar?
Skrivet av: sailor skrivet 23 februari 2008 kl. 08:37:50
På min Dinli måste man ha friläge i för att kunna starta, prova det med.
Titel: Död Dinli - Startspärr/knapp/relä, säkringar?
Skrivet av: Orthafix skrivet 24 februari 2008 kl. 10:45:04
Hallå hallå.

Har du en äldre modell av Dinli måste friläget vara i för att starta, nyare så räcker det med att kopplingen ska vara intryckt. Bör ju då bara vara att tvinna kablarna för att få igång den eller om man kanske ska jorda dom....
Titel: Död Dinli - Startspärr/knapp/relä, säkringar?
Skrivet av: JBjrk skrivet 25 februari 2008 kl. 10:36:20
Gott folk.

Startkabel tricket gjorde ingen skillnad, lika dött även med kablar. Klickar inte ens.

Öppnade och kollade kablarna till startknappen, men kunde inte hitta nåt fel där. Funderar på om det kan vara startreläet som gett upp, kan man på nåt sätt testa dess funktion?
Titel: Död Dinli - Startspärr/knapp/relä, säkringar?
Skrivet av: johano skrivet 25 februari 2008 kl. 12:43:03
Citat från: "JBjrk"
Gott folk.

Startkabel tricket gjorde ingen skillnad, lika dött även med kablar. Klickar inte ens.

Öppnade och kollade kablarna till startknappen, men kunde inte hitta nåt fel där. Funderar på om det kan vara startreläet som gett upp, kan man på nåt sätt testa dess funktion?


Kortslut startreläets poler med en mejsel o se
om startmotorn drar runt.

/johan
Titel: Död Dinli - Startspärr/knapp/relä, säkringar?
Skrivet av: JBjrk skrivet 25 februari 2008 kl. 14:42:42
Citat från: "johano"
Citat från: "JBjrk"
Gott folk.

Startkabel tricket gjorde ingen skillnad, lika dött även med kablar. Klickar inte ens.

Öppnade och kollade kablarna till startknappen, men kunde inte hitta nåt fel där. Funderar på om det kan vara startreläet som gett upp, kan man på nåt sätt testa dess funktion?


Kortslut startreläets poler med en mejsel o se
om startmotorn drar runt.

/johan


Will do! Återkommer med resultatet framåt kvällen, hoppas det klarnar (stavning?).
Titel: Död Dinli - Startspärr/knapp/relä, säkringar?
Skrivet av: Orthafix skrivet 25 februari 2008 kl. 19:48:41
Startrelät på gräsklipparen gav upp här hemma, skickade in en snabb stöt med 24volt i det. Hade bara hakat upp sig på nått sätt. Reläna på hjulingar är kanske lite mer känsliga så vet inte hur bra det är att prova med sånt hokus pokus men det funkade på en gräsklippare *s*
Titel: Död Dinli - Startspärr/knapp/relä, säkringar?
Skrivet av: Mickev skrivet 25 februari 2008 kl. 19:59:24
Det är ju allmänt känt att dinlis startrelä rostar sönder eftersom dom inte är vattentätade.
Titel: Död Dinli - Startspärr/knapp/relä, säkringar?
Skrivet av: JBjrk skrivet 25 februari 2008 kl. 23:09:40
Citat från: "Mickev"
Det är ju allmänt känt att dinlis startrelä rostar sönder eftersom dom inte är vattentätade.


Jag har beställt ett nytt relä eftersom det verkligen inte ger ifrån sig nåt liv..och det glipar ju tillochmed i skarven? Otroligt korkat att ha ett sånt relä in under skärmen tycker jag.

Funderade lite på säkringar, det sitter ju tre bak under skärmen + den på startreläet - Finns det fler någon annanstans på hojen?
Titel: Död Dinli - Startspärr/knapp/relä, säkringar?
Skrivet av: JBjrk skrivet 2 mars 2008 kl. 23:04:25
För framtida referens och för att göra tråden komplett så kan jag tala om att maskinen nu går som den ska med ett nytt startrelä.

Kan också meddela att det gick utmärkt att klippa kablarna till startspärren och bara tvinna ihop kablarna, för den som vill åka utan startspärr.

Nu har jag dock ett annat bekymmer och det är att jag inte har något lyse, trots byte av glödlampa...men det tar jag i en ny tråd om en sökning inte ger mig svaret.