ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Brainlund skrivet 20 februari 2008 kl. 18:42:38
-
Tja. Ska kolla på en Dinli 450 på lördag som gått ca 200 mil. Har aldrig ägt en atv förut och undrar vilka delar jag bör inspektera extra noggrant. typ sånt som visar om maskinen är väldigt hårt körd o sånt.
Skulle vara guld med bilder eller utförliga förklaringar så att jag slipper stå o sparka på däcken o säga hmmm :oops:
Tycker för övrigt att detta forumet är grymt. Jättebra svar av många som vill hjälpa till :D
-
vad e det för årsmod? skick på däck? bytt lager i bakaxeln? bytt bussningar i a armarna? skick på bromsar?
-
Jadu, fast jag ägt en vettetusan igentligen vad du ska kolla på. Vilken årsmodell är det?
Kolla upp om den fått ventilerna justerade nån gång, många maskiner har behövt en justering av ventilerna. Går att göra själv om man är kunnig men ÅF fixar det annars. Elen är inte direkt vattentät och kan få spader ibland, har dock själv aldrig råkat ut föt nått allvarligt elfel.
A-armarna glappar om det är org-bussningar som sitter där (gäller iallafall 06) eftersom bussningarna är dåliga, hur mycket du än smörjer dom. Finns bättre bussningar att köpa för ca 1500 komplett sats om man inte gillar glappet.
P-ändarna (styrändarna från styrstången-navena) kan också bli glapp, dåligt skyddade.
Kolla kedja och drev. Det är en förbrukningsvara och en o-ringskedja får du ny för mellan 500 och tusenlappen.
Inspektera ramen efter skador och rost.
Bakaxellager brukar man få byta mellan 200 och 500mil nånstanns då org-lagrena inte är vattentätade och därmed rostar. Det jobbet fixar man själv med lite tålamod och en slägghammare, inget avancerat i sig. Köp SKF-lager vid byte, dom håller betydligt längre.
Provkör den! Då märker du ofta om nått känns fel eller rätt.
Lycka till.
-
Tack för tipsen. Det är en 06 iallafall....
Ska göra mitt bästa när jag kollar och jag får väl räkna med att en del grejjer bör bytas ganska snart
-
GÅ PÅ MAGKÄNSLAN...
känn o kläm o om den ser välskött ut låt säljaren berätta om den så märker du om kunnande finns..då e de ba å slå te :D
-
Ett tips jag kom på nu när jag skruvat isär min Dinli, kolla undersidan av nerfarna (fotskydden med "nät" på) om det är mycket repor...= körd över stock & sten.