ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: TJ skrivet 16 februari 2008 kl. 13:51:59

Titel: För magert eller ok ?
Skrivet av: TJ skrivet 16 februari 2008 kl. 13:51:59
Bytte munstycken i min Rappy 350 igår till 155/75/25.
Var nyss ute en sväng, är 0 gradigt ute, stiftet ser då ut så här.
Den går kanonbra över hela registret, men går den för magert ?
Locket på luftburken har jag tagit bort och även insatsen.

(http://img246.imageshack.us/img246/4204/pict3951qc1.jpg) (http://imageshack.us)
Titel: Magert
Skrivet av: Berra skrivet 16 februari 2008 kl. 14:40:18
Tändstiftet ska vara brunaktigt om maskinen får rätt blandning. Stiftet på bilden visar en för mager blandnig så ett större munstycke rekomenderar jag.
Titel: För magert eller ok ?
Skrivet av: TJ skrivet 16 februari 2008 kl. 15:24:37
Ja då får fanskapet stå till sommaren, så kul var det inte att byta musntycken att jag vill göra om det mer än en gång  :x
Titel: För magert eller ok ?
Skrivet av: Turbo skrivet 16 februari 2008 kl. 15:32:06
På med Locket på luftburken igen då, så får den lite mindre luft, och då samtidigt blir det lite fetare blandning, tills du byter munstycke :roll:
Titel: För magert eller ok ?
Skrivet av: TJ skrivet 16 februari 2008 kl. 15:46:04
Kommer ju inte byta munstycke, på sommarn när det är varmare lär den ju gå betydligt fetare.
Titel: För magert eller ok ?
Skrivet av: Beta skrivet 16 februari 2008 kl. 15:51:13
Du kan inte kolla på tändstiftet om den går för magert eller för fett på en fyrtakt. Klart ligger den VÄLDIGT mycket fel så visst borde det ändra lite färg men vid sådana där småjusteringar så kan du nog inte avläsa vad den får för blandning.

EDIT:
Det som brukar hända om en fyrtakts motor går för snålt är att man tappar en del effekt och att kröken blir väldigt röd. Så en fyrtakts motor är inte lika känslig som tvåtakts motorna då det gäller bränsle blandningen. Detta verkar nästan alla blanda ihop. Men nu påstaår jag inte att man ska köra hojen för snålt utan bara det att den inte kommer att gå sönder omgående om den går lite snålt.
Titel: För magert eller ok ?
Skrivet av: TJ skrivet 16 februari 2008 kl. 16:13:19
Ja då är det inte lätt att veta :D  Den går då kanonbra över hela registret och kröken glöder då inte. Bara man inte bränner ventilerna  :?
Men dom flesta kör ju med den bestyckning jag nu satt dit. Dock är ju alla motorer olika, men så jäkla långt ifrån kan det ju inte vara. Kanske får smälla dit luftburkslocket på vintern och ta av det på sommaren.
Titel: För magert eller ok ?
Skrivet av: Beta skrivet 16 februari 2008 kl. 17:02:11
Jag tror nog inte att det ska vara några problem att köra med den. Att bränna ventilerna är nog risken ganska liten faktiskt, då du troligtvis måste köra den väldigt snålt under lång tid.
Så länge den går bra så får den nog ganska lagom med bränsle. Tänk även på att det inte alls är bra om den får för mycket soppa heller.
Titel: För magert eller ok ?
Skrivet av: benring skrivet 16 februari 2008 kl. 20:18:40
Jag skulle nog vilja påstå att man visst kan se på tändstiftet hur en fyrtaktare går. Förutom en lambdamätare så är ju tändstiftet det näst bästa.

Det har man ju gjort på gamla bilar med gott resultat!

Din bild visar att den går bra men kanske en aning snålt men inte alls farligt. Gärna en aning mer "gyllenbrunt".

Glöder inte kröken så är det bara att gasa på om den nu går bra :)

EDIT: För mycket soppa kan skölja bort oljefilmen i cylindern och då vet man kanske vad som sker :!:


Tycker iaf Benring som aldrig bränt några ventiler!
Titel: För magert eller ok ?
Skrivet av: Beta skrivet 16 februari 2008 kl. 21:32:38
Citat från: "benring"
Jag skulle nog vilja påstå att man visst kan se på tändstiftet hur en fyrtaktare går. Förutom en lambdamätare så är ju tändstiftet det näst bästa.

Det har man ju gjort på gamla bilar med gott resultat!

Din bild visar att den går bra men kanske en aning snålt men inte alls farligt. Gärna en aning mer "gyllenbrunt".

Glöder inte kröken så är det bara att gasa på om den nu går bra :)

EDIT: För mycket soppa kan skölja bort oljefilmen i cylindern och då vet man kanske vad som sker :!:


Tycker iaf Benring som aldrig bränt några ventiler!

Ok ska försöka att inte tjata på för mycket om det här ämnet nu.
Men kan hålla med dig till en viss del att det kan gå att läsa på tändstiftet om den går snålt eller fett, men då är det stora variationer som gäller. Sådana där småjusteringar som man gör med suntförnuft kommer du inte att se någon märkbar skillnad på tändstiften.
Finns dock fler orsaker till att ett tändstift ändrar färg. Det kan bl.a vara för varmt eller kallt stift.
Men jag påstår fortfarande att det är ingen större ide att hålla på skruv i och ur tändstiften och tro att man ska bli nåt mycket klokare. Vill än en gång poängtera att ett stift på en fyrtakt kan ligga åt det ljusare hållet och ändå må utmärkt.

Sen om det hade varit på en tvåtaktare så hade läget varit helt annat. Men nu var det inte det som gällde i den här frågan.
Titel: För magert eller ok ?
Skrivet av: TJ skrivet 16 februari 2008 kl. 22:22:14
Jaja, bara gasa vidare då. Om den rasar har jag en ursäkt att köpa en 700  :D
Titel: För magert eller ok ?
Skrivet av: iroc skrivet 16 februari 2008 kl. 22:54:26
det stiftet på bilden visar FÖR FET blandning är ju t.om svart sot på porslinet  :roll: - om du ska försöka ge dig på en avläsning av stift så måste du göra så här: kör maskin på väg med fullgas gärna på en hög växel .. klipp tändningen utan att släppa gasen låt motorn dö å sen rulla /stanna till stopp,skruva ur stiftet å försök titta i botten på porslinet med en liten lampa...

när jag körde racing läste vi stiften med ett specialverktyg - ser ut som en liten ficklampa med ett förstoringsglas vinklat 90 gr.man läser i botten på porslinet där bildas en liten ring vars färg man avläser - enda säkra sättet att läsa 4 takt/blyfri soppa 8O

http://www.dragstuff.com/techarticles/reading-spark-plugs.html