ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Stamper skrivet 15 februari 2008 kl. 09:51:37

Titel: PCIII
Skrivet av: Stamper skrivet 15 februari 2008 kl. 09:51:37
Kollade mitt stift igår. Har kört utan gnistskyddet ett tag och som några påpekat tidigare så går den magert. Satte dit det igen och blev direkt besviken när jag drog en repa.
Måste nog krypa till korset och köpa en bränslebox.
PCIII lockar väl mest.
Ska man köpa från e-bay? Hittade ingen där.
Kollade på PC:s hemsida där den kostar 349.95$ + frakt.
Nån som köpt därifrån som kan ge ett omdöme?
Nåt annat ställe att köpa den ifrån?
Nästa sak: Funkar maparna på deras hemsida bra? Är det dom som gäller eller är den nån här som har bättre mapar?

Är det svårt att installera? Klarar jag det själv :oops:

Finns säkert svar på mina frågor nånstans i arkivet men jag ORKAR inte med den jävla sökfunktionen!
Titel: PCIII
Skrivet av: Psycho skrivet 15 februari 2008 kl. 10:07:50
För att du skall få ut allt ur PC så är det dyno körning som gäller. Det andra är igentligen bara en gissningslek finns ingen färdig mapning som passar din helt och hållet då alla motorer är inviduella.

Antar att du skaffat annat avgas filter mm då krävs en PC och dyno körning för att det skall bli helt rätt. Köra en motor för magert är att be om dyra repkostnader och problem.

Hade det varit jag så hade jag köpt alla saker jag vill ha till den på en och samma gång och ta den kostnad smällen direkt och sedan dyno kört den. Då vet man att allt är rätt. Det är dumt att snåla på en såpass dyr sak.
Titel: Re: PCIII
Skrivet av: Beta skrivet 15 februari 2008 kl. 16:57:07
Citat från: "Stamper"
Kollade mitt stift igår. Har kört utan gnistskyddet ett tag och som några påpekat tidigare så går den magert. Satte dit det igen och blev direkt besviken när jag drog en repa.

En fråga bara hur ser du på stiftet om den går magert?
Gissar nu men jag antar att du kollade på färgen, och såg att det inte var gyllen brunt, har jag rätt?

Men på en fyrtakatare så funkar det inte att kolla på färgen, illafall dom nyare. Då den inte har olje blandning på samma sätt som en tvåtakt så brukar stiften oftast ligga lite åt det ljusare hållet.
Men visst kan den gå snålt ändå men gå inte efter färgen.

Sen på frågan om PCIII så jag kör med mapparna från deras hemsida, tycker dom funkar rätt så hyfsat, men jag fick snåla ner bränslet över hela registret för att få den att gå rent, då jag använde mappen för min konfiguration.

Men som Psycho säger så för att få ut allt så är nog dyno bästa sätt men så är det nog med alla boxar skulle jag tro.
Titel: PCIII
Skrivet av: Psycho skrivet 15 februari 2008 kl. 20:51:17
Som Beta säger med stiftet så är det inget man kan fin justera med. Det är heller inget sätt att rekomendera att använda sig av för att kolla hur den går. Det man möjligt kan se är om man ligger jätte mycket fel åt något håll. Kolsvart = För mycket bränsle. Vit=Magert.

Oavsätt box och maskin så är det dyno körning som gäller för att få den helt rätt inställd. Förstår inte hur folk tänker som köper en grej för 100 k och sedan inte kan tänka sig betala den förhållande vis lilla summan att dyno köra den och få ut bästa prestanda. För inte tala om en stabilare drift av den då den går optimalt.
Titel: PCIII
Skrivet av: iroc skrivet 15 februari 2008 kl. 22:00:41
Kör du bara utan insats och inga andra mods så är det ingen större fara .
Läsa stift kan du glömma -ser vitt ut även med optimal bränsleblandning.Mapparna på pc:s hemsida ligger safe - vore tråkigt om det var tvärtom  :roll: - själv använder jag brebandslambda när jag ska göra en ny mapp ..
Titel: PCIII
Skrivet av: Beta skrivet 15 februari 2008 kl. 22:36:43
Ber om ursäkt om jag kapar tråden lite, men måste  fråga.


Citat från: "iroc"
själv använder jag brebandslambda när jag ska göra en ny mapp ..
Är det där nåt som du köpt själv, eller har du nån fin verkstad som står för sådan grejer?
Har själv letat efter en passande sond för ett överkommligt pris men inte hittat nån.
Titel: PCIII
Skrivet av: iroc skrivet 16 februari 2008 kl. 09:57:31
köpte på ebay- fick hem utan tull å moms blev ca 2000 kr hemma -man får med en rund mutter som man svetsar fast i främre röret +en plugg som man mont när man är klar - sätter displayen på hastighetsmätarn med kardborr tejp ,kablaget ligger alltid i hojen - betalar sig fort om man trimmar vidare ..köpte min här finns kanske billigare ställen oxå:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NGK-NTK-Wide-Band-Powerdex-AFX-Air-Fuel-Gauge-Wideband_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ46100QQihZ011QQitemZ320216304079QQrdZ1QQsspagenameZWDVW#ebayphotohosting

(http://i24.photobucket.com/albums/c45/leiiva/IM000512.jpg)
(http://i24.photobucket.com/albums/c45/leiiva/IM000508.jpg)
Titel: PCIII
Skrivet av: Beta skrivet 16 februari 2008 kl. 10:27:32
tack, precis nåt sånt där jag letet efter. Jag kanske är dålig på att leta  :oops:
Titel: PCIII
Skrivet av: Stamper skrivet 18 februari 2008 kl. 08:33:20
Tack för alla svar!!
Ok, helt plötsligt är allt på ända. Allt jag trodde jag förstod om motorer är alltså fel. Vitt stift som jag har är tydligen ingen fara??
Jag kör bara utan insats förutom alla strypningar borttagna.
Jag har ju läst några andra inlägg på denna sida som säger att "har du dragit gnistskyddet måste du kompensera för minder mottryck i avgas".

Sen kan jag väl erkänna att efter att jag börjat vant mej vid tanken att kunna dra locket på burken, slipon mm så känns det "tråkigt" att inte behöva köpa boxen  :twisted:.
Får se hur jag gör. Tror jag investerar ändå....bara för att vara säker ;).
Är boxen svår att montera??

Vem har dyna/kan mappa?? Nån i närheten av Katrineholm?

Fan ni är grymma! Keep em´ coming!
Titel: PCIII
Skrivet av: Pete skrivet 18 februari 2008 kl. 09:12:20
Citat från: "iroc"
köpte på ebay- fick hem utan tull å moms blev ca 2000 kr hemma -man får med en rund mutter som man svetsar fast i främre röret +en plugg som man mont när man är klar - sätter displayen på hastighetsmätarn med kardborr tejp ,kablaget ligger alltid i hojen - betalar sig fort om man trimmar vidare ..köpte min här finns kanske billigare ställen oxå:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NGK-NTK-Wide-Band-Powerdex-AFX-Air-Fuel-Gauge-Wideband_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ46100QQihZ011QQitemZ320216304079QQrdZ1QQsspagenameZWDVW#ebayphotohosting

(http://i24.photobucket.com/albums/c45/leiiva/IM000512.jpg)
(http://i24.photobucket.com/albums/c45/leiiva/IM000508.jpg)


Hinner man med att läsa... har hört från andra som har liknande att det är svårt att läsa värdena pga att det fladdrar upp och ner....
Titel: PCIII
Skrivet av: iroc skrivet 18 februari 2008 kl. 11:11:40
"Hinner man med att läsa... har hört från andra som har liknande att det är svårt att läsa värdena pga att det fladdrar upp och ner....


funkar jättebra men man måste göra det på 4an ,helst 5ans växel - jag brukar gå ner till ca 60 km på 5an ge fullgas lite mjukt . sen är det bara att avläsa upp till toppfart - självklart hinner man inte se på 1-2ans växel .alla dynotester görs ju på högsta el näst högsta växeln.
Titel: PCIII
Skrivet av: Stamper skrivet 19 februari 2008 kl. 07:10:48
Kan jag väl erkänna att efter att jag börjat vant mej vid tanken att kunna dra locket på burken, helsystem mm så känns det "tråkigt" att inte behöva köpa boxen .
Får se hur jag gör. Tror jag investerar ändå....bara för att vara säker .
Är boxen svår att montera??

Sedan har jag letat på e-bay men det är ingen som vill skickat till sverige!
Var har ni hittat era PCIII:or? Nån annanstans än e-bay?
Titel: PCIII
Skrivet av: terence skrivet 19 februari 2008 kl. 13:14:56
Jag köpte till min fd för 1 år sedan från www.fuelmotousa.com

gav 291 $ inklusive frakt.

Snabbt och enkelt.
Titel: PCIII
Skrivet av: Stamper skrivet 19 februari 2008 kl. 13:31:24
Jag beställde från onlineparts.com. Fick betala 334 dollar inkl. frakt.
Inte så farligt med en dollarkurs på 6,50:-. 2170:- exkl tull och moms iofs.
Väntar med spänning!
Titel: PCIII
Skrivet av: Stamper skrivet 25 februari 2008 kl. 13:10:02
Har laddat hem lite mappar för olika uppställningar.
Jag rycker dämparinsatsen och luftburken men i övrigt är den än så länge orginal. Självklart finns det en mapp för den moden men vad jag kan förstå av alla kunniga är den lite fet och att man ska sänka bränslet "lite".
Hur mycket är "lite"?
Har någon en justerad bra map för denna "standard mod"?
Har inte fått hem boxen än men jag vill ju gärna lägga in rätt mapp från början eller mappa till en själv som är schyst så det bara är att åka sen.

Jag vet att "ingen maskin är lik den andra" och så vidare men då kan man alla fall börja ganska nära det som är rätt.
Titel: PCIII
Skrivet av: Beta skrivet 25 februari 2008 kl. 15:47:04
Tror det kan vara lite olika på hur mycket man behöver ändra dom färdiga mapparna. Jag kör med slipon och utan filter lock, jag har sänkt mappen som var till för den 2% över hela registret, då den ville smälla lite vid gasavdrag vid oförändrad mapp. Tror faktiskt att jag kan dra ner den lite till, men har inte hunnit labba så mycket med den.
Lite är väl en definitions fråga men kolla hur den går med oförändrad mapp och kör på känn, för det är nog lite svårt att säga ett generellt värde på hur mycket man kan ändra.
Titel: PCIII
Skrivet av: tros-kaffe skrivet 25 februari 2008 kl. 16:24:05
http://www.stahlmotor.se/Tstift.htm
Titel: PCIII
Skrivet av: Stamper skrivet 27 mars 2008 kl. 11:12:14
Fick till slut min PCIII här innan påsk. Hade tänkt vänta med att montera tills påskhelgen men icke! Det går fan inte att ha en sådan sak ligga för beskådan. Ut i garaget, demonterade diverse prylar och började installationen. Bra instruktioner och lättförstått dock trångt som fan.
Tog allt som allt 45 minuter. Som av en händelse så lyckades jag haffa ett insug och filter från Iroc så det blev nästa grej att montera.
Den monteringen tog också typ 45 minuter. Mest beroende på att jag inte orkade plocka bort luftburken. Lade in en map för denna spec från PC:s hemsida och drog iväg på en testrepa. Trodde fan att tredje världskriget brutit ut bakom mej. 8O  Till slut sköt ryssen min maskin i sank och allt blev tyst. Som tur var startade den direkt igen och jag fick linka hem. Provade samma mapp -2% vilket funkade bra. Har nu fått en av iroc som skall testas så fort jag kan komma ur garaget. Vi fick 30cm snö härom kvällen.
Passade även på att byta olja/filter så nu ska den må som en prins.

Känns jävligt tråkigt att inte ha något mer att trycka dit. Det är ju kul att meka  :lol:
Titel: PCIII
Skrivet av: shivaxl skrivet 28 mars 2008 kl. 01:36:51
Citat från: "iroc"
köpte på ebay- fick hem utan tull å moms blev ca 2000 kr hemma -man får med en rund mutter som man svetsar fast i främre röret +en plugg som man mont när man är klar - sätter displayen på hastighetsmätarn med kardborr tejp ,kablaget ligger alltid i hojen - betalar sig fort om man trimmar vidare ..köpte min här finns kanske billigare ställen oxå:

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NGK-NTK-Wide-Band-Powerdex-AFX-Air-Fuel-Gauge-Wideband_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ46100QQihZ011QQitemZ320216304079QQrdZ1QQsspagenameZWDVW#ebayphotohosting

(http://i24.photobucket.com/albums/c45/leiiva/IM000512.jpg)
(http://i24.photobucket.com/albums/c45/leiiva/IM000508.jpg)


En fråga iroc, Är skitkass på sånt här med el och mappningar, har lämnat in allt mitt sånt,
Fråga: När dom kör dynotesterna i bänk, Belastar dom rullarna då? eller kör dom på rullar för att slippa och köra rullande på väg?
Måste veta lite då jag ska mappa en sak på hjulingen snart och jag vågar inte ge mig ut och bröta med den då den antagligen kommer gå mycket snålt i början av mappningen,
Tänkte göra en egen liten ramp med rullar som jag tänkte mappa med en laptop vid sidan om så jag kan se värden hela tiden och ställa in via Pclll i samma stund som den rullar, Detta kommer bli en grovmappning så att den inte kommer gå för snålt när jag väl ger mig ut för mer belastning!
Titel: PCIII
Skrivet av: iroc skrivet 28 mars 2008 kl. 14:30:12
den frågan får du nog ställa till dom som håller på med sånt, wot mappen gör jag på 5an .. går hyfsat på 4 an oxå men avläsningen blir stabilare på 5an..
Titel: PCIII
Skrivet av: shivaxl skrivet 28 mars 2008 kl. 17:07:20
Citat från: "iroc"
den frågan får du nog ställa till dom som håller på med sånt, wot mappen gör jag på 5an .. går hyfsat på 4 an oxå men avläsningen blir stabilare på 5an..


Ja men det är svårt att få dom som håller på med detta att mjukna :)
Allt ska ju vara så hemligt hela tiden!
Tack ändå!
Blir väl att jag grovampppar på rullar!
Titel: PCIII
Skrivet av: iroc skrivet 28 mars 2008 kl. 19:14:21
Citat från: "shivaxl"
Citat från: "iroc"
den frågan får du nog ställa till dom som håller på med sånt, wot mappen gör jag på 5an .. går hyfsat på 4 an oxå men avläsningen blir stabilare på 5an..


Ja men det är svårt att få dom som håller på med detta att mjukna :)
Allt ska ju vara så hemligt hela tiden!
Tack ändå!
Blir väl att jag grovampppar på rullar!


fråga på raptorforum - dom är ju fixerade ang dynokörningar å siffror  :wink:
Titel: PCIII
Skrivet av: Stamper skrivet 31 mars 2008 kl. 07:36:18
Tjohoo! Iroc rock!
Med din LTE mapp toppade Rappen 131km/h igår!!
Finns mer att ge men drevningen räcker inte till riktigt.
Titel: PCIII
Skrivet av: iroc skrivet 31 mars 2008 kl. 12:45:39
sälj skottkärrehjulen å köp riktiga 20" ist då - då hade den gjort 140+ :lol:
Titel: PCIII
Skrivet av: Stamper skrivet 31 mars 2008 kl. 20:37:21
Det tvekar jag inte en sekund på att den skulle göra. Men vem vill åka runt med två badringar under bakskärmarna!?  :lol:  :wink: