ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: killevipp skrivet 14 februari 2008 kl. 07:46:40
-
Jag har en DL 802:a, som blir överhettad pga brist på kylarvätska.
8O Varför kylarvätskan försvinner ut genom överloppslangen på expansionskärlets skruvlock är däremot en gåta.
Kan någon tipsa om en ev. lösning på mysteriet ?
-
kan vara samma problem som jag har haft....
på min var det termostaten som inte öppnade så kylarvätskan cirkulerade inte utan blev varm och expanderade så att det blir över tryck i behållaren......
fast min "sprängde" kylaren första gången andra gången så slog sig toppen ist med 3 tiondelar så den är nu mera ner planad :)
allt dett pga av en lite sketen termostat.....
-
Jag har en DL 802:a, som blir överhettad pga brist på kylarvätska.
8O Varför kylarvätskan försvinner ut genom överloppslangen på expansionskärlets skruvlock är däremot en gåta.
Kan någon tipsa om en ev. lösning på mysteriet ?
gör ett comptest...har du otur har topplockspackningen stuckit....men kolla så att den inte går varm o kokar ...kolla oljan...så du inte har vatten i den osv....låter som den har ett övertryck på kylarsidan o det skulle ju kunna va att lite comp trycks ut ......
:? :? :?
-
Den kokar inte, utan den blir bara varm pga kylarvätskan tar slut. Jag har mätt yttemperaturen på cylindern och den var 98 grader, termostathuset var över 110-120, slangtermostatenoch kylaren var 80-90 grader.
Kylfläkten startar som den skall vid ca 98 grader.
Kylarvätskans frystemp ligger på -39 grader.
Om jag fyller på kylarvätska så kan jag köra med normala temperaturer(77-84 grader) i ca 15-20min, sedan sticker temperaturen till rött på 10sekunder(när kylarvätskan tar slut antar jag)
-
leta rätt på ett comptest....har ingen aning vad det kan va annars ...ta bort termostaten helt o hållet...det går fort så inte den har slutat att öppna...prova det först... 8O
-
Det är topplockspackningen som gått det är bara att byta den. Det va lika på min ja hadde. Det är dåliga topppackningar orginal så dom brukar gå sönder.
-
8O Jag tror att jag skall göra ett komptest. Jag pratade med ÅF i går kväll och han trodde också på ett komptest efter att jag hade fått en termostat och bytat den, utan resultat.
8O Hojen har rullat 90 mil, varav ca 10-15 minuter på bana (amateur style) !
-
Kompressionstest = 14,5Kg/cm2
Någon som vet vad det skall vara för riktvärde ?
Skall plocka ut termostaten och provköra idag, så får vi se vad som händer.
-
Efter att plockat ut termostaten utan någon förändring, så är det nog ingen annan lösning än att byta toppackning. Vid kontroll under kylarlocket så kommer det bubblor från returen från termostathuset.
ÅF skall ta den på Lördag och byta toppackning och ev. toppen om den har blivit skev.
:D STORT HURRA för Nonne (gatquad.se), för att han tar sig mödan att jobba helgskift med mig hoj ! Hipp, Hipp.......
-
Hoppas det löser sig har själv en likadan maskin med ungefär 60 mil på nacken.. Min läckte vid också vid expansions kärlet.. slangen som går ut vid botten, det visade sig vara slangklämman som inte stängde riktigt..
-
Har du kollat så det inte är oljeringar i vattnet?
Isf så är det säkerligen toppackningen som Lowest skrev.
Har för mej att vattnet skummar då också.
-
Har pratat med ÅF, det var toppackningen som hade gått läck.
Jag får troligtvis tillbaka hojen på Fredag igen. DÅ BLIR DET KÖRA AV DET IGEN !
-
Kör så det ryker bara :lol: