ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Flattbeat skrivet 9 februari 2008 kl. 17:56:01
-
Nån som har provat dessa? Reflektioner och funderingar? Håller det lika bra som "vanliga" spacers?
(http://www.atvhuset.se/Shop/Image/Article/U-204.jpg)
-
Hej!
Jag och några till har kört hårt med sådana och det har aldrig varit några problem.
Nu hoppar inte vi omkring med våra ATV:er men det borde ju inte vara problem med det heller.
:)
/B
-
Sök, frågan har diskuterats massor med gånger. vissa är för andra inte.
-
Sökfunktion var urfunktion för mig.. =) Men nu har jag fått svar det tackar jag för! =)
Verkar ju vara ett väldigt praktiskt (och billigt) sätt att bredda..
-
Ja forumet har nog åkt på en förkylning nu, kanske jag som smittat :)
Tänk bara på att vid all breddning så kanske du blottar bromsoken mer och dom är mer utsatta.
Själv ska jag ordna med nån plåt eller likn framför som skydd.
/B
-
Tjena!!!
Jag har 65mm fram 35mm bak, brett som fan.
Ska fixa ett skydd för oken på nåt sätt.
Mvh tompas
-
Min egen åsikt som maskinkonstruktör är iaf att jag ALDRIG skulle lita på en sån lösning.
I ett normalt skruvförband där man monterar en fälg mot ett nav tas inte kraften upp av skruvarna, utan skruvarna applicerar bara tryck mellan ytorna. Det är friktionen mellan dessa ytor som tar upp krafterna.
Men sätter man dit sådana där spacers så sätter man sin tillit till att hjulbultarna skall klara dessa krafter genom att tåla skjuvkrafterna.
-
Såna spacers och m10 gänga låter vanskligt.
-
Tjena!!!
Har för mej att jag hört detta resonemang tidigare.
Spacernas diameter duger gott och väl för "krafterna" som
blir vid körning vid olika förhållande, men det gäller alla sorters
breddning med spacer eller har jag fel.
Sen kan man köpa bredare a-armar om man har
råd med sånt, titta på goes a-armar på länken
http://www.chillyracing.com/
Lite dyrt med 990 euro tycker jag.
Tror att min åf har varit på mej om att kolla alla bultar muttrar skruvar
varje gång jag visat mig hos dom, jag svarar dom med att
det gör jag ganska ofta, sen kan man använda lite
loctite om man vill, typ en till två droppar på dom
viktigaste så som hjulbultar.
mvh tompas
-
Att det verkar stabilare med den "gamla" sorten förstår man ju, fast man vill ju inte stå ute i skogen med bruten bult bara för att man e snål.. =)
-
Tjena!!!
Snål :)
Javisst
Men du har rätt, vill inte stå i skogen eller vägen 10 mil
hemifrån med 3hjul istället för 4hjul.
Men det kan hända även om men inte har spacer.
Det finns dyrare spacer å billigare de bara å välja.
Jag vill ha brett fram, kan säga att de är inte lika vingligt längre.
-
Tjena!!!
Har för mej att jag hört detta resonemang tidigare.
Spacernas diameter duger gott och väl för "krafterna" som
blir vid körning vid olika förhållande, men det gäller alla sorters
breddning med spacer eller har jag fel.
Sen kan man köpa bredare a-armar om man har
råd med sånt, titta på goes a-armar på länken
http://www.chillyracing.com/
Lite dyrt med 990 euro tycker jag.
Tror att min åf har varit på mej om att kolla alla bultar muttrar skruvar
varje gång jag visat mig hos dom, jag svarar dom med att
det gör jag ganska ofta, sen kan man använda lite
loctite om man vill, typ en till två droppar på dom
viktigaste så som hjulbultar.
mvh tompas
Problemet är inte att muttrarna/spacers gängar ur sig, problemet är att man flyttar över påfrestningarna till platser där det inte var tänkt och inte är dimensionerat för.
Att bara bli stående med ett hjul som lossnat är en sak, men det som jag är rätt för är att bulten skall få sig en knäck men hålla ihop och sen på 90väg ge upp och ex.vis så viker sig framhjulet. Mindre kul i 90-100km/h.
Men själklart gör ni som ni vill, personligen skulle jag aldrig riskera livhanken på det sättet.
-
Fast det skulle ju betyda att alla 4 bultarna skulle gå av om hjulet ska vika sig.
/B
-
Tjena!!!
Har för mej att jag hört detta resonemang tidigare.
Spacernas diameter duger gott och väl för "krafterna" som
blir vid körning vid olika förhållande, men det gäller alla sorters
breddning med spacer eller har jag fel.
Sen kan man köpa bredare a-armar om man har
råd med sånt, titta på goes a-armar på länken
http://www.chillyracing.com/
Lite dyrt med 990 euro tycker jag.
Tror att min åf har varit på mej om att kolla alla bultar muttrar skruvar
varje gång jag visat mig hos dom, jag svarar dom med att
det gör jag ganska ofta, sen kan man använda lite
loctite om man vill, typ en till två droppar på dom
viktigaste så som hjulbultar.
mvh tompas
Problemet är inte att muttrarna/spacers gängar ur sig, problemet är att man flyttar över påfrestningarna till platser där det inte var tänkt och inte är dimensionerat för.
Att bara bli stående med ett hjul som lossnat är en sak, men det som jag är rätt för är att bulten skall få sig en knäck men hålla ihop och sen på 90väg ge upp och ex.vis så viker sig framhjulet. Mindre kul i 90-100km/h.
Men själklart gör ni som ni vill, personligen skulle jag aldrig riskera livhanken på det sättet.
håller med Hubbe med den typen av breddning så ligger ALL kraft på bulten/gängorna i stället för mot navet/spacerplatan det kan alldrig vara samma hållfasthet.........men dom lär inte vara farliga att ha men jag skulle personligen lita mera på "rikiga" spacers om man ska bredda
bara min åsikt ingen lag ;)
-
Fast det skulle ju betyda att alla 4 bultarna skulle gå av om hjulet ska vika sig.
/B
Nej, får du skador på en så den ger sig då går det snabbt eftersom krafterna flyttas till de andra.
-
ni som åkt med den här typen
av spacers hur länge har ni
kört? har ni stutsat runt
bland stock och sten :?: :roll: :?:
-
några av oss i south side har provat dessa och det verkar hålla, men det ser klent ut det håller jag med om.
Dock har jag sett riktiga specers som bultarna har gått av på så frågan är om dom håller bättre eller sämre.
-
Jag har såna där spacers monterade på framhjulen, och jag kör i grusgrop och hoppar även ibland.
Dom har nog bättre hållfasthet än man kan tro pga att dom inte är gjorda i aluminium, utan nån sorts silverlackerad stål (verkar vara gjorda i ett enda stycke).
För mig har det ivarje fall inte varit nåt problem, jag bytte fälgar nyligen och ingen spacer satt löst heller (satt lika hårt som hjulmuttrarna).
Men jag har ju iof en smc 250 och den är ju inte så tung som många andra atv'er.
Men jag måste erkänna att jag ångrar att jag inte köpte qmax aluspacers istället, som är snyggare och bara nån hundring dyrare.
På funrides.se hemsida där jag köpte mina står följande:
Genialisk typ av spacer som passar i stort sett alla maskiner.
(ej polaris)
Levereras i set om 8 st.
Kan användas fram eller bak på din maskin.
Dessa spacers tål tuffa tag, inga problem att hoppa med.
-
Fast det skulle ju betyda att alla 4 bultarna skulle gå av om hjulet ska vika sig.
/B
Nej, får du skador på en så den ger sig då går det snabbt eftersom krafterna flyttas till de andra.
Om det finns några truckers här så vet ni säkert att det fungerar samma när man kör fullt lass och får punktering på ett dubbelmontage, då går det inte länge innan det andra däcket smäller :)