ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: pericso6 skrivet 11 oktober 2005 kl. 19:12:36
-
Hej,
Tänkte att det kan vara bra med en tråd om sådant här!
Själv fick jag på ett öppet luftfilter idag. Måste säga att den upplevs mycket rappare, samt att det blev ett riktigt gått ljud vid gaspådrag och det är ju inte fel! Skulle även byta munstycke, men skruvarna satt som f**! Min ÅF skall hjälpa mig med, om ingen annan har en bra idé om hur man får loss dom?
Till sist en fundering! Nu när jag inte har någon luftburk längre, så är det gått om plats under sadeln. Funderar på om man kan flytta in batteriet, för det sitter ganska dumt till just nu! Är det något någon annan har funderat på??
-
Ja...har allt undrat en del över just detta med Luftfilter/Avgassystem. Är det en univerell sanning att alla ATV:er går rappare bara för det?
Är inte detta anpassat efter motorn just för att ge bästa möjliga gång? Utom då rena strypningar naturligtvis.
-
Kort förklarat, om man ger motorn mer "mat" och den inte får så mkt att den dör då man ger full gas, så går den bättre, lite förenklat så har man ett "energivärde" på bensin, mer bensin = mer effekt..
Men......motorn måste hinna få ut avgaserna, dvs ett strypt avgassystem hindrar optimal motor effekt.
Så det ni gjort ger mer effekt....om man justerat in bränsle-luft blandningen rätt.
-
Fråga föresten Tribial-X här på forumet, jag vet att han trimmat lite Dinli, plus att han har en massa erfarenhet från allt annat med quad.
Han kan nog ge er lite ideer :P
-
Det som Tribial-X gjorde i trimmningsväg var väl just ombestyckning av förgasare och öppet luftfilter. Kanske får man räkna in bortmontering av ljuddämparinsats också. Det jag skulle villja veta är vad som gjordes för att få den lite tystare? Står ju i testreportaget att man tillverkade en ny typ av insats.
Replik Tribial-X... :arrow:
-
Hej,
Tänkte att det kan vara bra med en tråd om sådant här!
Själv fick jag på ett öppet luftfilter idag. Måste säga att den upplevs mycket rappare, samt att det blev ett riktigt gått ljud vid gaspådrag och det är ju inte fel! Skulle även byta munstycke, men skruvarna satt som f**! Min ÅF skall hjälpa mig med, om ingen annan har en bra idé om hur man får loss dom?
Har du fått dit något nytt munstycke än? Märkte du någon skillnad isåfall?
Funderar på om jag skulle ta och byta, men är lite osäker på om det gör någon märkbar skillnad.
-
Jag har bytt munstycke å filter och tycker det blev rätt stor skillnad!
Mycke bättre drag på låga varv!!!
-
Hej,
Tänkte att det kan vara bra med en tråd om sådant här!
Själv fick jag på ett öppet luftfilter idag. Måste säga att den upplevs mycket rappare, samt att det blev ett riktigt gått ljud vid gaspådrag och det är ju inte fel! Skulle även byta munstycke, men skruvarna satt som f**! Min ÅF skall hjälpa mig med, om ingen annan har en bra idé om hur man får loss dom?
Har du fått dit något nytt munstycke än? Märkte du någon skillnad isåfall?
Funderar på om jag skulle ta och byta, men är lite osäker på om det gör någon märkbar skillnad.
Nix, har inte fått dit det ännu! Skruvarna i botten på gasaren sitter som f..,
ÅF skall hjälpa mig med det, har bara inte haft tid att lämna in den ännu.
Återkommer när det är gjort.
-
Jag har bytt munstycke å filter och tycker det blev rätt stor skillnad!
Mycke bättre drag på låga varv!!!
Bättre drag på låga varv måste väl bero på luftfiltret antar jag eftersom huvudmunstycket bara används från 1/2 öppen trottel och uppåt. Men jag kan ha fel :P .
-
Jag har bytt munstycke å filter och tycker det blev rätt stor skillnad!
Mycke bättre drag på låga varv!!!
Bättre drag på låga varv måste väl bero på luftfiltret antar jag eftersom huvudmunstycket bara används från 1/2 öppen trottel och uppåt. Men jag kan ha fel :P .
Kan va så men bättre går den!! :D
-
om jag har fattat det rätt så behöver man inte ta bort luftfiltret
utan bara borra upp luftburken för inluften.....men ett bättre filter
kan ju inte skada.
-
Vilken typ av munstycke ska man ha? Och varifrån har ni som bytt köpt ifrån?
Måste ju nästan byta nu så att jag har en anledning till att gå ner i garaget och skruva lite ;)
En sak till, hur stor skillnad på ljudet gör det med ett öppet luftfilter?
-
Vilken typ av munstycke ska man ha? Och varifrån har ni som bytt köpt ifrån?
Måste ju nästan byta nu så att jag har en anledning till att gå ner i garaget och skruva lite ;)
En sak till, hur stor skillnad på ljudet gör det med ett öppet luftfilter?
Fråga Nonne, han har garanterat pejl på läget.
-
Ni kan använda slagskuvmejsel så är det gjort på 10 min :)
har ni igen sådan så har säkert biltema :D
Munstycke 160/uppborrad gavel i ljuddämparens bakre plåt ca 2*35mm
går att använda mikuni långa men får svarvas av ca 1mm :P och orginal
finns att få tag i alla mc butiker, handlare av delar
högre varvtal mer effekt mer soppa
det går att stoppa ull i ljuddämparen :)
-
Finns det något luftfilter med bättre flöde som passar i orginal luftburk?
-
Finns det något luftfilter med bättre flöde som passar i orginal luftburk?
Isåfall blir det ett insats-filter, men finns det över huvudtaget att få tag på?
-
Finns det något luftfilter med bättre flöde som passar i orginal luftburk?
Isåfall blir det ett insats-filter, men finns det över huvudtaget att få tag på?
Det var ju det jag undrade liksom :wink: :lol:
-
Finns det något luftfilter med bättre flöde som passar i orginal luftburk?
Isåfall blir det ett insats-filter, men finns det över huvudtaget att få tag på?
Det var ju det jag undrade liksom :wink: :lol:
Jag kanske skulle skrivit, nej det tror jag inte, istället =D
-
Har börjat kolla mer och mer på en Dinli så därför har jag hamnat på den här delen av forumet. (man pejlar läget om maskinen :wink: )
Jag har ingen aning om hur luftburken ser ut men det jag vet är att K&N har mängder av olika typer av filter, däribland insatsfilter. Om du mäter vilken storlek det ska vara på dom och sedan frågar K&N så kanske dom kan plocka fram någon som passar. Ett tips bara.
-
Det finns öpnna luftfilter också som passar fint =)
-
Jopp, men det har ju framgått redan tidigare. Sunfire frågade om insatsfilter till burken och ingen hade svarat om det så. Därav anledningen att jag inte skrev något om "öppet" filter, men det är ju bra med påminnelse.
-
Öppet is the way to go helt enkelt.
-
Tjabba jag kör med UNI filter passar perfekt och det är en smart lösning för att kunna flytta in batteri,startrelä & säkringar under sadelen där orginal filtert satt!!
Mvh Nonne
-
Skulle man kunna använda det öppna K&N filtret som jag hade på min KXR?
Eller skilljer det för mycket på 250 och 450 filter?
-
Skulle man kunna använda det öppna K&N filtret som jag hade på min KXR?
Eller skilljer det för mycket på 250 och 450 filter?
Filtret är säkert lika bra, bara det passar i anslutningen på förgasaren. Ge det en tvätt och smörj in det med filterolja innan du monterar det bara =)
-
har läst och hört att de inte ska vara så bra med typ "pappersfilter", pga svår att tvätta och så. Beror ju helt på vad man ska använda sin quad till, men damm, typ cross banor så läre man ju tvätta efter varje körning...
-
fått ett öppet filter me nu.. låter jävligt mycket goare :).
men när man ligger på låga varv å gasar på så dör den lite sedan tänder den till igen å det känns som man får en hästspark i ansiktet ungefär :).
men värför går den så ojämnt.
nu till en annan fråga.. måste man olja in filtret.. känns som man får mer motstånd i det då :(. kan dam verkligen tränga igenom det endå.
-
Jag använde NoToil på mitt UNI-filter och det var tydligt att det stoppade mycket damm och små, små partiklar. Den tunna filmen med olja som blir i filtret ger nog ett mycket marginellt motstånd.
Jag skulle inte köra utan att olja in filtret iaf.
-
nee det är väll iof dumt.. eftersom den går i rätt mycket damm å så.
börja din bete sig lite konstigt när du fick på filtret.. typ dö när du trycker gasen i bott på låga varv å så.
den har gö blivit jävligt mycket varvgladare nu i varje fall.. nästan så man vill ha bort varvtalsbegrännsningen.. nån som vet hur man gör det om man skulle få för sej det..
-
Fanns en liten tendens till det men jag antar att det delvis berodde på för litet munstycke plus att får man väl den effekten när man inte har någon axpump.
-
Jag er enig med sunfire
Munstykka er et must på øppet luftfilter. At det går mera luft i gjenom gasaren, det er ett sak men det som betyder mest (tror jag) er at når det inte er motstånd i luftfilter och box, så blir det mindra vakum inni gasaren som påverkar dysorna, och føljen er at vakumet inte klarer at suga upp tilstrekkeligt med soppa...
Ni har vell alla provat at stoppa en moped med at legga handen øver luftinntaget på gasaren? man blir riktigt våt av soppa grunnat det massiva vakumet som bilr i gasaren då...
Kjør med olja på KN filter och uni filter. Tvetta filteret okh olja upp.
Dom som kjørar på myket grus okh tevlingar brokar en strompa øver filteret som er bare at skylla. Hur ofta dom tvetter sjølva filteret vet jag inte, men jag antar eller varje trening
-
själv så tänkte jag byta fugge har fått tag i en mikuni 40 med accpump som jag tänkte testa då slipper man vacum skitet,sen väntar jag på kn filter o ska nog ta ett 165 eller 170 munstycke samt att jag har tagit bort allt i ljuddämparen.Funderar på att skaffa en mikuni 42 eller 45.
Nu har jag orginal filter med borrad luft burk o 160 munstycke o rensad ljuddämpare 15/36 drevning o tankar 98 o den går kanon bra o fort:).
störsa problemet är att tjejen har fått smak på den så med lite "otur" får jag köpa en raptor 700 till mig.