ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Steff008 skrivet 5 februari 2008 kl. 09:07:39
-
Hej på er alla.
Detta är mitt första inlägg på detta forum, men troligen inte det sista. Jag tyckte detta var en bra tråd att starta i.
Jag är snöskoterägare sen tidigare, men har nu kommit fram till att jag skulle ha mera nytta av en fyrhjuling p.g.a. senaste årens snö- och isbrist i våra trakter. Jag bör få min snöskoter såld innan jag kan köpa en fyrhjuling, men jag tänkte att det är väl bra att va ut i tid så hinner jag läsa på lite och förhoppningsvis göra ett bra val.
För mig kommer användandet att handla om lite snöskottning o.d. de få dagarna vi har snö, men ingen våldsam körning. Eventuellt dra ut lite ved ur skogen nu som då o.s.v. Söker med andra ord en allroundmaskin med betoning på arbete. Att jag nån gång leker lite är ju dock inte helt osannolikt :twisted: . Jag tror att kring 500 cc skulle räcka för mig, men inte mindre.
Hos mina närmsta återförsäljare kan jag välja mellan Can-Am, Polaris, Yamaha och Goes. Det kommer högst troligt att bli en av dessa eftersom jag värdesätter service och reservdelstillgång. Eftersom jag dessutom vill ha ett av de "kändare" märken hos oss kommer troligen Goes att falla ur leken.
De som jag tittat på hittills är:
- Yamah Grizzly 660
- Polaris Sportsman 500 EFI (de har ett ganska bra erbjudande på förgasarmodellen nu)
- Can-Am Outlander EFI 500 H.O.
- Goes 500 MAX (mindre intressant)
Alla rör sig i samma prisklass förutom Goes som jag kan få reggad till samma pris som dom andra oreggade.
Intressantast för mig just nu är nog Can-Am som ju har en V-twin. Jag har förstått att den torde va den "starkaste" maskinen av dessa. Jag hittar inga direkta data på Grizzly 660 (vridmoment o.d), men med sin större cylindervolym torde den ju inte va helt slö heller trots en cyl.
Honda får jag också lokalt om jag vill ha, men de verkar bli för dyra i slutändan.
Det blev en hel del skrivet. Hoppas ni orkar genom.
Hoppas ni kan ge mig lite råd, rekommendationer och förslag.
Mvh,
Stefan
-
Som du själv skrev så är din lokala Åf av hög betydelse. För det är dem du kommer att få kontakta om/när det händer något. Av de maskiner du nämnt så tror jag inte att någon av den är dåliga. Alla har väl sina sidor. även kända/stora märken har haft problem. Så att de har egen verkstad och kunniga på att skruva. Samt lite stake då det verkar som om vissa märkens huvudkontor inte alltid vill ge garanti. Då vill man gärna ha en ÅF så står på kundens sida och kan ta "strid" för kundens räkning. Att vara ÅF är nog inte så lätt och det är väl därför det finns så få bra..
Jag skulle nog förreslå att du tittar på en reggad maskin. För det ger som mycket mer möjligheter. Den dagen då snön kommer. Alla står still på vägen men du kan lungt puttra förbi med 4-hjulingen. En varm och skön sommar dag så kan man ta en tur till glass baren och låta fartvinden svalka.
Men då faller Yamma eftersom som den inte finns som regad (de som är reggade är inte yamma längre eftersom de är ombyggda av ett annat bolag). Can-am, goes och polaris reggar sina maskiner själva (vad jag lärt mig).
-
Nu har jag själv ingen 4x4 men jag är övertygad om att som Stene också säger, alla märken har sina för och nackdelar.
Jag tror att det är väldigt personligt vilken maskin man gillar, oavsett vad som står på papperet.
Åk och titta och kläm på maskinerna så tror ialla fall jag att du kommer att hitta en du gillar lite mer. Köp då den.
Stirrar man sig blint på motorstyrka/storlek etc så får man kanske den värsta maskinen men man det är inte säkert att man trivs lika bra med den. Eftersom du redan har begränsat dig till vissa märken och kanske också pris så återstår det bara för dig att åka och prova några olika maskiner. Komihåg att det inte är någon "rocket science" att hitta en bra maskin. Ta en du känner passar dig.
-
Hej på er och tack för era svar.
Glömde i mitt första inlägg att Arctic Cat också finns lokalt. Jag brinner dock inte så starkt för AC så det var väl därför den glömdes.
Vad gäller reggingen så tror jag nog tyvärr att det måste bli en oreggad. Jag bor i Finland och för att köpa en reggad modell stiger priset med ca 3000 EUR (knappa 30000 SEK). Vi får hoppas att inga poliser läser detta, men för 3000 EUR så bötar man ganska många gånger :oops: .
Jag har redan "klämt" lite på maskinerna, men provkörning blir det nog först när skotern är såld och pengarna bränner i fickan.
Det är som sagt inget enkelt val. Yamaha försäljaren skulle ev. kunna tänka sig att ta min skoter i byte mot slutet av månaden när han vet hur skoterförsäljningssäsongen blir och i det fallet blir det en Grizzly, men om jag lyckas sälja skotern innan dess så har jag ju möjlighet att välja och vraka och då kan det bli problem :roll: . Vi har ett väldigt dåligt snö-/isläge i år så det kan bli svårt att få inbytt skotern och att sälja den direkt är inte heller det lättaste.
Skriv gärna om ni vet om några för och nackdelar med de olika märkena, modellerna.
Mvh,
Stefan
-
Ser man på... har idag varit och tittat på samma fyrhjulingar som du är intresserad av! (förutom goes) Värsta problemet är att veta vilken man vill ha :roll: Är själv okså nybörjare på detta område så man har ju inte så mycket att gå efter... varenda affär man gick in till så var deras atv bäst i test å blaha blaha enligt försäljaren :)
Så ja instämmer med föregående talare och är intressernad av synpunker på dessa hjulingar!
Tack! /Kaj
-
Kanske det är så att ni (kaj84, steff008) bor i närheten av varandra.. Då kanske ni kan få ett bättre pris om ni beställer 2 st samtidigt..
Och som corba säger. Kläm och känn. Kanske det är så att det finns fler glada finnländare på detta forum som har lite träffar då och då. Där kanske ni kan se hur maskinerna funkar live. Och med lite mutor kanske även får prova lite.
Om jag skulle få pengar över någon dag skulle det stå mellan 2 märken. Honda.. Har kört deras 2-hjulingar i en massa år och älskar deras motorer. Pratade med en snubbe på yamma som "erkände" att hondas maskiner var de bästa. kawa,yamma och suzuki kom strax efter (detta gäller 2-hjulingar och driftsäkerhet).
Kawa.. Åkte tidigare en del med en BF ägare och hans maskin går otroligt fint samt att min nuvarande ÅF fyhjuling.se som jag är otroligt nöjd med är aukt-kawa åf.
-
köp den som känns rätt vid provkörning...
alla dessa mskinerna du tänkt på är bra...
-
tänk på att en fyrhjuling aldrig är bättre än den servicen den erbjuds...
alla stora märken är i stora drag precis lika bra, så servicen skulle jag
vara noga med.
sen tycker jag du ska prova en arctic cat, mer åt arbetsmaskins hållet
men dom går att leka med dom också :twisted:
Mvh /// Rille
-
Har själv letat fyrhjuling i säkert 4 månaders tid.Provkört nästan alla märken men har fastnat för Yamaha.Grannen har en Big bear 350 -90 som är som ny,O den tuffar på fastän han kör som en tok med den förbi mig,Vill ha en automat vxl 450 o har letat efter äldre Big bear kodiak..97-04 men de är svindyra.Insett att det är bättre att köpa en nästan ny som sjunkit 15 % i pris då min plånbok inte är jättetjock.En bra service Åf är ju bra att ha i ryggen med.+ 5 års garanti som Yamaha har.
-
Ser man på... har idag varit och tittat på samma fyrhjulingar som du är intresserad av! (förutom goes) Värsta problemet är att veta vilken man vill ha :roll: Är själv okså nybörjare på detta område så man har ju inte så mycket att gå efter... varenda affär man gick in till så var deras atv bäst i test å blaha blaha enligt försäljaren :)
Så ja instämmer med föregående talare och är intressernad av synpunker på dessa hjulingar!
Tack! /Kaj
Tjenare Kaj,
Var du till Jeppis. I såfall var du inte in på Velo-Moto om du missade Goes (och Arctic Cat). Bor själv i Jeppistrakten.
Hitta förresten en annons på nya Can-Am Outlander 800 idag (killen hade fått in ett parti till bra pris). Skulle det månne va nåt? Grymt bra pris. Billigare än många begagnade likadana på nätet. Jag ringde och pratade med snubben en stund och skulle jag haft pengarna så.........
Hur som hels var dessa Outlander vägutrustade men inte reggade. Det betyder att man kan använda den oreggad och vill man senare kan man betala skattedelen till och regga. Nödvändiga papper för detta följer med.
Köp min snöskoter och mc nån! Nu!!!
Tack alla för era kloka svar och kommentarer. Det är bara att ösa på. Lite trött nu, men skall kolla närmare på inläggena i morgon.
Hälsn,
Stefan
-
Jo jag var till Jeppis (MC-dealer, Nymotors och Wikro). Can-Am Outlander 800 låter ju kul, men kanske väl stort för mej och min plånbok, har funderat på modellerna runt 500, men till rätt pris är väl inget omöjligt :) vad skulle den kosta isåfall, den du beskrev? Låter ju väldigt bra om man kan göra om den till vägreggad senare om man vill! I nuläget är Polaris och Yamaha mest intressant, med på köpet av Polaris får man också ett shacktblad eller en släpkärra, skulle troligen inte ha någon större nytta av dem men ändå... Så nu gäller det bara att komma fram till ett beslut då :lol:
-
Jo jag var till Jeppis (MC-dealer, Nymotors och Wikro). Can-Am Outlander 800 låter ju kul, men kanske väl stort för mej och min plånbok, har funderat på modellerna runt 500, men till rätt pris är väl inget omöjligt :) vad skulle den kosta isåfall, den du beskrev? Låter ju väldigt bra om man kan göra om den till vägreggad senare om man vill! I nuläget är Polaris och Yamaha mest intressant, med på köpet av Polaris får man också ett shacktblad eller en släpkärra, skulle troligen inte ha någon större nytta av dem men ändå... Så nu gäller det bara att komma fram till ett beslut då :lol:
Hej Kaj, du har PM,
Till alla andra: Det är inte meningen att lämna er andra utanför diskussionen och köra nån privatdiskussion med Kaj, men som ni säkert förstår vill jag inte lägga ut alla återförsäljare och deras priser offentligt här i forumet.
F.ö. så var det lite knepigare än jag trodde med reggningen. Jag ringde lokala besiktningen idag och de sa att det nog funkar eftersom maskinen är vägutrustad. Dock kan det bli problem om det inte görs innan nya EU-direktiv kommer och det är ju ingen som vet om det händer inom ett eller fem år.
Själv börjar jag bli mer och mer sugen på Can-Am. Jag har idag en motorcykel med V-Twin och är mycket imponerad av konceptet. Alla de andra 500 cc maskinerna (som jag vet om) inkl. Grizzly 660 är ju encylindriga maskiner. Dock är ju fortfarande alla maskiner intressanta och inga maskiner utesluts innan den dan kommer då det blir affär.
Hälsn,
Stefan
-
hej på er grannar :) (kaj84 och steff008)
har ni tittat på polaris sportsman 500 som EU-traktor reggad. själv sparar jag till en sån. byter ut den fula sitsen och sen skruvar bort gas stoppern och sen har ni en fulleffekt sportsman som man får köra på vägen med :)
-
Av dom du nämner skulle jag tveklöst välja en Yamaha.
-
hej på er grannar :) (kaj84 och steff008)
har ni tittat på polaris sportsman 500 som EU-traktor reggad. själv sparar jag till en sån. byter ut den fula sitsen och sen skruvar bort gas stoppern och sen har ni en fulleffekt sportsman som man får köra på vägen med :)
Ser man på. Ytterligare en granne. Verkar som vi på den här sidan viken också är ganska välrepresenterade här.
Hur är det med traktorreggingen? Betyder inte det i praktiken att man skall ha en stor fet triangel i baken och ej får köra fortare än 40-50 km/h? Och hur är det med sitsen? Får man ta bort den? Jag hade för mig att det är nånting som måste finnas på "traktormodellen".
Hälsn,
Stefan
-
Av dom du nämner skulle jag tveklöst välja en Yamaha.
Hej Robin,
Kan du motivera lite? Alla som har en fyrhjuling har väl en favorit, med vad fick dig att fastna för just Yamaha?
Hälsn,
Stefan
-
jo det verkar som om vi börjar bli några här på sidan viken också :)
ingen triangel behövs. hastigheten är begränsad till 40km/h. (har läst att nån har gått 60km/h ändå) när jag var och frågade om den här modellen så sa dom att det inte står nåt om sitsen i registreringsbeviset så ifall man byter sits så borde det inte synas nånstans. hörde en som hade köpt en som beställde en orginal sits på vid leverans. sen om man inte tänker köra så mycket landsväg så kan man ju skruva bort gasstopp skruven så går den ju betydligt fortare :)
-
jo det verkar som om vi börjar bli några här på sidan viken också :)
ingen triangel behövs. hastigheten är begränsad till 40km/h. (har läst att nån har gått 60km/h ändå) när jag var och frågade om den här modellen så sa dom att det inte står nåt om sitsen i registreringsbeviset så ifall man byter sits så borde det inte synas nånstans. hörde en som hade köpt en som beställde en orginal sits på vid leverans. sen om man inte tänker köra så mycket landsväg så kan man ju skruva bort gasstopp skruven så går den ju betydligt fortare :)
.........och strypningar. Det är ju ganska osannolikt att man har en maskin, som används mest i terräng, begränsad till 40 el. 60 km/h. eller strypt över huvudtaget oberoende av regging. Det betyder ju dock inte att man behöver köra fortare än tillåtet efter vägen. Dessa maskiner torde ju ha lite mera än av och till, som mina tidigare moppar hade, på gasreglaget :roll: .
Jag skall kolla upp detta med traktorreg. lite mera när jag hinner. Kanske det vore ett alternativt förutsatt att man slipper "farfarssitsen". Oops. hoppas ingen tar på näsan :oops: .
Hälsn,
Stefan
-
Nu är beslutsångesten över, köpte en Polaris Sportsman 600 Twin idag :lol: begagnad, men såg ut att vara i bra skick, någon äldre man som hade haft den men ville ha en vägreggad istället! skall hämta den imorgon eftermiddag! Hoppas man blir nöjd med köpet! Synd bara att man har en hel massa annat skit som behöver göras i helgen också, som drar ner på körtiden menar jag :)
-
-> steff008 de e inga effektstrypningar på traktorn, bara den på gashandtaget.
-> kaj84 grattis till maskinen :) hoppas du hinner ut å köra lite också :)
-
Grattis Kaj! Det låter ju bra. Jag skall komma över på en provtur nästa gång jag har vägarna förbi Orvas :wink: .
Knipp: Det kan hända. Jag vet inte så mycket om det där. Åtminstone de vägreggade är ju strypta original.
Jag pratade med en försäljare idag om traktorregging och åtminstone den försäljarn var aningen negativ. Han menade att polisen kommer att hålla mera koll på de traktorreggade och är det så att den går fortare än den får kan det bli ett dyrt kalas. Han menade att i värsta fall kan man bli tvungen att registrera om den för vägbruk med ett ordentligt skattepåslag och en saftig böteslapp som följd. Han sa att det i såfall blir billigar straff att köra oreggad. Nu vet jag ju ingenting om detta utan skriver vad han sa.
Kanske det är lite samma som på moppetiden när de hotade med att man blir tvungen att omregistrera on trimmad moppe till mc om man fastnar. Jag har dock aldrig hört om nån som skulle råkat ut för detta och blev inget speciellt heller när jag fastnade :oops: . Dock var det ju vanligt att man fick visa upp moppen i originalskick efteråt.
Fick f.ö. uppskjutet mitt mc kort med ett halvår pga. den j....la böteslappen :evil: . Det var ju dock länge sen så nu kan man skratta åt det.
Hälsn,
Stefan
-
pratade du med en försäljare som INTE säljer traktorreggade sportsman då kanske?
jag har bara mött polisen en gång ännu sålänge jag körde med linhaien. jag håller mig på såna ställen där inte polisen rör sig ;)
jag tycker att det är bra att åtminstone ha en regg skylt bakpå maskinen så behöver inte nån ringa och anmäla en så fort de ser att man kör på nån liten byväg med en oreggad fyrhjuling. Det är så som jag resonerar :) men det kan stämma att det kan bli dyrt om man blir fast.
-
pratade du med en försäljare som INTE säljer traktorreggade sportsman då kanske?
jag har bara mött polisen en gång ännu sålänge jag körde med linhaien. jag håller mig på såna ställen där inte polisen rör sig ;)
jag tycker att det är bra att åtminstone ha en regg skylt bakpå maskinen så behöver inte nån ringa och anmäla en så fort de ser att man kör på nån liten byväg med en oreggad fyrhjuling. Det är så som jag resonerar :) men det kan stämma att det kan bli dyrt om man blir fast.
Hej Knipp,
Du har säkert helt rätt i det du skriver. Oftast bättre mer reg. skylt än utan.
Jo försäljaren var just den som säljer vägutrustad (men inte färdigreggad) Outlander 800. Jag vet dock inte om han säljer traktorreggade också. Frågade i alla fall om det gick att få Outlander 800, som han hade, reggad som traktor också eftersom den ju var utrustad för vägbruk. Det gick inte eftersom traktorreggade, vägreggade och oreggade alla blir "typade" på olika sätt vid införtullning till landet.
Hur som helst är det bäst om jag inte påstår allt för mycket här eftersom jag inte vet. Jag skrev som sagt i mitt tidigare meddelande vad försäljaren sa.
Mvh,
Stefan
-
pratade du med en försäljare som INTE säljer traktorreggade sportsman då kanske?
jag har bara mött polisen en gång ännu sålänge jag körde med linhaien. jag håller mig på såna ställen där inte polisen rör sig ;)
jag tycker att det är bra att åtminstone ha en regg skylt bakpå maskinen så behöver inte nån ringa och anmäla en så fort de ser att man kör på nån liten byväg med en oreggad fyrhjuling. Det är så som jag resonerar :) men det kan stämma att det kan bli dyrt om man blir fast.
Hej Knipp,
Du har säkert helt rätt i det du skriver. Oftast bättre mer reg. skylt än utan.
Jo försäljaren var just den som säljer vägutrustad (men inte färdigreggad) Outlander 800. Jag vet dock inte om han säljer traktorreggade också. Frågade i alla fall om det gick att få Outlander 800, som han hade, reggad som traktor också eftersom den ju var utrustad för vägbruk. Det gick inte eftersom traktorreggade, vägreggade och oreggade alla blir "typade" på olika sätt vid införtullning till landet.
Hur som helst är det bäst om jag inte påstår allt för mycket här eftersom jag inte vet. Jag skrev som sagt i mitt tidigare meddelande vad försäljaren sa.
Mvh,
Stefan
Om du skall köpa en ickereggad Outlander 800 så kan du lika gärna köpa en billigt i staterna och skeppa över till sverige. Titta på en fullutrustad begagnad.
Kan inte säljaren visa dig CoC-intyget så kommer du aldrig att kunna regga in den.Ger BRP full garanti på dom "oreggade" som handlaren har?
//L
-
Jo försäljaren var just den som säljer vägutrustad (men inte färdigreggad) Outlander 800. Jag vet dock inte om han säljer traktorreggade också. Frågade i alla fall om det gick att få Outlander 800, som han hade, reggad som traktor också eftersom den ju var utrustad för vägbruk. Det gick inte eftersom traktorreggade, vägreggade och oreggade alla blir "typade" på olika sätt vid införtullning till landet.
vad jag vet så är det bara polaris som har traktorreggade modeller ännu. jag vet inte vad man får för straff om man blir haffad med en "vanlig" vägreggad modell om man har slängt bort alla strypningar, men tror inte det är speciellt billigt det heller. traktorn behöver ju inte heller besiktas liksom den vanliga vägreggade måste göras. dessutom blir traktorn billigare att försäkra. men man har ju lite större modellurval om man väljer en vanlig vägreggad modell förståss och ännu större om man väljer en oreggad :) de har olika för- och nackdelar allihopa så det är bara att fundera på vad man prioriterar mest.
-
Knipp -> Jo jag håller med, livet skulle nog kännas enklare med en regskylt bakpå hjulingen men men.. får vel hålla sej undan så gott det går 8)
Steff008 -> Tack å välkommen :)
Hörde också någon teori av en försäljare om att allt detta är så nytt med vägreggat å traktorreggat så poliserna/myndigheterna själva vet inte heller riktit hur de skall förhålla sej till det ännu, och en annan sa att lagen är så luddigt skriven att den går att tolka på flera sätt. Ingen vet något om någonting helt enkelt verkar det som :lol: nåja... lät mest som ett försäljningsargument för att köpa oreggat, men ja undrar om poliserna tycker detsamma när man träffar på dem?! :?
-
Tur att man är lite långsam....kopplade precis att ni håller till på andra sidan "badbaljan" :lol:
//L
-
Tur att man är lite långsam....kopplade precis att ni håller till på andra sidan "badbaljan" :lol:
//L
Hehe, jaa... världen e liten :)
-
Hej igen på er.
Idag har jag varit på Can-Am provkörningsdag. Tur att jag inte hade bilsläpet med för då hade det blivit dyrt.
Hur som helst hade de Can-Am Outlander 400 XT Max (2 pers, förgasare), 500 och 800.
Om vi börjar från den minsta, alltså 400, så var den enligt min smak alldeles för svag. Jag blev inte speciellt imponerad av denna.
500 och 800 va riktigt bra tyckte jag. De kändes egentligen ganska lika att köra med både i terräng och på väg. Jag trodde på förhand att 800 skulle kännas klumpigare, men icke. Skillnaden mellan dem var helt enkelt i draget vilket kändes när jag var ute på vägen och fick grepp. Jäv...r va 800 va snabbt upp i fart.
Slutsats. För min del gäller nog ju större desto bättre vilket ju inte är så bra för plånboken. Blev starkt imponerad av Outlander 800.
Min granne har ju som sagt en grizzly 660 så den skall jag också åka och testa lite närmare nån dag. Min andra granne har en Polaris Sportsman 700 som jag säkert också får testa om jag vill.
Återkommer med resultat senare.
Hälsn,
Stefan
-
Ja ni. Det blev en låååång väntan på svaret, men nu skall jag slå till trots att det knappast är nån som bryr sig längre. Det blev lite omändringar med ny frukandidat (som jag idag är gift med), barn, hus och hela köret. Snöskotern finns även den kvar. Det blir inte alltid som man tänkt sig och ibland blir det t.o.m. till det bättre. Fast i fyrhjulingväg till det sämre.
Hur som helst börja farsgubben söka nån leksak att ploga med till vintern. Han har gått igenom allt från en gammal Bobcat till en gammal traktor med frontlastare. Jag började inse att nu är det läge att vinkla honom i rätt riktning så jag förklarade för honom att han får en splitterny fyrhjuling med frontblad till samma pris som Bobcaten.
Detta med priset höll ju inte riktigt, men rätt som det var kom vi över en Sportsman 450 -07 med winsh och frontblad. Lokalt dessutom. Det intressanta är att maskinen är helt oanvänd och priset var mer än lämpligt. Det negativa är ju att man i princip fick en splitterny maskin utan garanti så få se hur det går.
Maskinen är ju lite mindre än tänkt, men prismässigt blev det helt rätt hållet i tanke att jag delade kostnaden med farsan. Rättare sagt blev maskinen köpt till företaget som vi båda e inblandade i.
Jag hämtade hem maskinen idag och satte in ny ackumulator, dränerade bränslesystemet, fyllde på färsk bensin och kollade vätskenivåer. Mera behövdes inte och nu spinner den som en katt. Några tekniska frågor och bekymmer fick jag på handeln, men det tar jag i en annan tråd.
Mvh
Stefan :headbang: