ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: joeychandlerson skrivet 2 februari 2008 kl. 21:55:42

Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 2 februari 2008 kl. 21:55:42
Jag tänkte pendla till skolan med min smc inom kort. Den toppar 100km/h så den borde väl palla att köras i 90km/h tycker jag ?

Det är sex mil enkel resa och sen retur efter dagens slut.

Eftersom det inte finns någon varvräknare så vet man ju inte hur mycket det varvar, men motorn borde väl inte må dåligt i 90 under lite längre sträckor?


Mvh,

Joe
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: Dany skrivet 2 februari 2008 kl. 21:58:16
Inte för att jag är någon expert på motorer men att ligga i 90 med en SMC innebär ju nästan maxvarv och jag kan inte tänka mig att det är så nyttigt i 12 mil varje dag  :roll:
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: Mickev skrivet 2 februari 2008 kl. 21:59:33
Borde inte vara några problem tycker jag. Jag pendlade (förvisso lite kortare sträcka än 6mil) med pgon jag hade. den gick 75-80 och 85 med hemlängtan och åkte oftast på full gas. Den pallade det utan att klaga. Din borde klara det också.
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: kyozo skrivet 2 februari 2008 kl. 22:03:59
du kan ju alltid dreva den lite för att få ner varvet runt toppfarten och en betydligt lungnare maskin då får du även mindre slitage på motorn
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 2 februari 2008 kl. 22:22:21
tack för svaren!!

 jag tycker väl att den borde gå utan slitage i motorn i 90km/h under en lite längre sträcka - eftersom den toppar 100, men jag är ingen expert på hur motorer klarar av att varvas, så det är ju väldigt intressant att veta närmare innan jag börjar pendla. Det är bra att veta om jag ska köpa ett mindre bakdrev eller inte? Jag bryr mig inte om det varvar mycket -bara det inte skadar motorn :wink:

Mvh  Joe
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: Mickev skrivet 2 februari 2008 kl. 22:38:04
Ja det är ju inte så dum idé att dreva om den lite. Då du ska pendla så långt kan du säkert överleva att den accar lite saktare för att få ner motorvarvtalet, då borde den också dra lite mindre soppa.
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 2 februari 2008 kl. 22:49:08
jess drevning är helt rätt som ni säger :wink:


ändå så skulle jag vilja veta mer exakt av någon som kan motorer om motorn klarar av att ligga på det varv som den ligger på - när maskinen gör 10km/h från toppfart under en lite längre sträcka?

något motörhead som vet?


Mvh  Joe
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: Hubbe skrivet 2 februari 2008 kl. 22:56:27
Jag drevade min med 32T bak, då slapp man vibrera sönder och samman, men att köra 12mil om dan i det tempot kommer du inte orka, alldeles för skakigt och högt varv.
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 2 februari 2008 kl. 23:05:24
Nej det blir nog olidligt i längden som du säger.



Men frågan kvarstår. Är det möjligt (för motorn) om man skulle orka med vibbarna och de andra jobbigheterna?


Mvh   Joe
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: Chinapuff skrivet 3 februari 2008 kl. 00:16:54
Hejsan! Motorn pallar nog trycket, men jag är rädd för att förarn kroknar...  :cry:  
I grund och botten är det en mc-motor och sköter man olje byten mm. så ska nog motorn hålla! Men det finns ju inga garantier. Personligen skulle jag aldrig orka pendla 6mil med en fyrhjuling, men har man ett brinnande intresse så... :D
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 3 februari 2008 kl. 01:01:45
thanx for input man :D ja det ska bli intressant att pröva. intresset finns och en vilja av rent stål 8)   menmen.. det får ju inte va hur jobbigt som helst för då får det bli bilen istället.


mer inlägg!! det är en intressant fråga :wink:


Mvh Joe
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: Hubbe skrivet 3 februari 2008 kl. 08:27:24
har själv 6mil till jobbet nu, kör inte hjuling dit, provat 1 gång, alldeles för trist att köra motorväg.

Åter smc, motorn kanske håller men vibrationerna kommer göra att du kommer behöva dra åt samtliga skruvar på maskinen OFTA. Sen kommer ju motorn inte hålla i evigheter,det sliter ju mer att ligga nästintill fullt konstant.
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: kyozo skrivet 3 februari 2008 kl. 10:23:48
alla motorer slits mycket mera om dom ligger på nästan full beslastning konsant........

är det ingen här som åkt trimmad moppe ?
det är samma sak där
den som hadde värst trimmat när man åkte moppe var han som skruvade minst för han låg inte på full gas hela tiden....  :roll:
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: Timo skrivet 3 februari 2008 kl. 11:25:22
jag toror inte att motorn går sönder för att man ligger på
max varv hela tiden,men slits gör det ju självklart, de är ju byggda för det och det finns säkerligen någon spärr som gör att motorn inte varvar mer än vad den tål.....
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 3 februari 2008 kl. 13:08:06
tackar grabbs :wink:

ja usch jag skulle duka under av tristess om jag var tvungen att köra raptor700 sex mil Hubbe :D  :wink:  :wink:

jag åkte mkt med bakpå en HD me 1340cc(tror jag) motor när jag var liten och det var ganska ordentliga vibrationer. men ändock inte helt olidligt.

jag kanske kan ha locktite på muttrarna? Sedan så borde ju varvet komma ner på en bättre nivå på -10km/h från topphastighet?

motorn borde väl ligga något drygt 1000varv från maxvarv i 90km/h?

men mår inte en motor bättre av att ligga på ett konstant varvtal än att varvas upp och ner hela tiden tro? ju mer trimningsgrad ju mer slitage. om smc tar ut 20hk ur sin honda-cb-kopia-motor på 250cc så är det väl ganska låg litereffekt? ju mindre litereffekt ju mer tålig motor.

mina moppar varvade alltid sitt absoluta max med låg trimningsgrad. de varvades så högt det gick hela tiden men när toppfarten var nådd så brukade jag släppa av gasen ett hack så jag hörde en lite annan ton i motorn men toppfarten ändå hölls. det var aldrig någon moppe som skar för mig och en 2takt har väl ännu högre slitage av naturen? nu pratar jag om att sänka hastigheten hela 10km/h från max på en 4takt så det borde ju göra skillnad? nu har jag bara kört min smc i 26mil och väntar på att få tillbaka körkortet :D  så jag har inte hunnit prova den så mycket i 100km/h resp 90km/h.

finns det någon varvspärr på cbw 250cc:n tro? ingen som jag har märkt av iaf. men jag brukar höra när jag närmar mig maxvarv och hålla mig nedanför en viss gräns.

mer inlägg!! nån som växte upp och fostrades av vilda motorer i skogen och vet om motorvarv och slitage?

Mvh,

Joe
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: Hubbe skrivet 3 februari 2008 kl. 13:35:39
he he. tristessen är ju att ligga och nöta 90-väg.

Det är klart att det går att pendla även med en smc, loctite gör givetvis susen, och om du drevar till 32 och sen kanske ligger runt 80-90. Men så jäkla kul kanske det inte är. när man drevar 250:in så går den inte så mkt fortare men motorvarvet sjunker. den orkar inte komma över 100 ändå, typ. att gå upp till max och sen släppa lite gör susen både för slitage och förbrukning.
Lycka till och hoppas lappen kommer tillbaka snart.
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 3 februari 2008 kl. 19:37:09
jag skulle nog överleva och nöta 90väg med en raptor alltså *slurp* :D  tack Hubbe! bara en månad kvar innan kortet e tebax :D  ja första åkningen kommer att avgöra om jag pallar. Helst skulle jag endast vilja gå ned till 38kugg så jag slipper kostnaden med att byta hubb. jag hoppas någon motorexpert kan förklara om motorn kommer palla utan något förhöjt slitage.

jag kom att tänka på en lite konstig sak..jag hade med brorsan bakpå cykeln och det blev då drygt 190kg last av oss klumpar..och då toppade den 100km/h sedan trodde jag att den skulle toppa lite mer när jag var ensam och provade - men det gjorde den inte alls utan den kom upp i samma hastighet?

efterlyser fortfarande en motortok som vet hur man kan belasta en motor utan att den tar skada..se original fråga i toppen den som är sugen på att upplysa mig :idea:

mvh, joe
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: micke_011 skrivet 4 februari 2008 kl. 07:08:14
jag har själv nött omkring 40 km dagligen under någon månad innan säsongen blev allt för kall och blöt, och det funkar.. om du gör som jag och kör på vägdäck så tycker i alla fall jag att vibrationerna är klart hanterbara, och att hålla mellan 80-90 är inget större problem med smc'n även om jag inte vet hur den hanterar det motormässigt, men det är ju alltså en cb250 som tuffar på under skalet, och det var ju en vägmaskin så jag har svårt att tänka mig att den skulle kunna ta någon skada.

jag drevade f ö också om min från 40 till 38 bak men det märktes ingen större skillnad, men rent teoretiskt borde varvtalet minska med omkring 5%..  det som sannolikt gör skillnad är att få dit spacers eftersom du då slipper undan en del av instabiliteten och spårkänsligheten. jag har en uppsättning liggandes och de kommer att nyttjas så snart det blir väder för vägdäcken igen, tills dess (när jag återfår lappen) kör jag obreddat med crosshjulen, det funkar bra så.
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: Hubbe skrivet 4 februari 2008 kl. 11:44:56
när cb250 användes som mc-motor i mc så varvar den inte så högt på 90-väg. Detta eftersom en mc är mer lättdriven så den kan drevas annorlunda. Men den varvar ju fortfarande inte hysteriskt (8-9000) så det är nog ingen fara.
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 4 februari 2008 kl. 23:38:46
tack för svar :wink:

ja jag kommer ju inte riskera motorn på något vis utan måste ta reda på detta på något sätt innan.

angånde däcken så köpte jag den med vägdäck monterat och det är makalöst vad den är balanserad i hjulen - fast de inte är balanserade av firman alls. jag hade nog tur med det. sedan så undrar jag om det verkligen behövs så jättefeta däck som sitter monterade bak på smc 250? Det märks ju att det inte är så bra för svängradien iaf. då bromsar ju det ena jättedäcket när man svänger. jag funderar på att köpa ett par hjul som är desamma som sitter monterade fram nu och smälla på bak. borde ju både bli en något lite lättare hoj med bättre väghållning. är det samma bultmönster fram o bak? får väl prova och skifta hemma i garaget så fälgarna passar oxå.aha då måste jag dreva mer än 38kugg trots allt.


jo honda cb toppar väl över 160 så då kan man ju cruisa lätt i 90.
men när du drevade till 32kugg Hubbe - kändes den inte för slö i accet då? kunde du använda samma kedja?


mvh,

joe
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: Hubbe skrivet 5 februari 2008 kl. 15:34:22
Du får inte bättre väghållning med smalare däck bak. tror inte bultmönstret är samma.

Tips på väghållningsfix på smc är att vända framfälgarna ut och in, alltså höger hjul på vänster sida och tvärtom. breddar enormt fram.
När du svänger den så är det alltid bärst med stel axel att få den att lyfta lite på innerhjulet så man slipper radieskillnaden.

När jag drevade till 32 så fick jag korta kedjan 2 länkar. sparade dem och köpte ett extra kedjelås så jag kunde använda dem om jag ville dreva tillbaka igen.
Den blir lite slöare, man får se till att köra med rejält pumpade däck så den orkar med toppfarten, runt ett kg blir lagom.
Men den går att köra lite skog och offroad med ändå.
Men innan du lägger alltför mycket energi på att undersöka om motorn tål att pendla med så prova ett par ggr om det vekligen är vad du vill.
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 6 februari 2008 kl. 21:57:27
Tänkte på vikten oxå..de där megasulorna måste ju väga bly..255:or bak troja*s*

Jag läste om det med fälgvändning här på forumet..jag tror mina ventiler tar i bromsoken så då fick man lägga i innerslang eller hur var det?
Aha ja det var ett bra tips att lyfta ena bakhjulet i kurvorna! Tackar!

Då blir det nog 32drev här när det drar ihop sig till att börja köra långpendling. Ja jag ska allt prova om det känns ok att åka så långt. märks första gången man ger sig iväg.



Om någon vet svaret på min motorfråga så skriv :wink:

Mvh,

Joe
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: MacGyver skrivet 6 februari 2008 kl. 23:27:32
Om du tycker att det går tungt att svänga kör du för sakta...
du skall ha sådan fart att bakdäcket på insidan lyfter lite från vägbanan då skall du se att den svänger lätt.
Detta kan du åstakomma genom att ställa ner fjädrarna fram så att den "niger" lättare.
Jag körde 250mil med min SMC med vägdäck 32 kugg och breddningar funkade kanon men jag hade även förlängt svingen 15 cm och det vart en helt ny maskin.
Min toppade 125km/h men då var det andra munstycken och ett annat avgassystem på den, men att ligga i 90-95 var lugnt.
En 4 taktare tar ingen skada av att ligga på ett konstant varvtal en längre tid.
MEN.... en cb kopia... vibrerar sönder till slut, och det har inte att göra med vilket varvtal du kör på.. den vibrerar sönder på tomgången också  8O
Håll efter med oljebyten och kolla ALLA skruvar på hojen så ska det inte vara något problem, (speciellt dom stora muttrarna på bak axeln).
Lycka till
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: Hubbe skrivet 7 februari 2008 kl. 07:36:05
Citat från: "MacGyver"

Håll efter med oljebyten och kolla ALLA skruvar på hojen så ska det inte vara något problem, (speciellt dom stora muttrarna på bak axeln).
Lycka till


Jepp!! stor varning på dessa muttrar.
Har man bytt hub så har man en gång dragit loss dessa och det klister som sitter mellan dem och då vibrerar de loss då och då, jäkligt läskigt eftersom hela bakaxeln glider flera cm i sidled när de släppt.
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: MacGyver skrivet 7 februari 2008 kl. 09:18:00
Citat från: "Hubbe"
Citat från: "MacGyver"

Håll efter med oljebyten och kolla ALLA skruvar på hojen så ska det inte vara något problem, (speciellt dom stora muttrarna på bak axeln).
Lycka till


Jepp!! stor varning på dessa muttrar.
Har man bytt hub så har man en gång dragit loss dessa och det klister som sitter mellan dem och då vibrerar de loss då och då, jäkligt läskigt eftersom hela bakaxeln glider flera cm i sidled när de släppt.


Min gled så lånt till höger att bromsklotsarna på insidan av skivan ramlade ur...
det var lite läskigt att helt plötsligt bli helt utan bromsar...
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 7 februari 2008 kl. 18:28:39
MacGyver: Det ska bli kul att lära sig att ta kurvor med hjullyft snart :D

Det var inte dåligt att din toppade 125km/h med endast munstycken och effektavgas! Hade du inte trimmat den mer än så? De flesta Smc:s toppar ju inte mer än drygt 110 hur mycket de än trimmar verkar det som. De mods du hade på din maskin är ju drömmen för då kommer 250:in till sin rätt på riktigt! Hur menade du med att cb motorn vibrerar sönder? Det är jag lite tveksam till att den kan göra. Har aldrig hört talas om någon motor som detta har inträffat på, men allt är möjligt så jag säger inte att du har fel, bara att jag tvivlar på om det kan stämma.

Tack för tipsen och varningarna om de stora muttrarna på bakaxeln MacGyver och Hubbe..tänker hålla ett öga på de m-f:arna!

Mvh,

Joe
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: Hubbe skrivet 7 februari 2008 kl. 23:22:22
Tänk bara på att hastighetsmätaren inte visar rätt när du drevat om, den mäter i växellådan. Med 32drev bak så var 80 mätarfart ungefär 100km/h
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: MacGyver skrivet 8 februari 2008 kl. 00:08:15
Citat från: "Hubbe"
Tänk bara på att hastighetsmätaren inte visar rätt när du drevat om, den mäter i växellådan. Med 32drev bak så var 80 mätarfart ungefär 100km/h


Det kan nog stämma att mätaren visade fel men hur mycket vet jag inte,,,
vi var 5st som hade var sin smc och samma trim på alla men min gick 10-15 km/h fortare än dom andra och ingen vet varför....

Vad jag menar med vibrera sönder är det att kolvarna följs åt dom är i topp samtidigt och det gör att det att motvikterna "skinkorna" på vevpartiet får ta hela balanseringen...
på en "äkta" cb motor så är en kolv i botten medans den andra är i topp och då tar dom ut varandra bättre och det blir mindre vibrationer i motorn och mindre påkänning på lagren.

ps jag körde utan lock på luftburken också
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 8 februari 2008 kl. 01:12:23
Jo vissa smc 250 går utav tusan och vissa som en säck - mestadels så toppar de väl 90 till 100km/h, så jag får gratulera till din hoj MacGyver ..kul att ha haft en snabb Smc :D  Vilka munstycken hade du på den och plockade du bara av locket? Kan det inte vara skadligt tro? Ska man dra ett lager tejp som tätar runt filtret så den inte drar tjuvluft runt filtret?

Nä det låter ju inte som någon optimal lösning att kolvarna följs åt på det viset inte. Får dom tillverka den på det viset när det är på licens? Ska den inte vara en klockren kopia då tro?


Mvh,

Joe
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: MacGyver skrivet 8 februari 2008 kl. 07:06:19
Jag mins tyvärr inte vilka munstycken jag hade tror att dom hette 120 men jag är inte hundra men jag mins att filtret är skruvat fast i luftburken så du behöver inte täta med någon tape...
sedan huruvida den måste vara en klockren kopia eller inte vet jag inte alla special verktyg som finns till honda typ avdragare passar till en smc så estetiskt är det en kopia, sedan att den fungerar på ett litet annorlunda sätt kanske inte är så noga...

men en sak är sant jag har aldrig provat en roligare maskin än smc, den är liten och smidig och tar sig fram i terrängen helt otroligt
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: Hubbe skrivet 8 februari 2008 kl. 08:42:24
Det där med licenstillverkning ska man ta med en nypa salt.
Om sanningen ska fram så har alla patent på den motorn löpt ut och det är fritt att kopiera bäst man vill. Standard Motor Corp. har inga avtal med Honda, dvs motorn är en kopia och där de valt att göra vissa ändringar.
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 9 februari 2008 kl. 14:21:15
Tack för alla tips Hubbe och MacGyver!

Jag tycker att Smc:n är kult och kommer nog att spara den när jag köper en ny i framtiden. Jag har inte provat den i terräng än men jag kan tänka mig att den går fint där. Att den är så extremt kort måste ju ha en fördel när man ska forcera många hinder då den inte tar i underredet i första taget. Man kan ju tom kliva av den och låta den gå på 1:an om man kör fast och dra loss den i bull-baren skulle jag tro :D (jag gissar baserat på erfarenhet av att dra upp den på min veranda över en ganska hög tröskel plus att jag lät en volvo 740 stå och tugga på ettan när jag parkerat den i två hjul- svackor i asfalten på min parkeringsplats en vinter. Sedan klev jag ur och tog spjärn mot det 30cm höga järnstaketet som fanns bakom bilen med fötterna och sköt på bilen med armarna. Efter mkt slit så fick jag loss bilhelvetet och lyckades kasta mig in i 740:in innan den tuggade iväg. Att någon på den firman som jobbade på hade pumpat mina däck med 3,5kg luft i varje däck hade nog en del med saken att göra :wink: )

Ja mailade till custom-racing.se och frågade dem om jag riskerar motorn när jag kör 6mil i 90km/h. Jag skriver svaret här när jag fått det.


Mvh,

Joe
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: Hubbe skrivet 9 februari 2008 kl. 16:57:54
Du riskerar inte motorn att köra 6 mil i 90, men om du gör det varje dag så sliter det givetvis lite mer än vid normal användning.
Jag körde exempelvis 10-15 mils etapper med min utan problem.
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 13 februari 2008 kl. 21:24:17
Tja Hubbe!

Det var fina etapper du gjorde på 10-15mil i stöten! Några sådana får det nog bli för mig med i sommar hoppas jag :)

Mvh,

Joe
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 13 februari 2008 kl. 21:38:01
Nu har svaret på mitt mail till custom-racing.se kommit! Jag vill ge dem en liten eloge för att de tog sig tid att svara på min fråga om min Smc, trots att jag inte är kund hos dem ännu. Tack så mycket :D




Frågan till dem löd (frågade lite om trim också som jag utelämnar här):

Jag funderar på att pendla med min smc cbw 250 till skolan 6mil enkelresa. Min 250 toppar 100km/h och är helt original. Frågan lyder: Kan jag köra 250:in i 90km/h under så lång tid, utan att motorn tar skada på minsta sätt?



Svar från custom-racing:

Hej! ja det går bra.Det är inga problem att ligga och köra 90km i timmen under längre perioder.Men som sagt när du lär känna maskinen bra så märker du i vilka varvtal den trivs.Tycker du den varvar mycket så prova dreva den en aning.
Ja vi har provat det mesta och lite till på 250 motorn inklusive turbo mm.Kan dock ej säga hur mycket hk den levererade men skillnaden är markant jämfört med en orginalmaskin.

Mvh:Custom&Racing
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 21 april 2008 kl. 16:10:17
Hallo igen gubbar och kanske någon gumma! Jag har köpt mig en ny Dinli 450 -08 och var tvungen att byta in min SMC. Jag har gjort en 12mils resa enkel väg nu i fredags den 18/4 -08 med min Dinli för att få den servad första gången. Det var KALLT! (skrivit om det i Dinli avd "hur har din dinlidag varit?") Så det blev aldrig något 6mils pendlande med SMC:n mestadels beroende av en krånglande ÅF som vägrade svara på mail annat än när han sålde den (smc:n). Sist mailade jag även angående Dinli köp men eftersom han ej svarade så gick han miste om den affären :lol:

Mvh,
Joe
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: fraggel skrivet 26 april 2008 kl. 08:49:23
Hej

Hur lyckas ni köra 12 - 15 mil i sträck med era SMC?
Min tank är snustorr efter 11 mil fick jag erfara när jag åkte till jobbet här om dagen.


/Fraggel
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: jeffeboy skrivet 1 maj 2008 kl. 17:18:23
hej
jag drevade om min barossa från 40 tandat till 32 tandat för att jag tyckte den varvade alldeles för mycket.
Och min uppfattning om ett så högt varv konstant under en längre tid inte kan vara så jättenyttigt för motorn.
Med 32 drevet så blev den betydligt slöare och orkade inte varva ut på femman.
den accelererade upp till halvgas på femman sen orkade den inte mer hur mycket mer du än gasade.Då har jag landsvägsdäck fram och terrängdäck bak och jag väger ca 85 kg.
Jag ska byta mitt bakdrev från 32T till 36T och är ganska säker på att det blir optimalt.

Mvh jeff
Titel: 6 mil resa på mestadels 90väg med original smc 250..
Skrivet av: jimbob skrivet 4 maj 2008 kl. 22:15:46
min smc 300 varvar ut i princip helt på femman. Den gör cirka 115 med mig 80kg. Det sitter ett qmax helsystem på, ett 140 munstycke, ett 32 drev och borrat luftlock.