ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Danne The King skrivet 2 februari 2008 kl. 21:34:02
-
Tidigare när ja bodde i Södertälje var de aldrig någon som sa nåt om att man körde fyrhjuling i skogen. Sen två år tillbaka bor ja i Dalarna och här snackas de bakom varje knut om hur de körs hit och dit och historier och skrönor dras om hur den ena och den andre åkt fast av markägare eller fått besök av polisen.
Här uppe om nåt finns de massor av skog att åka i men möter man någon i skogen så är de ofta någon som gnäller.
Ska tillägga att ja inte e den som kör hårt i skogen (min Kymco KXR går inte så bra i skogen).
Hur gör ni andra?
Har ni fått ta nåt gnäll?
Var och hur kör ni för att slippa allt skit från markägare och polis?
Har ju funderingar på att köpa nåt som går bättre i skogen men känns tråkigt om man hela tiden glider omkring med en risk att få ta skit (och böter, eller va de nu e för straff?).
-
kör under kraftledningarna,där ska det endå inte växa ngr träd :D
-
Skit har man fått tagit. Men man kan minska risken genom att köra "snällt mot naturen" så man inte efterlämnar onödiga spår eller kör över plantor och sånt. Undvik i möjligaste mån att köra där du vet att det är folk lite då och då.
Böter för brott mot terrängkörningslagen är på 600:- (om det inte ändrats nyligen), dock tycker jag att det är värre med allt snack som dyker upp. Man vill ju gärna ha god kontakt med markägare, rykten kan inte köpas bort som en böter.
-
Skit har man fått tagit. Men man kan minska risken genom att köra "snällt mot naturen" så man inte efterlämnar onödiga spår eller kör över plantor och sånt. Undvik i möjligaste mån att köra där du vet att det är folk lite då och då.
Böter för brott mot terrängkörningslagen är på 600:- (om det inte ändrats nyligen), dock tycker jag att det är värre med allt snack som dyker upp. Man vill ju gärna ha god kontakt med markägare, rykten kan inte köpas bort som en böter.
Nä de e ju så när man bor i en (relativt) mindre stad att snacket lätt går.
Sen finns de ju dom som kör hänsynslöst osv men de är tråkigt att behöva sättas in i deras fack. Om ja kör som dom kan ja ta kritiken men annars vill man ju gärna slippa allt gnäll.
Man kan ju liksom inte kontakta alla markägare heller för att be om lov liksom.
Var tex en granne som sa att hans son hade fått besök av polisen hemma dagen efter att han kört i skogen.
Markägare ska ha tagit regnr och ringt polisen.
Polisen sa att han skulle göra upp med markägaren så han slapp rättsak av de hela. Gubben krävde killen på 10.000kr!
Hur vida allt han berättade stämmer låter ja vara osagt men ändå...
Har bra kontakt med grannarna och tror inte de skulle försöka skrämma mig eller nåt, men möjligtvis har han hajat fel.
Men sånt här snack hör man till och från... polis har vi inte i stan så dom ser man mer sällan :)
-
Det är det trista att behöva ta skit för nått nån annan gjort. Men du får väl försöka dra ditt strå till stacken iallafall och inte köra vårdslöst.
För 10 000:- måste han kört över väldigt många plantor 8O
Ta och kör lite längre bort från stan så kanske det är färre som ser er? :wink:
-
Böter för brott mot terrängkörningslagen är på 600:- (om det inte ändrats nyligen)
Det visste jag inte trodde nog att det skulle vara värre. Men risken finns väl som nån nämt tidigare att man kan åka på skadestånd.
Är det nån som har hittat nån statistik på hur många som har åkt dit för detta med fyrhjuling?
-
Vi kör i skogen hela tiden å aldrig haft problem. Tar man det lungt när man möter folk och hejar på dom så är det lungt.
-
Jag tror det väl väldigt få som åkt på böter för brott mot terrängkörningslagen, jag har aldrig hört någon som åkt dit på atv.
Har några kompisar som åkte på det då dom var ute med bilarna... ioförsig kom länsman med båt och tog dom då dom kört fast :roll: 600:- åkte dom på.
Nu ska man väl inte säga vars det är större och mindre risk men om man undviker att köra på privata markägares marker utan istället är på dom stora skogsbolagens marker är risken i regel mindre för skadestånt.
Som pålamalm skrev, kartledningsgator är bra, där är risken minimal att man åker dit också plus att man inte förstör något eftersom det inte ska växa någon skog där.
-
Sen betyder markägarens tillstånd ingenting juridiskt. Markägaren i sin tur får inte köra på sin mark heller, bara för att han äger den. Givetvis finns det undantag i TKL för bl.a. brukaren av marken.
Man kan lika gärna bli anmäld av någon som rastar hunden.
//L
-
Skruva bort regplåten, så har hundägare, svampplockare och fågeltittare väldigt svårt att beskriva vem det var som var på plats å burnade i lingonriset. Kör hårt.
-
tror det är värre att köra utan plåt.
Kör du på väg så drar man ju uppmärksamhet till sig då man kör utan reg skyllt. Risken att bli stoppad på vägen är mångdubbelt större.
Men har man kan ju ha skylten i väskan och kasta på den när man ska ut på vägen igen.
-
Du som äger din egen mark får köra på den med en arbetsmaskin så länge det gäller skogsbruk.Har talat både med polisen,VV.så det var fritt fram för mig.Även på allmän väg till o från hemmet o till skogen.
-
tror det är värre att köra utan plåt.
Kör du på väg så drar man ju uppmärksamhet till sig då man kör utan reg skyllt. Risken att bli stoppad på vägen är mångdubbelt större.
Men har man kan ju ha skylten i väskan och kasta på den när man ska ut på vägen igen.
Skylten monterar man snett framför vänster bakhjul då blir den igengrodd så fort man kör utanför vägen och problemet är löst.
-
Du som äger din egen mark får köra på den med en arbetsmaskin så länge det gäller skogsbruk.Har talat både med polisen,VV.så det var fritt fram för mig.Även på allmän väg till o från hemmet o till skogen.
Brukaren får enligt de undantag som finns i TKL köra på marken, dispens skall finnas. Att du äger den har ingen betydelse.
Kör du terrängreggat så får du generellt inte åka på allmän väg utan skriftlig dispens skall finns. Nu förutsätter jag att vi pratar terrängreggad ATV.
Givetvis får du köra på egen tomt.
Men nu pratar vi lagtext. Du kan säkert bruka din skog och åka till den i 10 år utan att någon bryr sig i praktiken.
//L
-
Du som äger din egen mark får köra på den med en arbetsmaskin så länge det gäller skogsbruk.Har talat både med polisen,VV.så det var fritt fram för mig.Även på allmän väg till o från hemmet o till skogen.
Brukaren får enligt de undantag som finns i TKL köra på marken, dispens skall finnas. Att du äger den har ingen betydelse.
Kör du terrängreggat så får du generellt inte åka på allmän väg utan skriftlig dispens skall finns. Nu förutsätter jag att vi pratar terrängreggad ATV.
Givetvis får du köra på egen tomt.
//L
Notera min understrykning i Rantanens inlägg ovan. I det fallet behövs ingen form av dispens.
Körning under skogsbruk på allmän väg är i vissa fall också ok, och givetvis bara om det inte finns något annat alternativ. Samma gäller även för andra "oregistrerade" skogs- och lantbruksmaskiner.
-
Då är det ju fritt fram att åka o "titta"på träden i skogen.Ifall polisen skulle stoppa en på allmän väg. :roll:
-
Jvisst det stämmer som du sägen, när man är brukaren. Markägaren kan inte köra hur han vill på sin egen mark bara för att han äger den. Men där är vi nog överens.
Angående körning på allmän väg så är det säkert så att länstyrelsen i respektive län kan ge generellla dispenser, icke skriftliga. I TKL finns dock inget undantag.
//L
-
http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____1286.aspx
enligt vägverket får man åka på enskild väg, allmän väg får man åka på om man ska korsa den eller om terrängen är oframkomlig, då borde man få åka inne i stan? för där är ju terrängen oframkomlig (hus och annat som man inte kan köra på)
enligt vägverket är: Terräng, Ett område som inte är väg.
/// Rille
-
Det är ävan lagligt att åka i terängen om man skall hämta tex fälld älg. Så om du köper en uppstoppad älg och knyter fast. Sen är det bara ut och åka. :lol:
-
tror du det funkar med en gosedjurs älg? Skulle ju inte bromsa så förbaskat som en riktig.
-
Skylten monterar man snett framför vänster bakhjul då blir den igengrodd så fort man kör utanför vägen och problemet är löst.
Du menar så här :wink:
(http://lh5.google.com/jonas.bergh/R6cG6-yiJyI/AAAAAAAABN4/y5biXVV1WhA/image-upload-96-783234.jpg)
-
ser ingen bild..
-
Jag ser en bild
här finns en länk
http://picasaweb.google.com/jonas.bergh/GoesBilder/photo#5163103108160694050
-
tror du det funkar med en gosedjurs älg? Skulle ju inte bromsa så förbaskat som en riktig.
Med en linhai så gör det ingen skillnad om man har en läg efter eller inte. Den går inte så fort iaf.. :wink:
-
grymt fint o ha egen mark att köra på :) dock får man en tagg åt hjärtat när man ser folk köra där det är nyplanterat... nu tänker jag dock på några bilder som finns här på detta forum hur dom kör med bandsatser rakt över massa tallplant , jag som markägare skulle blitt snortokig så det är inte så underligt att folk blir rasande,nog hårt att älgen ska ha mat :? men det har mycke med svenska avundsjukan när folk klagar när det blir i mindre utsträkning, iaf här uppe
-
Jag ser en bild
här finns en länk
http://picasaweb.google.com/jonas.bergh/GoesBilder/photo#5163103108160694050
ja precis så, min sitter dock lite lägre.
-
Själv kör jag på egen mark hemma hos min far där det inte finns några bärplockare som inte tillhör släkten. Och hemma i stan kör jag på den gamla militärmarken, då det finns ett undantag i lagen som säger att man får köra där marken redan är förstörd. Och ett antal år av stridsfordon och bandvagnar samt den enduroklubben som ligger där har redan sett till att marken är bearbetad.
-
Själv kör jag på egen mark hemma hos min far där det inte finns några bärplockare som inte tillhör släkten. Och hemma i stan kör jag på den gamla militärmarken, då det finns ett undantag i lagen som säger att man får köra där marken redan är förstörd. Och ett antal år av stridsfordon och bandvagnar samt den enduroklubben som ligger där har redan sett till att marken är bearbetad.
Vill inte vara en "Messerschmidt", men var finns den paragrafen med undantaget om redan förstörd mark ?
//L
-
Ordföljden är väl ungefär något likande "där körning uppenbart kan ske utan att skada marken". Det där om där marken är skadat är en förklaring jag hittat. Ska klippa ut valda delar av lagen när jag har tid, förhoppningsvis senare i kväll.
Vilket fall som helst är stora delar av den skogen enligt länstyrelsen avsedd för enudokörning, vilket ska göra att jag har rätt att köra där.
-
kör utan plåtar, :D
-
§ 1 i TKL är väl ganska klar på att terrängkörning är förbjuden med vedertagna undantag för jordbruk,skogsbruk och så vidare.
//L
-
Jag tror det väl väldigt få som åkt på böter för brott mot terrängkörningslagen, jag har aldrig hört någon som åkt dit på atv.
Har några kompisar som åkte på det då dom var ute med bilarna... ioförsig kom länsman med båt och tog dom då dom kört fast :roll: 600:- åkte dom på.
Nu ska man väl inte säga vars det är större och mindre risk men om man undviker att köra på privata markägares marker utan istället är på dom stora skogsbolagens marker är risken i regel mindre för skadestånt.
Som pålamalm skrev, kartledningsgator är bra, där är risken minimal att man åker dit också plus att man inte förstör något eftersom det inte ska växa någon skog där.
Vi var ute ett gäng (5 bilar) på ett gammalt militär område o åkte när en från hemvärnet kom o blev helt tokig. Han påstod att utöver böter så kunde Polisen ta B kortet, Stämmer det :?: Gäller det även ATV :?:
Vi klarade oss iaf