ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: Nesse skrivet 2 februari 2008 kl. 18:39:52
-
När det lyser rött är den sliten misstänker jag ??
Den tändes idag men vågar man köra en sväng till i morgon
utan att bli stående..finns det bätter remmar eller spelar det någon roll vilken man väljer i såfall..
Vilka är billigast ?+ såg att funride hade för 950 eller liknande..
Kan detta felet bero på att jag inte lyckats få upp den på bakhjulen
Nesse
-
på arctic cat med kawas motor och instrument betyder det 100-timmars service/kontroll så det är bara att åka vidare om den går som den ska...
-
ja du kan åka vidare för varje 100timme måste du inspektera den. Efter några timmar till hur många mins ja inte så spryper den motorn så ja hadde rått dig att inte kört över mer än 20 timmar.
-
Det sitter en liten brytare i variatorkåpan som remmen kan slå till vid dom mest oväntade tillfällen och den kan göra att du inte kan köra i full fart, men det behöver inte alls betyda att det är nåt fel på remmen du bör dock enligt min mening alltid ha en reserv rem hemma så du slipper bli ståendes en längre tid för en skitgrej.
har för mig att man kunde läsa hur man resettar lampan på www.ATVPT.com i deras forum under tech tips.
Annars har du det här:
1. Turn off the ignition switch.
2. Remove the seat.
3. Disconnect both sets of 4 pin connectors in the electrical parts case.
4. Reconnect these 4 pin connectors to their opposite gray to black and black to gray.
5. Turn on the ignition switch
6. Observe the belt check indicator light.
a. It should be flashing quickly.
7. Disconnect the belt switch at the 2 pin connectors above the torque converter cover.
8. Observe the belt check indicator light.
a. It should be flashing slowly.
b. Let it flash for at least five seconds.
i. Note: More than five seconds is OK.
9. While observing the belt check indicator light, turn off the ignition switch.
10. Disconnect the mismatched 4 pin connector sets and reconnect them normally. (Black to black and gray to gray)
M.vh Håkan
-
om man slår över brytaren så blinkar lampan... lyser gör den för 100-timmars koll..
-
Imorgon kan du åka utan problem men åk inte mer än +20-timmar för då kommer kanske motorn strypas ja kommer inte ihåg exakt hur många timmar men runt 20 timmar tror ja.
Det ända du behöver göra är att åka till din åf och ta av kåpan och kolla remmen och sedan nollställa mätaren så är allt ok igen så fick ja göra detta är en säkerhets grej.
:) HA det bra
-
Lika bra att byta remmen..
Någon som är bra på engelska ??
Kan någon översätta det så jag kan reseta den när jag bytt remmen..
Nesse
-
1.Afmontere sædet, afmontere sort og grå (4pin) stik
2.Montere sort stik til grå stik og grå stik til sort stik
3.Slå tænding på, lampa vil blinke hurtigt
4.Afmontere sort (2 pin) stik , kommer fra belt cover, lampa blinker langsom
5.Skal blinke i min. 5 sekunder
6.Slå tænding af/fra
7.Under sædet montere sort stik til sort igen og grå til grå stik igen (4 pin) Monter sort stik (2 pin) fra belt cover igen.
8.Slå tænding på, belt lampa skal ikke lyse.
Håber det kan hjælpe.
-
Lika bra att byta remmen..
Någon som är bra på engelska ??
Kan någon översätta det så jag kan reseta den när jag bytt remmen..
Nesse
Jag gjorde det på min förra veckan
(http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=126230#126230)
Så här gjorde jag:
1) stäng av tändningen
2) Ta bort sadeln.
3) Dra ur sladdarna med 4-pinnarskontakt, båda 2. De sitter nästan längst bak under sadeln.
4) Sätt tillbaks dem tillfälligt fast på motsatt kabel, dvs. grå på svart och svart på grå.
5) Slå på tändningen och kolla att "check belt"-lampan blinkar rött.
6) Slå av tändningen igen.
7) Koppla kablarna rätt igen och sätt på sadeln.
8) Slå på tändningen och lampan är nu släckt.
-
Kåpan åkte av nu i kväll och remmen var 27mm..
Det säger inte mej någonting ..
MEN jag såg att remmen hade gått långt upp på hjulet (variaton)
så då blir det till och handla en ny..misstänker jag.
men att hitta någon grå kabel gjorde jag inte får väl
plocka fram ficklampan i morgon och leta
Bakersta relälådan undre sadlen är tändningsboxen
efter som jag kopplade in trimboxen där ??
Tackar för svaren än så länge MEN kom gärna med mer tips..
Nesse
-
När man byter remmen skall man kränga den över hjulet
eller skall man lossa något av dom ??
Funderar på och tvätta av hjulen där remmen går med T-röd
och ge variaton(hjuletsom gå inåtvid gas) lite teflonolja en droppe eller 2.
Är det något mer manbör göra när man ändå håller på ???
Joo en gummiventil skall borras in så man kan tömma
kåpan på vatten om det skulle behövas :D
Nesse
-
det går att kränga över remmen, men man ska ha ett specialverktyg så
man kan ta bort främre variatorn. främre variatorn sitter på vevaxeln
som är konisk. (sitter som berget)
mvh /// Rille
-
När man byter remmen skall man kränga den över hjulet
eller skall man lossa något av dom ??
Funderar på och tvätta av hjulen där remmen går med T-röd
och ge variaton(hjuletsom gå inåtvid gas) lite teflonolja en droppe eller 2.
Är det något mer manbör göra när man ändå håller på ???
Joo en gummiventil skall borras in så man kan tömma
kåpan på vatten om det skulle behövas :D
Nesse
Använd inte t-röd.... och absolut ingen teflon olja.... sen behöver du en avdragare för att ta bort remskivan.... mer info finns här.... http://www.700v.com/cleaner.htm
-
Då hoppar vi smörjan till axlen..
Men på den sidan där var ju bara rengörningsmedlet ??
Då tar man den bakre remslivan ? avdragare har jag så jag klarar mej.
Skall nog gå och lösa på något sätt :D
Nesse
-
kan hjälpa dig via telefon inte här, det blir för mycket att skriva samt kan bli en del fel,. Rem kan jag oxå fixa, kostar under tusingen på http://funride.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=1192&cat=371
-
Tackar Peter..
kollade med funride om förstärkta remmar och det var på G
Så min lokala handlare hade en hemma så jag tog den så länge..
Jag hör av mej om det krånglar till sig..
Skall även passa på och borra in en ventil fall det kommer in vatten i sketen
Nesse
-
Sjukt vad alla ATV-försäljare ska ha betalt för prylar här i sverige. Den remmen kan man köpa för 40 dollar i staterna, vad blir det i kr, 300 knappt? Här kostar den 1000 :)
Effektsystemet jag köpte från USA, 4500 kr, här 8000 utan frakt :)
Man kanske skulle bli ATV-försäljare...
-
Tackar för hjälpen killar men dom sitter inte under sadlen på 650
dom hänger under kåpan vid växelreglaget vid bensinkranen..
Testade deta men det verkar som om ett av kontaktstyckena inte passar riktigt,,men skall väl ner igen i kväll och testa för när jag provade nu var den strypt eller om det heter nödläge ??
Måste man ändra brytaren som är nitad i kåpan misstänker att det är kännaren ??
Nesse
-
Skruvat ihop allt men dessa jäkla kontakter hittar jag inte..
Som sagt dom skulle sittta vid väx,reglaget,där sittern grå och svart koppling med 4st stift men den ena passar perfekt i men inte den andra ?
Skall man behöva slå om brytaren som sitter i kåpan ?? den som känner av om remmen är sliten ser ut som en microbrytare med en stålkula på.
Nesse
-
Tack för erat stöd och tekniska tips.
Fick ihop det ÄNTLIGEN visade sig att det låg en lite jäkla adapter i en svart kontakt som jag var tvungen till att ta bort så jag kunde nollställa beltlampan.
Provade och starta lät som den inte var strypt i tändningen
lät som den skulle..
Nu nu skall det testas i morgon..
Vill även tacka Emil på STIBIX (åf kawa) för hjälpen
med dessa jäkla kontakter.
// Nesse
-
Fick beltlampan att lysa igår. Tog bort kåpan och kollade men remmen såg inte sliten ut, så jag provade att ställa om den lilla brytaren, från både on och off och tillbaka igen utan att lampan slocknade.
Såg sen att det bara gick att köra på 2wd.
På skärmen står det 2wd fastän att jag tryckt in knappen får 4wd.
Kan det bli någon sådan spärr av att beltlampan lyser ?
Börjar bli lite orolig.
Kan någon förklara lite tydligare vilka kontakter man kopplar om för att släcka beltlampan. Har läst tidigare beskrivningar men fattade inte vilka kontakter det var.
Tacksam för hjälp
-
Tja!
Har lyckats med samma sak. Öppnade kåpan och rengjorde remmen, var massa olja därvid... Skruvade ihop allt igen, men nu lyser belt-lampan för fullt. (Remmen var f.ö. inte speciellt sliten). Misstänker att jag lyckats pilla på nått som gör att lampan lyser? Motorn är nu strypt och jag kan inte växla till 4wd.
Testade det moco skrev innan, när jag byter plats på kablarna så börjar belt-lampan blinka, men sedan när jag byter tillbaks igen så lyser den fortfarande.
Oj, såg att han hade missat att man ska koppla bort "detection" kabeln vid kåpan också, det missade jag också alltså ;). Ska göra ett nytt försök.
-
Såja.. nu spinner den som en katt igen :).
Ska bara vänta in en ny wire till bakbromsen, sen ska det bli åka av!
410 spänn.. gör de wires i guld eller?
-
Du kanske har en Gold Twin ??
-
haha.. måste vara nått sånt :)
Tack för hjälpen alla btw :)
-
Väcker tråden igen. har pillat lite med min kvf 650 som gått 450 timmar och lampan har lyst sen 100 timmar. Nu när jag tog av variatorkåpan och kolla hur remen såg ut och så tog jag bort kabeln för givaren som sitter i. Nu när jag skulle starta den så blinkar belt lampan och så klipper den varven. Vad ska jag börja leta efter för fel? Hur ska givaren så har testat ställa den lite olika med ingen skillnad. Just de, det går inte få i 4wd heller. Några förslag på vad jag ska göra ?
-
1. Turn off the ignition switch.
2. Remove the seat.
3. Disconnect both sets of 4 pin connectors in the electrical parts case.
4. Reconnect these 4 pin connectors to their opposite gray to black and black to gray.
5. Turn on the ignition switch
6. Observe the belt check indicator light.
a. It should be flashing quickly.
7. Disconnect the belt switch at the 2 pin connectors above the torque converter cover.
8. Observe the belt check indicator light.
a. It should be flashing slowly.
b. Let it flash for at least five seconds.
i. Note: More than five seconds is OK.
9. While observing the belt check indicator light, turn off the ignition switch.
10. Disconnect the mismatched 4 pin connector sets and reconnect them normally. (Black to black and gray to gray)
()p ()p
-
Det fungerar inte. Någon som har mer förslag på vad jag kan göra? när givaren står på off så blinkar lampan sakta efter ett tag. när givaren står på on så blinkar den fort hela tiden.
-
gör så här givaren i on kåpan på plats stäng av tändning ta i sär den svarta o grå kontakten under sadeln sätt grå på svart o svart på grå dra i sär den lilla kontakten nere vid kåpan den till brytaren sätt på tändningen kolla belt lampan sen blinkar sakta efter ca 5sek börjar den blinka snabt stäng av tändning sätt i hop kontakten vid kåpan sätt i hop svart med sdvart å grå med grå testa att starta ()p ()p
-
gör så här givaren i on kåpan på plats stäng av tändning ta i sär den svarta o grå kontakten under sadeln sätt grå på svart o svart på grå dra i sär den lilla kontakten nere vid kåpan den till brytaren sätt på tändningen kolla belt lampan sen blinkar sakta efter ca 5sek börjar den blinka snabt stäng av tändning sätt i hop kontakten vid kåpan sätt i hop svart med sdvart å grå med grå testa att starta ()p ()p
Under sadlen ????
Där satt inte mina kontakter :tickedoff
Mina sitter vid bensinkranen och lite framåt..
MEN glöm inte adapten i en av kontakterna..
Annars får du inte ihop dom..
Nesse
-
mina satt där dina satt nesse. Det fungerade iaf med att ta ut givarkabeln när jag gjorde proceduren. Tack för hjälpen.
-
ja jag har ju en 08as 750
-
ja jag har ju en 08as 750
Det sa dom att det gjorde på min oxå :banghead: :banghead:
FAN va jag letade under sadlen :cry:
MEN skam den som ger sig..
Nesse
-
hej har precis köpt mig en brute force 750-05 och ja har märkt att ni kan era saker :) liten fråga när ja drar på med min ibland så börjar Belt-lampan blinka och motor stryps ja har återställt den flera gånger men de kommer tillbaka maskinen har gått 199tim och remen byttes vid 160tim och variator kit för de e 27" däck på har inte polckat isär och kontrollerat remen än... men ni snackade om nån brytare som går att ställa on/off?!? va händer om man gör de (bara undrar) ha de gott alla tack på för hand //Andreas
-
Tjena Andreas.
Jag har åxo köpt en bruteforse -05 men har ingen manual,har du så att man kan kopiera?? mvh jonte