ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: ABSOLUT HONDA skrivet 1 februari 2008 kl. 22:03:37
-
Har kollat runt lite och en del inlägg får en att dra på smilbanden. Man undrar ju om det ingår rättstavning i skolan nu för tiden eller lär man sig stava med tärning? :lol:
Nu var det inte det som var frågan,utan mer om hur man försäkrar en fyrhjuling som arbetsredskap?
Jag har importerat en Honda 500 FA 2008 från USA.
Någonstans läste jag att man kan försäkra oregade fyrhjulingar på chassinummer som arbetsredskap?
Detta kom upp som förslag på en tråd för en killle som köpt en oregad fyrhjuling.
Är det nån som vet om det går eller någon som har testat det?
Inte farbrors kusins gamla halvdöa moster nu..utan någon som verkligen vet?
Som parantes kan jag säga att jag visste vad jag gjorde när jag köpte en Honda från USA,och att jag visste att det blir strul med försäkringar. Tar gärna den diskutionen med..men just nu är det försäkringar som gäller. :wink: Jag har lyckats förr att försäkra förregistrerade maskiner..men det är mest tur om man träffar en okunnig försäkringssäljare. Dom är lite mer pålästa nu. :evil:
-
Inte för att det e ett svar på din fråga, men lyckades just att helförsäkra en impoterad snöskoter som endast e för reggad, pga av en dåligt på läst försäkringsäljare, Jippi än e inte sista idioten född, Lycka till med försäkringen.
-
Grattis :D
Jag säger ju det...
Det kan ju fan inte vara omöjligt att få det fixat.
Jag har ett papper som liknar ett amerikanskt COC dokument..men det saknar vissa siffror för att kunna besiktiga den.
Alltså halvkörd redan där. :cry:
Trots det borde det ju inte vara omöjligt att försäkra den?
Man kan ju försäkra både snöslungor,crosscyklar och åkgräsklippare. :!: Kvitton och alla papper finns ju..till o med registreringsnummer,men näää..
:evil: Ja ja..vi får se..den är inte hemma ännu och jag bara "luskar" runt lite.
Jag vet ett annat sätt att lösa det på,men det hade varit bättre med ett sätt utan att använda kontakter som i sin tur tar en risk.
Känns onödigt bara för en byråkratisk bugg i mjukvaran.. :lol:
-
Skall regbesiktiga på tisdag i GBG, Stationchefen trodde först att det gällde en scoter, men när jag sa att det gällde en snöskoter så skrattade han och sa att det var första gången dom skulle ta emot en snöskoter i GBG, Hoppas det e till min fördel bara , vi får se :oops:
-
Hallå ! Gå in på www.fritidsdepan.se
Han tar hem hjulingar från USA och säljer hemma här . Flera polare som köpt av han och då har han fixat försäkring åt dom . Han kanske kan hjälpa dig på något sätt !
-
Ahh..Thanks..
Det kan jag ju göra.
Jag har mailat runt lite till olika bolag,men räknar väl inte med svar.
Det ger sig säkert 8)
Men det är ju 14 dagar kvar till maskinen landar!!! Abstinensen är hög som en skorsten. 8O
-
Lycka till !! :)
-
Ahh..Thanks..
Det kan jag ju göra.
Jag har mailat runt lite till olika bolag,men räknar väl inte med svar.
Det ger sig säkert 8)
Men det är ju 14 dagar kvar till maskinen landar!!! Abstinensen är hög som en skorsten. 8O
Vad landar du på för pris med frakt och alla avgifter inräknade?
-
Mmm..är faktiskt lite osäker på detta. Det handlar ju lite om vart man tar den ifrån och vilken firma som skeppar över den. Naturligtvis även dollarkursen.
Till större del även vilket vad slutsiffran som lämnas in till "Svenska I.R.S" består av :roll:
Maskin jag har beställt är en Honda 500 FA Rubicon Camofärgad 2008.
Tror att den maskinen med den färgen ligger på 100000 oprutat + 8500 för camofärgen??
Får ofta höra frågan om -Varför importerade du??
Så utan att försöka trampa någon på tårna så kommer här resonemanget om varför jag importerade:
Jag har ingen firma som kan lyfta någon moms. (108500)
Maskinen lämnas fem års garanti på i Sverige men tillverkas i samma fabrik som den amerikanska.
M.a.o..hur dålig kan egentligen en liktillverkad maskin vara om det går att lämna 5 års garanti på den? Gissar att det är en förbannat bra maskin..eller hur?
Om det skiljer 48000+ på en svensk och en import så kan jag köpa mycket reservdelar innan jag är uppe i dom pengarna som en svensk kostar med garanti.
Detta borde inte bli ett bekymmer om man som sagt kan lämna 5 år på den svenska.
Då kommer ofta frågan..Men när du säljer den utan garantier då?
Ponera att jag säljer den om fem år.
Då har ingen 2008 längre någon garanti kvar. Om jag då skall sälja en svensk utan garantier och vill ha 20000 mer en mot en importmaskin,så tror jag inte att importmaskinen blir så svårsåld.
Och let's face it...ingen av oss..svensk eller import får lov att åka som vi vill på våra terrängregistrerade maskiner..eller hur? Knappt köra alls enl terränglagen.
Har ju som sagt ingen firma som kan ta momsen. Och istället för att betala en sjudjävla massa till skattmasen och andra mellanhänder så köpte jag en Honda 250 Recon till sonen oxå. Fortfarande massa tusenlappar kvar till vad en 500 FA skulle kostat mig i svedala.
Nackdelarna är ju så klart att det är knöligt med försäkring och att den har milesmätare. Men för dom pengarna kan man ta det tycker jag.
Man får helt enkelt bara vara om sig och kring sig för att få i sig och på sig. 8)
-
Hoppas du har räknat på +25% moms och typ 7% tullavgift (på beloppet inklusive fraktkostnaden)
-
Följande är medräknat..
* Fyrhjuling + Dealer - Hamnfrakt
* Sjöfrakt Ft.Lauderdale - Göteborg
* Varuhamns och Deklarationsavgift
* Speditionsarvode
* Införselmoms
* Tull och andra avgifter
Har jag missat nåt?? 8)
-
Lossning i gbg ska tydligen vara dyrt har jag hört?
-
Nja..
Ingen större kostnad. Lossningen är inte speciellt dyr. Tull och moms är ju däremot inte billigt.
Sist jag gjorde detta kostade:
* Frakten 2944:- (350USD a'7,16)
* Terminalavg. 800:-
* Speditionsavg 495:-
* Tull 2740:-
* Momsen på 25% på maskinen,men det hänger ju på vad det står på kvittot. För denna gången är ju en annan dollarkurs. :wink:
Detta var med en högre dollarkurs (7,16) på frakten,men enligt kompisen som lossar dom skall det nog bli ett bra pris.
Vi har fått ett bra pris av dealern. Har ju trots allt beställt fyra maskiner.
Dollarkursen låg på 6,33 i inköpsläget för dom senaste tillskotten.
-
Avskrivning tre-fyra år.
Hög självrisk.
Försäkra vad.?
-
Avskrivning? Typ som ett badrum eller vad?
Hög självrisk? Är det ett konstaterande eller en fråga?
Försäkra vad? Tja...inte är det ett badkar det är frågan om?
Jag är nyfiken på vad den berikande texten betyder?
-
Ärvde en maskin. Nästintill oanvänd.
En Kubota-Belos. Parktraktor. Fyrhjulsdrift, trepunktslyft bak, hydrauldrivet klippaggregat fram. Medmera....
Nypris naken maskin 140.000 pengar.
För att minimera arvsskatten så värderades maskinen till löjliga 3.000.
Självklart fick klåfingriga Knut syn på maskinen och borta var den.
Försäkrad..? Visst. Anskaffningskostnad lika med värdering dödsbo.... 3.000.....
Det täckte iofs självrisken......
I dag har jag en (1) försäkring. En trafikförsäkring. Enligt lag är jag tvungen till det....