ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: SLUG skrivet 1 februari 2008 kl. 10:03:32
-
Läste nedanstående citat i en annan tråd här på forumet. Är det någon som vet något om detta???
epn skrev:
"Vad du än gör, köp inte en polaris, deras ramar håller inte, räkna med att få svetsa!"
Nedan min respons:
ÅFAN!!!
Det där får du gärna utveckla. Jag är mycket nära att beställa en Polaris.
Som tvåa i min lista ligger Kawasaki. Jag gillar "Turf" -läget på Polaris, alltså att man kan välja bort diffspärren på bakhjulen. Men jag vill inte köpa saker som går havererar.
Har det hänt flera gånger?
Finns dokumenterad information om detta?
Har det talats om detta i forumet någonstans?
-
Hej.
Jag är inne på min tredje polaris sen 1997 och har ännu inte haft några som helst problem med detta.
-
Som jag skrev i den förra tråden så går den inte sönder om man använder den som man ska, men om man tex hoppar med den så kan den spricka, jag har hört en som spruckigt i ena hubben och den hade hoppat.
Så jag tror inte du behöver vara orolig för det!!!!
-
4wd kan pajja om man spinner med Polaris är nåt jag läst också,
Polaris har ju den finessen att den automatiskt kopplar in 4wd när det spinner.
Om det är så låter jag vara osagt.
-
4wd kan pajja om man spinner med Polaris är nåt jag läst också,
Polaris har ju den finessen att den automatiskt kopplar in 4wd när det spinner.
Om det är så låter jag vara osagt.
Det gjorde aldrig på min i alla fall,
det blir en ny POLARIS för min del !
mvh. Bert
-
4wd kan pajja om man spinner med Polaris är nåt jag läst också,
Polaris har ju den finessen att den automatiskt kopplar in 4wd när det spinner.
Om det är så låter jag vara osagt.
Det är ett fel på polarisen det har du rätt i, men det är ett garantijobb så märker man att det är fel på 4WD så är det bara lämna in.
-
jo.. det är i svetsningar ja hört att ramen på polarisar spruckit
-
Får man fråg hur och var dom gick sönder?
-
om det nu är ett kännt problem så borde de väl rimligtviss vara åtgärdat på 08 moddelerna?
-
min far har varit polaris ÅF i 20 år å jag har alldrig hört att någon har fått svetsa ramen på non maskin, men det kan nog förekomma beror ju helt på hur man behandlar maskin.
angående 4wd på polarisen så ska det står i instruktionsboken non ting med att man inte ska sladda å spinna med fyrhjulsdrift för då kan det paja så om man kör sönder 4wd på det sättet så går det första gången på garantin och om det händer igen så får man bekosta reparation själv.
alltså läs instruktions boken innan ni börjar köra maskin.
-
Har haft 5-6 nya Polarisar sedan slutet på -99 och har inte sett till några sprickor eller andra större fel på någon av dom. Har bara bytt någon drivknutsdamask och det sker nog på fler märken än detta. Tror nog att det är mest troligt att skötsel och handhavande av de maskiner som spruckit har varit mindre bra. Man ser ju tyvärr ibland maskiner som tuktas eller har tuktats hårt. Så ta och beställ en Polaris och bli nöjd, för det är jag och jag kommer aldrig byta till något annat märke.
-
Inte jag heller , tror jag !?!?
-
min far har varit polaris ÅF i 20 år å jag har alldrig hört att någon har fått svetsa ramen på non maskin, men det kan nog förekomma beror ju helt på hur man behandlar maskin.
angående 4wd på polarisen så ska det står i instruktionsboken non ting med att man inte ska sladda å spinna med fyrhjulsdrift för då kan det paja så om man kör sönder 4wd på det sättet så går det första gången på garantin och om det händer igen så får man bekosta reparation själv.
alltså läs instruktions boken innan ni börjar köra maskin.
Det är med fyrhjulsdriften URKOPPLAD som man inte ska spinna enligt boken :D
/Palm
-
min far har varit polaris ÅF i 20 år å jag har alldrig hört att någon har fått svetsa ramen på non maskin, men det kan nog förekomma beror ju helt på hur man behandlar maskin.
angående 4wd på polarisen så ska det står i instruktionsboken non ting med att man inte ska sladda å spinna med fyrhjulsdrift för då kan det paja så om man kör sönder 4wd på det sättet så går det första gången på garantin och om det händer igen så får man bekosta reparation själv.
alltså läs instruktions boken innan ni börjar köra maskin.
..och fyrhjulsdriften skulle vara Polaris starka sida...
//L
-
vad som står i boken för polaris 800 2007 är att ma ej ska koppla in fyrhjulsdriften med knappen i fall bakhjulen spinner !!! det står på flera ställen i boken !!!!!!
-
vad som står i boken för polaris 800 2007 är att ma ej ska koppla in fyrhjulsdriften med knappen i fall bakhjulen spinner !!! det står på flera ställen i boken !!!!!!
Vad är skillnaden rent mekanisk mellan att maskinen själv kopplar in 4wd när bakhjulen spinner och att slå till knappen när det spinner?
//L
-
vad som står i boken för polaris 800 2007 är att ma ej ska koppla in fyrhjulsdriften med knappen i fall bakhjulen spinner !!! det står på flera ställen i boken !!!!!!
Vad är skillnaden rent mekanisk mellan att maskinen själv kopplar in 4wd när bakhjulen spinner och att slå till knappen när det spinner?
//L
-
vad som står i boken för polaris 800 2007 är att ma ej ska koppla in fyrhjulsdriften med knappen i fall bakhjulen spinner !!! det står på flera ställen i boken !!!!!!
Vad är skillnaden rent mekanisk mellan att maskinen själv kopplar in 4wd när bakhjulen spinner och att slå till knappen när det spinner?
//L
Det är stor skillnad om jag fattat det rätt. Knappen ser till att koppla in driften till fram däcken. Förmodligen med någon form klackar/kugg som går i. Men den automatiska fyrhjulsdriften är ett envägs lager. Så det är 2 separata system. Typ som att man inte skall lägga i parkering på en automatväxlad bil när man rullar. Låter jätte illa och saker kan/går sönder.
-
vad som står i boken för polaris 800 2007 är att ma ej ska koppla in fyrhjulsdriften med knappen i fall bakhjulen spinner !!! det står på flera ställen i boken !!!!!!
Vad är skillnaden rent mekanisk mellan att maskinen själv kopplar in 4wd när bakhjulen spinner och att slå till knappen när det spinner?
//L
-
min far har varit polaris ÅF i 20 år å jag har alldrig hört att någon har fått svetsa ramen på non maskin, men det kan nog förekomma beror ju helt på hur man behandlar maskin.
angående 4wd på polarisen så ska det står i instruktionsboken non ting med att man inte ska sladda å spinna med fyrhjulsdrift för då kan det paja så om man kör sönder 4wd på det sättet så går det första gången på garantin och om det händer igen så får man bekosta reparation själv.
alltså läs instruktions boken innan ni börjar köra maskin.
Det är med fyrhjulsdriften URKOPPLAD som man inte ska spinna enligt boken :D
/Palm
AH okay dit jag ville komma iaf va att man ska läsa instruktionsboken innan man kör maskin
-
4wd skall endast gå in med knappen intryckt
om den går in utan denna knapp intryckt så är den något tekniskt fel på 4 wd knappen
-
4wd skall endast gå in med knappen intryckt
om den går in utan denna knapp intryckt så är den något tekniskt fel på 4 wd knappen
Inte så säkert.
På min så var det en bricka som man svarvade ner och när inte det hjälpte så bytte man ut en magnetbricka. Det hjälpte iofs inte det heller... Men ialf, så är det inte säkert att det är knappen det är fel på. :)
/Palm
-
vad som står i boken för polaris 800 2007 är att ma ej ska koppla in fyrhjulsdriften med knappen i fall bakhjulen spinner !!! det står på flera ställen i boken !!!!!!
Vad är skillnaden rent mekanisk mellan att maskinen själv kopplar in 4wd när bakhjulen spinner och att slå till knappen när det spinner?
//L
Det är stor skillnad om jag fattat det rätt. Knappen ser till att koppla in driften till fram däcken. Förmodligen med någon form klackar/kugg som går i. Men den automatiska fyrhjulsdriften är ett envägs lager. Så det är 2 separata system. Typ som att man inte skall lägga i parkering på en automatväxlad bil när man rullar. Låter jätte illa och saker kan/går sönder.
Det ÄR samma sak som att slå i 4hjusdriften när man spinner med bakhjulen. Det är inte två olika system. :)
/Palm
-
Fortsättning under tråden:
Forumindex / Köpa en ATV / Bruteforce vs Grizzly vs King quad vs Can am 800??
epn skrev:
"Kanske är ett kiruna fenomen, men det är ett vanligt fel här uppe iallafall. Polaris har slutat byta ut trasiga ramar på garantin, dom svetsar ihop dom gamla bara för att "dom kommer ändå gå sönder igen" (sagt av en på polaris sverige i östersund när åf ville byta ut ramen på garantin) och nej det är inte maskiner som är hoppade, bara körda i terräng med packning".
Min respons:
Vilka modeller och årsmodeller pratar vi om?
Om det är ett problem borde ju Polaris gjort något åt det tänker jag...
-
på min maskin så funkar endast fyrhjulsdriften med knappen intryckt kvittar hur mycket jag spinner med bakhjulen så går inte 4 wd in !!!
men du en vägreggad ?? med turfläge på , kanske det är vanligt fabriksfel på dom ???
-
vad som står i boken för polaris 800 2007 är att ma ej ska koppla in fyrhjulsdriften med knappen i fall bakhjulen spinner !!! det står på flera ställen i boken !!!!!!
Vad är skillnaden rent mekanisk mellan att maskinen själv kopplar in 4wd när bakhjulen spinner och att slå till knappen när det spinner?
//L
Det är stor skillnad om jag fattat det rätt. Knappen ser till att koppla in driften till fram däcken. Förmodligen med någon form klackar/kugg som går i. Men den automatiska fyrhjulsdriften är ett envägs lager. Så det är 2 separata system. Typ som att man inte skall lägga i parkering på en automatväxlad bil när man rullar. Låter jätte illa och saker kan/går sönder.
Det ÄR samma sak som att slå i 4hjusdriften när man spinner med bakhjulen. Det är inte två olika system. :)
/Palm
Då hade jag mao förstått detta fel. Ber om ursäkt för ett förvirrande inlägg.
-
Börjar kännas tungt nu med infon om svaga ramar. :cry:
Tog in offert på Kawa idag...............
-
Börjar kännas tungt nu med infon om svaga ramar. :cry:
Tog in offert på Kawa idag...............
Jamen du, inte ska du känna så. Tänk på oss som kör Can Am, som inte är i närheten av samma kvalitet som Polaris :lol:
//L
-
Ha -ha!
Vad menar du med det egentligen? 8O
Sarkasm antar jag... :?
sluta sparka jag ligger ju reda ner..... :(
-
Ha -ha!
Vad menar du med det egentligen? 8O
Sarkasm antar jag... :?
sluta sparka jag ligger ju reda ner..... :(
Tyckte jag sparkade lite på mig själv, men men :)
Gå på magkänslan och provkör. Du kommer att hitta rätt till slut trots alla goda råd du får :lol:
//L
-
Hoppas det. :wink:
-
Var nån stans är det ramen brukar spricka?
Kan ju va rätt bra att veta, så man kan hålla lite koll!
Mvh/ Palm
-
Jag ska inte säga att jag förkastat alla planer på att köpa en Polaris, den har en hel del fördelar, men det jag läst bildar onekligen en del smolk i glädjebägaren.
Här är hela tråden med all fakta:
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=11865&postdays=0&postorder=asc&start=0
mvh
Micke
-
Kawasaki-planerna borde du glömma snabbt, det var en här i närheten som köpte en Kawa, men han bytte rätt snart till Polaris efter att han hade haft en massa haverier av varierande grad. Han har sedan bytet inte haft några större fel såvitt jag vet. :D Nää, ta och inhandla en Polaris och få riktig(förhoppningsvis) 4WD och en kanonmaskin. Det är ju trots allt 2 års garanti på grejerna och jag har som jag skrev ovan inte haft några större bekymmer på alla mina maskiner.
-
Jag ska iaf jämföra de två offerterna.
Tror nämligen jag lyckades pina ner priset en del.
Vad var det för Kawa din polare hade haft? BF 750? År?
-
Tror det var Kawa 750 årsmod -05 eller -06. Dom går ju kanonfint, men man sitter som på en träbänk tycker i allafall jag. Har även sett en så`n där Can-Am in action i ett dike där Polarisen med riktig 4WD gick över utan problem, men där Can-Am:en behövde lite support av winschen till sin 3 WD för att komma loss. Tror nog att Polarisen har ett bättre andrahandsvärde också :)
-
Ursäkta att jag glider ur ämnet men jag måste ändå fråga dig "Sportsman800EFI".
Drar Polaris 800 EFI verkligen 1,8 l / milen???
Och vad drar i så fall 500 EFI?
Du som har en kanske har lite koll.
mvh
Micke
-
Min är en -08:a och alltså helt ny med cirkus 20 mil på mätaren. Håller som bäst på att köra in den, men tycker att den vill ha onödigt mycket bränsle så här långt. Har endast puttrat runt hittills och tänker så göra tills den nått 50 mil. Hoppas att det blir bättre med åtgången på bränsle då. Åkte ungefär 7 mil förra helgen och fick i nästan 10 l soppa efteråt. Snittförbrukningen då blev ungefär 1,42 l/mil, vilket är mindre än vad du skrev. Man bör dock komma ihåg att jag tog det väldigt lugnt och inte frestade på maskinen. Men vafan, det kostar att ligga på topp.
-
Glömde att kommentera 500 EFI och den borde vara mycket snålare tycker i allafall jag(under 1 l/mil ??). Det blev en viss ökning av bränsleutgifter då jag förut bytte från 1 cyl.500 till 2 cyl. 700, så det borde vara ungefär samma skillnad nu också. (glöm dock inte att du har mycket roligare för dessa kronor, samt att Statoil m.fl skrattar hela vägen till banken)
-
Ursäkta att jag glider ur ämnet men jag måste ändå fråga dig "Sportsman800EFI".
Drar Polaris 800 EFI verkligen 1,8 l / milen???
Och vad drar i så fall 500 EFI?
Du som har en kanske har lite koll.
mvh
Micke
Hej!
Min 800 -06´ drar i snitt 1,2l/mil när ja kör landsväg. Har nog aldrig fått den att dra mer än 1,5l/mil (i teräng)
Var o testade en "scrambler" 500 (Polaris) för nåra år sen, just för att se bränsleförbrukningen och vad ja kan minnas så drog den typ 0,8l/mil när ja körde grusväg med den och när ja testade den på landsväg så drog den något mindre, typ 0,7l/mil. Detta var med en strypt förgasarmotor.
Så med en ny modern ostrypt EFI motor, så borde inte förbrukningen gå över 0,7l/mil. Detta är bara en gissning :arrow: Helt klart är ju ialf att en 500 drar mindre
än en 800. Ialf om man pratar bränsle ;)
/Palm
-
testade min 800 efi fyllde tanken full körde 5km vände och körde hem fyllde tanken igen och fick i ca 7 dl !!
så 0,7 på grusväg med hastigheten ca 50-60 men vill man gasa lite så dricker den ju mera dom flesta brukar ju säga att en 800 drar runt litern!!
plogade snö ca 1 timme och då sjönk tankmätaren med 1 fyrkant !!!
-
Min 800 drar 0,85.
Tog nog mer dom 10 första milen.
Min enda synpunkt är på dom obalanserbara framhjulen.
Byter nu fälgar tilidom i tråden Fääälgar.
På dessa blir det red eagle !4" allroundäck.
Har gått circa 50 mil nu.
Problem= väldigt få.
Sprickor i ramen =0
Känsla=12
Säger bara POLARIS 800 EFI Quadarnas Quad.
Har testat: Dinli=hmm Canam=ok Yamaha raptor=kul CF moto hmm.
Slutsat: du får vad du betalar för.
-
Jag har ju bara hunnit köra ca 60mil men måste säga att min 500 är otroligt törstig. Åkte mycket väg i lugn mak (70-80km/h) men förbrukningen är över 1.5L/mil
-
Tack för alla bra svar.
Ringde ÅF idag, nu finns 500x2 att beställa. Men vilken j-v-a färg 8O !!!
Om den åtminston hade samma grön som alla andra märken har, nejdå, här har de lyckats nosa fram en färg som får vem som helst att må illa. :evil:
800:an kommer i april enligt uppgift. Det ryktas om att Polaris kommer att fixa en försäkring till alla polarisåkare (alá snöskoter). De som redan köpt och försäkrat ska även erbjudas denna i efterhand. :D
Fundering ang EFI:
Kan det vara så att en efi, som normalt är snålare än förgasare, ändå kan dra MER bensin om man gasar. Och eftersom dessa maskiner är hyfsat nerväxlade håller man högre varv och därmed högre gas och bensinförbrukningen blir (i det här fallet) högre.
Låter det rimligt eller är jag ute och far?
-
Tycker min borde vara snål med tanke på att jag bara puttrat omkring, men den kanske blir bättre med tiden. Fick min förra 800 -05 uppdaterad till -08:ans styrning av insprutningen och tror att den blev snålare av detta. Utväxlingen på dessa maskiner är nog högre än de tidigare jag haft med förgasare, men trots detta är förbrukningen högre och det borde väl bero på ett större effektuttag samt att dom är två som vill ha soppa.
-
Konstigt! 8O
Bensinförbrukningen borde vara lägre eftersom däcken är så smala och släta, den beprövade bränslebesparande variatortekninken i kombination med fyrhjulsdriften och sist men inte minst den strömlinjeformade misil-karossen. :lol:
Nä man får väl helt enkelt inse det uppenbara. :idea: