ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: Spiricom skrivet 31 januari 2008 kl. 22:48:43

Titel: Kolla ventilspelet
Skrivet av: Spiricom skrivet 31 januari 2008 kl. 22:48:43
Funderar på att ge mig på att kolla ventilspelet på min maskin.
Vet dock inte hur man gör. Finns det någon som gjort detta på CF/Goes som kan förklara begripligt hur man gör?
Jag vet ju att man lär riva plasten i fram och ev. plocka bort tanken. Dock är jag osäker på tankmomentet.
Sen är det väl bara att plocka bort ventillocket?
Sedan har jag inte en blekaste. Tacksam för bra beskrivning  :wink:
Titel: Hmmm
Skrivet av: EKWALLRACING skrivet 1 februari 2008 kl. 00:04:51
Kanske enklare att lämna in och få garanti..
du vet väl att du har 6 månader efter service enligt konsument lagen..*S*

 :lol:  :lol:
Titel: Kolla ventilspelet
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 1 februari 2008 kl. 09:09:23
Du måste bort med tanken oxå ja. Tänk på att det inte finns nån soppakran. Jag trycker alltid i en borr av rätt storlek med släta sidan in i slangen när jag vill ha stopp.. Annars kan du vecka den och dra en stripe.
Sitter två gömda skruvar som håller tanken fram. Borrade hål i plasten för att enkelt komma åt dem. (kåpan som sitter under plastlocket under lasträcket fram)

Det var lite bökigt om man inte är hyggligt van att skruva. Var lite svårt att se när alla ventilerna var stängda eftersom avgasventilerna sitter juh lite knöligt skymda, du kan iofs ställa ett par i taget.
Skruvade bort kåpan till dragstarten och vred på den för att vrida motorn i läge där ventilerna är helt obelastade. Sedan testar du med bladmått mellan ventilerna och tryckarna vad du har för spel.. Du ser hur man ställer ventilerna. En mutter och en gängad stång.

Vet du inte hur kammen ska stå eller aldrig ställt ventiler förr är det nog bättre låta ÅF göra det eftersom det kan bli dyyyyrt om du gör fel.. Det är juh trots allt mikromillimeter det handlar om och man måste ha lite känsla för när spelet är rätt, går inte bara avläsa på en digital skala direkt.

Det som tar tid är riva maskinen så plockar du bort plasten och tanken och fraktar bort maskinen lär det inte kosta dig mer än ett par hundra för då bör ÅF klara det på under 10 min..
Och som Ekwall sa, garanti?? Ska du ha det lär du juh in med den på service..
Titel: Re: Kolla ventilspelet
Skrivet av: kyozo skrivet 1 februari 2008 kl. 12:16:07
Citat från: "Spiricom"
Funderar på att ge mig på att kolla ventilspelet på min maskin.
Vet dock inte hur man gör. Finns det någon som gjort detta på CF/Goes som kan förklara begripligt hur man gör?
Jag vet ju att man lär riva plasten i fram och ev. plocka bort tanken. Dock är jag osäker på tankmomentet.
Sen är det väl bara att plocka bort ventillocket?
Sedan har jag inte en blekaste. Tacksam för bra beskrivning  :wink:

om du inte har nån aning om vad du håller på med så sak du inte in i mortor och pilla om du vill ha din garanti kvar.......
 :?
sen så kollas ju ventiler på service så igentligen så behöver du intre röra den fast om du mistänker att ventilerna står fel så är det bara att lämna in hojen till åf han är skyldig att kontrolera inom garanti tiden........
Titel: Kolla ventilspelet
Skrivet av: Hubbe skrivet 1 februari 2008 kl. 12:21:50
Såklart han inte är, det står ju i servicemanualerna att ventilspelet skall kontrolleras med vissa intervall.
Köper man en maskin för många tusingar så skall man antingen kunna skruva själv eller vara beredd att betala för servicen. De är inga evighetsmaskiner.
Titel: Kolla ventilspelet
Skrivet av: kyozo skrivet 1 februari 2008 kl. 12:24:22
Citat från: "Hubbe"
Såklart han inte är, det står ju i servicemanualerna att ventilspelet skall kontrolleras med vissa intervall.
Köper man en maskin för många tusingar så skall man antingen kunna skruva själv eller vara beredd att betala för servicen. De är inga evighetsmaskiner.

japps men ventilkolls intervallerna brukar ligga på sama miltal som service intervalerna........
så om han inte kollar vid service så gör han inte det han får betalt för..... :roll:
Titel: Kolla ventilspelet
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 1 februari 2008 kl. 13:29:00
Förutsatt att han lämnar in den på service ja...
Havererar motorn inom garantitiden pga ventilerna och kunden lämnat in den enligt s-bok är det juh en garantiåtgärd..  Har den däremot många år på nacken eller försummat servicenintervallerna från början så garantin redan är lost är det juh en annan femma. Hur som helst måste nån med tillräcklig kunskap kolla ventilerna sen är det frågan om det finns garanti kvar så bör man bör låta åf göra det.
Titel: Kolla ventilspelet
Skrivet av: Spiricom skrivet 1 februari 2008 kl. 14:25:45
Jag inser att det kanske är lite väl komplicerat. Enligt servicemanualen skall ventilspelet kontrolleras först vid 20mil och sedan med 200 milsintervaller.
Första gången vid 20 mil hade ÅF inte behövt ställa ventilerna då dem stod enligt serviceboken. Den har ju nu gått 200 mil så det börjar ju bli aktuellt.
Har fått tid på torsdag.
Finns det något bra sätt att höra om ventilerna är i fel läge? Har läst här i forumet att det verkar vara delade meningar om det. Vissa säger att det skall vara tyst och vissa säger att det skall ticka lite.
Titel: Kolla ventilspelet
Skrivet av: Brodde skrivet 1 februari 2008 kl. 16:46:25
Det är som sagt lite olika det där med ljudet.
Jag har skruvat Enduro, Cross och större grushojjar länge och det är lite olika från motor till motor men generellt så märker man av att ventilerna kan behöva ställas om motorn är svårstardad, eller baktänder när man stänger av den. (Kan ju vara flera anledningar i dessa två fall, men i dom flesta fall så skall ventilerna kollas i situationer som dessa.)
Ventilerna kan rassla, knacka och ticka, och det kan vara bra att kolla ventilerna om man bedömmer att det mer än tickar.
Helt tyst tror jag blir svårt, men man kan ju alltid få bort det mesta av ljudet om det tex knackar innan.

Något som jag vill påpeka innan man sätter igång med att ställa ventilerna är att det är mycket viktigt att motorn står i sitt övredödläge som ICE_Junior säger och på många motorer så finns det möjlighet att låsa motorn i detta läge så att man verkligen ställer ventilerna när dom inte skall ha någon belastning.
Nu vet jag itne hur det är på CF/GOES om man har möjlightet att låsa motorn. Någon som har en verkstadsmanual?

En motor kan rassla mycket oroväckande trots att man har ett exakt ventilspel och att motorn stått i rätt dödläge.
Det man bör kolla då är om man kan ställa axialspelet.
Axialspelet är det spel som självaste lyftarna sitter med på sin axel.
Ställs dessa för hårt så kan motorskada uppstå och ställs dom för löst så rasslar motorn och vipparmen kan "vandra" på dess axel.

Sen tror jag knappast att man skulle sumpa något på garantin om man själv KONTROLLERADE sina ventiler. Och då menar jag kontrollera, inte att justera.
Att skruva ner maskinen är ju bara lärorikt.
Givetvis skall man inte ta sig vatten över huvudet.
Titel: Kolla ventilspelet
Skrivet av: gurra-g skrivet 1 februari 2008 kl. 16:53:14
Citat från: "Spiricom"
Finns det något bra sätt att höra om ventilerna är i fel läge? Har läst här i forumet att det verkar vara delade meningar om det. Vissa säger att det skall vara tyst och vissa säger att det skall ticka lite.

Det är nog värre om spelet är för litet, då riskerar du att bränna ventilerna.
Det kan hända om ventilerna sätter sej i sätena att ventilspelet försvinner.
Titel: Kolla ventilspelet
Skrivet av: peno skrivet 12 februari 2008 kl. 18:30:45
Kolla spelet ,, där är på alla för litet spel = när motorn blir varm så ligger  ventilerna på . för dom har samma vipparm som styr 2 ventiler alltså risken är stor att den andra har för litet spel .. kolla  justera ,så blir maskinen mycket snabbare 100km/t  :twisted:
Titel: Kolla ventilspelet
Skrivet av: Ironman skrivet 17 mars 2008 kl. 17:49:32
Du har ingen möjlighet att låsa motorn i dödläget.
Men innanför dragstartsanordningen så har du en inspektions skruv där du
får ta en spegel, och vrida runt motorn på bulten till dragstarten till du kommer till en märkning.
Så då får du se till att du är i kompläge.Och justera ventilerna.
Titel: Kolla ventilspelet
Skrivet av: Edholm skrivet 18 mars 2008 kl. 22:28:36
Viktigt att tänka på är att alla fyrtaktare har två övre dödlägen.  Ett efter kompressionstakten och ett efter avgastakten (då de förbrända gaserna ska pressas ut)

Viktigt som bara den att skilja på dessa, men följer man markeringar i inspektionsluckor samt drar runt motorn ett par varv och samtidigt håller ögonen på när vipparmarna öppnar och stänger insugs och avgasventiler, så löser det sig per automatik.
Avgastakten slutar precis innan insugsventilen öppnar igen för att släppa in färsk bränsleblandning.  Råkar man av misstag ställa ventilerna i ÖD efter avgastakten, så kommer man få alldeles för högt ventilspel, och ett ohyggligt ventilslammer, om motorn ens startar. Ventilerna öppnar då alldeles för sent och för lite, och därav går motorn för magert och ventilerna för varmt.

Kompressionstakten är då kolven löper mot Nedre dödläge med alla ventiler stängda. I Övre Dödläge innan detta ska alltså ventilerna ställas.

På skruvjusterade ventiler finns det alltid ett liiitet litet ventilspelglapp kvar på någon ventl om man rycker i vipparmarna. Även om maskinen har blivit ostartbar pg.a för lågt spel. (räcker med att en ventil tjyvöppnar för att kompet ska försvinna = startar inte, eller ytterst svårstartad)

Har man vridit in motorn i Felaktigt Övre Dödläge, dvs den efter avgastakten, så ska det inte finnas minsta lilla spel. Folk luras av detta och tror att skälet att deras motor lagt av är att spelet försvunnit på alla ventiler. Dagen DET händer, dvs på alla ventiler, totalt noll spel, så ska jag sälja allt jag äger som har någon form av motor, och gå i kloster eller liknande.

Så finns det inte ett minsta spår av spel på någon ventil, trippelkolla att motorn står rätt.
Det är en bra kollpunkt på om man verkligen har fått in rätt Övre
Dödläge.



På CF Moto kontrollerar man ventilerna genom de små luckorna som sitter med M6-skruv, nyckelfattning 8, på kamaxelkåpans fram och baksida. Att ge sig på att plocka bort hela kamaxelkåpan i tron om att det skule bli lättare, är att skjuta sig i foten, då kamaxelkåpan också agerar som kamaxelöverfall. Den har dessutom många skruv, med jävlig placering,  som som ska bultlåsas och dras med momentnyckel, (eftersom kåpan som sagt är kamöverfall också). Lossar man denna så lossar man också kamaxeln med lager och hela baletten.  

What to do, and not to do..
Titel: Kolla ventilspelet
Skrivet av: Brodde skrivet 19 mars 2008 kl. 23:58:11
Bra beskrivet Edholm.
Ett på pekande av största betydelse.

På motorer jag skruvat (KTM) så kan man låsa  motorn med en skruv i blocket. Bara att skruva ut och plocka bort den feta brickan och när man kollat ÖD så skall det gå att skruva in låsskruven hela vägen in utan bricka.

För att få fram ÖD skruvar jag ut tändstift och ventilkåporna och sänker ner ett plaströr i tändstiftshålet och vrider långsamt runt motorn.
När plaströret kommit till sin topp och ventilerna blivit avlastede är man rätt.
Och om jag inte minns fel så är det just innan decompen klickar till som man har rätt ÖD...

Edholm, känner du till om det går att justera Axialspelet på Ventilerna I CF motorn?
DVS  Spelet på den axel som vipparmarna sitter.
Kan ju annars oxå orsaka en del rassel.

MVH
Brodde
Titel: Kolla ventilspelet
Skrivet av: MrBlarren skrivet 20 mars 2008 kl. 22:39:41
http://www.pmo.se/images/ATV/CFmoto/Servicemanual_CF500_500L.pdf
Titel: Kolla ventilspelet
Skrivet av: Brodde skrivet 21 mars 2008 kl. 00:26:17
Citat från: "MrBlarren"
http://www.pmo.se/images/ATV/CFmoto/Servicemanual_CF500_500L.pdf


Wow.
Tackar...  :D
Titel: Kolla ventilspelet
Skrivet av: Edholm skrivet 21 mars 2008 kl. 14:19:49
Citat från: "Brodde"
Bra beskrivet Edholm.
Ett på pekande av största betydelse.

På motorer jag skruvat (KTM) så kan man låsa  motorn med en skruv i blocket. Bara att skruva ut och plocka bort den feta brickan och när man kollat ÖD så skall det gå att skruva in låsskruven hela vägen in utan så är det just innan decompen klickar till som man har rätt ÖD...

Edholm, känner du till om det går att justera Axialspelet på Ventilerna I CF motorn?
DVS  Spelet på den axel som vipparmarna sitter.
Kan ju annars oxå orsaka en del rassel.

MVH
Brodde


KTM är relativt ensamma om den lösningen. Men visst är den bra!  :)

Axialspelet verkar inte vara justerbart. Vipparmarna är tvåarmade för varje ventilsida, och vipparmsaxlarna sitter i ventilkåpan, ihop med vipparmarna, och påverkas då också direkt från kamaxeln. Inga uppenbara justeringsmöjligheter.

Axialspelet ska dock inte ändras på länge under motorns livstid, sålänge det inte blir något galet med smörjningen till topplocket. (igensatt oljetryckskanal/låg oljenivå=inget oljetryck)  Då kan de rentav skära rätt kvickt.