ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Ockelbo300 skrivet 24 januari 2008 kl. 21:55:04
-
jag brukar följa Moto GP relativt mycket och redan mot slutet på förra säsongen körde Rossi med pneumatiska ventiler sa man!! och i år ska dom köra med detta hela säsongen är det meningen har jag läst mig till. men hur fungerar dom har försökt leta lite överallt men hittar inget nån super expert på detta forum som vet nått å kan förklara?? jag kan en del om motorer men får inte ihop det en motor som varvar 20000 varv hur ska tryckluft hinna öppna o stänga ventilerna...?
-
I formel 1 så försöker man minska antalet rörliga delar som kan gå sönder. Pneumatiska Ventiler var tydligen en mera hållbar lösning vid så höga varv.
-
Här kan du läsa om det
http://en.wikipedia.org/wiki/Pneumatic_valve_springs
-
aha tack det är alltså bara trycklufts blåsa istället för fjädern som trycker till baka ventilen det var ju nästan för enkelt trodde det var nått mer avancerat :(
-
aha tack det är alltså bara trycklufts blåsa istället för fjädern som trycker till baka ventilen det var ju nästan för enkelt trodde det var nått mer avancerat :(
Vänta till dom ersätter kamaxeln med styrbox och tryckluft. Så man får den optimala ventilstyrningen över hela registret:
http://www.brann.se/sv/Huvudmeny/Referenser/Referens_1/
http://www.cargine.com/
Jag ser vissa problem med detta, men i teorin så är det alldeles lysande.
-
datastyrda pneumatiska ventilöppnare
var ju det jag hoppades att det var men det var en gammal skrift från 2005 det stod " 2006 kommer världens snabbaste bil, den exklusiva svenskbyggda sportbilen Koenigsegg att premiärvisas med första motorn försedd med Cargine PVA. "
nu är det ju 2008 är det pva på könig?? nu vet jag mindre än förut känns det som