ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: mickethn skrivet 24 januari 2008 kl. 21:38:33

Titel: Rookie som skall köpa arctic cat 1000????
Skrivet av: mickethn skrivet 24 januari 2008 kl. 21:38:33
Hej


skall köpa mig en atv! (japp nu skall det handlas)

var i örebro i veckan tittade på can-am xt800 han hade även "bra" pris på renegade!

Hade lovat mig själv att åka till mässan i gbg, fick inte bestämma mig innan!


japp var där nere idag, kör enduro har en excf250 -08 så i ktm montern froterade jag en lång stund!

var o pratade med polaris, can-am, honda, kawa

sedan fick jag ett mäss erbjudande på Arctic cat 1000 110 000 töss med 14" fälgar, 3,0 vinch, lite stål bumber fram o bak!

hade inte funderat så mycket på denna eftersom can-am o polaris ser bättre ut men denna såg bra ut och verkar ha bra driv!

men är 1000 cc rätt för en rookie???

är bonnpojk så mark har jag att köra på även möjlighet att dra moms!


kom igen nu ge mig bra tips vad jag skall handla?!
Titel: Rookie som skall köpa arctic cat 1000????
Skrivet av: CrazyMac skrivet 24 januari 2008 kl. 21:48:08
Ta Thundercat utan tvekan.  :D
Titel: Rookie som skall köpa arctic cat 1000????
Skrivet av: Rilli_Chefen skrivet 24 januari 2008 kl. 21:57:39
ska du ha brutalt drag i maskin så ska du helt klart välja thundercaten, polaris 800 känns slö när man har åkt thundercat innan. can am:en är klart vass men hänger med arcticen det gör den inte... jag har provkört alla tre vid ett och samma tillfälle och jag blev helt såld på thundercaten.
lite hårdare i fjädringen än can am och polaris men det ser jag bara som
positivt.
Titel: Rookie som skall köpa arctic cat 1000????
Skrivet av: mickethn skrivet 24 januari 2008 kl. 22:18:40
Japp det blir att handla en då, får gräva djupt på i mina konton!

jobbar på en 40 års kris ja några år kvar men sprider ut den lite :D


vad behöver man för tillbehör?


säljaren idag pratade om att det satt hasplåt på mer samlade bara skräp!
Titel: Rookie som skall köpa arctic cat 1000????
Skrivet av: Rilli_Chefen skrivet 24 januari 2008 kl. 22:48:28
vad ska du ha den till? bara lek, arbete eller både och? frontbåge/grillguard ska du helt klart sätta dit. skyddar massor om du ska köra i skogen, + att den ger maskinen ett mycket råare utseende. hantagsvärme är absolut inte fel på vintern. kanske en winch?
listan kan göras väldigt lång.

http://www.arcticcat.com/atv/pdf/catalog/ACATV_2008Catalog_US.pdf
där har du tillbehörs katalogen där finns alla orginaltillbehör. vill du ha den
i pappersform så är det bara att höra med din återförsäljare så fixar han en.

hasplåten som sitter orginal räcker till alldeles utmärkt.

Mvh /// Rille
Titel: Rookie som skall köpa arctic cat 1000????
Skrivet av: Lillhajen skrivet 25 januari 2008 kl. 15:59:56
Klippt från forumet Aurora wheelers, kan vara lite input inför köp. Lägger ingen egen bedömning i det som skrivs.

"Hey Folks,

 This months ATV Magazine came in and they did a 08 Big Bore Comparo including the heaviest of the bunch All New AC Thundercat, Outlander 800, BF750, Grizzly 700 EPS, Sportsman 800, and King quad 700 (2007, they didn't have the new 750 ready for the test.

 So Here is how they ranked:

BF750 1st place - Won with total package

Grizzly 700 EPS 2nd place- Won for quick steering and of course the EPS made this model really stand out

Oulander 800  3rd place - All testers stated this machine had the most explosive power, nimbleness, and felt faster than the AC but it's brakes were its down fall. They worked fine but the rear brake pedal placement made for some irritation among the tester. It has the best instrument cluster and the testers praised the quicker VISCO engagement. Tires fell short on some terrains though. Overall still the crowd favorite

Polaris Sportsman 800 - For a big CC motor, it just didn't displace the grunt of the V-Twins and was the heaviest of the bunch with a wet weight of 788lbs, 50lbs heavier than the AC.

AC Thundercat 1000 Last Place- The Thundercat was in fact the fastest of the 6 bikes besting the outlander by .48 seconds 0-60 mph. But 0-660ft the Outlanders great mid-range and top end speed closed the gap .21 seconds. Not to bad for almost 200cc less displacement.

Now then why then did the AC TC come in dead last. Here is why, cummbersome throttle lever design only allowed one thumb postion and became very fatiging, but the most dramtic issue it with it's heavy steering and it's inability over even the slightest terrain change the handlebars would push out of the riders grip making for some very uncomfortable and unpredictable stability. Also the handlebars push the riders hands up and outwards making for some tricky wrist transitions. This of course robs confidence. The steering was the biggest complant and got worse while in 4x4 mode and even worse if the diffs were locked in. Plus it was the 2nd heaviest of the group at 738lbs wet.

Other than that, the bike had awesome ride comfort, blistering speed, and good progressive brakes and overall riders comfort were highly noted.

Here is the acceleration stat for all the bikes (There are 0-30 ft and 550ft but I ran out of room. So I put the usually 0-60 and top speed stats))

                          0-60 mph (sec)  / 0-60 mph (ft)  /  0-660 ft (MPH)  /  0-660 (SEC)  

AC Thunder cat        7.36                   416.75               64.38                  10.01

Outlander 800         8.24                   483.43                61.77                  10.22

Kawi BF 750            12.65                  840.49               58.40                   10.57

No stats for the other bikes in my categories listed but there are times for 500ft and 0-30 mph

So as you can see the AC tromps on everything especially in how many feet it took from 0-60mph. The BF750 must of had some serious midrange power issues according to the stats. The other 3 bikes were more than 2 seconds slower from 0-500ft and less the 1 second from 0-660 ft.

So there you have it folks. The Outlander is still a baddass and if Can-Am works out the brakes and rear brake lever postitioning, it will be back on top. The end stat of the all new AC Thundercat while placing last, is still an awesome testiment of engineering but from the test it's only good attributes are for long sweeping less aggressive terrains and the steering this thing in anything other than smooth is going to really work the rider. It's all about versatility and unfortunitally it fell short and is why it placed where it did. Drag racing and maybe even some mud bogs and this mike is going to rule all.

There you have. I hope this was a good bit of info for those concerned. See ya

//L
Titel: Rookie som skall köpa arctic cat 1000????
Skrivet av: Rilli_Chefen skrivet 25 januari 2008 kl. 18:34:32
att jag håller Arctic nära om hjärtat tänker jag inte skjuta under stolen.
att den är tungstyrd? nej. tyngre än andra märken? det må så vara.
tyngstyrd med 4x4 och diffspärr ? nehä, åfan!  8O  chockerande..  :D
och gasreglaget ?  tänker jag inte ens kommentera

alla sakerna ovan kan jag gå med på men att sätta den sist för att
den är mer arbetsmaskin än dom andra?  8O  hahaha   :P

bara mina egna tankar, alla tycker som dom vill. Mvh /// Rille
Titel: Rookie som skall köpa arctic cat 1000????
Skrivet av: sodoff skrivet 26 januari 2008 kl. 17:09:07
håller med Rille i påståendena ovan!

Hur ofta har man användning för att komma upp i 60mph på de tiderna om man kör i skogen? bättre att prioritera vridmoment och slitstyrka såvida det inte är en plastraket/F1 ATV du är ute efter!(verkar mer som om du vill ha en arbetsmaskin för att även kunna nöjjesköra lite!
Titel: Rookie som skall köpa arctic cat 1000????
Skrivet av: Lillhajen skrivet 26 januari 2008 kl. 19:11:22
Klart du skall ha en Thundercat  :D

Går ju inte att trixa med momsen på en vägreggad så saken är ju biff, eller hur.

//L
Titel: Rookie som skall köpa arctic cat 1000????
Skrivet av: Rilli_Chefen skrivet 27 januari 2008 kl. 00:13:16
Citat från: "Lillhajen"
Klart du skall ha en Thundercat  :D

Går ju inte att trixa med momsen på en vägreggad så saken är ju biff, eller hur.

//L


att kunna dra momsen kan ju vara väldigt mycket värt.

apropå vägreggat, jag blev förvånad när jag fick reda på hur mycket man
faktiskt får åka på väg med en terrängreggad atv. kolla den här länken!
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/1692/88369_fyrhjulingar_utg_6.pdf

Mvh /// Rille
Titel: Rookie som skall köpa arctic cat 1000????
Skrivet av: TGB425 skrivet 27 januari 2008 kl. 15:19:00
såg den på mässan idag, den rör nog på sig ja... :D
Titel: Rookie som skall köpa arctic cat 1000????
Skrivet av: Rilli_Chefen skrivet 27 januari 2008 kl. 17:07:51
Citat från: "TGB250"
såg den på mässan idag, den rör nog på sig ja... :D


de kan du ge dig på  :P  Jag fick en chock första första gången jag satt
mig på thundercaten  :twisted:
Titel: Rookie som skall köpa arctic cat 1000????
Skrivet av: orren skrivet 27 januari 2008 kl. 17:56:27
den är inte billig direkt 137500sek ink moms
Titel: Rookie som skall köpa arctic cat 1000????
Skrivet av: LB skrivet 10 februari 2008 kl. 10:43:13
Blev det någon maskin?
Titel: Rookie som skall köpa arctic cat 1000????
Skrivet av: mickethn skrivet 15 februari 2008 kl. 18:21:34
Hej

Nope det blir ingen 1000 cc tycker att den är för stor och klumpig!


Var och provade en Brutte 750 idag fick en väldigt bra känsla, har sett ett par stycken på blocket som säljer dessa till väldigt bra priser nu!

någon som har en uppfattning varför man skall betala mer till en handlare som ochså parallell importerar?

att köpa av en "riktig" åf kan jag kanske förstå att det kostar lite mer (bara lite mer)...


Mv
Titel: Rookie som skall köpa arctic cat 1000????
Skrivet av: Pete skrivet 15 februari 2008 kl. 20:32:54
Kawasakiiiiii... så klart..... :D  :D