ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: kuusi skrivet 23 januari 2008 kl. 20:33:55
-
hej köpte min dinli här för några dagar sen märkte att den knacka när man efter att gasat upp han börjar knacka när han återgår till tomgången vad kan de va för fel ? mvh Patrik
-
justera ventilerna kanske ?!
-
Ny? Begagnad? Hur långt har den gått?
-
begagnad 340 mil går riktigt bra för övrigt
-
Tankar du 95, testa och kör med minst 96, det kan hjälpa, jag tankar min med 96, går perfekt, (ingen dinli, men väl en cf 500), :wink:
-
har ej tankat den är provar 96 och kollar hur den går då
-
jag kör endast med 98 oktan i min.
om inte det hjälper så kolla ventilerna
Edit: ju högre oktan ju högre efekt ;)
-
Edit: ju högre oktan ju högre efekt ;)
Njä, ju högre oktantal desto högre kompression kan du ha innan bränslet självantänder (knackning)
Har inget med bränslets energiinehåll att göra.
/johan
-
Edit: ju högre oktan ju högre efekt ;)
Njä, ju högre oktantal desto högre kompression kan du ha innan bränslet självantänder (knackning)
Har inget med bränslets energiinehåll att göra.
/johan
Word!!!
-
Edit: ju högre oktan ju högre efekt ;)
Njä, ju högre oktantal desto högre kompression kan du ha innan bränslet självantänder (knackning)
Har inget med bränslets energiinehåll att göra.
/johan
Jo faktiskt lite. Eftersom det är så att ju högre oktantal du har desto högre tryck eller värme krävs för att antända det (önskvärt vid överladdning eller mkt hög kompression) så är det så att det är LÄGRE energiinnehåll i 98 än i 95, då det kräver mer energi för att antända.
-
Jag tankar sedan en tid tillbaka med V-power 99 oktan. Främsta skälet till det är att motorn upplevs gå mer vibrationsfritt, startar lättare och har en "smidigare" karaktär. Ibland har den bensinen t o m varit billigare än 95! Eftersom V-power saknar etanoltillsats så bör man slå i lite gammal hederlig K-sprit på vintern, det frös i min förgasare en gång.
-
får prova och tanka högre oktan och hjustera hoppas att man inte behöver justera ventilerna nån som vet vad en justering kan kosta. tack för svar mvh Patrik
-
får prova och tanka högre oktan och hoppas att man inte behöver justera ventilerna nån som vet vad en justering kan kosta. tack för svar mvh Patrik
-
får prova och tanka högre oktan och hoppas att man inte behöver justera ventilerna nån som vet vad en justering kan kosta. tack för svar mvh Patrik
Nu har inte jag någon Dinli så jag ska kanske inte lägga mig i vad man ska göra.
Men hursomhelst, OM jag vore i dina kläder så skulle jag kolla ventilerna direkt, inte för att det kanske behövs utan bara för att man kom på tanken och det skadar ALDRIG.
Jag kollade mina på Zan 2 ggr förra året. Tog ungefär 60 minuter inkl bortagning av tank, plaster och ihopsättning av allt igen. Skitlätt! och definitivt inget att sabba en motor över.
Kan tillägga att jag har aldrig aldrig i hela mitt liv skruvat ens på en moped innan. Det var så himla simpelt ialla fall.
Flera Dinliägare har klagat på ventilspel som inte håller sig efter en justering, och vad det beror på ska jag som sagt inte lägga mig i men har man kört med för lite spel (nollspel) en gång så skiter det sig fullständigt oavsett hur mycket man justerar. Så ta det säkra före det osäkra och kolla.
Annars, tja skyll dig själv skulle man kunna säga efteråt.