ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: sailor skrivet 23 januari 2008 kl. 15:37:23

Titel: Engans dämpare Dinli 450
Skrivet av: sailor skrivet 23 januari 2008 kl. 15:37:23
Har funderat på att byta dämpare på maskinen,har sett att det säljs ett Engans kit till Dinli.
Är det någon som har provat dom?
Dom sliter ju ett rätt stort hål i plånboken så man vill ju inte "köpa grisen i säcken".
Tacksam för synpunkter eller förslag på andra dämpare.
Titel: Engans dämpare Dinli 450
Skrivet av: sailor skrivet 24 januari 2008 kl. 07:35:52
Är det ingen som har några synpunkter / ideér??
Det var ovanligt här på forumet  :cry:  :cry:  :cry:
Titel: Engans dämpare Dinli 450
Skrivet av: bulten_al skrivet 24 januari 2008 kl. 08:51:10
He he ja det är ovanligt  :lol:  :lol: ..
Jag kör med Engans och tycker dom funkar perfa,Dinlin är väldigt "död" och fin i fjädringen......
Nu kör jag med sänkning både fram och bak så jag har ju ändrat geometrin lite men det funkar kanon ändå...
Titel: Engans dämpare Dinli 450
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 24 januari 2008 kl. 10:18:32
Citat från: "sailor"
Är det ingen som har några synpunkter / ideér??
Det var ovanligt här på forumet  :cry:  :cry:  :cry:


Kanske vänta lite mer än en halv dag så folk hinner svara  :wink:  :)

Undrar vad ni som har Nitro Ed tycker om dämparna.. Jag gillar inte alls dem  :(   Kan ligga på fan så mkt mer med polarens LTZ när det är ojämnt och den har juh inte ens gasdämpare.
Dinlin studsar o jävlas, har provat justera både retur och dämpning så den ska vara mjukare men är fortfarande för hård och snabb.
Titel: Engans dämpare Dinli 450
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 24 januari 2008 kl. 10:25:38
Citat från: "ICE_Junior"


Undrar vad ni som har Nitro Ed tycker om dämparna.. Jag gillar inte alls dem  :(   Kan ligga på fan så mkt mer med polarens LTZ när det är ojämnt och den har juh inte ens gasdämpare.
Dinlin studsar o jävlas, har provat justera både retur och dämpning så den ska vara mjukare men är fortfarande för hård och snabb.


Ok så dom är inte värd dom 8-9 tusen som dom kostar ?

kanske lite annat än dämparna som avgör också, men nog borde dom vara mycket bra för det priset...
Titel: Engans dämpare Dinli 450
Skrivet av: sailor skrivet 24 januari 2008 kl. 10:29:00
Citat från: "ICE_Junior"
Citat från: "sailor"
Är det ingen som har några synpunkter / ideér??
Det var ovanligt här på forumet  :cry:  :cry:  :cry:


Kanske vänta lite mer än en halv dag så folk hinner svara  :wink:  :)

Undrar vad ni som har Nitro Ed tycker om dämparna.. Jag gillar inte alls dem  :(   Kan ligga på fan så mkt mer med polarens LTZ när det är ojämnt och den har juh inte ens gasdämpare.
Dinlin studsar o jävlas, har provat justera både retur och dämpning så den ska vara mjukare men är fortfarande för hård och snabb.


Ha ha, man är väl kanske lite väl het ibland :lol:  :lol:
Titel: Engans dämpare Dinli 450
Skrivet av: sailor skrivet 24 januari 2008 kl. 10:32:16
Citat från: "bulten_al"
He he ja det är ovanligt  :lol:  :lol: ..
Jag kör med Engans och tycker dom funkar perfa,Dinlin är väldigt "död" och fin i fjädringen......
Nu kör jag med sänkning både fram och bak så jag har ju ändrat geometrin lite men det funkar kanon ändå...


Det var ju ett fint tips jag fick om DMC systemet så det kanske blir att jag litar på dig den här gången med.
Titel: Engans dämpare Dinli 450
Skrivet av: bulten_al skrivet 24 januari 2008 kl. 14:28:07
Jag är helnöjd med mina   :D  :D  :D
Hojta till om du vill ha lite närbilder på dom för i så fall fixar jag några....
 
 PS: om man vill sänka den fram mer än översta hålet i sänkningssatsen för originaldämparna behövs en sänkningssats som är för typ Nitrodämparna eftersom fjädern slutar så nära nedersta fästörat på stötdämparen....
Titel: Engans dämpare Dinli 450
Skrivet av: sailor skrivet 24 januari 2008 kl. 15:17:45
Citat från: "bulten_al"
Jag är helnöjd med mina   :D  :D  :D
Hojta till om du vill ha lite närbilder på dom för i så fall fixar jag några....
 
 PS: om man vill sänka den fram mer än översta hålet i sänkningssatsen för originaldämparna behövs en sänkningssats som är för typ Nitrodämparna eftersom fjädern slutar så nära nedersta fästörat på stötdämparen....


En närbild på nedre infästningen som du skriver om mottages gärna.
Nu har jag min sänkt på nedersta och det tar emot att höja maskinen igen. :wink:
men det kanske får bli så.
Titel: Engans dämpare Dinli 450
Skrivet av: bulten_al skrivet 24 januari 2008 kl. 17:15:53
(http://i245.photobucket.com/albums/gg59/bulten_al/Dinlin/57696L.jpg)

Sådana här fräste jag till  :lol:  :lol:
Titel: Engans dämpare Dinli 450
Skrivet av: bulten_al skrivet 24 januari 2008 kl. 17:16:46
oj va stort det blev  :?  :?
Titel: Engans dämpare Dinli 450
Skrivet av: sailor skrivet 24 januari 2008 kl. 18:33:21
Stort är bra, då ser man detaljerna. 8O  8O
Tack för bilden nuvet jag vad du menar att fjädern sitter nära fästet.
Kanske kan modda min sänkning så att den liknar din. :roll:
Titel: Engans dämpare Dinli 450
Skrivet av: bulten_al skrivet 24 januari 2008 kl. 18:52:41
Det funkar säkert att slipa bort lite för fjädern.......
Titel: Engans dämpare Dinli 450
Skrivet av: Blackman skrivet 24 januari 2008 kl. 20:02:23
Kör med Nitro-dämparna och trivs bra med dom. Men å andra sidan kanske dom passar min körning bättre; asfalt och " lättare " skogskörning.
Dinlin är väl inte direkt en crossquad heller...som t.ex LTZ eller GasGas...?
Det jag menar är att det kanske smittar av sig på dämparna...låter det oresonligt?
Titel: Engans dämpare Dinli 450
Skrivet av: DennaNicke skrivet 25 januari 2008 kl. 22:26:05
Engans rockar :D
Titel: Engans dämpare Dinli 450
Skrivet av: Timo skrivet 26 januari 2008 kl. 19:22:10
jag kör en nitro dinli på crossbana och tycker att gasdämparna på dom är
helt suveräna dom funkar hur bra som helst och har hoppat en del med den med utan några problem.
Titel: Omschimsning
Skrivet av: Ironman skrivet 2 februari 2008 kl. 01:32:32
Jag har jobbat en hel del med fjädring .
Och det jag tror är att självklart är Engans dämpare bättre än original, men.
1. tävlar du
2. kör du mycke bana.
3. vad är du missnöjd med i fjädringen.(hur vill du att den ska va)            kör och analysera vad som händer .
4.  Börja med att justera fjädringen som du har. se vidare nedan.


Kolla Zaget = frihänget på maskinen(ta och tryck ihop bakfjädringen och mät mellan två fix punkter , lyft upp maskinen i ramen och mät igen.
skillnaden bör vara ca som en cross kan jag tänka mig ca15-25mm.)

sen kommer vi till den lite besvärliga delen (vikten på föraren)
jag är alldeles för tung för originalfjädrar ca105kg ,då gäller följande.

1. banta
2. byt fjäder

oftast så är fjädringen på en maskin gjord för ca80 kg.
all fjädring är en kompromiss så att de ska passa så många som möjligt.

ex:ska du ha en rally bil byt fjädring.

kolla fjäder styvheten på följande sätt


1.lyft upp maskinen i ramen bak mät.
2.sätt dig på och mät skillnaden det bör tror jag vara som på cross(lyssna med närmaste åf) ca:90-115mm.
är det så så har du rätt fjäder.

annars byt

justera kompression.
kör du bana.
kolla på ett snabbt varv att fjädringen slår igenom ca 1-2ggr per varv i de värsta guppen.
(det är inget fel i det )om inte justera.
Tyvärr så tror jag att utan att ha haft isär ngn nitrodämpare än.
Att kompjusteringen bara är en billigare variant(dvs endast lågfartjustering).
men prova och justera , och kolla.  Var uppmärksam på vad som händer anteckna gärna.


Retur

du ska justera returen så snabb som du bara kan utan att den börjar kicka.
Har du för långsam retur så börjar maskinen packa.
=efter 4-6gupp i tät följd så hinner inte dämparen släppa ut, utan blir  till slut fullt ihoptryckt med följd att den skjuter ut som en explosion.
med följd att det känns som att du skall fara över styret eller att du gör det.

Får du inte till det på följande sätt så kan det vara så att du kör för sakta igenom groparna (ju mer gropar desto mer attack)då sträcker du på fjädringen och får den att fungera.

kör du i gropar och samtidigt släpper lite på gasen så är de fysiska lagarna att.
På varje retardation så följer en lika acceleration.

Är det lika fullt så att fjädringen inte fungerar prova schimsa om.

Om du inte tillhör de som tävlar så tror jag att de flesta klarar sig med originaldämpare.(att byta dämpare är bara en extremt dyr onödig utgift för de flesta)tyvärr.

Själklart skulle jag vilja sälja dämpare men jag vill vara ärlig och säga som det är.

Justera fjädring är bland det mest svåra,tidsödande,tråkiga som finns.
Men det finns iget bättre när du får till det.

Oftast kan du få schimsa 4-10 ggr innan du är helt nöjd.

Så det är ingen exakt vetenskap det mesta bygger på känsla och körstil.
Du kan mkt sällan kopiera en fjädring från ngn annan och tro att den fungerar för dig.

mvh/Robban

Piteå stötdämpar service
Titel: Engans dämpare Dinli 450
Skrivet av: sailor skrivet 6 februari 2008 kl. 10:51:55
Tack Ironman för en rejäl lektion i fjädring.
Nu är det så att jag har en så gammal maskin så att jag inte har nitro dämparna och dom jag har är helt slut.
Så istället för att köpa ett par nitrodämpare så tänkte jag satsa på ett par riktiga dämpare direkt när det ändå skall bytas.
Vad jag har fattat så är det ungefär samma pengar på tre nitrodämpare och tre engansdämpare.
O då väljer jag nog Engans  :D