ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Rollho skrivet 20 januari 2008 kl. 22:41:18

Titel: Bränslesystem!?
Skrivet av: Rollho skrivet 20 januari 2008 kl. 22:41:18
Nu har jag ägt min raptor 700 i en vecka och jag börjar bli lite orolig över bränslet! Jag har inga strypningar i den och den är helt orginal, även pluggen längst bak i ljuddämparen är borta och då har jag hört att den kan få för lite bensin. Hjälp mig att finna en box som hjälper mig med detta problem och gärna säga hur man ska ställa in den/dom!

Tack för hjälpen // Robin
Titel: Bränslesystem!?
Skrivet av: CrazyMac skrivet 20 januari 2008 kl. 23:00:10
Du har PM
Titel: Bränslesystem!?
Skrivet av: sunfire skrivet 20 januari 2008 kl. 23:14:14
Du har ju fått samma svar i dina två tidigare trådar, men här kommer det igen...
Power Commander 3 - PCIII www.powercommander.com
Kolla www.ebay.com för bra priser. Inställningar har diskuterats i flera andra trådar så en sökning här på forumet ger dig nog alla svar.
Titel: Bränslesystem!?
Skrivet av: Rollho skrivet 21 januari 2008 kl. 00:34:34
Om jag vill ha bättre svar än vad du kan ge mig då?
Titel: Re: Bränslesystem!?
Skrivet av: hijack skrivet 21 januari 2008 kl. 09:48:23
Citat från: "Rollho"
Nu har jag ägt min raptor 700 i en vecka och jag börjar bli lite orolig över bränslet! Jag har inga strypningar i den och den är helt orginal, även pluggen längst bak i ljuddämparen är borta och då har jag hört att den kan få för lite bensin. Hjälp mig att finna en box som hjälper mig med detta problem och gärna säga hur man ska ställa in den/dom!

Tack för hjälpen // Robin


Om du bara har tagit bort strypningar och maskinen i övrigt är helt orginal så tror jag inte du behöver någon bränslebox, då är den ju i det skicket som dom lämnar yamahas fabrik. Börjar du däremot pilla med luftfiler, avgas osv så är nog en bränslebox det första du borde investera i. Powercommander är nog det bästa alternativet men oxå det dyraste. Vilka boxar man ska ha och hur dessa ska ställas in har diskuterats  i flera trådar tidigare, bla här http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=12388&highlight=
En sökning på forumet ger dig nog flera trådar i detta ämne att läsa
 :wink:
Titel: Bränslesystem!?
Skrivet av: Rollho skrivet 21 januari 2008 kl. 12:48:05
Tack för svaret hijack
Titel: Bränslesystem!?
Skrivet av: Hubbe skrivet 21 januari 2008 kl. 13:05:44
Men du har ju pillat med avgas eftersom du tagit ut insatsen bak i dämparen?  Dobeck har också bränsleboxar till lite roligare pris än pc3.

Böjen bak på dämpen kan sågas loss, då är den  yamaha-original. men tar du bort hela gnistskyddet så får du lite för fritt flöde.

Om du är orolig för att den går magert, så kolla stiften efter en fullgasrepa, är de vit-aktiga så går den för magert. Chokladbrunt är perfekt.
Titel: Bränslesystem!?
Skrivet av: Rollho skrivet 21 januari 2008 kl. 20:27:55
Han som ägde den innan har gjort det, eller rättare sagt företaget som han köpte den hos har gjort det. Jag ska kolla hur stiftet serut!
Titel: Bränslesystem!?
Skrivet av: sunfire skrivet 21 januari 2008 kl. 21:14:37
När jag åkte med en Dobech TFI och försökte justera genom att läsa av stiftet så fick jag det här svaret...

Citat från: "MinHoj.se"
Eftersom det är en ganska high-tech 4T så kan du inte justera efter tändstiftets färg...
Hur du än gör så är det ganska ljust..
-Justera istället där den går bäst,och framförallt varvar ut...
 :wink:


Det var inte enkelt att se några skillnader. Dobechen med vridpotentiometrar är också väldigt känslig och ska justeras med väldigt små rörelser enligt dom som har ställt in den bromsbänk. Hur dom nya med knappjustering är vet jag inte.

Freez inlägg på www.raptorforum.com/index.php?topic=9071.0 är rätt intressant ang. skillnaderna på boxar.
Citat från: "Freez"
I have now used Dobeck, Noss Boss and PCIII on 700R's that was one my dyno.

Here is the part no one ever tells you about the real difference between these units.

The Dobeck and Noss Boss works, but they have SERIOUS drawbacks. As mentioned, one of the biggest drawbacks, is the time it takes to have it set up correctly. I found these units to be very finicky and less than a 1mm turn on the accelerator pump can mean the gain or loss of nearly 3HP. The other major drawback with these units are their design and the way they fire the fuel injector.

These units connect in parallel with the injector and the stock EFI unit. Both the Dobeck and the stock EFI fire the injector simultaneously. This is fine for most cases under acceleration. When you need more fuel, the Dobeck fires the injector for a longer period, allowing more fuel to get into the motor, BUT, when the stock EFI is already adding to much fuel, the Dobeck or other parallel connection devices cannot make the injector signal less. You cannot make the fuel delivery leaner with a Dobeck or Noss Boss if the stock EFI is adding to much fuel

If you look at the dyno graph VelociRaptor posted, you can see the problem immediately. Just below 4000 RPM and again at 5300 RPM onwards you see a rich mixture. With a bit more time on the dyno, it might be possible to address the mixture in some areas, but they might not be able to fix it below 4000 RPM. Below 4000 RPM the mixture plays a major role in power output, and it is critical to get it perfect. This raptor can make much better low down torque if they sort that very rich condition out.

Also, keep in mind that this dyno graph has smoothed out the A/F ratio and it is quite small in size. If you zoom into the A/F mixture graph, you will be shocked to see how badly the results actually are.

The PCIII connects to the fuel injector in series with the stock EFI. This allows the PCIII to increase and decrease fuel delivery. It does not compete with the stock EFI signal at the injector. The PCIII has full control.

The Dobeck has 4 settings. Idle, 2 pots for mixture and one pot for accelerator pump. It will not allow you to target specific RPM's and fix just the problem area, You make compromises with these units and are forced to use averages to fix problems. When using average setting, you can fix the problem, but in doing so, create problems where there where none to start with.

The PCIII on the other hand can be set up for each 250 RPM, plus it has throttle position sensing, where the Dobeck and Noss Boss units don't.

Now to the biggest thing, most people forget when they look at the dyno graph. The posted graph seems fine, but this is only one very small part of the whole story.

That graph only shows that the ratio is ok for acceleration with full throttle. 95% of the time, most of you don't ride at full throttle, plus you don't accelerate all the time, sometimes you cruse around and do technical riding. The Dobeck units do not have the capability to address fuel delivery for other throttle positions, besides full throttle. It cannot sense throttle position, so it supplies fuel as per the full throttle, acceleration settings only. In most cases this is an serious overkill and causes very rich conditions, messing up your power delivery below full throttle.

The PCIII can sense the throttle position, and delivers fuel very differently depending on throttle position and RPM range. For example, when you cruse around, the fuel delivery is usually around the 14 to 15:1 ratio, but when you accelerate, it goes down to 13:1. You have a cruse mixture for using less fuel and cleaner burn in the combustion chamber. You have a different mixture for acceleration, where you don't care about fuel usage and carbon build-up in the engine.

Also note that running to rich also has it's own set of problems. To rich not only causes heavy carbon build-up, it also causes the fuel to settle on the sleeve, which dilutes the oil which lubricates the rings. If you don’t; lubricate the rings and the sides of the piston correctly, don’t expect it to last. This excess fuel also works its way past the rings and dilutes the oil in your crank case. So, it not only messes up the piston and rings, but all the other parts that need oil to lubricate it. With the Dobeck, I guarantee you that the combustion chamber and exhaust ports will carbon up 10 times faster than with a PCIII, and cause you to open that motor sooner than required and spend money on keeping it running. That little bit you save from buying a Dobeck, compared to a PCIII, will cost you big time in the future.

The Dobeck units work, don't get me wrong, but they are like a patch on a small peace of the problem. So, if you are a guy that uses the bike on the track and you just use acceleration, yes, the Dobeck units are fine, but if you find yourself using the bike for anything else, then the PCIII is the right option.

Next time you have a Dobeck on the Dyno, test the fuel delivery under load at throttle positions other than full throttle and see what it does.

You will see the other side, no one tells you about.

Guys, I am not here to slap down the Dobeck and Noss Boss units, but they don’t address the total fuel delivery problems on the 700R.


Nu vet du varför du ska välja PCIII:an. 8)
Titel: Bränslesystem!?
Skrivet av: blaise skrivet 21 januari 2008 kl. 21:17:25
Är det nån som vet om det gör någon skillnad om man sågar av böjen på gnistskyddet eller om man tar bort Hela gnist skyddet förutom ljudet alltså
Fråga 2 är det dumt o montera dmc-dobech-och filter  när den är helt ny eller spelar det ingen roll tänker på inkörning ska man vänta eller spelar det ingen roll???
Titel: Bränslesystem!?
Skrivet av: jiimpan skrivet 22 januari 2008 kl. 20:18:45
förstår inte varför alla oroar sig ang att ta bort gnist skyddet ?  det är ju trots allt ett gnist skydd, och ja den låter mer om man tar bort det, men det är ju för att den är utformad för att slå sönder ljudet ytterligare, någon speciell effekt skillnad blir de inte, bara ett skönare ljud =)
Titel: Bränslesystem!?
Skrivet av: Hubbe skrivet 23 januari 2008 kl. 07:28:52
Citat från: "jiimpan"
förstår inte varför alla oroar sig ang att ta bort gnist skyddet ?  det är ju trots allt ett gnist skydd, och ja den låter mer om man tar bort det, men det är ju för att den är utformad för att slå sönder ljudet ytterligare, någon speciell effekt skillnad blir de inte, bara ett skönare ljud =)

Stor skillnad i mottryck(flöde) på att ha 4cm hål eller 1,5cm som dessutom bromsas genom riktningsändring, "slåsönder-propeller" och nät.
Men den stora skillnaden kommer egentligen inte förrens man tar bort locket på luftburken. DÅ skuttar det iväg rejält.
Titel: Bränslesystem!?
Skrivet av: Rollho skrivet 23 januari 2008 kl. 20:10:14
Funderar på att köpa ett http://www.minhoj.se/Shop/Index.php?sArtId=23-6050P paket, någon som vet om det är nått bra eller är det bara PCIII som gäller?
Titel: Bränslesystem!?
Skrivet av: Beta skrivet 23 januari 2008 kl. 20:30:14
Citat från: "Rollho"
Funderar på att köpa ett http://www.minhoj.se/Shop/Index.php?sArtId=23-6050P paket, någon som vet om det är nått bra eller är det bara PCIII som gäller?

Tror inte att det är nåt större fel på de där grejerna, funkar nog i de flesta lägen.
Men vill man ha lite mer inställlnings möjligheter så är nog PCIII ett bättre val.
Titel: Bränslesystem!?
Skrivet av: sunfire skrivet 23 januari 2008 kl. 20:54:37
Hur mycket mer har du tänkt att göra med hojen och hur ska du använda den, gata/vägkörning eller cross?

Ska du fortsätta att uppgradera så är det bättre att lägga slantarna på rätt grejjer direkt (läs PCIII). Samma sak med körningen, jag antar att du har läst det jag citerade i ett tidigare inlägg, är det crossåka med så är det ju mer tomgång eller wot och då funkar nog Dobecken rätt bra men annars är det nog så att PCIII:an är att föredra även här.
Titel: Bränslesystem!?
Skrivet av: Rollho skrivet 23 januari 2008 kl. 21:14:13
Jag ska göra en Gatdräpare fast utan turbo, inte råd med det än  :D
Så går den rätt bra för mig som inte är van än men quaden ska bli fet ^^