ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: CRA skrivet 20 januari 2008 kl. 17:05:51
-
Har en liten fundering kanske dum men iaf.
Får man åka hjuling på skoter led enligt lag??kanske inte för skoter åkare men jag undrar rent allmänt??
-
Rent allmänt så får du ju enligt lag köra i terrängen när det är så pass mycket snö att du inte skadar marken eller det som växer där under.
-
Läs denna bilaga ifrån vägverket så får du nog lite klarhet i vad som gäller just din maskin. Fyrhjulingar kan ju vara vägreggade, terrängskotrar eller arbetsmaskiner av något slag. Olika regler för alla.
http://publikationswebbutik.vv.se/util/images/extensions/pdf.gif
-
Tills länken som CrazyMac la in funkar så står det ju så här i Terrängkärningslagen:
SFS 1975:1313
Källa: Rixlex
Utfärdad:
1975-12-15
Uppdaterad:
t.o.m. SFS 1996:1551 Terrängkörningslag (1975:1313)
[Fakta & Historik]
1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.
Inom de delar av fjällområdet som regeringen bestämmer är körning i terräng med motordrivet fordon förbjuden även på annan mark än som anges i första stycket. Lag (1996:1551).
2 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om undantag från förbud eller i särskilt fall medge undantag från förbud eller föreskrifter enligt 1 § i fråga om körning i räddningstjänst eller viss näringsutövning eller när det annars finns särskilda skäl.
För områden som avses i 1 § andra stycket får regeringen föreskriva att sådana föreskrifter eller beslut om undantag får meddelas om det finns synnerliga skäl. Lag (1996:1551).
3 § Kan i annat fall än som avses i 1 § körning i terräng med motordrivet fordon inom visst område medföra olägenhet från naturvårdssynpunkt eller annan allmän synpunkt, får regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer förbjuda körningen eller meddela föreskrifter för den.
Vid meddelande av förbud eller föreskrift enligt första stycket skall iakttagas att körning som är till gagn för ortsbefolkningen eller som behövs för yrkesutövning eller annat nyttigt ändamål ej onödigtvis hindras.
3 a § ör tillsyn över att bestämmelserna i denna lag efterlevs inom de delar av fjällområdet som avses i 1 § andra stycket får regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer utse naturvårdsvakter.
En naturvårdsvakt får avvisa den som utan att ha rätt till det kör i terräng med motordrivet fordon inom ett område som sägs i första stycket. Lag (1991:642).
4 § Den som med uppsåt eller av oaktsamhet bryter mot 1 § första stycket 1-3 eller mot förbud eller föreskrift som har meddelats med stöd av lagen döms till böter. Om gärningen är ringa skall inte dömas till ansvar. Lag (1996:1551).
Övergångsbestämmelser
1975:1313
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1976.
Beslut om förbud eller föreskrift eller om undantag därifrån som har meddelats med stöd av lagen (1972:606) om körning i terräng med motordrivet fordon skall, om beslutet ej avser körning på barmark, anses meddelat med stöd av denna lag och skall äga fortsatt giltighet i den mån ej regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer förordnar annat.
1996:1551
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1997. Beslut om undantag från förbud enligt denna lag som meddelats före den 1 januari 1997 gäller till den 1 juli 1997 om inte annat förordnas.
Så som jag kan läsa ut av texten så ska det väl vara fritt fram att köra motorfordon på snötäckt mark, skoterspår borde ju räknas in till detta, även övrig terräng om man inte skadar marken under. Så då borde det inte spela nån större roll om hojen är LV-reggad eller terrängreggad så länge du har behörighet att köra. Eller har jag tolkat det helt fel?
Men sen om man blir man nog knappast poppis bland skoterförarna om man kör där.
-
Testa denna länk då,
http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____1286.aspx
Sen klickar ni på PDF filen nedanför beställ länken.
-
Så som jag kan läsa ut av texten så ska det väl vara fritt fram att köra motorfordon på snötäckt mark, skoterspår borde ju räknas in till detta, även övrig terräng om man inte skadar marken under. Så då borde det inte spela nån större roll om hojen är LV-reggad eller terrängreggad så länge du har behörighet att köra. Eller har jag tolkat det helt fel?
Men sen om man blir man nog knappast poppis bland skoterförarna om man kör där.
Nope, den måste vara terrängreggad också.
-
tackar för bra svar,har en diskussion med en polare hemma som hävdar att man får, och jag inte.men alla lagar är ju motsägelse fulla tycker jag.inget riktigt klar språk precis
-
Men är det snö så kan du köra bredvid skoterleden med vilket motordrivet fordon du vill, förutsatt att inga andra lokala begränsningar finns.
//L
-
Så här ligger det till, terrängkörningslagen gör ingen skillnad på vilket fordon som används. Man pratar om "motordrivet fordon" och denna kategori omfattar det mesta (mc, fyrhjuling m.m.)
http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19751313.HTM
Enligt terrängkörningslagen får man köra på skoterleder. Läs paragraf 1.
Kommunen har möjlighet att införa en en lokal trafikföreskrift som säger att man inte får köra med annat än terrängskoter på lederna.
Bara att ringa kommunen eller lokala polisen och fråga om det finns nån lokal trafikföreskrift angående vilka fordon man får använda på skoterlederna. Finns ingen lokal föreskrift så är det fritt fram.
All barmarkskörning (utom vissa undantag som man kan läsa om i lagen) är förbjuden så detta gäller endast vinterkörning.
-
tackar för bra svar,har en diskussion med en polare hemma som hävdar att man får, och jag inte.men alla lagar är ju motsägelse fulla tycker jag.inget riktigt klar språk precis
Jo, precis. Det finns många gråzoner. Och i många fall vet inte äns polisen vad som ska göra.
-
Så som jag kan läsa ut av texten så ska det väl vara fritt fram att köra motorfordon på snötäckt mark, skoterspår borde ju räknas in till detta, även övrig terräng om man inte skadar marken under. Så då borde det inte spela nån större roll om hojen är LV-reggad eller terrängreggad så länge du har behörighet att köra. Eller har jag tolkat det helt fel?
Men sen om man blir man nog knappast poppis bland skoterförarna om man kör där.
Nope, den måste vara terrängreggad också.
Källa på att den ska vara terrängreggad?
För att vara på den säkra sidan så ringde jag till vägverket idag och frågade.
Första svaret jag fick var att man inte fick köra i terräng med en LV-reggad maskin. Men efter en liten stund då dom hade pratat ihop sig på vägverket angående om detta också gällde på snötäckt mark/skoterspår så var dom mer osäker. Så har inte fått nåt riktigt svar av dom än då dom skulle ringa upp mig då dom läst på lite mer vad som gällde, men som det ser ut nu så får man inte köra i skogen med en LV-reggad hoj.
Så jag kan ha eventuellt ha haft fel :oops: men vi får väl se vad dom säger om dom nu hör av sig.
-
Så som jag kan läsa ut av texten så ska det väl vara fritt fram att köra motorfordon på snötäckt mark, skoterspår borde ju räknas in till detta, även övrig terräng om man inte skadar marken under. Så då borde det inte spela nån större roll om hojen är LV-reggad eller terrängreggad så länge du har behörighet att köra. Eller har jag tolkat det helt fel?
Men sen om man blir man nog knappast poppis bland skoterförarna om man kör där.
Nope, den måste vara terrängreggad också.
Källa på att den ska vara terrängreggad?
För att vara på den säkra sidan så ringde jag till vägverket idag och frågade.
Första svaret jag fick var att man inte fick köra i terräng med en LV-reggad maskin. Men efter en liten stund då dom hade pratat ihop sig på vägverket angående om detta också gällde på snötäckt mark/skoterspår så var dom mer osäker. Så har inte fått nåt riktigt svar av dom än då dom skulle ringa upp mig då dom läst på lite mer vad som gällde, men som det ser ut nu så får man inte köra i skogen med en LV-reggad hoj.
Så jag kan ha eventuellt ha haft fel :oops: men vi får väl se vad dom säger om dom nu hör av sig.
Be dom specifiera var det står hur fordonet skall vara reggat när dom ringer tillbaka. Om du läser TKL, var finner du grund för hur fordonet skall vara reggat?
Bara nyfiken på vad och hur du tolkar TKL. :)
//L
-
vad ska vi med lagar till när dom ändå inte går att tolka... hihi :D
-
Be dom specifiera var det står hur fordonet skall vara reggat när dom ringer tillbaka. Om du läser TKL, var finner du grund för hur fordonet skall vara reggat?
Bara nyfiken på vad och hur du tolkar TKL. :)
//L
Menar du hur jag tolkar TKL? Skrev det väl tidigare men som jag ser det så står det ingenstans hur fordonet ska vara reggat, vilket gör att man borde få köra på samma ställen som en snöskoter, och en snöskoter får du ju köra på skoterleder, men även i annan terräng om man inte gör skada på marken under.
Det var det som personen på vägverket och dennes kollegor tydligen hade problem med att avgöra om detta gällde både terräng reggat och LV-reggat.
-
Ja, lagen är så luddig i alla dessa frågor att jag rekommenderar följande. Kör på skoterleden om den är snötäckt. Om någon klagar så var trevlig och förklara att du måste tolkat lagen fel och be om ursäkt. Det ska inte hända igen typ :?
KÖR HÅRT 8) :twisted:
-
Detta ämne vägrar uppenbarligen att dö!
Hur svårt ska det vara? Detta ständiga snack om registreringsformens betydelse för om man får köra i terräng eller inte kan ni ju lägga av med. Nu!
Uppfyller man alla andra krav är det fritt fram att köra i terrängen oavsett typ av registrering!
En av de senaste gångerna detta avhandlades:
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=12030&highlight=
Sen förstår jag inte hur man kan sätta en högre tro på en förvirrad tjänsteman på Motståndsrörelsen än de lagar vi faktiskt har på området..?
-
Detta ämne vägrar uppenbarligen att dö!
Hur svårt ska det vara? Detta ständiga snack om registreringsformens betydelse för om man får köra i terräng eller inte kan ni ju lägga av med. Nu!
Uppfyller man alla andra krav är det fritt fram att köra i terrängen oavsett typ av registrering!
En av de senaste gångerna detta avhandlades:
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=12030&highlight=
Sen förstår jag inte hur man kan sätta en högre tro på en förvirrad tjänsteman på Motståndsrörelsen än de lagar vi faktiskt har på området..?
Håller med till en viss del men vore allt så själv klart så skulle väl inte dom här trådarna dyka upp lite nu och då. Men jag vill dock fortfarande ha ett utlåtande av nån som inte är riktigt så partiska som det känns som många av oss är här. För än så länge så blir det lite olika bud varje gång frågan kommer upp.
-
[...]Men jag vill dock fortfarande ha ett utlåtande av nån som inte är riktigt så partiska som det känns som många av oss är här. För än så länge så blir det lite olika bud varje gång frågan kommer upp.
Vet inte om det finns parter i denna fråga, Möjligen du och lagen, och i det fallet har lagen rätt... Kan inte föreställa mig någon privatperson som har något att tjäna på något av alternativen - tillåtet/inte tillåtet.
De "olika buden" kommer från att det spekuleras och funderas en hel del utan vidare belägg för det. Orkar man inte läsa på och skapa sig en egen uppfattning finns det bara två alternativ kvar - fortsätta sväva i okunskap eller lita på någon som faktiskt läst på. Väljer man det förstnämnda tycker jag att man ska nöja sig där och inte fortsätta att vältra sig i sin okunskap...
-
De "olika buden" kommer från att det spekuleras och funderas en hel del utan vidare belägg för det. Orkar man inte läsa på och skapa sig en egen uppfattning finns det bara två alternativ kvar - fortsätta sväva i okunskap eller lita på någon som faktiskt läst på. Väljer man det förstnämnda tycker jag att man ska nöja sig där och inte fortsätta att vältra sig i sin okunskap...
Men det är ju det jag menar, jag har läst texten och tolkat den på samma sätt som du har verkar ha gjort så där är VI överens, men då är ju grejen att då det gäller sådana här saker så vill vara säker på min sak. Då jag inte litar på mig själv och är aningens skeptisk till det mesta så vill jag dock få det bekräftat från någon som jobbar med det här.
-
Så här ligger det till, var i kontakt med vägverket idag igen och enligt dom så får man inte köra på skoterspår med mc-reggad fyrhjuling. Dom hänvisar till Terrängkörningsförordning (1978:594) 8 § (http://www.notisum.se/rnp/Sls/lag/19780594.htm)
En allmän skoterled är en markerad vinterled där terrängskotrar enligt särskild utmärkning får framföras när marken är snötäckt. En länsstyrelse eller en kommun svarar för skoterledhållningen på en sådan led.
När en allmän skoterled skall anläggas skall leden ges ett sådant läge och utförande att körning på leden kan ske på ett säkert och i övrigt tillfredsställande sätt med hänsyn till såväl omgivningen som de som färdas på leden.
Den myndighet eller kommun som svarar för skoterledhållningen får föreskriva vilken typ av terrängmotorfordon eller terrängsläp som får framföras på leden. Förordning (2002:929).
Så dom hade kommit fram till att det inte var lagligt att köra på en allmänskoterled med en fyrhjuling om den var reggat som något annat än en terrrängskoter.
Men att köra i övrig terräng med en mc-reggad hjuling var ok så länge det var tillräckligt med snö så inte marken skadades, detta enligt TKL
-
Grejen är väl att skoteråkarna bli så jävla griniga. Körde i vintras och fick möte och var ju tvungen att köra åt sidan ner i 50-60 djupsnö och där satt man :)
-
Så dom hade kommit fram till att det inte var lagligt att köra på en allmänskoterled med en fyrhjuling om den var reggat som något annat än en terrrängskoter.
Det blev en intressant tråd detta, ändå! Motståndsrörelsen anser alltså att det är registreringstypen som styr om man får köra i skoterled eller inte. Och ja, ska man bokstavstolka lagtexten så blir inte resultatet annat. Skulle det komma till rättsak skulle jag dock tro att man endera förbjuder hjulfordon i skoterleder eller jämställer alla fyrhjulingar som ok att köra på skoterled. Kan inte riktigt se skillnaden mellan en väg- respektive terrängregad hjuling i detta fall...
Som tidigare sagts ska man nog kolla med skoterklubben eller kommunen innan man kör på skoterled...
-
Kunde man aldrig tro att en lagtext skulle skapa sådan debatt.... :)
Jag tror att problemet ligger i väldigt få domar att hänvisa till för myndigheterna.
//L
-
detta visar ju bara hur dåligt dom svenska lagarna är skrivna! :D
-
Jag kommer då i alla fall att köra lite på lederna i vinter, för för det första så är jag med aktivt i skoterklubben sedan 14 år tillbaka, och dessutom så kommer jag inte att riva sönder spåren som vissa crossåkare gör. :evil:
Så betala medlemsavgiften till skoterklubben, och kör som folk så kommer det att gå bra.
-
Jag kommer då i alla fall att köra lite på lederna i vinter, för för det första så är jag med aktivt i skoterklubben sedan 14 år tillbaka, och dessutom så kommer jag inte att riva sönder spåren som vissa crossåkare gör. :evil:
Så betala medlemsavgiften till skoterklubben, och kör som folk så kommer det att gå bra.
Kan inte annat än instämma. Med lite visad hänsyn så kommer man långt.
-
Jag kommer då i alla fall att köra lite på lederna i vinter, för för det första så är jag med aktivt i skoterklubben sedan 14 år tillbaka, och dessutom så kommer jag inte att riva sönder spåren som vissa crossåkare gör. :evil:
Så betala medlemsavgiften till skoterklubben, och kör som folk så kommer det att gå bra.
Kan inte annat än instämma. Med lite visad hänsyn så kommer man långt.
Och jag med!
För övrigt är inte lagarna dåligt skrivna, det aktuella lagrummet är bara skrivet i en tid då alla terrängskotrar hade band och såg likadana ut. Man kunde förmodligen inte ens föreställa sig dagens situation.
Kan inte någon ta på sig att "hamna i klammeri" för detta och driva saken så långt det går? En HD-dom smäller ganska högt...och då vet vi.
-
ääähhh va inte så kräsen ... :lol: kör bara så mkt det går... :roll: :twisted:
-
haha ja det här blev ju lite spännande..måste nog ta och kolla upp det lite närmre här i hem kommunen..men visst är det väl så att markägaren har "upplåtit" en del av marken till led,så han/hon har kanske något att säga till om också,eller??förutsatt att du åker "terrängskoter"/fyrhjuling osv på leden