ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: bladhet skrivet 22 december 2004 kl. 01:59:27
-
Hejsan!
Har funderat på att skaffa mig en smc 250 till våren..
Men då är frågan om jag verkligen blir nöjd med bara 28hk?
Måste man provosera den för att få upp den på bakhjulen?
Är det nå skillnad på storleken mellan smc och tex honda 450r?
Ni som har en smc 250 har ni någonsin prövat någon vassare quad och jämfört om det är så stor skillnad?
Har ni haft några problem med maskinen?
Hur är dämparna och sånt på dom?
Ni får gärna skriva allt ni vet och kan om quaden!!
Det som tilltalar mig mest med just smc är att dom är 50k billigare än tex honda och yamahas quadracers men då är de där med kvaliteten?
MVH//Robin
-
Hej.
Jag äger en svart cbw-250 som jag använder för dagligt bruk på vägen. Än så länge så kör jag med den strypt (20hk), men tanken är att jag ska avstrypa den och dreva den sen. Jag tycker att kraften räcker till gott o väl för mig så som jag använder den och själv har jag aldrig kört på bakhjulen men vet flera som gjort det med just en 250 vilket inte har varit några som helst problem.
cbw-250 är mindre än tex honda, yamaha m.m. 450.
Jag ser det som så här:
Om man vill köra på vägen, leka på grusvägar och kanske testa lite på crossbanan så duger 250 fint och 28hk är ganska mkt ändå med tanke på att den bara väger 174kg.
Vill man satsa hårdare på ren crosskörning så bör man nog upp i 450cc.
/qvaddis
-
fick min cbw 250 för ungefär 2 veckor sen och har hunnit köra ca:30 mil. Och jag har nog kört i all möjlig terräng vid det här laget och kan varmt rekomendera dig en smc 250. Det ända jag kan klaga på vid detta laget är väll att bakdämparen är lite väl klent tilltagen...
-
Ebbe, vad tycker du om varvningen då? Själv tycker jag den varvar lite väl mkt.. när man glider som skönast är man uppe i 50, vilket bör vara 80 enligt mig.
/qvaddis
-
Beror ju lite på hur man använder sin Quad. Kör man mycket landsväg kan det nog vara lämpligt att dreva om den. Själv kör jag mest grusväg och skogsstigar samt klättrar i svår terräng. Då kan det vara skönt med en låg 1:a.
-
Finns de möjlighet att förlänga och bredda smc??
Och i så fall vad kan de kosta?
-
Japp. I januari (tror jag det är) så kommer det komma breddsats till smc. 7 cm på varje hjul vilket gör en grym bredhet :)
Det ska även komma förlängningssats (dvs en längre bakre arm).
Vad detta kommer kosta vet jag inte än.. tror det kommer ligga på några tusenlappar allt som allt.
SMC kommer satsa hårt på marknadsföring och delar 2005 så jag ser framemot nästa år. MC mässan i göteborg i januari samt till hösten får inte missas.
/qvaddis
-
Ebbe, vad tycker du om varvningen då? Själv tycker jag den varvar lite väl mkt.. när man glider som skönast är man uppe i 50, vilket bör vara 80 enligt mig.
/qvaddis
kan inte mer än hålla med dig, jag planerar å dreva min å byta ljuddämpare, för den varvar ju som bara fan när man bara vill glida runt på landsvägen det känns lite jobbigt :(
-
Hur mycke tror ni att bak dreven ligger på? och du qvaddis hur kan du så mycke om atv? Finns det någon vecko tidning för de eller?
-
orginal har väll smc 250 40 tändars bakdrev men du kan ju köpa 38 och 36 tänders bakdrev för dryga 300kr å vill man ha 32 tänders kostar det ca 900kr , men då får du byta hubben bak med...rätta mig om jag har fel?
-
ja men vad händer då? Åker man fortare för de eller är det bara bra för att motorn går på låg varv? Finns det någon som har testat top farten på sin ORGINALA smc sbw-250cc?
-
ja men vad händer då? Åker man fortare för de eller är det bara bra för att motorn går på låg varv? Finns det någon som har testat top farten på sin ORGINALA smc sbw-250cc?
Mindre drev bak = Högre toppfart, slöare accelration.
Större drev bak = Lägre toppfart, vassare accelration.
-
Nä någon veckotidning tror jag inte det finns men däremot så försöker jag hålla mig uppdaterad genom att prata med min återförsäljare samt ibland med generalagenten för SMC i sverige.
Jag kör än så länge bara på asfalt.. kör till o från jobbet i centrala göteborg (en av få antar jag) =)
När jag glider i trafiken på 70 vägarna så tycker jag att den varvar för högt och kommer fixa en 32 taggare till den så fort som motorn är helt inkörd (ca 50 mil).
Motorn är baserad på hondas cb 250 cc vilket sitter på en customhoj och jag vill gärna komma upp till lite mera custom på min smc. Jag har inget behov av att dra iväg som en dåre utan uppskattar att kunna glida i 70-90.
/qvaddis
-
har du inte hunnit köra in den än? Är inkörningen på bara 59mil och inte mer? Körde min gula smc idag och tycker desamma att den varvar för mycke ska också byta ut mot en 32:a men har också fått tips av flera at byta yterligare fram kygen till ett storlek mindre. Sedan kan man vell byta ut till trim pippa och munstyke så blir den säkert mycke mycke bätre. rätta till mig gärna.
-
Enligt instruktionsboken så är en inkörning för smc så här: 0-15 timmar = max 50% av gasen, 15-30 timmar = max 75% av gasen.
Generellt verkar vara att man kör in de på ca 50 mil.
Nu ligger jag och glider i 70km/h iaf och det funkar fint på de vanliga vägarna. ska jag sen upp mot 90 så är en drevning ett måste.
/qvaddis
-
Nu har jag äntligen fått mina pengar, men nu går jag och funderar på om jag ska köpa mig en 05 eller en begad 04 som gått 10 mil.. finns en här i boden med sommar och vinter däck efektsystem, larm, nya drev mm..
han ska ha 45k för den begade.. då är frågan om 04:an är ett bättre köp??
-
köp hellre en ny, 05:an har ju skivbromsar fram samt enkelförgasare, du får något bättre andrahansvärde, längre garanti m.m. Sen så är det ju nått speciellt att hämta ut ett sprillans nytt fordon...
-
Är de verkligen någon fördel med enkelförgasare?
Vad kommer en smc cbw 250 med efektsystem att kosta?
Är ju även sugen på ett breddningskitt.
De är ju just de.. de är såååå roligt att få hämta ut nå nytt
-
Är de verkligen någon fördel med enkelförgasare?
Vad kommer en smc cbw 250 med efektsystem att kosta?
Är ju även sugen på ett breddningskitt.
De är ju just de.. de är såååå roligt att få hämta ut nå nytt
Det har vart mycket problem med synkningen av dybbelförgasarna, därför bytte dom, så har jag hört iallfall...ang effektssytem så är det inte värt 2500kr, för en hyffsad effektburk. Den skall ju ge 10 hk till enligt alla återförsäljare. Personligen skulle jag vilja se det bromsbänksprotokollet, det gör inte nån som helst skillnad tyvärr, har provat...Breddning hade vart gööt, men är det verkligen värt 2500kr för 4 spacerplattor? Nja blir nog till att svarva ett par egna för min del...
-
Om inte efektsystemet ger något då är det ju värdelöst... hur kul är det med bara 20hk...
Såg att de hade kommit ett helsystem, de borda ju ge lite mera.. ajja ska kolla med återförsäljaren i piteå i helgen.
-
Om inte efektsystemet ger något då är det ju värdelöst... hur kul är det med bara 20hk...
Såg att de hade kommit ett helsystem, de borda ju ge lite mera.. ajja ska kolla med återförsäljaren i piteå i helgen.
väntar också på helsystemet med spänning, men det finns säkert an stor risk att man inte käner av nån mer effekt där heller, orginalrören är ju relativt kraftiga för en twin 250...
-
Har en SMC 250 CBW -04
kört ungefär 250mil. har bytt till Krieger Helsystem och tagit bort locket på luftburken men märkte ingen skillnad (dock skönt ljud). Ska testa andra munstycken och hoppas på att det ger resultat.
// stefan
-
Nu är de klart... blir en cbw 250 med helsystem.
Skulle komma nya nu till veckan.
-
Jag har bytt drev både bak och fram har nu 32 taggar bak och 13 fram
Original var 40t bak och 12t fram. Blev en väldigt stor skillnad.
Jag kör mycket i terräng också, och tycker det går riktigt bra fastän 1:an blev lite högre.
Det stämmer som någon sa tidigare att man måste byta hela huben för 32t. men det ska tydligen inte behövas för 36t eller 38t.
-
Instämmer med postman. Det går utmärkt att köra i terräng även när man drevat om den.
-
är det ingen som har lite bilder på sina smc?
-
är det ingen som har lite bilder på sina smc?
Här är några bilder på min...
http://www.badanka.com/~steffo/quadskoj/
// stefan
-
är det ingen som har lite bilder på sina smc?
Här är några bilder på min...
http://www.badanka.com/~steffo/quadskoj/
// stefan
NU vart man ju inte mindre sugen..
Funderar på att svarva till nå egna spaceplattor som ska bredda 10cm både bak och fram, undrar om lager och sånt kommer ta mycket stryk om man breddar så mycket??
-
Vad är det för drev som passar fram på smc? Är det någon model från Honda.
-
Vad är det för drev som passar fram på smc? Är det någon model från Honda.
Det är ett vanligt drev.
Ta ur den som sitter på quaden och ta med den till en mc butik så borde dom kunna hjälpa dig.
t ex MC Varuhuset i sthlm.
-
prova med detsom är till honda cb 250
-
Jag har hört av min återförsäljare att det inte går att byta drevet fram pga att det inte finns plats för ngt större, men då en 13taggare verkar funka fint för många så är det ju ett måste för mig oxå.
Jag ser framemot att få testa 32 bak och 13 fram och sen en avstrypning av dämparen.
Har även planer på att köpa värmeslingehandtag till min smc-250 då det är lite kallt om händerna längre sträckor.
Sen till sommaren så är tanken att jag drar ner på utflykt till danmark och kanske vidare till tyskland. Ett äventyr som måste dokumenteras :)
PS! Hoppas jag får se några av er på mc-mässan i gbg nu till helgen! generalagenten för smc (www.smcatv.se) kommer ha en egen monter.
-
Jag har hört av min återförsäljare att det inte går att byta drevet fram pga att det inte finns plats för ngt större, men då en 13taggare verkar funka fint för många så är det ju ett måste för mig oxå.
Jag ser framemot att få testa 32 bak och 13 fram och sen en avstrypning av dämparen.
Har även planer på att köpa värmeslingehandtag till min smc-250 då det är lite kallt om händerna längre sträckor.
Sen till sommaren så är tanken att jag drar ner på utflykt till danmark och kanske vidare till tyskland. Ett äventyr som måste dokumenteras :)
PS! Hoppas jag får se några av er på mc-mässan i gbg nu till helgen! generalagenten för smc (www.smcatv.se) kommer ha en egen monter.
Har du kollat så du inte har 13 fram redan? jag hade det på min 250 cbw.
Däremot så fick polarna på 170 byta till 13.
-
Jag har hört av min återförsäljare att det inte går att byta drevet fram pga att det inte finns plats för ngt större, men då en 13taggare verkar funka fint för många så är det ju ett måste för mig oxå.
Jag ser framemot att få testa 32 bak och 13 fram och sen en avstrypning av dämparen.
Har även planer på att köpa värmeslingehandtag till min smc-250 då det är lite kallt om händerna längre sträckor.
Sen till sommaren så är tanken att jag drar ner på utflykt till danmark och kanske vidare till tyskland. Ett äventyr som måste dokumenteras :)
PS! Hoppas jag får se några av er på mc-mässan i gbg nu till helgen! generalagenten för smc (www.smcatv.se) kommer ha en egen monter.
Tänkte bara upplysa dig om att det inte finns någon plugg i ljuddämparen. Jag och kompisen köpte effektsystem å prova, det gör ingen som helst skillnad. Skönare ljud dock...
-
japp... Effektsystemet hjälper inte ett skvatt t o m tycker jag att den går lite sämre ibland. Men förhoppningsvis ska andra munstycken hjälpa.
-
Här var det mkt information på en gång. Jag får kolla upp detta med drevet samt dämparen. Dämparen ska ju strypa effekten från 28hk(original) till 20hk.
-
Köpte också en "effekt" dämpare men det gjorde inte ett skvatt så den lämnade jag tillbaka.
/stefan
-
Här var det mkt information på en gång. Jag får kolla upp detta med drevet samt dämparen. Dämparen ska ju strypa effekten från 28hk(original) till 20hk.
visst sägs det så, det e ju fan sorgligt med att återförsäljare och impotörer kan gå ut å lova mellan 8-10hk mer med deras effektsystem. Jag har frågat min imprtör (jilderby import) hur fan dom kan gå ut å lova en sådan effektskillnad. Samt vilka garantier jag får att min smc går bättre med deras helsystem. Det har dom inte vågat svara på, inte änn iallafall... :x
-
Det här ämnet är ju riktigt roligt, 8-10 hästar på en 250cc maskin! :lol:
För det behövs nog en flaska lustgas och inte bara ett byte av avgassystem.... Om inte systemet är lika grovt som ett ärtrör orginal.
Här har nog importörer och återförsäljare ett och annat att lära sig.
Begär att återförsäljaren uppvisar ett riktigt bromsprov på en SMC 250, då kan man börja lita på dem.
Realistiskt på en 250cc med effektsystem, större munstycken och en luftburk med lite friare flöde borde bli kanske 5 hästar max. Det motsvarar ju något mer än 20% i effektökning och borde kunna kännas ganska rejält på en så pass lätt maskin.
Nä, återförsäljare skärp er, var realistiska!!= nöjdare kunder!
-
Det här ämnet är ju riktigt roligt, 8-10 hästar på en 250cc maskin! :lol:
För det behövs nog en flaska lustgas och inte bara ett byte av avgassystem.... Om inte systemet är lika grovt som ett ärtrör orginal.
Här har nog importörer och återförsäljare ett och annat att lära sig.
Begär att återförsäljaren uppvisar ett riktigt bromsprov på en SMC 250, då kan man börja lita på dem.
Realistiskt på en 250cc med effektsystem, större munstycken och en luftburk med lite friare flöde borde bli kanske 5 hästar max. Det motsvarar ju något mer än 20% i effektökning och borde kunna kännas ganska rejält på en så pass lätt maskin.
Nä, återförsäljare skärp er, var realistiska!!= nöjdare kunder!
Håller med fullständigt!, smc:s 250 motor har ju rätt grova rör från början, men den har ju ingen fullflödes ljuddämpare samt en katalysator, borde ju teoretiskt gå bättre med ett helsystem eller en fullflödesburk, men icke! Fattar inte hur man kan med att lova upp till 10 hästar extra, dom vet ju att kunderna lockas av det å blir därmed lurade... :evil:
-
Ebbe, säg till när du får svar för detta var en bra fråga. Men jag kanske ska fråga själv? Mc-mässan är ju i gbg fr.om idag och hela helgen, mr Jilderby är där i en monter.
Jag har haft kontakt med honom några ggr innan. Ni som har frågor att framför, lämna de här så kanske jag kan ta det med han på mässan.
Det man har hört från första början är att cb-250 motorn i SMC.n ska vara på 28 hk i original men den dämparen som sitter på stryper till 20 hk och genom att bara sätta på en "vanlig" dämpare (ostrypt) så höjer man till originaleffekten så det blir ju inte som att "trimma" den.
Hur sant detta är börjar bli tveksamt nu.
Det kanske är troligare att hitta Jimmy Hoffa i rabatten än att få upp sin kära smc till 28 hk :(
/qvaddis
-
Större avgassystem = släpper ut med luft
Alltså måste man få in mer luft (och mer soppa)?
När jag pratade med återförsäljaren sa han åt mig att
ta bort locket på luftburken så den skulle få in mer luft.
Vet inte om det är tillräckligt eller ej för jag märkte ingen skillnad.
Han snackade också nått om munstycken men jag minns inte exakt va han sa. Kanske är det större munstycken som saknas eller allt bara skitsnack?
Ska försöka fixa andra munstycken och testa.
// stefan
-
Större avgassystem = släpper ut med luft
Alltså måste man få in mer luft (och mer soppa)?
När jag pratade med återförsäljaren sa han åt mig att
ta bort locket på luftburken så den skulle få in mer luft.
Vet inte om det är tillräckligt eller ej för jag märkte ingen skillnad.
Han snackade också nått om munstycken men jag minns inte exakt va han sa. Kanske är det större munstycken som saknas eller allt bara skitsnack?
Ska försöka fixa andra munstycken och testa.
// stefan
du kan hålla på så tills du blir gråhårig tyvärr. jagf satt en helg å prova olika munstycken å tog av å på luftburkslocket, å av å på luftsnorkeln m.m.m.m.m. Inget gör skillnad 120 måste väll vara det optimalaste, kör nu på 130 men den blödrar lite på toppvarven, men blev lite starkare...
-
Ebbe, säg till när du får svar för detta var en bra fråga. Men jag kanske ska fråga själv? Mc-mässan är ju i gbg fr.om idag och hela helgen, mr Jilderby är där i en monter.
Jag har haft kontakt med honom några ggr innan. Ni som har frågor att framför, lämna de här så kanske jag kan ta det med han på mässan.
Det man har hört från första början är att cb-250 motorn i SMC.n ska vara på 28 hk i original men den dämparen som sitter på stryper till 20 hk och genom att bara sätta på en "vanlig" dämpare (ostrypt) så höjer man till originaleffekten så det blir ju inte som att "trimma" den.
Hur sant detta är börjar bli tveksamt nu.
Det kanske är troligare att hitta Jimmy Hoffa i rabatten än att få upp sin kära smc till 28 hk :(
/qvaddis
det är nog så tyvärr, jag skall ta mig ett snack med Jilderby på mässan också, skall bli kul å höra vad han har å säga om det... :twisted:
-
Större avgassystem = släpper ut med luft
Alltså måste man få in mer luft (och mer soppa)?
När jag pratade med återförsäljaren sa han åt mig att
ta bort locket på luftburken så den skulle få in mer luft.
Vet inte om det är tillräckligt eller ej för jag märkte ingen skillnad.
Han snackade också nått om munstycken men jag minns inte exakt va han sa. Kanske är det större munstycken som saknas eller allt bara skitsnack?
Ska försöka fixa andra munstycken och testa.
// stefan
du kan hålla på så tills du blir gråhårig tyvärr. jagf satt en helg å prova olika munstycken å tog av å på luftburkslocket, å av å på luftsnorkeln m.m.m.m.m. Inget gör skillnad 120 måste väll vara det optimalaste, kör nu på 130 men den blödrar lite på toppvarven, men blev lite starkare...
jag bytte munstycken på min 250 idag och jag märkte skillnad.
bytte från 102 till 115.
2 polare bytte på sina 170 och märkte skillnad med.
Vart piggare.