ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: DonKichote skrivet 17 januari 2008 kl. 19:50:28
-
Håller på med projekt inregistrering av dragkrok 8)
Har så att säga lite semesterdrömmar :roll: :lol:
I letandet efter en liten lämplig släpkärra snubblade jag över denna tältvagn
(http://www.bzbagen.se/ena4wheelers/atvcenter/camper.jpg)
I broschyren kan man läsa:
"Räknas som tillbehör till ditt fordon, får framföras lika fort som dragfordonet"
Lite mysko tycker jag.
Vad betyder detta?
Någon som vet?
Hela den ensidiga :? broschyren finns här:
http://www.minibike.nu/Produktblad%20Camper.pdf
-
De regler kring MC och släp går inte att komma runt mig veterligen, inte ens om man kör TGB.
Har dokumentet från BRP liggande någonstans på hårddisken, är oxå lite på att regbesikta med drag på fyrisen. Ge oss en liten rapport när du varit på bilprovningen.
//L
-
Dyrt verkade det ju vara iaf och inte så värst bekvämt heller.
-
vagnen var cool ialla fall :D
-
Skall titta lite på eldragningen för släpkontakten. Enligt "Skottlands-Robban" är det inte problemfritt.
Tyvärr är prislappen hög men det kostar inte gratis att bo på hotell och vandrarhem heller så ligger dom kanske inte alls där man vill sova :roll: :lol:
Skogsmulleverksamhet ska inte vara bekväm i alla lägen :wink:
Men det är klart det finns vanliga tält också.
-
De regler kring MC och släp går inte att komma runt mig veterligen, inte ens om man kör TGB.
Vilka regler tänkte du på då?
Så länge belysningen är ok och den inte väger mer än 200 kg antar jag att jag drar den lagligt i 80 km/h.
-
Detta är vad som står på vägverket....
Släpvagn till motorcykel
Till en tvåhjulig motorcykel får man koppla en släpvagn som är högst 125 centimeter bred. Släpvagnens vikt får vara högst hälften av motorcykelns tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet.
Till tre- eller fyrhjuliga motorcyklar får man koppla en släpvagn som är högst lika bred som motorcykeln, dock högst 200 centimeter. Släpvagnens vikt får vara högst hälften av motorcykelns tjänstevikt minskad med vikten av bränsle och verktyg som hör till fordonet.
Det är inte tillåtet att skjutsa personer på släpvagnen till en motorcykel.
4 kap 15 a-b § Trafikförordningen (1998:1276)
Tekniska krav på exempelvis släpvagnens däck och belysning finns i Vägverkets föreskrifter om motorcyklar och släpvagnar som dras av motorcyklar (VVFS 2003:23)
En släpvagn till en motorcykel behöver inte vara registrerad.
-
Hittade mera på http://www.svmc.se/templates/Ordinary.aspx?id=2817
Motorcyklar och släp
Numera är det tillåtet att köra motorcykel med släpvagn i Sverige och Europa. Så har det inte alltid varit men FEMA har drivit frågan ända till Europadomstolen.
Det finns inget registrerings- eller skattekrav på släpvagn som dras av motorcykel. Du behöver varken registrerings- eller kontrollbesikta din släpvagn som dras av motorcykel. Därför finns inte heller registreringsskyltar på släpvagnar som dras av motorcyklar.
Däremot måste kopplingsanordning på motorcykel godkännas i registreringsbesiktning enligt VVFS 2003:23, kap 14 §§ 1 och 2. PAragraferna hänvisar till 97/24/EG, kap 10, bilaga 1. Vill du inte tillverka en egen dragkrok enligt EG-reglementet finns dragkrokar till ett antal olika hojar hos Roc.
Kopplingsanordningen ska vara centrerad på motorcykeln.
Maxfarten för en motorcykel som kör med släpvagn är 80 km/h (Traf kap 4, § 20).
Till en tvåhjulig motorcykel får man inte koppla en släpvagn som överstiger 125 cm eller med en vikt som överstiger halva fordonets tjänstevikt, minskat med bränsle och verktyg som tillhör fordonet. Har du en tre- eller fyhjulig motorcykel får inte släpvagnens bredd överstiga 200 cm och regler om vikt är samma som ovan. (TraF, kap 4, § 15)
En släpvagn som dras av en motorcykel ska utrustas med följande utrustning:
däck som är godkänt för maxfarten 80 km/h (VVFS 2003:23, kap 8, §§ 3 + 7-10),
en tillverkarskylt samt ett ID-nummer som är präglat eller stansat på chassit eller ramen. Du bestämmer själv numret! (VVFS 2003:23, kap 4, § 1),
släpvagn som dras av motorcykel ska ha bakifrån synliga körriktningsvisare på varje sida som kan avge orange ljus bakåt (VVFS 2003:23, kap 15, § 63),
släpvagn som dras av motorcykel ska baktill ha en eller två positionslyktor som visar rött ljus bakåt (VVFS 2003:23, kap 15, § 73),
släpvagn som dras av motorcykel ska ha en eller två stopplyktor som visar rött ljus bakåt när färdbroms används (VVFS 2003:23, kap 15, § 81),
släpvagn som dras av motorcykel ska ha en eller två bakre reflexanordningar som kastar rött ljus bakåt. De får ej vara triangelformade (VVFS 2003:23, kap 15, § 103)
-
Haha! Va gullig! Den kan jag ha efter rullen i stället! :D
-
Har kollat vidare på släp och hittade detta hos Sävsjösläpet.
(http://www.bzbagen.se/ena4wheelers/atvcenter/DonKom_slap_02.jpg)
Tog en telefonkontakt med dom och detta släp har tydligen sålts en hel del till 2-hjuliga MC.
Man får väl nagga lite på reglerna i mitt fall. Totalbredden på kärran är 140 cm, Outlander LTD 128 cm. Halva tjänstevikten i mittfall blir 177,5 kg.
Lämnar man vertygen hemma (lär ju inte behövas på Can-Am :lol: ) och bara kör med halv tank så klarar man vikten 8)
Även om tältvagnen är mullig så är prislappen på ett "vanligt" släp mer överkommligt. Riktpriset på Edré 102 är 4.400:-
-
http://www.campingsport.no/atv/atv.asp
Se under ATV-henger og camper.
Sikkert ikke lovlig å dra etter vei, men kul er det :)
-
Har kollat vidare på släp och hittade detta hos Sävsjösläpet.
(http://www.bzbagen.se/ena4wheelers/atvcenter/DonKom_slap_02.jpg)
Tog en telefonkontakt med dom och detta släp har tydligen sålts en hel del till 2-hjuliga MC.
Man får väl nagga lite på reglerna i mitt fall. Totalbredden på kärran är 140 cm, Outlander LTD 128 cm. Halva tjänstevikten i mittfall blir 177,5 kg.
Lämnar man vertygen hemma (lär ju inte behövas på Can-Am :lol: ) och bara kör med halv tank så klarar man vikten 8)
Även om tältvagnen är mullig så är prislappen på ett "vanligt" släp mer överkommligt. Riktpriset på Edré 102 är 4.400:-
Inte fel... Dock måste fetare hjul monteras, ser ut som en cyckelkärra!! 8O
-
Går ju att bygga själv också.
Ta ett vanligt mc-släp, sen gör man en utskjutbar skiva som man skjuter fram mot lastracket på hojen, eller viker bak en skiva och sen har ett par stödben man fäller ner, sen smäller man på ett vanligt taktält för terrängbil/safaribil på det.
Taktält finns nya från ca 13000 kr i sverige, men det brukar gå att hitta billigare beg...
http://www.taktalt.se/econo.php är ett exempel på tält
/Peter
-
Jag har sneglat lite på ett taktält från http://www.loftyshelters.com/MaggAdventureENG.htm.
Den modellen som jag kan få tag i till hyffsad prislapp är 1350mm bred. Medans mitt fordon som kommer i nästa vecka är 1170mm bred.
Om jag skaffar en plan kärra till mitt fordon som är 1170mm eller smalare. Får jag då montera tältboxen på kärran? Lämpligtvis med snabbfästen om det skulle göra någon paragrafisk skillnad?
Jag tar jättegärna emot hemsideadresser till Svenska ÅF med kärror för ATV.
Själva tältboxen är ju en jättefyndig accessoar som kan komma till använding till bilen också om det nu skulle gå åt skogen med idén att dra den bakom ATV'n.
-
Vad sägs om den här i LTD grå:
(http://www.swe-trade.com/billeder/tourmaster.jpg)
//L
-
eller denna till hunden:
(http://www.swe-trade.com/billeder/hundetrailer.jpg)
//L
-
Kolla in Campmaster vagnen med bredd på 1,00 meter, kan vara något.
http://www.swe-trade.com/mc-slap.htm
//L
-
Vad sägs om den här i LTD grå:
Den kärran var läcker. Dom hade en med tält också. Får bli en signal dit inom snar framtid :roll:
http://www.swe-trade.com/
Men det är nog ganska läckra priser skulle jag tro :?
-
eller denna till hunden:
Den passar ju bara till en liten Schäfer. Får inte plats med min vove och kommer då säkert också torska på övervikt :lol: 8) (På hunden alltså :oops: )
-
eller denna till hunden:
Den passar ju bara till en liten Schäfer. Får inte plats med min vove och kommer då säkert också torska på övervikt :lol: 8) (På hunden alltså :oops: )
Får köpa vovven en egen ATV... :)
//L
-
DonKichote:
Skriv i tråden omedelbums när du har haft kontakt med Swetrade är du snäll.
-
Skriv i tråden omedelbums när du har haft kontakt med Swetrade är du snäll.
Japp. Återkommer
-
Tackar vi för!
-
Det gör vi :)
//L
-
Vad sägs om den här i LTD grå:
Den kärran var läcker. Dom hade en med tält också. Får bli en signal dit inom snar framtid :roll:
http://www.swe-trade.com/
Men det är nog ganska läckra priser skulle jag tro :?
Inte dåliga vagnar! Men som du säger, jag tror också priserna är därefter... Mycket spännande!!
-
Nu har jag fått lite info från Swe-trade.
Är nog ett enmansföretag? Telefonen är kopplad till "Telia-mobilsvar" så jag skrev ett mail med önskan om lite foton på vagnar med uppvecklade tält, priser, visningsvagnar mm.
Nu har jag fått e-postsvar:
Den enda vagnen i Sverige är en CM-4 och denna finns hos den svarande personen privat. Han bor i Bjärnum.
Han hade inga fler bilder :( men priser kom i vart fall.
Tour Master 600: 27.400 -
CM-2: 45.050-
CM-4: 52.400-
CM-5: 59.250-
Som tidigare. Snygga vagnar :D men ack så dyra :?
Bara att leta vidare för min del...........................
-
Tack för besväret DonKichote!
Ska eventuellt fila på en egen modell i vår. Lovar inget dock.
-
Varför inte köpa en pytte liten husvagn??
http://pub.tv2.no/multimedia/na/archive/00505/Kabe__Royal_Tower___505352c.jpg
:lol:
-
Ska eventuellt fila på en egen modell i vår.
Här får det nog bli ett "vanligt" släp med ett ännu vanligare löst tält.
-
Denna passar min röda perfekt, men mc-släp får vänta lite grann.
Hyffsat pris....
(http://213.132.112.100/images/07/0709248991.jpg)
http://www.blocket.se/vi/14993875.htm?ca=8_s
//L
-
Men det där är bara ett släp? Inget tält va?
Annars var ju priset som sagt väldigt bra.
-
DonKichote hur går det med planerna?
-
Har hittat en firma i göteborg som heter spectrum cases.
Dom tillverkar efter ens önskemål.
Har beställt en låda med måtten 1,5mx1,0x0,35 för 2500:- +frakt
Gjord av skivor som sitter på släp och aluprofiler +lås.
Ska ha lådan på en släpvagn.
-
Den här vore kanske nått...?
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp 8)
-
Den här vore kanske nått...?
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp 8)
Vad menar du ?, skall man köpa pool......
Länken gick till startsidan, du menade nog denna...
(http://www.jula.se/EsaImages/item/preview/326002_c.jpg)
//L
-
Aaa,typ...eller den här: http://www.jula.se/EsaImages/item/master/326013_d.jpg
Den är komplett med belysning och stick-kontakt.
Men det där chassiet går ju att bygga vilken bungalow man vill på! :lol:
Så det är ju ännu bättre. Dom var då inte dyra nån av dom. 1.700:- för chassiet och 3.000:- för färdiga vagnen. Tacka gudarna för JULA! :wink:
-
Så bra med ett nytt forum som funkar ;) så man hittar tillbaka till sina inlägg ::)
Tiden går så "projekt vagn" får nu vänta till våren :P
Kroken är dock inreggad och klar men inte helt smärtfritt.
Det visade sig att de ganska nya bestämmelserna kräver ISO-stämplade krokar.
Först ville inte Bilprovningen godkänna.
Men efter diverse turer på plats och koll via telefon och besök på närbelägen Mekonomenbutik
tillsammans med besiktningsmannen så visade det sig att "krok med mutter" som är ISO-märkt
inte gick att uppbringa på den svenska marknade.
Så efter nästan 2 timmar var min krok godkänd och klar ;D
-
Så här vart min tältvagn
(http://inlinethumb18.webshots.com/43665/2051615190084597443S425x425Q85.jpg) (http://outdoors.webshots.com/photo/2051615190084597443oBZJVC)
(http://inlinethumb24.webshots.com/40855/2008738930084597443S425x425Q85.jpg) (http://outdoors.webshots.com/photo/2008738930084597443MszZQf)
fungerade väldigt bra även i regm
-
Så här vart min tältvagn fungerade väldigt bra även i regm
Varför har du kapat bort fasta taket?
-
mindre luftmotstånd +att man ser bakåt
-
mindre luftmotstånd +att man ser bakåt
Man ska alltid se framåt här i livet 8) ;)
Men du får lite bättre höjd inne nu va?