ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Pv544 skrivet 17 januari 2008 kl. 07:55:27
-
Jag är sugen på att prova en fyrhjuling.
Det blir väl mest nöjesåkning på grusvägar, och kanske nån liten tur i skogen.
Tänkte höra om någon hade tips...
Mina önskemål är:
Inte för liten, 187cm och 100++ kg
Helst lågväxel så man kan åka sakta i skogen.
Rolig på grus och duglig på asfalt, behöver ju inte gå i 100km/h. Men behaglig i 70-80 borde väl vara önskvärt.
Ser gärna att det fungerar med skogskörning med vagn.
Jag har sneglat lite åt Kymco mxu, 500an är ju rätt mkt för dyr egentligen, men kanske ett bra köp. 300an Kändes lite liten, men borde nog funka. Har ej provkört en sån än dock. Men då saknas ju 4wd, och en del kubik. Dock så verkar 300an smidig och bränslesnål, det jag oroar mig om där är hur den orkar med mig och lite sladd på grusväg. Och skogskörning med vagn orkar den väl kanske inte med?
Har även tittat lite på Linhai, men jag tycker det känns som att Kymcon ligger lite före i kvalitet och körglädje. Men med linhai får man ju en 4wd till ett bra pris, men hur roliga är dom på grus och asfalt? Och törs man köpa en beggad sån? Hur är det med garantier osv?
Vill helt enkelt ha mkt :D per krona...
Tacksam för tips/synpunkter...
-
kolla lite på tgb-blade 425 eller goes 520,lite mer riv i maskinen och verkar funka överallt :wink:
-
En Hisun 500cc sport med H/L
Finns som alt.
http://www.traderamotor.com/showObject.aspx?id=533393
-
En kalasmaskin är ju helt klart Kymco 300 Maxxer med 3års Garanti 49.900:- med rikssträckade service och delar med minst reklamtioner på maskin och huvudkontoret ligger i Östersund
Provkör den så förstår du! :wink:
-
En kalasmaskin är ju helt klart Kymco 300 Maxxer med 3års Garanti 49.900:- med rikssträckade service och delar med minst reklamtioner på maskin och huvudkontoret ligger i Östersund
Provkör den så förstår du! :wink:
En Kymco 300 Maxxer, i skogen med vagn 8O
Funkar verkligen det, är inte det en ren vägmaskin :roll:
Den är skön att köra på vägen, men tror den är lite liten för "pv544"
Kymco mxu, 500an är helt ok. :wink:
-
Hisun modellen såg ju fräck ut! Men känns som ett oprövat kort, hur är det med garanti, reservdelar och service?
Tror inte en Maxxer är nått för mig, snarare en mxu. Frågan är väl om 300an räcker till... Ett plus på den är väl att även sambon kanske skulle våga köra den (fast, det kanske är ett minus egentligen). Fast det är ju lättare att övertala henne när man kan försöka lägga in att hon minsann också kan använda den, tex i trädgården med en liten kärrna efter. :)
Har inte kollat närmare på goes/cf eller tgb. Dock har man ju läst en del oroande saker om cf/goes.
Fast det är ju klart, det är ju på dessa forum man hamnar när man har problem med sin maskin. Dom som inte har bekymmer, dom är väl ute och åker! 8)
Det som är bättre med cf/goes är väl den långa modellen. Annars inbillar jag mig att Kymco MXU500 är ett bättre val. Med tanke på kvalitet och garantier.
Delad eller stel bakaxel, har ju inte provat och jämfört. Men jag har ju en del inbyggda stötupptagande zoner själv. :?
Skulle man en dag stå där med vedvagn i skogen, då kan jag tänka mig att jag gärna skulle lasta på rätt så tungt.
Det där med "den late bär hellre ihjäl sig än går två gånger" passar in rätt bra på mig.... :?
En sak som jag har funderat på, hur är det egentligen att fara fram på grusvägar? Man har ju bara ena hjulparet i hjulspåren. Blir det inte lite vingligt? Finns ju en massa grusvägar häromkring.
Och med mitt lokalsinne så är det nog bäst att man kommer många mil på en tank, och att fanskapet inte går sönder mitt på skogen.
-
En sak som jag har funderat på, hur är det egentligen att fara fram på grusvägar? Man har ju bara ena hjulparet i hjulspåren. Blir det inte lite vingligt? Finns ju en massa grusvägar häromkring.
Och med mitt lokalsinne så är det nog bäst att man kommer många mil på en tank, och att fanskapet inte går sönder mitt på skogen.
jamen det är ju därför vi åker atv...för att det är kul när det blir ojämnt och shiftande underlag!
att få vara aktiv i körningen är ju det som e roligt :D
du kan va glad över att det finns en massa grusvägar där du bor,för jag tror nog att det blir där du kommer att sladda runt.
själv tycker jag om lite blandad körning men att sladda på grus e kul :D
det där med lokalsinne och soppa,tja,det finns ju bärbara gps.er och soppadunkar så det mesta går ju att lösa om man vill.
helt garderad från mek under körning kan man aldrig vara oavsett märke men om man ser till att ha lite verktyg och evt.en kompis med sej så löser det sej oftast.
-
En sak som jag har funderat på, hur är det egentligen att fara fram på grusvägar? Man har ju bara ena hjulparet i hjulspåren. Blir det inte lite vingligt? Finns ju en massa grusvägar häromkring.
Och med mitt lokalsinne så är det nog bäst att man kommer många mil på en tank, och att fanskapet inte går sönder mitt på skogen.
Jag har ju kört en hel del grusväg i moppeålder, på min 125cc offroadmc. och så har jag haft en offroad mc nyligen också. KLR 650, men vad jag undrade egentligen HUR vingligt det blir?
Komma ut i lösgrus i en kurva med en tvåhjuling kan ju kännas lite spooky. Borde väl vara bättre med 4 hjul.
Har också funderat på en GPS.
Blir det till att köpa en dyrare fyrhjuling, så lär jag nog sälja min landsvägshoj. Köpte en CBR 1000f -87 i somras, så helst skulle man ju vilja ha en billigare modell, så jag kan ha hojen kvar också! 8)
-
En sak som jag har funderat på, hur är det egentligen att fara fram på grusvägar? Man har ju bara ena hjulparet i hjulspåren. Blir det inte lite vingligt? Finns ju en massa grusvägar häromkring.
Och med mitt lokalsinne så är det nog bäst att man kommer många mil på en tank, och att fanskapet inte går sönder mitt på skogen.
Jag har ju kört en hel del grusväg i moppeålder, på min 125cc offroadmc. och så har jag haft en offroad mc nyligen också. KLR 650, men vad jag undrade egentligen HUR vingligt det blir?
Komma ut i lösgrus i en kurva med en tvåhjuling kan ju kännas lite spooky. Borde väl vara bättre med 4 hjul.
Har också funderat på en GPS.
Blir det till att köpa en dyrare fyrhjuling, så lär jag nog sälja min landsvägshoj. Köpte en CBR 1000f -87 i somras, så helst skulle man ju vilja ha en billigare modell, så jag kan ha hojen kvar också! 8)
hmm....jo med en mc blir det ju lite vingligare på lösgrus förstås,det känns ungefär som....en blandning an bil,mc,gocart :roll:
och vingligt,ja det beror på så många olika faktorer(hjulinställning,lufttryck,fart,fäste,viktfördelning,sitthöjd på quaden mm.
sen är det ju lite skillnad på bakhjulsdrift och 4*4 åså...
men,jag säger nog:nä,vingligt blir det inte....
men du skulle ju provköra en atv nån timme så du får känna själv :wink:
-
såg du va från svärdsjö...som i falun eller?
isåfall finns det ju lite återförsäljare i krokarna,kliv in hos nån åf och säg att du e intresserad av en provkörning! 8O
-
En kalasmaskin är ju helt klart Kymco 300 Maxxer med 3års Garanti 49.900:- med rikssträckade service och delar med minst reklamtioner på maskin och huvudkontoret ligger i Östersund
Provkör den så förstår du! :wink:
En Kymco 300 Maxxer, i skogen med vagn 8O
Funkar verkligen det, är inte det en ren vägmaskin :roll:
Den är skön att köra på vägen, men tror den är lite liten för "pv544"
Kymco mxu, 500an är helt ok. :wink:
Hehehe!!! :D jaa såg detta nu..kändes lite pinsamt nu..skulle ha läst hela..jaja..sånt som händer..... :wink:
-
Väger man 100+ så blir nog 300cc 4-takt bra trött om man ska sladda på grusvägar. Vet ju själv hur det är med 30 hästar på min 500 och det är då inget att sladda runt med, alldeles för trött.
-
Jag var iväg idag och tog en provtur på en mxu500, dock hade den 27" stora rejäla ostar. Och dessutom plogblad påhängt.
Det var en vinglig och inte alltför inspirerande färd.
Blir väl en helt annan maskin med vanliga däck kan jag tro, men den kändes nästan lite för stor och klumpig.
Dom hade ju även en mxu300, som jag har provsuttit och tittat på mkt. Dock var den helt ny, och inte för provkörning... :roll:
kostar ju bara lite mer än häften av 500an också.
Ska försöka jaga rätt på en 300a att provköra.
-
Jag var iväg idag och tog en provtur på en mxu500, dock hade den 27" stora rejäla ostar. Och dessutom plogblad påhängt.
Det var en vinglig och inte alltför inspirerande färd.
Blir väl en helt annan maskin med vanliga däck kan jag tro, men den kändes nästan lite för stor och klumpig.
Dom hade ju även en mxu300, som jag har provsuttit och tittat på mkt. Dock var den helt ny, och inte för provkörning... :roll:
kostar ju bara lite mer än häften av 500an också.
Ska försöka jaga rätt på en 300a att provköra.
Det som är bra med MXU är att den har Lågväxel för tyngre dragning tex släpvagn m.m
-
MXU300 vs Linhai 4x4.
priset ligger ju rätt lika, Linhaien har ju fyrhjulsdrift. Kymcon lite bättre kvalitet kanske? inbillar mig även att kymcon är billigare att hålla levande och i fungerande skick.
Ska iväg imorgon och kolla på en mxu300. :P
Vilken köpångest man får...
-
MXU300 vs Linhai 4x4.
priset ligger ju rätt lika, Linhaien har ju fyrhjulsdrift. Kymcon lite bättre kvalitet kanske? inbillar mig även att kymcon är billigare att hålla levande och i fungerande skick.
Ska iväg imorgon och kolla på en mxu300. :P
Vilken köpångest man får...
Kika även på Adly 320 U, ingen fyrhjulsdrift men lågvxl.
(http://www.mmbracing.se/bilder/atv/atv_2007/adly_320_utility.jpg)
-
Jag var och provkörde en mxu300 idag, tyckte den verkade lagom att börja med.
Men det blir en "ny" demohoj för 40k istället. Kan ju vara trevligt med 3 års garanti!
Får nog hämta den på måndag eller tisdag hoppas jag.
Så får man väl se sen om man vill byta upp sig, då vet man förhoppningsvis om det är lek eller arbete man vill ha mer av.
Vill jag åka fort på vägen har jag ju min CBR1000f, så en asfaltsracer blir det nog inte i vilket fall.
Nu längar man ju tills helgen är slut... 8)