ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: ICE_Junior skrivet 15 januari 2008 kl. 19:56:23

Titel: Oljebyte.. Skuren motor eller trasiga packboxar?
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 15 januari 2008 kl. 19:56:23
Hur mycket olja har ni i era maskiner och tömmer ni då både sumpen och motorn? Enligt handboken ska man ha 1800cc men enligt ÅF servicemeddelande från Dealy ska man ha 3000cc. Fyller man 1800cc (enligt servicebok) syns det juh knappt på stickan..  
1800 vs 3000 är juh rätt stor skillnad endera skär den ihop eller så förstör man packboxarna typ..
Jag är rätt säker på att min innehöll bara 1800cc från början men nu är det 3000cc verkar funka bra både och..
Titel: Oljebyte.. Skuren motor eller trasiga packboxar?
Skrivet av: Mickev skrivet 15 januari 2008 kl. 20:06:53
Fyll den så att det stämmer på stickan. I handboken står det en procedur man ska göra för att vara säker på att pumpen suger olja och inte luft. Man får som bekant aldrig ut all olja vid byte och därmed omöjligt att säga hur mycket som ska fyllas i.
Min ville ha ca 2.2L vid oljebyte.

Jepp, tömde både sump och motor samt bytte filter samtidigt. Hade inga problem.
Titel: Oljebyte.. Skuren motor eller trasiga packboxar?
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 15 januari 2008 kl. 20:27:03
Din ville ha 2200cc men det står juh "Engine Oil Quantity (Dry fill) 1800cc" i boken då ska man väl inte ha i mer än 1800cc om den är snustorr..
Eller glömde de räkna med typ 1200cc i sumpen?
Min skulle ha 2900cc för o vara nöjd vid senaste bytet om man ska gå enligt bilden på stickan i boken..
Fullt är alltså en bra bit ovanför där det räfflade slutar, mitt på den grövre delen. Ingen gradering alls på stickan som säger när det är fullt är det smart?
Titel: Oljebyte.. Skuren motor eller trasiga packboxar?
Skrivet av: Mickev skrivet 15 januari 2008 kl. 22:02:37
Jag fick också höra 1.8L men då det inte enns kom upp till stickan var det bara att fortsätta.  Fråga mig inte hur dom räknat som, för det har jag ingen aning om.  :wink:

Precis, där de räfflade slutar är mitten. Lite dumt gjort, det räfflade skulle istället visat lämplig nivå.jag brukade köra på 1 eller 2cm över de räfflade.
Titel: Oljebyte.. Skuren motor eller trasiga packboxar?
Skrivet av: Lunatics skrivet 15 januari 2008 kl. 23:57:02
Får i 2l i min dinli. blir ca 1cm över refflade på stickan
Titel: Oljebyte.. Skuren motor eller trasiga packboxar?
Skrivet av: 250 barossa skrivet 16 januari 2008 kl. 01:02:44
En dum fråga,men borde det inte vara där det räfflade slutar är max?
Jag menar mycket mer än det räfflade går väl inte ner genom kåpan.
Titel: Oljebyte.. Skuren motor eller trasiga packboxar?
Skrivet av: shivaxl skrivet 16 januari 2008 kl. 04:42:11
Om ni varmkör och stänger av och låter oljan sjunka till sump/tråg, Hur mycket har ni då.
Ni kan inte mäta när motorn precis har varit igång då olja finns i kanaler och så i motorn, Varmkör motorn innan byte då den blir mer lättflytlig då,

För mycket olja kan trycka sönder packboxarna
Titel: Oljebyte.. Skuren motor eller trasiga packboxar?
Skrivet av: blaise skrivet 16 januari 2008 kl. 06:53:37
om man tittar i boken så ser man att det ska vara ca 1 cm åvanför räfflingen alltså 2,2 liter eller hur..
Titel: Oljebyte.. Skuren motor eller trasiga packboxar?
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 16 januari 2008 kl. 10:07:34
Citat från: "blaise"
om man tittar i boken så ser man att det ska vara ca 1 cm åvanför räfflingen alltså 2,2 liter eller hur..


Vid 2 liter i min då var det precis så det syndes på stickan.
2,9 liter svalde min för att få det 1 cm ovanför räfflingen men då hade jag även lossat på kåpan på höger sida för att får ur all olja samt kört den på starten en liten stund utan stift i och med pluggarna ur för att tömma slangarna.
Gjorde detta eftersom jag hade vatten i motorn.
Givetvis varmkör jag maskinen och låter oljan rinna ned innan jag kollar.

250 Barossa: Nej, det är de som är sjukt. Man kan inte avläsa på stickan vad som är min och max utan måste kolla på bilden i boken. Där det tunna räfflade på stickan slutar och den grövre delen börjar då är den typ halvfull.
Titel: Oljebyte.. Skuren motor eller trasiga packboxar?
Skrivet av: MRGREN skrivet 16 januari 2008 kl. 12:32:03
varm motor.....
precis på räfflans ovankant mätte det jag tömde !!ut och hällde tillbaka lika mycket dvs 2.1 liter inklusive att filtret byttes !! :?  :?
Titel: Oljebyte.. Skuren motor eller trasiga packboxar?
Skrivet av: corba skrivet 16 januari 2008 kl. 16:27:35
EN mycket dum fråga, då jag inte ens har en Dinli.
Men det är inte så att man ska skruva in stickan helt för avläsning, och inte bara sticka ner den tills gängen tar i?

Jag utgår nu från att man kan skruva i stickan.....
Titel: Oljebyte.. Skuren motor eller trasiga packboxar?
Skrivet av: sunfire skrivet 16 januari 2008 kl. 17:52:53
Enligt raptorns servicemanual ska man inte skruva ner stickan men det kanske är olika på andra märken...

Citera
• Do not screw the dipstick in when checking
the oil level.
Titel: Oljebyte.. Skuren motor eller trasiga packboxar?
Skrivet av: blaise skrivet 16 januari 2008 kl. 18:32:20
självklart ska stickan skruvas ner det är väl ingen som tror nåt annat  tändstiftet ska skruvas ner också om ni förstår vad ja menar
Titel: Oljebyte.. Skuren motor eller trasiga packboxar?
Skrivet av: Ockelbo300 skrivet 17 januari 2008 kl. 20:20:54
Citat från: "blaise"
självklart ska stickan skruvas ner det är väl ingen som tror nåt annat  tändstiftet ska skruvas ner också om ni förstår vad ja menar

jag har jobbat med olika maskiner och bilar i halva mitt liv jag har aldrig råkat ut för att stickan skall skruvas ned :?
Titel: Oljebyte.. Skuren motor eller trasiga packboxar?
Skrivet av: MRGREN skrivet 17 januari 2008 kl. 20:28:25
NÄÄÄÄÄÄÄ inte jag heller....!!
Titel: Oljebyte.. Skuren motor eller trasiga packboxar?
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 17 januari 2008 kl. 21:00:27
När jag kollar oljan i min bil så trycker jag ner den i botten i hållaren. Inte håller jag upp den en bit ovanför. Men det är jag det. :D

Jag kollar oljan på min Dinli när den är iskruvad.
Sedan är det ju så att det ryms lite mer än 2 liter när man fyller på.
Om man kör med för mycket i tanken spelar nog ingen roll då det är en pump som hämtar oljan och trycker runt den i motorn för att sedan åka tillbaka i oljetanken.

Varför det finns en extern oljebehållare är för att man ska få i så mycket olja som möjligt då den även kyler motorn, och serviceintervallen på oljan blir längre ju mer man kan få dit. (mer mängd slits inte lika fort) Annars skulle det inte vara långt mellan bytena om det inte fanns en extern behållare.

Så om du fyller i lite för mycket spelar garanterat inte så stor roll.Det är lite annars när det gäller bilar.
Titel: Oljebyte.. Skuren motor eller trasiga packboxar?
Skrivet av: Lunatics skrivet 18 januari 2008 kl. 12:57:34
Du kan inte gämföra vad du gör med stickan i din bil. skruvar du ner den oxå. jag trycker bara ner min, finns inga gängor på den..

Jag kollar stickan i 4isen genom att bara trycka ner den, samma med kompisar som har motorcyckel. Den ska inte skruvas ner.
Titel: Oljebyte.. Skuren motor eller trasiga packboxar?
Skrivet av: pange skrivet 18 januari 2008 kl. 23:19:33
Citat från: "Onlyhenke"
När jag kollar oljan i min bil så trycker jag ner den i botten i hållaren. Inte håller jag upp den en bit ovanför. Men det är jag det. :D

Jag kollar oljan på min Dinli när den är iskruvad.
Sedan är det ju så att det ryms lite mer än 2 liter när man fyller på.
Om man kör med för mycket i tanken spelar nog ingen roll då det är en pump som hämtar oljan och trycker runt den i motorn för att sedan åka tillbaka i oljetanken.

Varför det finns en extern oljebehållare är för att man ska få i så mycket olja som möjligt då den även kyler motorn, och serviceintervallen på oljan blir längre ju mer man kan få dit. (mer mängd slits inte lika fort) Annars skulle det inte vara långt mellan bytena om det inte fanns en extern behållare.

Så om du fyller i lite för mycket spelar garanterat inte så stor roll.Det är lite annars när det gäller bilar.


Håller med föregående talare fullt ut allt annat stämmer inte
Titel: Oljebyte.. Skuren motor eller trasiga packboxar?
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 19 januari 2008 kl. 09:07:04
Citat från: "Lunatics"
Du kan inte gämföra vad du gör med stickan i din bil. skruvar du ner den oxå. jag trycker bara ner min, finns inga gängor på den..

Jag kollar stickan i 4isen genom att bara trycka ner den, samma med kompisar som har motorcyckel. Den ska inte skruvas ner.


Det finns inget generellt "Den ska skruvas ned / Den ska inte skruvas ned" utan det är olika från maskin till maskin. På Dinli SKA den skruvas ned, enligt manualen iaf.
Likaså på en gräsklippare jag hade  :wink: På crossen skulle den inte det. Osv..
Men åas låter man bli att skruva ned stickan även på Dinlin kanske man kan använda sig av den räfflade delen på stickan för då stämmer den kanske..
Titel: Oljebyte.. Skuren motor eller trasiga packboxar?
Skrivet av: MisterP skrivet 22 januari 2008 kl. 17:42:44
Tömmer oxå (självklart) både motor och oljebehållaren, får då i ca 2,2L.