ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Goes => Ämnet startat av: stelbent skrivet 13 januari 2008 kl. 19:29:12
-
Jag har mer eller mindre bestämt mig för en TGB 425 nu.
Men det är ändå någonting hos en Goes 520 MAX som tilltalar mig. Jag antar att det är att den är mer ämnad för två personer än en, vilket jag värdesätter. Sedan att den har lite mer på vägen att göra än en TGB då TGB'n är så lågt utväxlad och varvar således en hel del och drar mycket bränsle.
Därför undrar jag om Goes'en är pålitlig? Gör jag rätt i att trotsa i TGB-inflationen som verkar vara ett faktum?
Tilläggas ska att detta blir min första atv.
Kolla gärna min tråd här för att få lite mer klarhet i vad jag egentligen vill ha:
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=12675
Tack!
-
enda som jag kan säga är att så fort jag får råd att köpa 4hjuling så blir det en Goes. Har stått mellan cf/goes och tgb ett tag men det blir en goes, vete fan varför men jag gillar den mer! :D
-
Som jag svarade i din tidigare tråd så är jag väldigt nöjd. Underbar att köra. Grym komfort.
-
gillar utseendet som fan på cf/goes. Plus att en goes i silver som finns nu är grymt snygg! Nu ska jag bara övertala polaren att han o jag ska åka o glo på en sån nån dag så att även han köper en... :D :twisted:
-
gillar utseendet som fan på cf/goes. Plus att en goes i silver som finns nu är grymt snygg! Nu ska jag bara övertala polaren att han o jag ska åka o glo på en sån nån dag så att även han köper en... :D :twisted:
Ja den silverfärgade är riktigt fin.
-
Har du sett den här bilden?
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=12164&highlight=
Jag kan nog åxå rekomendera TGB Men jag har inte kört en GOES heller
den har iaf 100cc mera och delad bakaxel :roll:
-
Men fan vilka däck. Den måste ju nästan kunna flyta 8O
-
Ett tips köp en goes 520 du blir inte besviken.
En underbar maskin jag säljer själv både tgb och goes.
TGB är en kanon maskin men tyvärr för dyr!
Vi har inte haft ngr problem med Gosen
av de vi sålt.
-
Har en ny Goes 520 Max silvrig.köp en du kommer att gilla den.jag är kräsen av mig och är mkt nöjd!!
-
Goes/Cf är ett bra köp, men självklart finns det nackdelar med allt som är mycket billigare än motsvarande "kvalitetsmärken"
Jag kör mycket i terräng och ganska hårt, och det jag har gjort hittils för att få den efter mina krav är ganska enkla grejjer, jag har bytt en fjäder i drivningen, bytt fotsteg till andra från grizzly 660, och monterat hasplåtar under. Men jag gillar att meka och pyssla, och räknade med det när jag köpte den.
Som min maskin är nu så kör jag mycket hellre den än tex dom ArcticCat 400 eller polaris sportsman 500 6x6 som jag annars använder i jobbet!
Men det beror ju också på hur du kör och använder din maskin, men vill du absolut inte meka så skulle jag nog satsa på en "märkesmaskin", typ yamaha, kawasaki eller kanske polaris, men då får man självklart lägga upp en hög med pengar extra.
-
Jag är inte rädd för att meka och jag kommer inte att ägna mig åt hård terrängkörning. Inte mycket iallafall. Den kommer mer att tjäna mig som ett utflyktsfordon för att utforska platser man inte tar sig till med bil.
Jag väntar i detta nu på att min ÅF ska förhandla med importören om de får ta hem den eller ej då egentligen inte är auktoriserade ÅF för Goes.
-
Köpte själv en Goes för att åka & utforska platser som inte en vanlig bil klarar av. Är nöjd med min maskin.
Valde själv mellan TGB & GOES/CF MOTO
Men har inte kört en TGB så jag kan bara tala för GOES/CFMOTO.
Om jag inte hade någon maskin & skulle köpa en så skulle jag köpa en Goes igen.
Här kommer lite + & - om Goes
- drar ganska mycket soppa ( ca 1L milen)
- toppfarten kunde varit bättre ( ca 95 km/h )
- Vibbrerar ganska mycket.
- rem gnäll ( bygger man bort lätt med fjäderbyte i variatorn 1200 kr)
+ Delad bakaxel
+ Priset
+ ganska pigg ( O stryp & effekt system )
+ 4x4 & diffspärr
-
Tack ska du ha E-fire!
Då kan jag ju rada upp några frågor som kommer höra till när jag väl sitter på mitt exemplar;
#Effektsystem, som du nämner E-fire. Vart köper jag och vilka passar till maskinen?
#Fjäderbytet. Är det lätt att göra själv och vart får jag tag i fjäder och vilken är ämnad för just Goes?
#Vart sitter strypningarna och hur gör jag för att så effektivt som möjligt bli av med dom?
Tackar!
-
Jag gissar på att det är den här fjärden: http://www.trech.se/index.php?act=viewProd&productId=32
Och här är en guide på hur man byter den: http://www.trech.se/index.php?act=viewProd&productId=62
-
Tack ska du ha E-fire!
Då kan jag ju rada upp några frågor som kommer höra till när jag väl sitter på mitt exemplar;
#Effektsystem, som du nämner E-fire. Vart köper jag och vilka passar till maskinen?
#Fjäderbytet. Är det lätt att göra själv och vart får jag tag i fjäder och vilken är ämnad för just Goes?
#Vart sitter strypningarna och hur gör jag för att så effektivt som möjligt bli av med dom?
Tackar!
Fjädern är den som "trbn" skriver om.
Effektsystemet får man bygga själv finns bilder på CF MOTO forumet sen under den klistrade tråden trimmning.
Strypningen sitter i ett lock som sitter på sidan av förgasaren. Den förhindrar att man kan gasa fullt. Även en skruv till gas wiren uppe vid gashandtaget är inskruvad.
Finns saker i avgassystemet som man kan kapa/borra bort för att få bättre flöde. (sitter placerat i skarven mellan främre & bakre röret.
-
Nämen ni är för snälla!
Tack ska ni ha!
-
Förgasarlock utan klack finns hos funride.se för 149:-
Vet inte om Benring/Trech har den oxå, då det blir lite smidigare att handla från samma ställe.
-
Ang. Fjädern så är ju inget du måste göra. Det är bara om du vill få lite mer drag i maskinen. Det är faktiskt väldigt enkelt att byta om man har någorlunda mekerfarenheter. Trech/Benring har dessutom en extremt bra guide för detta. http://www.trech.se/index.php?act=viewProd&productId=62
-
Jag får tacka så mycket för all hjälp!
Det verkar som att jag äntligen har fått tag i en nu. Bör vara klar i slutet av kommande vecka.
Då kommer min första fråga:
Är det klokt att vänta med att ta bort strypningar och liknande tills jag kört in motorn ordentligt?
-
Jag får tacka så mycket för all hjälp!
Det verkar som att jag äntligen har fått tag i en nu. Bör vara klar i slutet av kommande vecka.
Då kommer min första fråga:
Är det klokt att vänta med att ta bort strypningar och liknande tills jag kört in motorn ordentligt?
bara att riva bort strypningar å ut å gasa :D
hojen är ju endast strypt för att den ska kunna regas i sverige.......
-
ETT TIPS
Vänta till förstasevicen med att ta strypningen.
pga att det är ventilspelskontroll då.
om det skulle vara ngr problem med spelet el dylikt
el att det händer ngt så är det ju inga problem med garantier och dyl.
20mil går ju ganska fort.
jag menar då behöver du inte vara orolig.
självklart så är maskinen byggd utan strypningar, men bara för säkerhets
skull.
Beroende på vad du har för åf (hur flexibel han är).
-
Det ska jag ha i åtanke, Ironman! Tack så mycket för tipset!
Har vart och betalat in handpenningen idag. Hyrar kärra på torsdag och om en vecka ungefär kan ni väl läsa om mig i dödsannonserna...
FULLT ÖS! :D
-
ETT TIPS
Vänta till förstasevicen med att ta strypningen.
pga att det är ventilspelskontroll då.
om det skulle vara ngr problem med spelet el dylikt
el att det händer ngt så är det ju inga problem med garantier och dyl.
20mil går ju ganska fort.
jag menar då behöver du inte vara orolig.
självklart så är maskinen byggd utan strypningar, men bara för säkerhets
skull.
Beroende på vad du har för åf (hur flexibel han är).
tror inta att nån åf är så korkad att dom på fullaste allvar tror att folk åker om kring med strypningarna på......
å jag tycker att det är bättre att ta bort dom på en gång pga det är just ventilspelskoll på service om det nu är nått fel på masiknen så är det väll bättre att det visar sig så fort som möjligt.......eller tänker jag hellt fel :?:
-
Absolut så vet de flesta åf om detta.
men det finns ju även paragrafryttare som följer boken till punkt och pricka.
Även bland åf
-
Absolut så vet de flesta åf om detta.
men det finns ju även paragrafryttare som följer boken till punkt och pricka.
Även bland åf
tyvärr så har du rätt...... :!:
-
Snart tio mil körda då.
är JAG en nöjd 520-ägare?
Mjodå. Det går lite slött på vägen. Det enda jag har gjort för att åtgärda detta är att ställa vajjerskruven. Efter 20 mil och första servicen så blir det att ge på strypningen i förgasaren.
Kan med lite tur komma upp i 70 på vanlig väg med en passagerare på en bit över 100 pannor och jag själv väger 75kg.
Jag har inte kört själv på den sedan jag ställde in vajjerskruven nämligen.
Bränsleförbrukingen stör mig lite då den är rätt så hög, men samtidigt så vet jag ju att det är mest för att jag kör in den nu och kör väldigt växlande mellan lugnt och inte fullt så lugnt tempo.
Bilder ska jag ta någon dag när det är fint väder.
Just det! Har redan kört i lera upp till fotstöden ungefär. Engångsföreteelse... Lovar.
-
Snart tio mil körda då.
är JAG en nöjd 520-ägare?
Mjodå. Det går lite slött på vägen. Det enda jag har gjort för att åtgärda detta är att ställa vajjerskruven. Efter 20 mil och första servicen så blir det att ge på strypningen i förgasaren.
Kan med lite tur komma upp i 70 på vanlig väg med en passagerare på en bit över 100 pannor och jag själv väger 75kg.
Jag har inte kört själv på den sedan jag ställde in vajjerskruven nämligen.
Bränsleförbrukingen stör mig lite då den är rätt så hög, men samtidigt så vet jag ju att det är mest för att jag kör in den nu och kör väldigt växlande mellan lugnt och inte fullt så lugnt tempo.
Bilder ska jag ta någon dag när det är fint väder.
Just det! Har redan kört i lera upp till fotstöden ungefär. Engångsföreteelse... Lovar.
-
Vad gör ni när det är dags att besiktiga, skruvar in skruven på gaswiren?
Om man måste återställa "allt" blir det lite bök kan jag tänka mig.
Nån som har en plan?
Från en som just besiktigat sin ATV för första gången.
-
Eftersom strypningen i fuggen och skruven vid gasen har samma funktion räcker det juh peta tillbaka skruven så är den orginal igen. De flesta har juh inte gjort nåt mer åt sina maskiner..
Värre är det med Quad:arna man oftast har bestyckat om o med trimpipa o bytt cdi o blablabla då äre inte bara en skruv.
-
Köpte min Goes 520 i Onsdags och har redan hittat en del saker som jag inte är så nöjd med!
Vxl lådan är trög som fan ibland
Svängradien är alldeles för stor i förhållande till maskinens storlek
Att de inte går att stänga av backspärren
Bromsljuset hänger sig hela tiden så nu har jag fått plocka bort fjädern
som drar givarn in och ut
Och ska man köra terräng med den så är den lite låg och och man ska nog beställa den med högre däck! 25erna räcker inte till riktigt..
Körde terräng med 2 artic cats idag å dom är betydligt bättre lämpade för offroad än goesen... Goesen gick ena fotskyddsplasten sönder på för att han var lite för låg för de svåra terrängen.
Men annars så är den ju en rätt trevlig maskin för dom pengarna!
Med en höjningssats, 27" däck å breddsats så blir de nog bra tror jag! :D
-
Lådan blir mer lättväxlad med tiden resten får du leva med eller bygga om =)
-
Hehe jo ska ta bort backspärren idag! Och däck hade en av dom killarna jag körde med nästan helt nya 27" som satt orginal på han Artic cat..
Så höjningssats och breddningssats så blir de bra sen!
Lite ot och förlåt att jag lånar tråden men den dåliga svängradien kan den påverkas av däcken? Tycker det är konstigt att en maskin som är mycket mindre än artic catarna har större svängradie... :?
Och vad är override knappen till för? :roll:
-
När man kör med Difflocken i så ska de va en hastighetsspärr på
35 km/h. Override knappen är till för att tilfälligt upphäva den
spärren ifall man behöver. Har dock själv inte upplevt att det finns nån "fartspärr" :? :?
-
:oops:
-
Tjena!
Tycker att det är synd att du är missnöjd.
okej alla har ju inte samma smak.
Men du kan ju inte på fullaste allvar jämföra en 500 cc med en 700cc.
Först och främst har du tagit strypningarna.
Jag tyckerf att det är synd att de har tagit bort länken från youtube
som jag la in från holland när goesen bogserade bort grizzly 600
och polaris 700 efi.
Så jag köper inte att den är klen i skogen sök på you tube får du se.
Sen åter till problemet .
Svängradien kan jag hålla med om är alldeles för stor.
Växellåda är trög ibörjan pga för rakskurna drev.
men det går att justera till ganska bra jag har gjort det på säkert 30st maskiner.
Broms ljuset har jag fått fixa på 2st maskiiner.
Nu en fråga till dig
Har du köpt maskinen utan garantier?
Jag tycker att du ska fara tillbaka till din handlare och be honom fixa maskinen.
Du ska ju inte behöva vara missnöjd över sådana bagateller
som lätt kan fixas till
mvh/jag
-
Ja jag är då så fruktansvärt missnöjd med min Goes 520....
Kört 20 mil med den å nu e skiten avställd för att hamna på blocket imorn....
Svängradie ala fotbollsplan, Alldeles för klen i skogen, Alldeles för slö på landsvägen, Bromsljus som hänger sig HELA tiden, och den satans tröga växellådan.... :oops:
Nä nu blir de Artic cat 700 eller can-am renegaide.....
Vad jämför du med? Åker man i skogen så har man väl inget bruk för en helvetes massa hk. Sen kan jag hålla med om att svängradien är lite halvkass, men det tror jag inte är något ovanligt på en 4X4. Börja med att plocka bort strypningarna så kommer du att få betydligt mycket mer pulver i maskinen. Växlarna blir bättre med tiden. Dom slits in så småningom.
-
Ja jag är då så fruktansvärt missnöjd med min Goes 520....
Kört 20 mil med den å nu e skiten avställd för att hamna på blocket imorn....
Svängradie ala fotbollsplan, Alldeles för klen i skogen, Alldeles för slö på landsvägen, Bromsljus som hänger sig HELA tiden, och den satans tröga växellådan.... :oops:
Nä nu blir de Artic cat 700 eller can-am renegaide.....
Vad jämför du med? Åker man i skogen så har man väl inget bruk för en helvetes massa hk. Sen kan jag hålla med om att svängradien är lite halvkass, men det tror jag inte är något ovanligt på en 4X4. Börja med att plocka bort strypningarna så kommer du att få betydligt mycket mer pulver i maskinen. Växlarna blir bättre med tiden. Dom slits in så småningom.
-
Polarn sänkte tomgången på sin, och då gick det mycket
bättre att växla, och på lågväxeln kan den väl inte va för klen heller?
-
Ja jag är då så fruktansvärt missnöjd med min Goes 520....
Kört 20 mil med den å nu e skiten avställd för att hamna på blocket imorn....
Svängradie ala fotbollsplan, Alldeles för klen i skogen, Alldeles för slö på landsvägen, Bromsljus som hänger sig HELA tiden, och den satans tröga växellådan.... :oops:
Nä nu blir de Artic cat 700 eller can-am renegaide.....
Vad jämför du med? Åker man i skogen så har man väl inget bruk för en helvetes massa hk. Sen kan jag hålla med om att svängradien är lite halvkass, men det tror jag inte är något ovanligt på en 4X4. Börja med att plocka bort strypningarna så kommer du att få betydligt mycket mer pulver i maskinen. Växlarna blir bättre med tiden. Dom slits in så småningom.
Nä men de känns lite b att en dubbelt så stor artic cat e gott att snurra runt på betydligt mindre yta än goesen.. De kan ju hända att jag fått världens måndagsex vad vet jag.. Alla strypningar har varit bortplockade men är nu monterade inför försäljning igen! Men faktum är att jag hänger inte med 4x4 maskinerna i skogen å inte quadarna på vägen....Sen att maskin är frukansvärt plastig gör inte saken bättre! Det slutar bara med att jag blir frustrerad när jag kör goesen.. Kommer inte runt utan backa och sicksacka mig fram och tilbaka å direkt det blir lite dyigt så sitter man där och då e det ju såklart omöjligt att få loss växeln nästan... Men vi ska ge han en chans till imorn!
-
Jag åker Renegade och får stryk av såväl Goes som Cf i lergropen,
så det lär väl knappast bli bättre i det hänseendet.
Och du kommer att bli besviken när du ser ut som en lergubbe när du kommer hem från körningen.
Och att den är plastig lär du väl redan sett i butiken tycker jag.
Och kollade du inte svängradien när du provkörde den?
Det är ganska tvära vinklar på axlarna, därav den dåliga svängradien skulle jag tippa.
-
Jag åker Renegade och får stryk av såväl Goes som Cf i lergropen,
så det lär väl knappast bli bättre i det hänseendet.
Och du kommer att bli besviken när du ser ut som en lergubbe när du kommer hem från körningen.
Och att den är plastig lär du väl redan sett i butiken tycker jag.
Och kollade du inte svängradien när du provkörde den?
Det är ganska tvära vinklar på axlarna, därav den dåliga svängradien skulle jag tippa.
Jo alla 4 hjulingar är ju mer eller mindre plastiga men detta är första maskinen jag haft så jag var ju inte så hajj på 4 hjulingar innan.. Men efter 20 mil så har jag märkt att speciellt fotstöden är väldigt ömtåliga i skogen då dom sticker utanför hjulen....
-
Ja jag är då så fruktansvärt missnöjd med min Goes 520....
Kört 20 mil med den å nu e skiten avställd för att hamna på blocket imorn....
Svängradie ala fotbollsplan, Alldeles för klen i skogen, Alldeles för slö på landsvägen, Bromsljus som hänger sig HELA tiden, och den satans tröga växellådan.... :oops:
Nä nu blir de Artic cat 700 eller can-am renegaide.....
Vad jämför du med? Åker man i skogen så har man väl inget bruk för en helvetes massa hk. Sen kan jag hålla med om att svängradien är lite halvkass, men det tror jag inte är något ovanligt på en 4X4. Börja med att plocka bort strypningarna så kommer du att få betydligt mycket mer pulver i maskinen. Växlarna blir bättre med tiden. Dom slits in så småningom.
Nä men de känns lite b att en dubbelt så stor artic cat e gott att snurra runt på betydligt mindre yta än goesen.. De kan ju hända att jag fått världens måndagsex vad vet jag.. Alla strypningar har varit bortplockade men är nu monterade inför försäljning igen! Men faktum är att jag hänger inte med 4x4 maskinerna i skogen å inte quadarna på vägen....Sen att maskin är frukansvärt plastig gör inte saken bättre! Det slutar bara med att jag blir frustrerad när jag kör goesen.. Kommer inte runt utan backa och sicksacka mig fram och tilbaka å direkt det blir lite dyigt så sitter man där och då e det ju såklart omöjligt att få loss växeln nästan...... Nä alla har rätt till sin åsikt men enligt mig är goesen en satans skrothög som inte räcker till nånstans..................... :evil:
Tycker att du överdriver en del. Visst, det är ingen "kvalitetsmaskin", men fullt så illa som du beskriver den kan jag inte hålla med om. Du jämför med din kompis Artic Cat i det här fallet. Hur mycket kostade hans maskin ny jämfört med din Goes? Man får ju vad man betalar för. Så är det ju bara. Jag har haft några insidenter med min maskin med. En drivaxel som hoppat ur och nu har jag ett oljeläckage som ÅF skall få åtgärda. I övrigt så är jag faktiskt riktigt nöjd med maskinen. Det startar alltid, växlarna går utan problem. Den tar sig fram mycket bra som Gurra-G säger. Det enda jag saknar nu är kanske lite mer pulver i den. Inte för att Goes:en är trött utan för att man ju vant sig med axet.
-
Ja jag är då så fruktansvärt missnöjd med min Goes 520....
Kört 20 mil med den å nu e skiten avställd för att hamna på blocket imorn....
Svängradie ala fotbollsplan, Alldeles för klen i skogen, Alldeles för slö på landsvägen, Bromsljus som hänger sig HELA tiden, och den satans tröga växellådan.... :oops:
Nä nu blir de Artic cat 700 eller can-am renegaide.....
Vad jämför du med? Åker man i skogen så har man väl inget bruk för en helvetes massa hk. Sen kan jag hålla med om att svängradien är lite halvkass, men det tror jag inte är något ovanligt på en 4X4. Börja med att plocka bort strypningarna så kommer du att få betydligt mycket mer pulver i maskinen. Växlarna blir bättre med tiden. Dom slits in så småningom.
Nä men de känns lite b att en dubbelt så stor artic cat e gott att snurra runt på betydligt mindre yta än goesen.. De kan ju hända att jag fått världens måndagsex vad vet jag.. Alla strypningar har varit bortplockade men är nu monterade inför försäljning igen! Men faktum är att jag hänger inte med 4x4 maskinerna i skogen å inte quadarna på vägen....Sen att maskin är frukansvärt plastig gör inte saken bättre! Det slutar bara med att jag blir frustrerad när jag kör goesen.. Kommer inte runt utan backa och sicksacka mig fram och tilbaka å direkt det blir lite dyigt så sitter man där och då e det ju såklart omöjligt att få loss växeln nästan...... Nä alla har rätt till sin åsikt men enligt mig är goesen en satans skrothög som inte räcker till nånstans..................... :evil:
Tycker att du överdriver en del. Visst, det är ingen "kvalitetsmaskin", men fullt så illa som du beskriver den kan jag inte hålla med om. Du jämför med din kompis Artic Cat i det här fallet. Hur mycket kostade hans maskin ny jämfört med din Goes? Man får ju vad man betalar för. Så är det ju bara. Jag har haft några insidenter med min maskin med. En drivaxel som hoppat ur och nu har jag ett oljeläckage som ÅF skall få åtgärda. I övrigt så är jag faktiskt riktigt nöjd med maskinen. Det startar alltid, växlarna går utan problem. Den tar sig fram mycket bra som Gurra-G säger. Det enda jag saknar nu är kanske lite mer pulver i den. Inte för att Goes:en är trött utan för att man ju vant sig med axet.
klart den är dyrare men det kan de vara värt! Det är dom små detaljerna som gör de! Men som som sagt så blir jag efter både i skogen och på vägen... Nä men då måste jag ju fått världens måndagsex.. För jag måste bryta loss växlarna med våld gärna när man sitter fast åxå.. Jag blir bara frustrerad när jag kör den och svängradien är största orsaken.. Körde samma bana med artic caten och goesen och behövde bara backa en gång med caten och backade 7 gånger med goesen ( Jo jag räknade) Och när jag kör på landsvägen tar de 2-3 minuter sen får jag köra ensam för då är alla andra borta redan....
Nä jag kan väll säjja att den är prisvärd för nån med små krav men mig passar den typ som hand i mössa eller dyl... alltså inte alls...
Ska ner å prata lite renegaide på fredag......
-
Synd att du inte är nöjd med maskinen.
Men ang trerrängtagningsförmågan så hänger det mera på föraren än på makinen och dess kraft i många fall.
Men som sagt att jämföra en 700 eller 800cc mot en strypt 500 är lixom inte ens samma skala.
Artic Caten är väl dessutom en renodlad terrängmaskin och inte en kompromiss som CF/GOES är.
Svängradien kan bli bättre ja, men det handlar om att kunna planera sin färdväg om man nu kör terräng efter det fordon man har. Dvs långt, brett, tungt, eller lågt.
Kanske kan sammanfatta det hela med att GOES:en var inte fel för dig, utan du var fel förare för GOES.en...
Iaf, lycka till med försäljningen och nytt köp.
-
Synd att du inte är nöjd med maskinen.
Men ang trerrängtagningsförmågan så hänger det mera på föraren än på makinen och dess kraft i många fall.
Men som sagt att jämföra en 700 eller 800cc mot en strypt 500 är lixom inte ens samma skala.
Artic Caten är väl dessutom en renodlad terrängmaskin och inte en kompromiss som CF/GOES är.
Svängradien kan bli bättre ja, men det handlar om att kunna planera sin färdväg om man nu kör terräng efter det fordon man har. Dvs långt, brett, tungt, eller lågt.
Kanske kan sammanfatta det hela med att GOES:en var inte fel för dig, utan du var fel förare för GOES.en...
Iaf, lycka till med försäljningen och nytt köp.
Nu jämförde jag terräng egenskaperna med en artic cat 500 och min maskin är ostrypt.. Sa bara att jag funderade på en Artic cat 700..!
Och vadå planera? De är rutten svängradie på den när en mycket större maskin kommer runt direkt å jag får backa 2 gånger.. Ska man planera körningen då så att man bara behöver köra rakt fram eller?
En kompromiss mellan terräng/väg räcker inte till nånstans i regel, Detta är GOESENS problem, Men nu blir det can am renegaide...... så hänger jag med på vägen iaf!
Goesen är klart prisvärd men den räcker inte till för mina krav.....
-
Ska man planera körningen då så att man bara behöver köra rakt fram eller?
Nej men efter din maskins egenskaper.
GOES:en har en sämre svängradie ja, men den är inte så kass som du försöker få det att låta.
Det hänger på hur du kan hantera den. :wink:
-
Tog längre än 20 mil för att få min lättväxlad då var det mkt snöskottning med massa växlande och många timmar gav få mil på mätaren men har man inte tålamod mer än en vecka och för mycket pengar så skulle jag oxå byta 8)
Har en MAX så svängradien är juh inte den bästa men har då aldrig varit med om att kraften i motorn inte räcker till mer än när man försöker ta för tvära backar i sandtaget då gräver den ned sig tills man står på hasplåten eftersom den inte orkar hålla tillräcklig hastighet. En Grizzly 450 4*4 för 90000.- lär juh inte klara det bättre så jämföra med en 7-800cc går juh inte.
-
Ska prova med 27" däck imorn och se om det gör nån skillnad på svängradien!
Min ÅF som rekomenderade det, Väldigt nöjd med servicen från hans håll iaf!
Och apropå bromsljuskontakten till fotbromsen är det nån annan som haft problem med att bromsljuset hänger sig å hur löste ni detta?
Har provat att smörja å lea upp den men den fastnar igen... :oops:
-
Ska prova med 27" däck imorn och se om det gör nån skillnad på svängradien!
Min ÅF som rekomenderade det, Väldigt nöjd med servicen från hans håll iaf!
Och apropå bromsljuskontakten till fotbromsen är det nån annan som haft problem med att bromsljuset hänger sig å hur löste ni detta?
Har provat att smörja å lea upp den men den fastnar igen... :oops:
Visst kan du få en annan svängradie med 27" däck men i såna fall bara sämre om det blir för stora hjul. Du har fortfarande samma max styrutslag/vinkel och hjulbas bara en längre rullomkrets och en lite högre maskin samt att den inte kommer varva lika mkt i samma faktiska hastighet som innan. Är din ÅF full? :roll: :wink:
Och varför ber du inte din ÅF om en ny bromsljuskontakt?
Är din ÅF så himla bra ändå? :roll:
-
Ska prova med 27" däck imorn och se om det gör nån skillnad på svängradien!
Min ÅF som rekomenderade det, Väldigt nöjd med servicen från hans håll iaf!
Och apropå bromsljuskontakten till fotbromsen är det nån annan som haft problem med att bromsljuset hänger sig å hur löste ni detta?
Har provat att smörja å lea upp den men den fastnar igen... :oops:
Visst kan du få en annan svängradie med 27" däck men i såna fall bara sämre om det blir för stora hjul. Du har fortfarande samma max styrutslag/vinkel och hjulbas bara en längre rullomkrets och en lite högre maskin samt att den inte kommer varva lika mkt i samma faktiska hastighet som innan. Är din ÅF full? :roll: :wink:
Och varför ber du inte din ÅF om en ny bromsljuskontakt?
Är din ÅF så himla bra ändå? :roll:
Men de med däcken är jag lite fundersam till för dom som sitter på nu känns mer som att när jag vrider mycket på styret så kanar dom lite grann ungefär som om du bromsar med en bil på is och de inte styr..! Med större däck med grövre nabbar kanske dom tar tag bättre i marken och orkar dra ut maskinen i vängen..! Vi har en riktigt bra bana vi ska prova på idag...!
Och bromsljuskontakten, Det är vinkeln på fjädern som inte stämmer tror jag för den drar lite för rakt ner i motsvarighet mot vad kontakten lutar...
Service mässigt hittar du nog inte många bättre ÅF............ :!:
-
Och vad är override knappen till för? :roll:
Den är väl ändå till för fartspärr på Backen? jag testade en maskin och den bryter vid typ 10km/h på backen men pressar man overdriven så går den upp mot 200 km/h om motorn tillåter :)
-
Ja jag är då så fruktansvärt missnöjd med min Goes 520....
Kört 20 mil med den å nu e skiten avställd för att hamna på blocket imorn....
Svängradie ala fotbollsplan, Alldeles för klen i skogen, Alldeles för slö på landsvägen, Bromsljus som hänger sig HELA tiden, och den satans tröga växellådan.... :oops:
Nä nu blir de Artic cat 700 eller can-am renegaide.....
Vad jämför du med? Åker man i skogen så har man väl inget bruk för en helvetes massa hk. Sen kan jag hålla med om att svängradien är lite halvkass, men det tror jag inte är något ovanligt på en 4X4. Börja med att plocka bort strypningarna så kommer du att få betydligt mycket mer pulver i maskinen. Växlarna blir bättre med tiden. Dom slits in så småningom.
Nä men de känns lite b att en dubbelt så stor artic cat e gott att snurra runt på betydligt mindre yta än goesen.. De kan ju hända att jag fått världens måndagsex vad vet jag.. Alla strypningar har varit bortplockade men är nu monterade inför försäljning igen! Men faktum är att jag hänger inte med 4x4 maskinerna i skogen å inte quadarna på vägen....Sen att maskin är frukansvärt plastig gör inte saken bättre! Det slutar bara med att jag blir frustrerad när jag kör goesen.. Kommer inte runt utan backa och sicksacka mig fram och tilbaka å direkt det blir lite dyigt så sitter man där och då e det ju såklart omöjligt att få loss växeln nästan...... Nä alla har rätt till sin åsikt men enligt mig är goesen en satans skrothög som inte räcker till nånstans..................... :evil:
Tycker att du överdriver en del. Visst, det är ingen "kvalitetsmaskin", men fullt så illa som du beskriver den kan jag inte hålla med om. Du jämför med din kompis Artic Cat i det här fallet. Hur mycket kostade hans maskin ny jämfört med din Goes? Man får ju vad man betalar för. Så är det ju bara. Jag har haft några insidenter med min maskin med. En drivaxel som hoppat ur och nu har jag ett oljeläckage som ÅF skall få åtgärda. I övrigt så är jag faktiskt riktigt nöjd med maskinen. Det startar alltid, växlarna går utan problem. Den tar sig fram mycket bra som Gurra-G säger. Det enda jag saknar nu är kanske lite mer pulver i den. Inte för att Goes:en är trött utan för att man ju vant sig med axet.
klart den är dyrare men det kan de vara värt! Det är dom små detaljerna som gör de! Men som som sagt så blir jag efter både i skogen och på vägen... Nä men då måste jag ju fått världens måndagsex.. För jag måste bryta loss växlarna med våld gärna när man sitter fast åxå.. Jag blir bara frustrerad när jag kör den och svängradien är största orsaken.. Körde samma bana med artic caten och goesen och behövde bara backa en gång med caten och backade 7 gånger med goesen ( Jo jag räknade) Och när jag kör på landsvägen tar de 2-3 minuter sen får jag köra ensam för då är alla andra borta redan....
Nä jag kan väll säjja att den är prisvärd för nån med små krav men mig passar den typ som hand i mössa eller dyl... alltså inte alls...
Ska ner å prata lite renegaide på fredag......
Jag vill inte vara otrevlig på något sätt men bara för att du äger en 4hjuling så behöver inte det betyda att du kan hantera den i skogen.
Och du säger att den är klen, tror du att den blir piggare med 27"are på den. Skulle inte tro det va.
Lycka till med säljandet o hoppas du blir nöjd med nästa maskin.
-
Aruzo Du måste ha trevliga vänner som väljer att åka ifrån dig :D
När vi är ute o åker o någon inte hänger med så släpper man lite på gasen så dom kan åka i samma klunga som vi andra :!:
Men är man inte omtyckt så.... Nej nu va jag elak :P
Lycka till med säljandet o hoppas u hittar en maskin som passar dig.
Själv så ska jag köpa en Can am Outlander 800 Max XT
-
150 mil nu & inga större fel. Bara några små fel som man får räkna med.
-
Inkörd nu o helnöjd med maskinen. Gas-stopp, gnistsläckare o kat-propp borttaget. Sticksågen vart framme o tagit bort lite onödig plast som lätt hakar fast i stubb o sten på fotsteg o kofångare. Haft isär o toksmörjt all el. Återstår o se om det kommer att funka i längden, tror det, i alla fall som den är tänkt att användas. D.v.s. lite vedköra, grillturer med familj samt en o annan inte allt för extrem bustur. Hade jag haft planer på o vända på en 5-öring, åka på bakhjulen o skota fram slutavverkningar hade det blitt en CamAm 800 el.dyl. o en gammal skotare istället :)
Mvh /Oe
-
hehe ja dom tycker kanske de är segt att vänta på mördarsnigel mig hela tiden... :lol:
Men nu denna veckan får min ÅF in en can am 800 xt max som gått 50 mil med navigator å hela rubbet...
Dock MYCKET pengar... 8O
Ska titta på den på torsdag eller fredag...
:wink:
-
Hoppas den är fin och att det blir affär :D :D
-
hur har det hela gått
-
hur faan kan du ha problem och hänga med i skogen???
jag brukar åka med polare till mig som har can am renegade, articat thundercat, polaris 800 mm mm. jag har inga problem och hänga med i skogen. och markfrigången tycker inte jag är dålig. inte sämre än några andra maskiner FÖRUTOM artic cat som har mycket högre frigång än snittet.
och svängradien?? kan du inte köra?? bara att luta sig utåt och gasa så innre bakhjul reser sig lite. då vänder du på en fem öring.
klart att plasten går sönder.. du ska se mina fotsteg!!! men vem faan bryr som om det.. bara att laga och bygga riktig hasplåt.. jag har byggt en heltäckande i 3 mm rostfritt..
plast går sönder på dyrare maskiner med..
min goes har gått 200 stenhårda mil i skog och lera, över stockar och stenar.
funkar som en klocka.. klart att det har vart en liten del skruva. men så blir det när man kör i 1 meter vatten och lika stora stenar hela tiden.
och som sagt, klart att man inte hänger med värstingarna på vägen. men som tidigare talare sa, man kör i klunga, alla väntar på alla, blir trevligare så.
min maskin är ombestyckad och strypningar borttagna i avgasystemet, jag brukar marscha ca 85 på vägen enligt mätare
summa summarum.. jag är jävligt nöjd med min med tanke på vad den kostar.
framkomligheten i skog och lera bedömmer jag som likvärdig som dom dyrare maskinerna. ENDA gången som jag har upplevt att det är bättre med dom effektstarkare maskinerna är sandkörning.. där behöverman effekt.
-
kan bara hålla med!! hänger på dom andra i skogen jag med inga problem högre markfrigång med mina 27" än polarens polaris 800 med 27" ;D.
Dessutom det här med plasten så funkar det lika dåligt med plast från yamma 660 grizly spricker o går sönder den med O0
-
Du MÅSTE TRAMPA PÅ FOT BROMSEN när du växlar! Min går som smör! Trampa ordentligt
-
Goes 520 är en underbar maskin, när vi är ute och åker är vi ca 10 stycken blandade maskiner.Jag hamnar aldrig efter nånstans och vi kör fast lika ofta.Vi är tre stycken goesägare och vi är nöjda hela bunten. :tickedoff
-
Jahopp då blev man Goes ägare i veckan. verkar va en helt okej maskin lite trög å växla bara men d verkar bli
bättre med tiden.
Tänkte väl titta lite på prestandan så småningom, men d första jag ska göra e å ta bort krängaren bak så d
kan flexa lite. Nu e d ju nästan som å åka stelt ibak. ;)
Lite nyfiken på om d e någon som har fått byta rem ännu verkar slira ganska mycket när man åker med last?
-
Tjena har åxå goes och är supernöjd, jo dom slirar lite på remmen. Men det fixar man lätt genom att byta fjäder har jag läst ska själv ge mig på det snart.Läste en bra utförlig gajd om hur det går till här på forumet tror det var under cf moto. Den kostar ca 1000 lappen. Det där med växlarna sliter till sig snart.
-
Nice. Får man kanske sätta upp fjäderbyte på "attgöralistan" också :)
-
Tjena är hojen din breddad isf med vad? attent
-
Nej . Det är fälgarna som breddar.(itp). Funderade på spacers först men då hade det nog blivit för brett! Kommer kanske bli lite trångt i skogen men det finns ju motorsåg ;)
-
Den ser helt klart fetare ut ()p men ja kan hålla med om att den är väldit smidig orginal.Men det blir nog nå fetare på min när det är dags för däckbyte. Vet nån vad för bil som har samma bulltmönster? fundrar på att pröva bilhjul :hmmm:
-
Tjena, grymt gammal tråd men är väldigt intressant att läsa, funderar själv på att köpa mig en ny Goes 520 snart, dock några år sen denna tråd blev uppdaterad, ni som skrev i denna tråd och ägde Goes då hur ser ni på dessa maskiner idag, antar att ni har sålt/åkt längt med dessa maskiner idag? skulle ni med lite perspektiv idag kunna rek en Goes?
Tacksam för lite tips :)
//Robban
-
Tror dom flesta Goesåkare hänger mkt i Cf delen, det är ju väldigt lika maskiner men bättre drag inne hos Cf folket.
Tex denna tråden. http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=20992.0
-
Mycket nöjd, visst går växlingen lite trögt ibland men lär bli bättre efter första service. Något gnäll från remmen har jag noterat, läste att det gick att åtgärda med lite nya fjädrar av kraftigare dimension. En bult till dragkroken har gått av(matrialfel), ny på garantin.
Visst en polaris 850 fanns överst på listan, men i relation till pris och vad den ska användas till föll valet på en Goes 520.
-
Köpte min 520 Steel ny och har haft den i några veckor och har nu dundrat 103 mil med den.
Är mycket nöjd med den och blir bara mer nöjd när jag tänker på vad jag har betalat för den.
Har åkt mycket Yamaha Grizzly 700 och det är skillnad på maskin men jag ska inte jobba med den så jag köpte en Goes istället.
Kostar mindre än hälften av en "riktig" maskin och risken för lite meckandes finns ju där men jag är inte rädd för att skruva om det skulle behövas.
/Håkan