ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Durka skrivet 11 januari 2008 kl. 23:09:46
-
Hej!!
Håller på med ett drivaxel dammask byte och. Behöver nu veta vilken typ av olja man ska fylla i diffen fram??
Och vilken densitet och så man ska välja....
MVH/ Durka
-
jag har för mig att jag köpt på micro bildelar nån som passar till småbilar
-
Autoexperten har sk. "Quickboot"-kits med klämmor, damask, och fett, tror de kostade ca 250:-, eller om det var runt 400. Kommer inte ihåg exakt. Men det de behövde för att plocka fram rätt var diametrarna på drivaxeln och drivknutsroten....sen fick de fram en universaldamask som passade kalas, för en hundring slängde de dit den med sitt specialverktyg också, en slags expander som töjde ut damasken så att det gick att trä på den drivknuten, då de oftast inte går att dela på, som på en bil..
-
Drivdamasken till en ford kanske passar. Den har 30mm på axel och 65mm på drivknut. Finnes på biltema art 72-2046 kostar 79,-
-
tja, komihåg att damasken ska kunna flexa ut långt annars ploppar den av i inre änden och det vill man inte om man kör i gyttjan och märker det efteråt. kolla om http://www.allright.eu/SE har. många firmor är åf åt denna katalog. men de skyltar inte med det. ungefär som duells. jag köpte till min arctic cat där. orginal kostar 370kr kopia dock ngt tjockare gummi för 195kr, funkar utmärkt.
http://www.allright.eu
-
Håller på med mitt dammask byte nu... Och skulle slå bort den yttre leden. Ett, två pang så stog jag med hela drivaxeln i handen :? Utan att ha märkt upp hur den exakt satt.... Är det jätte viktigt att den kommer i samma splance sen. Eller kan man sättan hur som?
Maskin har gott 23h.... Ganska lungt
MVH/ Durka
-
Det är bara att skjuta tillbaka drivaxeln in i diffhuset igen, och se till att splines´en tar tag där dom ska. När du hissat upp hojen, och vet att drivaxeln fått tag därinne, så ska vänster sidas hjul snurra motsols om du drar höger sidas drivaxel medsols.
Olja: 75w90 transmissionsolja kör jag i diffarna på min CF Moto, lite blaskigare för att det ska rulla lättare. Du kommer inte upp i tillräcklig hastighet för att det ska bli någon vidare värmeutveckling i diffhusen, därav hellre 75w90 än 80w90 som brukar vara vanligast.
Ett kärt oljemärke jag kör med är Pennzoil´s helsyntetiska Low Friction 75w90-transolja. Fet och fin olja, det malande gnällljudet när man knäppte i fyrhjulsdriften avtog en hel del när jag hade bytt från Motul Transoil 75w90 som jag hade i tidigare till ovanstående Pennzoil.
Fast det är ju ett jävla skit..nu kan man inte åka runt och fantisera byxorna våta om att man har skruvkompressor dold under tanken längre... :D
-
Ska vara vanlig motorolja 10w40 i framdiffen på Kawa, bak är det special pga våtbromsen!
-
Ska vara vanlig motorolja 10w40 i framdiffen på Kawa, bak är det special pga våtbromsen!
Okej tackar.... J*kla tur du sa.... Hade hält i någon form av växlådsolja annars...
Men om man ändå ska byta.. Ska man byta till något annat då? Kanske inte är det optimala från fabrik :?: