ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Rory skrivet 11 januari 2008 kl. 00:11:58
-
Tjenare
Som alldeles färsk ägare är jag nyfiken på hur mycket "soppa" maskinen drar i landsvägskörning.
Eller räknar man på något speciellt sätt på en ATV..??? :?:
Vad säger ÅF om man plockar bort spärrarna, vilket jag har förstått att alla gör......eller..!! :wink:
Gäller garantierna fortfarande..??
Vad har ni för erfarenheter med era ÅF
-
Garantierna kan du glömma om du tar bort strypningen i alla fall.
Och btrf bränslrförbrukning så kan jag bara relatera till min 800, och den drar mellan 1-1.2l/mil.
-
Handlaren får inte ta bort strypninigen åt dig men det kan du ju göra själv. Beräkna att maskinen drar runt litern, ofta lite mera.
Garantierna beror nog på handlaren men om det skulle gå sönder i Winchen varför skulle inte garantin gälla då även om strypningen är borta. Själv är min hoj helt ombyggd och jag har inga problem med att få saker åtgärdade på garanti. Om garantin slutade gälla bara för man tar bort strypningen skulle BRP inte behöva ha någon garanti. ALLA tar bort strypningen för annars är det precis som att köra en 250cc fast större bara.
Om du har en vettig handlare är det bara att köpa och göra som du vill. Du kommer ändå att få hjälp. Annars kan du ju bara åka till en annan handlare där du inte köpt maskinen och få hjälp med garantin. Lycka till
-
Tjenare
Tackar för dessa konkreta svar.
Nu skall jag ut och skruva........ :lol: :lol:
-
Maskinerna är byggda för att gå ostrypta så ur garantiperspektiv borde inte BRP ha några synpunkter.
Det finns handlare som plockar strypningen vid leveransmontering utan vidare anmärkning.
Försäkringsbolag kanske däremot kan ha en del synpunkter...
-
försäkringsbolag har en tendens att ha synpunkter oavsett strypt eller inte!! Dom hittar alltid nåt dom kan skylla på för att du inte ska få ut nån försäkring. :D
-
Her i Norge er plomberingen tatt bort når man henter sykkelen hos forhandleren.
-
Jag menar att garantin inte skulle gälla om nånting i motorn skulle pajja. Om tex hastighetsmäraren går sönder så har ju det inget med det att göra.
Maskinen är ju strypt när den lämnar fabriken, och det går säkerligen att läsa ur styrboxen att den varit ostrypt. Varför skulle BRP betala för nåt dom kan komma undan med?
-
När jag kollade runt bland några ÅF innan jag bestämnde mig så kallade en detta för "Starkare maskin" och tog 2.000:- för ta bort strypning :roll:
-
Jag menar att garantin inte skulle gälla om nånting i motorn skulle pajja. Om tex hastighetsmäraren går sönder så har ju det inget med det att göra.
Maskinen är ju strypt när den lämnar fabriken, och det går säkerligen att läsa ur styrboxen att den varit ostrypt. Varför skulle BRP betala för nåt dom kan komma undan med?
Enligt min uppfattning är BRP en seriös och kundtillvänd tillverkare så det är ju skäl nog att faktiskt reparera på garanti om det objektivt kan anses vara garantifel oavsett strypning.
Dessutom är min uppfattning att maskinen far illa av att gå strypt och därmed skulle andelen fel minska med ostrypta maskiner => bra för BRP. Men jag är inte mekaniker så det kan ju vara feltänkt.
Dessutom är det inte otänkbart att strypningen eftermonteras som anpassning till aktuell marknad och inte alls är fabriksmonterad.
-
Kan väl knappast finnas nån motor som är avsedd att gå stryppt, finns ju inget själ till det?! så länge som man inte strypper den på ett sätt som stör förbränningen som med en stopskruv på gasen så är det ju ganska lungt ur motorsynpunkt men å andra sidan så behöver en motor med förgasare (ej insp.) varvas ut ibland för att må riktigt bra så det är ju andå dumt att ha den strypt!! 8O
-
När jag kollade runt bland några ÅF innan jag bestämnde mig så kallade en detta för "Starkare maskin" och tog 2.000:- för ta bort strypning :roll:
Tog dom 2000,- för ett jobb som tar 20min 8O 8O ?. Eller var det för att dom inte skulle säga nått :lol: .
-
När jag kollade runt bland några ÅF innan jag bestämnde mig så kallade en detta för "Starkare maskin" och tog 2.000:- för ta bort strypning :roll:
Tog dom 2000,- för ett jobb som tar 20min 8O 8O ?. Eller var det för att dom inte skulle säga nått :lol: .
Du skulle få 2000 för att inte säga något!!!!! :evil:
//L
-
När jag kollade runt bland några ÅF innan jag bestämnde mig så kallade en detta för "Starkare maskin" och tog 2.000:- för ta bort strypning :roll:
Tog dom 2000,- för ett jobb som tar 20min 8O 8O ?. Eller var det för att dom inte skulle säga nått :lol: .
Du skulle få 2000 för att inte säga något!!!!! :evil:
//L
Ska ta foton på stypningen med och utan och göra en manual för detta jobb :twisted: . Får se om det kommer pengar inn på kontot :lol: :lol:
-
När jag kollade runt bland några ÅF innan jag bestämnde mig så kallade en detta för "Starkare maskin" och tog 2.000:- för ta bort strypning :roll:
Tog dom 2000,- för ett jobb som tar 20min 8O 8O ?. Eller var det för att dom inte skulle säga nått :lol: .
Jag skall väl tillägga att jag inte köpte av denna ÅF :x
Fanns ytterligare en post på deras offert som var lite märklig men den lämnar vi där hän.
Är kanonnöjd med Pontus Widén Maskin i Västerås som jag handlade av.
-
Handlaren får inte ens göra detta och kan mista sin rätt att sälja maskinen om detta kommer ut. Tycker det är sjukt att de lämnar en offert och skriver det och dess utom har mage att ta betalt för det. Helt sjukt. Men det är klart att det ska bort. Motorerna är inte gjorda för att gå med strypning och detta är en extramontering som sätts dit när maskinerna kommer till Finland för att de ska gå att registrera.
-
Allo Allo
Jag har precis beställt en Outlander 500 vägreggad och såg här att ni pratade om strypningarna på Can-Am´s maskiner. Var letar jag efter strypningarna på min 500:a när jag väl får hem den? Och hur är det med att fyrhjulsdriften inte går att välja ur på vägreggade, eller har jag fattat fel?
rookie
Anders
-
Allo Allo
Jag har precis beställt en Outlander 500 vägreggad och såg här att ni pratade om strypningarna på Can-Am´s maskiner. Var letar jag efter strypningarna på min 500:a när jag väl får hem den? Och hur är det med att fyrhjulsdriften inte går att välja ur på vägreggade, eller har jag fattat fel?
rookie
Anders
Strypningen består av ett plåtbleck i spjällhuset, 3 torxskruvar och du kommer åt den.
4wd kopplas ur genom att rycka en kontakt i kabelhärvan, är dock inte säker på vilken. Men fråga försäljaren.
-
kontakten till 4wd brukar sitta kvar på styret och det är isärdraget kontakter under kåpor. Många åf låter denna funktion vara men annars bara att leta efter 2 kablar som passar ihop. och trycka ihop dessa så har du omställningsbar 2-4wd
-
på 2008 LTD så sitter det hårdplast i 4*4 kontaken under displayen, men en skrvmejsel + lite våld , så är det löst.