ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Can-Am/Bombardier => Ämnet startat av: Rory skrivet 11 januari 2008 kl. 00:11:58

Titel: Förbrkning Outlander 650 Vägreggad -- Spärrar på vägmskin
Skrivet av: Rory skrivet 11 januari 2008 kl. 00:11:58
Tjenare

Som alldeles färsk ägare är jag nyfiken på hur mycket "soppa" maskinen drar i landsvägskörning.
Eller räknar man på något speciellt sätt på en ATV..??? :?:

Vad säger ÅF om man plockar bort spärrarna, vilket jag har förstått att alla gör......eller..!! :wink:
Gäller garantierna fortfarande..??
Vad har ni för erfarenheter med era ÅF
Titel: Förbrkning Outlander 650 Vägreggad -- Spärrar på vägmskin
Skrivet av: gurra-g skrivet 11 januari 2008 kl. 00:22:48
Garantierna kan du glömma om du tar bort strypningen i alla fall.
Och btrf bränslrförbrukning så kan jag bara relatera till min 800, och den drar mellan 1-1.2l/mil.
Titel: Förbrkning Outlander 650 Vägreggad -- Spärrar på vägmskin
Skrivet av: AtvHudik skrivet 11 januari 2008 kl. 08:25:01
Handlaren får inte ta bort strypninigen åt dig men det kan du ju göra själv. Beräkna att maskinen drar runt litern, ofta lite mera.
Garantierna beror nog på handlaren men om det skulle gå sönder i Winchen varför skulle inte garantin gälla då även om strypningen är borta. Själv är min hoj helt ombyggd och jag har inga problem med att få saker åtgärdade på garanti. Om garantin slutade gälla bara för man tar bort strypningen skulle BRP inte behöva ha någon garanti. ALLA tar bort strypningen för annars är det precis som att köra en 250cc fast större bara.
Om du har en vettig handlare är det bara att köpa och göra som du vill. Du kommer ändå att få hjälp. Annars kan du ju bara åka till en annan handlare där du inte köpt maskinen och få hjälp med garantin. Lycka till
Titel: Förbrkning Outlander 650 Vägreggad -- Spärrar på vägmskin
Skrivet av: Rory skrivet 11 januari 2008 kl. 09:30:32
Tjenare

Tackar för dessa konkreta svar.
Nu skall jag ut och skruva........ :lol:  :lol:
Titel: Förbrkning Outlander 650 Vägreggad -- Spärrar på vägmskin
Skrivet av: wolub skrivet 11 januari 2008 kl. 10:18:16
Maskinerna är byggda för att gå ostrypta så ur garantiperspektiv borde inte BRP ha några synpunkter.

Det finns handlare som plockar strypningen vid leveransmontering utan vidare anmärkning.

Försäkringsbolag kanske däremot kan ha en del synpunkter...
Titel: Förbrkning Outlander 650 Vägreggad -- Spärrar på vägmskin
Skrivet av: TGB425 skrivet 11 januari 2008 kl. 13:33:51
försäkringsbolag har en tendens att ha synpunkter oavsett strypt eller inte!! Dom hittar alltid nåt dom kan skylla på för att du inte ska få ut nån försäkring. :D
Titel: Förbrkning Outlander 650 Vägreggad -- Spärrar på vägmskin
Skrivet av: bombardier400ho skrivet 11 januari 2008 kl. 14:22:37
Her i Norge er plomberingen tatt bort når man henter sykkelen hos forhandleren.
Titel: Förbrkning Outlander 650 Vägreggad -- Spärrar på vägmskin
Skrivet av: gurra-g skrivet 11 januari 2008 kl. 16:00:42
Jag menar att garantin inte skulle gälla om nånting i motorn skulle pajja. Om tex hastighetsmäraren går sönder så har ju det inget med det att göra.
Maskinen är ju strypt när den lämnar fabriken, och det går säkerligen att läsa ur styrboxen att den varit ostrypt. Varför skulle BRP betala för nåt dom kan komma undan med?
Titel: Förbrkning Outlander 650 Vägreggad -- Spärrar på vägmskin
Skrivet av: DonKichote skrivet 11 januari 2008 kl. 16:12:34
När jag kollade runt bland några ÅF innan jag bestämnde mig så kallade en detta för "Starkare maskin" och tog 2.000:- för ta bort strypning  :roll:
Titel: Förbrkning Outlander 650 Vägreggad -- Spärrar på vägmskin
Skrivet av: wolub skrivet 11 januari 2008 kl. 16:45:39
Citat från: "gurra-g"
Jag menar att garantin inte skulle gälla om nånting i motorn skulle pajja. Om tex hastighetsmäraren går sönder så har ju det inget med det att göra.
Maskinen är ju strypt när den lämnar fabriken, och det går säkerligen att läsa ur styrboxen att den varit ostrypt. Varför skulle BRP betala för nåt dom kan komma undan med?


Enligt min uppfattning är BRP en seriös och kundtillvänd tillverkare så det är ju skäl nog att faktiskt reparera på garanti om det objektivt kan anses vara garantifel oavsett strypning.

Dessutom är min uppfattning att maskinen far illa av att gå strypt och därmed skulle andelen fel minska med ostrypta maskiner => bra för BRP. Men jag är inte mekaniker så det kan ju vara feltänkt.

Dessutom är det inte otänkbart att strypningen eftermonteras som anpassning till aktuell marknad och inte alls är fabriksmonterad.
Titel: Förbrkning Outlander 650 Vägreggad -- Spärrar på vägmskin
Skrivet av: TGB425 skrivet 11 januari 2008 kl. 17:55:28
Kan väl knappast finnas nån motor som är avsedd att gå stryppt, finns ju inget själ till det?! så länge som man inte strypper den på ett sätt som stör förbränningen som med en stopskruv på gasen så är det ju ganska lungt ur motorsynpunkt men å andra sidan så behöver en motor med förgasare (ej insp.) varvas ut ibland för att må riktigt bra så det är ju andå dumt att ha den strypt!! 8O
Titel: Förbrkning Outlander 650 Vägreggad -- Spärrar på vägmskin
Skrivet av: Quadjonen skrivet 12 januari 2008 kl. 10:11:19
Citat från: "DonKichote"
När jag kollade runt bland några ÅF innan jag bestämnde mig så kallade en detta för "Starkare maskin" och tog 2.000:- för ta bort strypning  :roll:

Tog dom 2000,- för ett jobb som tar 20min 8O  8O  ?. Eller var det för att dom inte skulle säga nått  :lol: .
Titel: Förbrkning Outlander 650 Vägreggad -- Spärrar på vägmskin
Skrivet av: Lillhajen skrivet 12 januari 2008 kl. 10:15:42
Citat från: "Quadjonen"
Citat från: "DonKichote"
När jag kollade runt bland några ÅF innan jag bestämnde mig så kallade en detta för "Starkare maskin" och tog 2.000:- för ta bort strypning  :roll:

Tog dom 2000,- för ett jobb som tar 20min 8O  8O  ?. Eller var det för att dom inte skulle säga nått  :lol: .


Du skulle få 2000 för att inte säga något!!!!! :evil:

//L
Titel: Förbrkning Outlander 650 Vägreggad -- Spärrar på vägmskin
Skrivet av: Quadjonen skrivet 12 januari 2008 kl. 10:40:35
Citat från: "Lillhajen"
Citat från: "Quadjonen"
Citat från: "DonKichote"
När jag kollade runt bland några ÅF innan jag bestämnde mig så kallade en detta för "Starkare maskin" och tog 2.000:- för ta bort strypning  :roll:

Tog dom 2000,- för ett jobb som tar 20min 8O  8O  ?. Eller var det för att dom inte skulle säga nått  :lol: .


Du skulle få 2000 för att inte säga något!!!!! :evil:

//L


Ska ta foton på stypningen med och utan och göra en manual för detta jobb :twisted: .  Får se om det kommer pengar inn på kontot :lol:  :lol:
Titel: Förbrkning Outlander 650 Vägreggad -- Spärrar på vägmskin
Skrivet av: DonKichote skrivet 12 januari 2008 kl. 16:19:40
Citat från: "Quadjonen"
Citat från: "DonKichote"
När jag kollade runt bland några ÅF innan jag bestämnde mig så kallade en detta för "Starkare maskin" och tog 2.000:- för ta bort strypning  :roll:

Tog dom 2000,- för ett jobb som tar 20min 8O  8O  ?. Eller var det för att dom inte skulle säga nått  :lol: .

Jag skall väl tillägga att jag inte köpte av denna ÅF  :x
Fanns ytterligare en post på deras offert som var lite märklig men den lämnar vi där hän.
Är kanonnöjd med Pontus Widén Maskin i Västerås som jag handlade av.
Titel: Förbrkning Outlander 650 Vägreggad -- Spärrar på vägmskin
Skrivet av: AtvHudik skrivet 12 januari 2008 kl. 17:51:45
Handlaren får inte ens göra detta och kan mista sin rätt att sälja maskinen om detta kommer ut. Tycker det är sjukt att de lämnar en offert och skriver det och dess utom har mage att ta betalt för det. Helt sjukt. Men det är klart att det ska bort. Motorerna är inte gjorda för att gå med strypning och detta är en extramontering som sätts dit när maskinerna kommer till Finland för att de ska gå att registrera.
Titel: Förbrkning Outlander 650 Vägreggad -- Spärrar på vägmskin
Skrivet av: _Nalle_ skrivet 21 januari 2008 kl. 20:30:57
Allo Allo

Jag har precis beställt en Outlander 500 vägreggad och såg här att ni pratade om strypningarna på Can-Am´s maskiner. Var letar jag efter strypningarna på min 500:a när jag väl får hem den? Och hur är det med att fyrhjulsdriften inte går att välja ur på vägreggade, eller har jag fattat fel?

rookie
Anders
Titel: Förbrkning Outlander 650 Vägreggad -- Spärrar på vägmskin
Skrivet av: gurra-g skrivet 21 januari 2008 kl. 22:13:07
Citat från: "_Nalle_"
Allo Allo

Jag har precis beställt en Outlander 500 vägreggad och såg här att ni pratade om strypningarna på Can-Am´s maskiner. Var letar jag efter strypningarna på min 500:a när jag väl får hem den? Och hur är det med att fyrhjulsdriften inte går att välja ur på vägreggade, eller har jag fattat fel?

rookie
Anders

Strypningen består av ett plåtbleck i spjällhuset, 3 torxskruvar och du kommer åt den.
4wd kopplas ur genom att rycka en kontakt i kabelhärvan, är dock inte säker på vilken. Men fråga försäljaren.
Titel: Förbrkning Outlander 650 Vägreggad -- Spärrar på vägmskin
Skrivet av: AtvHudik skrivet 22 januari 2008 kl. 06:57:05
kontakten till 4wd brukar sitta kvar på styret och det är isärdraget kontakter under kåpor. Många åf låter denna funktion vara men annars bara att leta efter 2 kablar som passar ihop. och trycka ihop dessa så har du omställningsbar 2-4wd
Titel: Förbrkning Outlander 650 Vägreggad -- Spärrar på vägmskin
Skrivet av: Quadjonen skrivet 22 januari 2008 kl. 23:14:31
på 2008 LTD så sitter det hårdplast i 4*4 kontaken under displayen, men en skrvmejsel + lite våld , så är det löst.