ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: E.F.I Norway skrivet 10 januari 2008 kl. 20:18:29
-
Har fått problemer med bremsehendel / sylinder på styre.
Fotpedal fungerer men når jeg bremser med hendel på styret så kjennes den knallhard og man får ikke trykket den inn. Ved bruk av hendel på styre så får man bremset litt på bakhjulene men ingen bremsekraft til fremhjulene.
Ved bruk av fotpedal så fungerer bremsene skikkelig på alle fire hjul samt at bremsene er balansert slik som de skal være.
Regner med at det er bremse stempel og sylinder på styret som har kilt seg eller sporet av.
Noen andre som har hatt problemer med dette ?
Dette vil bli fikset hos leverandør og via garantien. Men vil allikevel sette pris på innspill fra andre som kunne ha erfaring med dette.
:?:
-
Hej!
PÅ dom vägreggade modellerna så är det så finurligt att enligt lag så får inte bromsen på styret ta nån annanstans än bak... Helt idiotiskt, men så är det ialf.
Fotbromsen därimot, som är svårare att komma åt, ska fungera som huvudbroms :?
Så som ja förstår så har du inget fel på din. Det bara är så dumt.
PÅ min så tar handbromsen oxå väldigt dåligt. Man får ta i utav bara 17 för att den ska låsa.
Men ja kanske inte fattade vad du menade :wink:
/Palm
-
Hej!
PÅ dom vägreggade modellerna så är det så finurligt att enligt lag så får inte bromsen på styret ta nån annanstans än bak... Helt idiotiskt, men så är det ialf.
Fotbromsen därimot, som är svårare att komma åt, ska fungera som huvudbroms :?
Så som ja förstår så har du inget fel på din. Det bara är så dumt.
PÅ min så tar handbromsen oxå väldigt dåligt. Man får ta i utav bara 17 för att den ska låsa.
Men ja kanske inte fattade vad du menade :wink:
/Palm
PÅ Can Am är det tvärt om, handbroms fram bromsar alla 4 hjulen. För att enligt lag kunna bromsa alla 4 med fotbroms så låser man 4wd genom att dra ur kontakten till väljaren.
//L
-
Hej!
PÅ dom vägreggade modellerna så är det så finurligt att enligt lag så får inte bromsen på styret ta nån annanstans än bak... Helt idiotiskt, men så är det ialf.
Fotbromsen därimot, som är svårare att komma åt, ska fungera som huvudbroms :?
Så som ja förstår så har du inget fel på din. Det bara är så dumt.
PÅ min så tar handbromsen oxå väldigt dåligt. Man får ta i utav bara 17 för att den ska låsa.
Men ja kanske inte fattade vad du menade :wink:
/Palm
PÅ Can Am är det tvärt om, handbroms fram bromsar alla 4 hjulen. För att enligt lag kunna bromsa alla 4 med fotbroms så låser man 4wd genom att dra ur kontakten till väljaren.
//L
Jag har faktiskt för mig att samma gäller på min X2 Quad... dvs att handbroms tar på alla fyra medans fortbroms endast på de bakre...
Gällande bromsverkan har jag inte haft några probem.. men har dessutom så pass effektiv motorbroms att jag sällan behöver använda bromsarna :D
-
På terrängreggade bromsar man alla fyra hjul
med vänster hand och bara bakhjulen
med fotbromsen. Men på vägreggade måste alltså
fotbromsen ta på alla fyra och då blir bromsen på
styret bara på bakhjulen,tyvärr blir handtaget
väldigt stumt och det blir dålig bromsverkan.
Men fotbromsen funkar bra.....
-
På terrängreggade bromsar man alla fyra hjul
med vänster hand och bara bakhjulen
med fotbromsen. Men på vägreggade måste alltså
fotbromsen ta på alla fyra och då blir bromsen på
styret bara på bakhjulen,tyvärr blir handtaget
väldigt stumt och det blir dålig bromsverkan.
Men fotbromsen funkar bra.....
Nu hänger jag inte med ?....Inte är det olika skrivit i reglerna kring inreggning av vägreggad maskin beroende på märke?
Om jag inte är helt ute och cyklar så gäller 2 av varandra helt oberoende bromssystem på alla fyra hjulen. Av vilket handbroms bromsar alla 4 och fotbroms alla 4 med 4wd inkopplad....
//L
-
Det som ja skrev är ialf den info ja fått från min ÅF 8O :?
Om detta inte stämmer, skulle ja vilja ha det svart på vitt!
För då skulle ja inte tveka att göra om systemet så att även handbromsen
tar på alla fyra! Om ja te x skjutsar på min så måste ja bromsa med hälen,
eftersom det är en aning ont om fotutrymme på en som inte är byggd för två...
Sen är det ju bara så att det går fortare att bromsa med handbromsen än med fotbromsen!
Konstig det här :?
/Palm
-
Det som ja skrev är ialf den info ja fått från min ÅF 8O :?
Om detta inte stämmer, skulle ja vilja ha det svart på vitt!
För då skulle ja inte tveka att göra om systemet så att även handbromsen
tar på alla fyra! Om ja te x skjutsar på min så måste ja bromsa med hälen,
eftersom det är en aning ont om fotutrymme på en som inte är byggd för två...
Sen är det ju bara så att det går fortare att bromsa med handbromsen än med fotbromsen!
Konstig det här :?
/Palm
Du skall ha 4wd inkopplad, då tar bromsen på alla fyra enligt de regler som gäller för vägreggning. Jag antar då att fotbromsen tar på alla 4 ?
Men nu har vi 2 Polarisägare som säger olika saker, skiljer det sig mellan modellerna?
//L
-
Jag blev lite osäker så jag kollade på http://www.polarisridersclub.com/sweden/index_NEW.asp?newsID=45 som har en Q&A om just quadricycle versionen och det stämmer att på quadricycle så tar handbromsen endast på bakdäcken och forbromsen tar på alla fyra.
Det verkar mysko för jag har för mig att jag sett på någon test i USA där det är tvärt om (jag tror det var på atvtv.com) men det hör inte hit... jag hade fel :D Det kan ju dock vara olika på olika marknader... hur konstigt det än låter så kör dom och kör på vänster sida i England och ratten är till höger... så det sulle ju kunna variera även med hur bromsarna tar på olika marknader :D :D :D
-
I europa bygger man om bromssystemet som jag skrev ovan när man
vägreggar pga konstiga lagar o regler.
Det du har sett från usa är alltså det vi kallar terrängreggat.
-
Det som ja skrev är ialf den info ja fått från min ÅF 8O :?
Om detta inte stämmer, skulle ja vilja ha det svart på vitt!
För då skulle ja inte tveka att göra om systemet så att även handbromsen
tar på alla fyra! Om ja te x skjutsar på min så måste ja bromsa med hälen,
eftersom det är en aning ont om fotutrymme på en som inte är byggd för två...
Sen är det ju bara så att det går fortare att bromsa med handbromsen än med fotbromsen!
Konstig det här :?
/Palm
Du skall ha 4wd inkopplad, då tar bromsen på alla fyra enligt de regler som gäller för vägreggning. Jag antar då att fotbromsen tar på alla 4 ?
Men nu har vi 2 Polarisägare som säger olika saker, skiljer det sig mellan modellerna?
//L
Det spelar ingen roll om fyrhjulsdriften är inkopplad på en polaris,
eftersom framhjulen inte är inkopplade när man bromsar :)
Dom är ju bara inkopplade om bakhjulen snurrar aningens fortare än framhjulen.
Kanske det är därför det skiljer sej mellan Can Am och Polaris.
Men ja tycker ialf att det är konstigt att det inte är lika på båda...
Regler som regler.
/Palm
-
på TGB:en 425 så bromsar alla 4 hjulen med fotbromsen, höger handbroms tar framhjulen och vänster handbroms bak. Min frambroms nyper bra också kommer nästan upp på framhjulen i hög fart... hihi :D
-
Nä, jag håller med att 4wd inte har något med en vanlig hydralisk broms att göra.
Möjligtvis kan det vara så att på Can Am så hjälper EBC(motorbromssystemet) till att bromsa alla fyra vid 4wd inkopplat när man bromsar med fotbroms. EBC är helt suvären när man har 4wd inkopplad, finns ingen anledning att bromsa ens i den brantaste nedförbacke. Vid 2wd är det inte tillräckligt bromskraft utan baken sladdar.
Nu sitter vi med varsin maskin som vi gillar och läget är som det är, men man undrar ju hur dom tänkt vid inreggning.
-
Ja, precis!
Och ja skulle bli jätteglad om ja kunde få göra om mina bromsar så att dom blir lite säkrare oxå, utan att behöva ändra tillbaka det vid besiktningen...
Hade!
/Palm
-
Lite ny fakta!
Var i Frövi i da o hämtade min hjuling! Så ja passade på att fråga
vad som gäller angående bromsarna på vägreggat.
Och det är tydligen så att lagen säger att fotbromsen ska agera huvudbroms,
sen hur handbromsen används är inte så intressant.
Polaris 08 modeller är helt enkelt bara smartare byggda!
Mvh/ Palm
-
Får man spinna med bakhjulen på 08 modellen?
//L
-
Får man spinna med bakhjulen på 08 modellen?
//L
-
Lite ny fakta!
Var i Frövi i da o hämtade min hjuling! Så ja passade på att fråga
vad som gäller angående bromsarna på vägreggat.
Och det är tydligen så att lagen säger att fotbromsen ska agera huvudbroms,
sen hur handbromsen används är inte så intressant.
Polaris 08 modeller är helt enkelt bara smartare byggda!
Mvh/ Palm
Kollade i instruktionsboken till min -07 och det står precis vad min ÅF sa, att både fot och handbroms bromsar alla fyra hjulen samtidigt och så ska det vara på vägreggade modeller, annorlunda på terrängreggade.
-
På en vägreggad så MÅSTE fotbromsen ta på alla fyra, medans handbromsen FÅR ta på alla fyra.
Så har ialf ja fått det förklarat för mej :D
/Palm
-
Får man spinna med bakhjulen på 08 modellen?
//L
Som ja förstått så ska dom inte va lika kännsliga som tidigare modeller!
Men som Polaris själva säger så ska man ju inte göra det ialf, tydligen...
/Palm
-
Det som er viktig her.... min Polaris er en vegregistert Quadcycle.
I ca 3 måneder så bremset den skikkelig på alle fire hjul og bremsespak/håndtak på styret var passe myk og hadde normal vandring ved bremsing. Den tid var pedalen tyngre å trykke på ved bremsing.
Det var under en tur i terrenget at bremsehendel på styret plutselig ble hard og man fikk bare en meget svak bremse effekt på bakhjulene men ingen effekt på fremhjulene.
Samtidig ble fotpedal bremsen kraftigere og den har hele tiden tatt på alle fire hjul.