ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: TooN skrivet 9 januari 2008 kl. 22:34:07
-
Nån som har nån praktisk erfarenhet av sånna?
Företaget jag jobbar åt har ev tänkt köpa ett par för
att testa på en av våra 5 6x6 -07!
http://www.camoplast.com/quicktime/tatou/low/en/6x6.html
http://www.blocket.se/vi/14575451.htm?ca=2_s&last=1
-
Nåt du kanske bör tänka på är att Polaris har ett eget system till sina hjulingar, som gör att du inte behöver spinna på bakhjulen för att framhjulen ska kopplas in. Tror dom är högre växlade på framhjulen, så att bakhjulen alltid snurrar lite fortare. På så sätt driver den alltid på alla banden. Sen kan man ju undra om det inte blir en massa brytningar i ramen mm när det snurrar olika fort fram o bak, men det är ju nåt man får förmoda att dom har löst. Annars är det ju inte så bra :wink:
Lycka till!
/Palm
-
ok,men d verka ju lite konstigt om framhjulen skulle "släpa" efter bakhjulen. Är d inte så att d är konstant 5hjulsdrift (i 6x6 läget) och nån typ av diff som fördelar d mellan framhjulen.
Jaja,är en helt sjukt kompetent maskin iaf!
Har en -95 big boss privat, så tanken va att firman skulle
få köpa in en å testa innan ja köper en själv...
Inte roligt köpa på sig skrot för 45 000 :D
-
Jag har fått för mig att dessa är de enda som Polaris har själva till 6x6 modellen: http://www.purepolaris.com/Detail.aspx?ItemID=2871496(PolarisPGACatalog)
men jag är inte helt säker på hur det ligger till...
-
Polaris egna "bandsats" blev vi avrådda från att köpa hos våran återförsäljare, nu kör vi med snökedjor på framhjulen och ena hjulparet bak, men det fungerar inte om det är mer än 50 cm snö...
-
Problemet med att köra nåt annat märke på band är ju om man kör där det inte är halt, typ barmark.
Tänk er att ni ska upp för ett 90gradigt hinder som är nåra decimeter högt (eller nåt). Ska då bakbanden först bli tvungna att spinna loss innan frambanden börjar driva så måste det ju bli väldiga påfrestningar på ramen :? 8O :?: För det är ju inte lite grepp i såna band, särskilt inte om man har en 6*6 maskin. Så nåt måste ju Polaris ha hittat på för att ha konstant driv på alla banden...
Skulle va intressant om någon som vet hur detta funkar lite mer exakt kunde försöka sej på att förklara detta!
Reed, vad hade din ÅF för skäl till att avråda från Polaris egna band?
Skulle va intressant att höra!
Mvh/ Palm
-
Jag tror inte att det är svårare än att man har gjort så att frambanden snurrar 1/6 långsammare än bakbanden genom att ändra omkretsen på mattan, på så vis håller sig framhjulsdriften igång och fyrhjulsdriften tror att framvagnen inte har fäste... jag kan inte tänka mig att någon mer kompicerad lösning skulle vara nödvändig...
Men jag har inte sett någon komplett bandsats till 6x6 varianten original förutom den jag länkade tidigare i tråden och den var bara för bakhjulen... någon annan som sett en?
-
werecat länkade till ett par band som jag har sett en liknande variant av till Arctic Cat. Skillnaden var den att dem såg ut precis som en skotermatta, med följde det även till framhjulen och dem såg ut liknande det Golio gjort med Outlawen, fast då han gjort det bak.
Dessa eftersöker jag för det var inte ett tillbehör original till Arctic Cat?
(Hoppas ni förstår vad jag menar) :wink:
-
Vad jag tror och läst så behöver INTE bak däcken på en polaris snurra 1/6 fortare för att framdäcken skall börja driva. Det sitter envägs lager för varje drivaxel för fram däcken. så om framdäcket snurrar fortare eller i samma hasighet som bak så driver de inte. Om de snurrar långsamare slår drivningen i direkt (mer eller mindre) och driver framdäcken med samma hastighet som bakdäcken. Typ som ett spärrskaft. Du kan snurra hylsan "fritt" åt ett håll men åt andra hållet är det stopp = drivning. Jag tycker detta verkar vara en bättre lösning än tex visco-lock. Polaris lösning ger en mer "äkta" AWD då alla hjul driver (mer eller mindre) direkt om der börjar spinna.
-
Det ser iaf ut som om en 6x6 med band tar sig fram ganska bra i lös snö:
http://www.youtube.com/watch?v=-VD_rsiP0nI
-
Vad jag tror och läst så behöver INTE bak däcken på en polaris snurra 1/6 fortare för att framdäcken skall börja driva. Det sitter envägs lager för varje drivaxel för fram däcken. så om framdäcket snurrar fortare eller i samma hasighet som bak så driver de inte. Om de snurrar långsamare slår drivningen i direkt (mer eller mindre) och driver framdäcken med samma hastighet som bakdäcken. Typ som ett spärrskaft. Du kan snurra hylsan "fritt" åt ett håll men åt andra hållet är det stopp = drivning. Jag tycker detta verkar vara en bättre lösning än tex visco-lock. Polaris lösning ger en mer "äkta" AWD då alla hjul driver (mer eller mindre) direkt om der börjar spinna.
Om det skulle vara som du säger att AWD kopplas in så fort framdäcken driver långsammare än bakdäcken (alltså utan 1/6 skillnad) så skulle ju AWD kopplas in så fort du svänger då det inre framdäcket snurrar låmngsammare än bakdäcken... vilket hade gjort en Polaris svårstyrd vilket den absolut inte är... så någon säkerhetsmarginal måste det ju vara... 1/6 skriver Polaris själva i sin produktkatalog så det är inte taget ur luften :D
-
våran sportsman 6x6 driver alltid på bak-banden, vill man ha i framhjulen så är det bara slå om brytaren, diffen fram vet jag inte hur den funkar (om den spärrar alls, och hur) men det är sällan man står så illa med 6x6.
på våran skithög till arctic-cat så måste man däremot använda diffspärren fram konstant efter som den är för lätt fram, ett riktigt idiotbygge att sätta motorn så långt bak ...
-
Vad jag tror och läst så behöver INTE bak däcken på en polaris snurra 1/6 fortare för att framdäcken skall börja driva. Det sitter envägs lager för varje drivaxel för fram däcken. så om framdäcket snurrar fortare eller i samma hasighet som bak så driver de inte. Om de snurrar långsamare slår drivningen i direkt (mer eller mindre) och driver framdäcken med samma hastighet som bakdäcken. Typ som ett spärrskaft. Du kan snurra hylsan "fritt" åt ett håll men åt andra hållet är det stopp = drivning. Jag tycker detta verkar vara en bättre lösning än tex visco-lock. Polaris lösning ger en mer "äkta" AWD då alla hjul driver (mer eller mindre) direkt om der börjar spinna.
Om det skulle vara som du säger att AWD kopplas in så fort framdäcken driver långsammare än bakdäcken (alltså utan 1/6 skillnad) så skulle ju AWD kopplas in så fort du svänger då det inre framdäcket snurrar låmngsammare än bakdäcken... vilket hade gjort en Polaris svårstyrd vilket den absolut inte är... så någon säkerhetsmarginal måste det ju vara... 1/6 skriver Polaris själva i sin produktkatalog så det är inte taget ur luften :D
Det står så här i polaris produktblad:
Överlägsen äkta fyrhjulsdrift
#Automatisk inkoppling av båda framhjulen vid behov.
#Andra antislirsystem utnyttjar bara 3 hjul.
#Andra manuella differentialer måste hanteras med båda händerna.
#Aktiveras på 1/5 hjulvarv.
#Återgår automatiskt till tvåhjulsdrift när fyrhjulsdrift inte längre behövs.
Så den aktiveras efter 1/5 varv. Detta betyder inte att den kostant behöver "släpa efter" 1/5 varv utan då låser envägs lagern. och den driver lika mycket på alla hjul.
Ang svänga så driver ju även de innre bakdäcken med samma hastighet som det inre framdäcket. Så om den kopplas in i en sväng eller inte vet jag faktiskt inte. Om det är så att det inre fram däcket skulle "kopplas in" och driva så är jag inte säker på att den skulle bli tungstyrd iaf. Det yttre som snurrar snabbare rullar ju fritt.. Men som sagt detta är vad jag tror och läst på Jänk sidor. Att jag hade fel att den kopplas in direkt är bara att erkänna. Den kopplas in efter 1/5 varv.
-
Ang svänga så driver ju även de innre bakdäcken med samma hastighet som det inre framdäcket. Så om den kopplas in i en sväng eller inte vet jag faktiskt inte. Om det är så att det inre fram däcket skulle "kopplas in" och driva så är jag inte säker på att den skulle bli tungstyrd iaf. Den kopplas in efter 1/5 varv.
Mitt misstag, det är 1/5 dels varv som krävs precis som du skriver (alltså 20% inte 17%).
Det där med att innerhjulet snurrar långsammare i svängar även på bakdäcken gäller väl bara min X2:a som har Turf mode? Alla andra har ju låst diff bak och då snurrar ju båda hjulen lika snabbt oavsett om du svänger eller kör rakt fram... eller?
-
Tror jag var lite oklar vilket jag ber om ursäkt för. Det jag menade var att eftersom bakdäcken är "låsta" så kommer det "inre" bakdäcket att driva med "full" hastighet. Så frågan är om det inre fram däcket kommer att gå så mycket långsammare än det inre bakdäcket vilket då skulle koppla in driften på detta däck. Det där med Turf mode skulle jag vilja ha.. Gräsmattan blir ju inte vacker när man skall vända.. :oops:
Men som sagt så kopplas drivning in på framdäcken om axeln till däcket snurrat 1/5:dels varv mer än själva däcket. och inte att den kostant måste hålla 20% lägre hastighet.
-
Ang svänga så driver ju även de innre bakdäcken med samma hastighet som det inre framdäcket. Så om den kopplas in i en sväng eller inte vet jag faktiskt inte. Om det är så att det inre fram däcket skulle "kopplas in" och driva så är jag inte säker på att den skulle bli tungstyrd iaf. Den kopplas in efter 1/5 varv.
Mitt misstag, det är 1/5 dels varv som krävs precis som du skriver (alltså 20% inte 17%).
Det där med att innerhjulet snurrar långsammare i svängar även på bakdäcken gäller väl bara min X2:a som har Turf mode? Alla andra har ju låst diff bak och då snurrar ju båda hjulen lika snabbt oavsett om du svänger eller kör rakt fram... eller?
på 6x6 är det stela axlar bak, så den driver alltid med samma hastighet på alla 4 bakhjul, vilket gör svängradien lite sådär...
ang polaris egen bandsats som man monterar på däcken sa återförsäljaren att den inte funkade speciellt bra att köra med i skogen då den lätt kränger av, vilket var varför vi avstod att köpa dom.
Tatous bandsats (som i filmen) för 6x6 kostar 52255 kr + moms enligt KGK.
-
Jahaja. Ja som trodde det var deras "riktiga" bandsats... Men den kanske inte ens finns till 6hjulingen?
Ja har ialf aldrig sett till en sån när ja tänker efter (Polaris egna alltså)
Men tänk som sagt på att om du/ni köper te x Tatous sats så kommer inte frambanden att driva försn bakbanden tappar fästet,
vilket kan bli lite problematiskt...
/Palm
-
När det gäller tatous band så skriver de "For snow use only". Och i snö tror iaf jag inte att detta med Polaris omdiskuterade framhjuls drift kommer att vara några problem.
-
Jahaja. Ja som trodde det var deras "riktiga" bandsats... Men den kanske inte ens finns till 6hjulingen?
Ja har ialf aldrig sett till en sån när ja tänker efter (Polaris egna alltså)
Men tänk som sagt på att om du/ni köper te x Tatous sats så kommer inte frambanden att driva försn bakbanden tappar fästet,
vilket kan bli lite problematiskt...
/Palm
Vad får dig att säga det?
Mina erfarenheter är att när man kopplar på brytaren för framhjulsdrift så driver den fram, menar du att det inte skulle vara så?
Chefen gillade iaf iden med att ha ytterligare ett fordon som klarar djupsnö, så nu ligger en bandsats med i budgeten.
-
Jahaja. Ja som trodde det var deras "riktiga" bandsats... Men den kanske inte ens finns till 6hjulingen?
Ja har ialf aldrig sett till en sån när ja tänker efter (Polaris egna alltså)
Men tänk som sagt på att om du/ni köper te x Tatous sats så kommer inte frambanden att driva försn bakbanden tappar fästet,
vilket kan bli lite problematiskt...
/Palm
Som framkom i duskussionen mellan mig och STENE så behöver inte frambanden spinna för att framhjulen skall börja driva.. det krävs endast en skillnad i hastigheten mellan fram och bakhjul (eller fram och bakband) på 1/5 för att framhjulen skall börja driva...
-
Jahaja. Ja som trodde det var deras "riktiga" bandsats... Men den kanske inte ens finns till 6hjulingen?
Ja har ialf aldrig sett till en sån när ja tänker efter (Polaris egna alltså)
Men tänk som sagt på att om du/ni köper te x Tatous sats så kommer inte frambanden att driva försn bakbanden tappar fästet,
vilket kan bli lite problematiskt...
/Palm
Som framkom i duskussionen mellan mig och STENE så behöver inte frambanden spinna för att framhjulen skall börja driva.. det krävs endast en skillnad i hastigheten mellan fram och bakhjul (eller fram och bakband) på 1/5 för att framhjulen skall börja driva...
Vilket förmodligen och oftast innebär att bakhjulen spinner loss en anin :wink: :D
-
Jahaja. Ja som trodde det var deras "riktiga" bandsats... Men den kanske inte ens finns till 6hjulingen?
Ja har ialf aldrig sett till en sån när ja tänker efter (Polaris egna alltså)
Men tänk som sagt på att om du/ni köper te x Tatous sats så kommer inte frambanden att driva försn bakbanden tappar fästet,
vilket kan bli lite problematiskt...
/Palm
Vad får dig att säga det?
Mina erfarenheter är att när man kopplar på brytaren för framhjulsdrift så driver den fram, menar du att det inte skulle vara så?
Chefen gillade iaf iden med att ha ytterligare ett fordon som klarar djupsnö, så nu ligger en bandsats med i budgeten.
Det ÄR så att framhjulen inte kopplas in förns det blir en hastighetsskillnad mellan fram o bakaxel. Därför sa ja så :wink: :D
Grattis till övertalningen av chefen förresten! Fast det kanske inte va så svårt att övertala honom :wink:
/Palm
-
Jag i min enfald tror inte att tatoue skulle producera och sälja en bandsats som inte fungerade.
-
Passade på att fråga Magnus på Hans Eriksson i Frövi när ja va o hämta min maskin i dag,
om hur Polaris egna band fungerar. Dom har en skillnad i ut växlingen mellan fram o bakband,
men inte så stor så att frambanden driver hela tiden tydligen (som ja trodde), utan dom blir bara lite känsligare.
Så skillnaden mellan Polaris egna och ett annat märke är att det inte behövs lika mycke skillnad
mellan fram o bakbanden innan det börjar driva på frambanden...
Nu ska ja ut o natt åka lite :D
/Palm
-
har band på min sex hjuling det fungerar mycket bra :D .banden sitter på bak hjulen polaris orginal band , hur lägger man med bilder här(http:// :? )