ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Nurse skrivet 5 januari 2008 kl. 21:30:49
-
Hallå alla ATV fantaster!
Har tidigare haft bekymmer med min maskin att den har kunnat dött när man kört t ex genom en vattenpöl, har ni några tips på vilka kontakter det är som är mest känsliga och hur man enklast kan skydda dessa?
-
Har inte varit med om detta och det har blivit en hel del pölar genom åren. Men de mesta av elektroniken sitter under "motor huven" (Plast kåpan framför styret).
Men vad händer? Dör den och inte går att starta eller är det bara att slå igång maskinen igen?
-
Den hostar, typ misständer, men brukar inte lägga av helt dock. Det har hänt någon gång när man spolat av de med högtrycken att den start vägrat men brukar hoppa igång efter en stund (slutat tvätta av den :-) ) Funderar på de två kontakter som sitter på högersida nere vid motorn typ starx ovanför promspedalen, vad är det för kontakter? Känns som att det är där vattnet skvätter in och det är då det börjar krångla. Gummit över kontakterna där har spruckit.
-
Har varit med om det någon gång jag med. Vet inte men tror att det kom vatten i tändhatten på min maskin. Startade efter en stund igen. Upptäckte även att tändhatten satt väldigt löst på stiftet så liten modifikation på tråden som ligger an mot stiftet så den sitter bättre.
-
Den hostar, typ misständer, men brukar inte lägga av helt dock. Det har hänt någon gång när man spolat av de med högtrycken att den start vägrat men brukar hoppa igång efter en stund (slutat tvätta av den :-) ) Funderar på de två kontakter som sitter på högersida nere vid motorn typ starx ovanför promspedalen, vad är det för kontakter? Känns som att det är där vattnet skvätter in och det är då det börjar krångla. Gummit över kontakterna där har spruckit.
krympslang på kontakterna och 5-56 över alla kontakter
-
Inte så ovanligt problem tror jag. En kompis med en HAJ tröttnade på just detta och bytte maskin.
-
Har varit med om det någon gång jag med. Vet inte men tror att det kom vatten i tändhatten på min maskin. Startade efter en stund igen. Upptäckte även att tändhatten satt väldigt löst på stiftet så liten modifikation på tråden som ligger an mot stiftet så den sitter bättre.
Var lika på min att tändhatten satt och sladdrade, bytte ut den helt och det är inga problem även om man doppar motorn i sjön. :)
/Blizzter
-
Den har funkat bättre sedan jag knölade till tråden i tändhatten Har en med mig extra som jag kan byta till om det skulle bli knas...
-
Håller med tidigare tråd skrivare. Det låter nog som det är något med tänd systemet. Skulle gissa på överslag antingen i tändhatten eller vid tändspolen.
-
Kontakterna "åvanför bromsen" är nog dom till växlarna, back och ?, ja har glömt va den andra är till för tillfället, men dom har inget med att göra att den misständer. Tror på tändhattsluringen, Kinesgummi spricker sönder och då tätar det inte, BYT!
-
Tackar för hjälpen, har bytt tändhatt så får vi se hur det går.