ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: blaise skrivet 4 januari 2008 kl. 15:57:27

Titel: Service-Kostnad
Skrivet av: blaise skrivet 4 januari 2008 kl. 15:57:27
Hej kan några säga vad första servicen kostat och vad dom gjort ??? :?
Titel: Service-Kostnad
Skrivet av: blaise skrivet 4 januari 2008 kl. 16:05:40
Sorry menar en Raptor 700
Titel: Service-Kostnad
Skrivet av: Lowest skrivet 4 januari 2008 kl. 16:12:42
Det står i servicemanualen man fick med vad som ska göras och när det ska göras. Priset har jag ingen aning om då jag sörvar min raptor själv utom ventilerna. Ventilkoll Tog dom 400:- för då har jag tagit av plasten själv.
Titel: Service-Kostnad
Skrivet av: blaise skrivet 4 januari 2008 kl. 16:19:47
Okidoki
Titel: Service-Kostnad
Skrivet av: jiimpan skrivet 5 januari 2008 kl. 18:09:35
Första servicen kostar ca 2500kr, som måste göras på yamaha för att garantin ska gälla.
mvh jim
Titel: Service-Kostnad
Skrivet av: Alpha skrivet 9 januari 2008 kl. 18:49:19
jiimpan - Är du säker på att man måste lämna in den just hos yamaha för att garantier ska gälla, tänker på att en toyota kan man ju lämna in på service på ex.vis bilia och samtidigt få stämpel i serviceboken samt fortsatt garanti.

Måste, eller borde ju vara lika även på 4hjulingar att det finns andra mer närliggande verkstäder som kan utföra samma jobb som nu i det här fallet yamaha skulle gjort, finns ju alltid protokoll att gå efter vad som ska göras, bytas m.m.


Ska själv lämna in min grizzly snart på 1a service och ska försöka kolla upp de där eftersom i mitt fall är det 6mil(enkel) tripp till min yamaha åf.
Titel: Service-Kostnad
Skrivet av: Lowest skrivet 12 januari 2008 kl. 14:27:22
Vad jag har hört så gäller garantin om man sörvar själv bara det är fackmanamässigt utfört. Om man åker långt och mycket så får man sörva hela tiden. Då blir det dyrt som fan å lämna in den hela tiden
Titel: Service-Kostnad
Skrivet av: Beta skrivet 12 januari 2008 kl. 14:41:55
Hur är det med garanatin egentligen, vem är det som står för den? För ta raptorn t.ex en vägreggad 700:a är ju något annat enligt papperna, är det då  säljaren, yamaha, eller företaget som typat om dom som står för garantin?
För Yamaha borde väl inte vara speciellt sugen på att ge ut garanti grejer till en "ombyggd" hoj.
Titel: Service-Kostnad
Skrivet av: CrazyMac skrivet 13 januari 2008 kl. 02:52:18
Eftersom jag arbetar med Yamaha så kanske jag kan klargöra lite vad som gäller för garantier.

För maskiner sålda av en Yamaha återförsäljare så gäller från 2005, 1 års garanti för Quads och 2 år för Arbetsmaskiner. Arbetsmaskinerna har även 3 års förlängd garanti på motor, elektronik och växellåda. Så totalt har dom 5 års garanti.

För att garantin ska gälla så måste du serva din fyrhjuling hos en auktoriserad Yamaha verkstad. Dvs, det behöver inte vara hos ett Yamahacenter utan det räcker med att verkstaden har en mekaniker som är utbildad av Yamaha och som får sätta en stämpel i din servicebok.


Beta: Dom maskiner du snackar om är oftast importerade och inte sålda av Yamahas återförsäljare. Dom döps om i papperna och stryps för att klara vägverkets krav. För dessa maskiner gäller inte Yamahas garantier även fast det är en maskin tillverkad av Yamaha. Den garantin som gäller är den som försäljaren/importören lämnar.

blaise: På förstaservicen byter man främst olja, oljefilter, kontrollerar ventilspel, gör rent luftfilter, ser över stift, byter om det är dåligt. Man smörjer eventuella fettnipplar, man undersöker även lite fästen, kontrollerar så det inte är några läckage, gör funktionskontroll på bromsar, fjädring, lysen osv.
Titel: Service-Kostnad
Skrivet av: Beta skrivet 13 januari 2008 kl. 11:55:59
Citat från: "CrazyMac"
Dom maskiner du snackar om är oftast importerade och inte sålda av Yamahas återförsäljare. Dom döps om i papperna och stryps för att klara vägverkets krav. För dessa maskiner gäller inte Yamahas garantier även fast det är en maskin tillverkad av Yamaha. Den garantin som gäller är den som försäljaren/importören lämnar.

Ja precis så då alltså är det väl egentligen ganska onödigt att lämna in den till en Yamaha mek om man nu har en maskin strypt av en firma i andra hand. Eller det något som försäljare/importör kräver ändå? Borde väl räcka om det är gjort av nån tillräckligt kunnig person.
Titel: Service-Kostnad
Skrivet av: CrazyMac skrivet 13 januari 2008 kl. 14:59:37
Citat från: "Beta"

Ja precis så då alltså är det väl egentligen ganska onödigt att lämna in den till en Yamaha mek om man nu har en maskin strypt av en firma i andra hand. Eller det något som försäljare/importör kräver ändå? Borde väl räcka om det är gjort av nån tillräckligt kunnig person.


Jo precis, En yamahaverkstad kan förmodligen inte utföra någon garantiservice om dom inte har något speciellt avtal med importören. Om du har en sån maskin bör du konsultera med din försäljare för att få reda på vad som gäller.
Titel: betala får du själv iallafall kanske
Skrivet av: devils_own skrivet 15 januari 2008 kl. 00:01:46
Citat från: "CrazyMac"
Eftersom jag arbetar med Yamaha så kanske jag kan klargöra lite vad som gäller för garantier.

För maskiner sålda av en Yamaha återförsäljare så gäller från 2005, 1 års garanti för Quads och 2 år för Arbetsmaskiner. Arbetsmaskinerna har även 3 års förlängd garanti på motor, elektronik och växellåda. Så totalt har dom 5 års garanti.

För att garantin ska gälla så måste du serva din fyrhjuling hos en auktoriserad Yamaha verkstad. Dvs, det behöver inte vara hos ett Yamahacenter utan det räcker med att verkstaden har en mekaniker som är utbildad av Yamaha och som får sätta en stämpel i din servicebok.


Beta: Dom maskiner du snackar om är oftast importerade och inte sålda av Yamahas återförsäljare. Dom döps om i papperna och stryps för att klara vägverkets krav. För dessa maskiner gäller inte Yamahas garantier även fast det är en maskin tillverkad av Yamaha. Den garantin som gäller är den som försäljaren/importören lämnar.

blaise: På förstaservicen byter man främst olja, oljefilter, kontrollerar ventilspel, gör rent luftfilter, ser över stift, byter om det är dåligt. Man smörjer eventuella fettnipplar, man undersöker även lite fästen, kontrollerar så det inte är några läckage, gör funktionskontroll på bromsar, fjädring, lysen osv.


 :evil: kan ju tilläga att det gäller att kolla upp före köp.
          min är köpt hos DENADA och hade ingen garanti alls trots att det
          står på hemsida.
 :?:      förklaringen var att det var en tävlingsmaskin.
         
          konstigt. men fick betala fabriksfelet själv ända.

 8)  ångra ändå inte köpet.
Titel: Re: betala får du själv iallafall kanske
Skrivet av: CrazyMac skrivet 15 januari 2008 kl. 19:39:00
Citat från: "devils_own"


 :evil: kan ju tilläga att det gäller att kolla upp före köp.
          min är köpt hos DENADA och hade ingen garanti alls trots att det
          står på hemsida.
 :?:      förklaringen var att det var en tävlingsmaskin.
         
          konstigt. men fick betala fabriksfelet själv ända.

 8)  ångra ändå inte köpet.


Ja, köper man av en importör så bör man vara riktigt noga med att kolla upp vad som gäller och få papper på allt. Som du säger så lämnar dom oftast ingen garanti alls. Speciellt inte på Quads.

Köper man en fyrhjuling hos en Yamaha återförsäljare så räcker det att man får garantibeviset i handen. Då menar jag en riktig Yamaha återförsäljare som är bunden till Yamaha-Motor Sverige. Då har man allt skydd man behöver.
Titel: Service-Kostnad
Skrivet av: CrazyMac skrivet 15 januari 2008 kl. 19:56:43
Kan även tilllägga att Yamaha lämnar numera 2 år's garanti på Quads för privatbruk. 1 år om den används yrkesmässigt. Tävlar man med maskinen så gäller fortfarande garantin men under lite speciella bestämelser.
Titel: Service-Kostnad
Skrivet av: Alpha skrivet 17 januari 2008 kl. 16:45:26
Så där då var 1a servicen gjord hos yamahacenter, blev iof en liten tripp på 12mil t&r men fick låna en kärra så det var inga problem, servicen gick på 1800 inkl. moms fick även vinchvajern "lagad" till kroken med eftersom vajern small av vid snöplogning för nå´n dag sedan.

Fick höra av servicekillen att det finns nå typ av linspel el. hjul som vajern vilar emot mellan blad och vajer om jag fattade rätt nå´n som vet vad man får tag på en så´n samt ett ca pris?

Som det är nu så vilar plogbladet på två pinnbultar på varsin sida som låses med sprint + bygel samt sedan sitter vajern direkt på öglan på bladet med kroken bara.


Jaja nu kan man gaza vidare iaf :)