ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: mart skrivet 4 januari 2008 kl. 13:18:33
-
hallå!
Fuderar lite vad det är som gäller , och skulle vilja ha lite tips och råd.
Min CF har inte startat som den skall på hela hösten. Min ÅF, som jag för övrigt kommer namnge innom snar framtid, har bytt laddregulator, och startrelä. Nu är den inne tredje gången hos honom och jag börjar tröttna.
Sade till honom att jag börjar bli hganska less på att fixa kärra och köra iväg den varje gång och snart vill ha en ny istället. Han sa då att "efter tre gånger på verkstad kan man börja fundera på en ny". Detta är tredje gången för detta felet. har jag rätt att kräva en ny om den inte funkar efter detta, eller hur gör jag då?
Mvh Mart
-
Jag hänvisar dig till mitt svar jag gett till en atv-vän på Linhaiforumet.
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=12516
även konsumentverkets reklamationssida: http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=622&lngArticleId=133
mvh Banarne
-
Vart bor du? hoppas att det inte är samma ställe där jag köpte min. För får du nog problem.
-
Bor i Lindesberg...
har du samma "snubbe" möjligtvis..??
/mart
-
Antagligen har vi det, tyvärr, inte mycket hjälp av han.
-
Om den är reparerad för samma fel tre gånger finns det skäl till att häva köpet. Ta kontakt med din lokala konsumentvägledare, sitter oftast i kommunhuset, så hjälper de dig med denna tråkiga återförsäljare.
Banarne
-
Varför inte höra av sig till generalagenten ATVSweden och få raka svar och påpeka vilken ÅF du har till dom?
-
Jag sjäv har varit i kontakt med dom två gånger och förklarat allt osv men tror inte det har hjälpt. Har inte behövt lämna in den på länge nu som tur är.
-
ska se vad som sker här i veckan...skulle den vara i toppskick runt fredag kanske jag kan vara nöjd en stund...annars blir det ett besök på kommunhuset!
Tackar för svaren!
/Mart
-
jahaja......
...snart är det nog en ÅF här i Linde som hamnar med företagsnamn rödmarkerat som en varning för att andra stackare inte skall köpa av honom. Pratade med honom igår (då har maskinen stått hos honom sedan runt 28/12 -07)
Denna tid för att få hem en sketen laddregulator (som han för övrigt redan har bytt). Denna skulle komma nu i veckan. På måndag ringer jag honom, funkar den inte då skall jag kräva en ny maskin och en skälig ersättning. kan tycka att prisminskningen på min maskin, som snart är ett år gammal borde kompenseras av strulet och av att han haft den så länge.
Jag återkommer med rapport!
Lätt uppretad /mart :evil: :evil: :evil:
-
Jag har nog nämnt hans namn tidigare i någon tråd.
Far min lämnade in sin och vi var nästan säkra på att det var startmotorn som hade gett sig, vi sa det till honom men det tog tre veckor totalt då hade den stått ca 2 ½ vecka utan att han ens kollat på den, sen tog han en startmotor från en av sina begagnade som han hade hemma, helt värdelöst.
Kontakta atvsweden och klaga där, det gjorde jag, men ju fler som klagar så kanske det kan bli bättring, men han i linde e ju bara ute efter att få in pengar och skiter totalt i servicen och gör en massa svartjobb som är halvfärdiga.
-
jahaja......
...snart är det nog en ÅF här i Linde som hamnar med företagsnamn rödmarkerat som en varning för att andra stackare inte skall köpa av honom. Pratade med honom igår (då har maskinen stått hos honom sedan runt 28/12 -07)
Denna tid för att få hem en sketen laddregulator (som han för övrigt redan har bytt). Denna skulle komma nu i veckan. På måndag ringer jag honom, funkar den inte då skall jag kräva en ny maskin och en skälig ersättning. kan tycka att prisminskningen på min maskin, som snart är ett år gammal borde kompenseras av strulet och av att han haft den så länge.
Men vänta nu?
Tror du att du kan kräva dig en ny maskin för att din nu snart ett år gamla masknin som reparerats för samma fel två gånger, stått på verkstaden i en månad?
Nää det är bara att inse. Får du inte hjälp av din ÅF så sök upp en annan.
Det tjänar ju inget till att hålla på och tramsa med en sådan ÅF.
Gör dig själv en tjänst och hämta din maskin och lämna in den till en annan ÅF som har verkstad. Även om det är längre att åka så bara måste det ju vara värt försöket. Eller hur?
Din ÅF kommer inte tycka synd om dig för att du puttar in din maskin i hans verkstad för tredje gången.
Jag tror bara att du retar upp honom om du försöker med valsen att du skall ha en ny maskin?
Och tjänar du på det? nää.. Troligen inte.
Tag kontakt med ATV Sweden, dom måste ju få reda på att dom har en ÅF som ställer till det för märket.
Eller iaf kolla men dom vilken verkstad som är din näst närmaste efter din skumma ÅF förståss.
Men det här snacket att "få en ny"??
Det är ju inte en ficklampa från Biltema du har handlat direkt.
Din produkt har ju ett sådant värde så att dom satsar ju på att laga den.
Sen att din ÅF inte verkar kunna laga den är kan ju bero på att han inte vet vad han gör.
Om du vore Åf inte skulle du vilja skänka bort en försäljningsmöjlighet i en ny maskin och dessutom få in en ett år gamal maskin som dessutom måste repareras?
Det är klart att det skulle vara smidigt för DIG om din ÅF bytte ut maskinen mot en ny men inte för honom. Och jag tror inte att det kommer att hända.
Klart att jag tycker du skall ha en fungerande maskin (tro inget annat) men vad är det som säger att din maskin e ett måndags ex och att det inte är "verkstadens kompetens" som inte kan hitta felet och laga den?
Gör dig själv en tjänst och hämta ut maskinen och säg att du skall lämna den till en annan verkstad.
Lycka till nu. Håller tummarna för dig.
Brodde
-
Men vänta nu?
Tror du att du kan kräva dig en ny maskin för att din nu snart ett år gamla masknin som reparerats för samma fel två gånger, stått på verkstaden i en månad?
Ja, det är så konsumentköpslagen funkar, verkstaden/åf har rätt att laga samma fel 3 gånger, sen har man rätt att kräva att åf tar tillbaka maskinen!
-
Om man inte är beredd att stå med långa väntetider på reservdelar kanske man ska köpa ett lite mer etablerat märke?
Väljer man de lite billigare, hyfsat nyintroducerade märkena så måste man nog finna sig i att de inte har samma organisation kring reservdelar och service.
-
Om man inte är beredd att stå med långa väntetider på reservdelar kanske man ska köpa ett lite mer etablerat märke?
Väljer man de lite billigare, hyfsat nyintroducerade märkena så måste man nog finna sig i att de inte har samma organisation kring reservdelar och service.
Ehm.. Som polaren som fick vänta 2 månader på grejor till sin nya LTZ som havererade första veckan..
Hur många ÅF till vägreggade japsar ligger på alla lagerdelar till sina LTZ och Raptor tex?
Alla kompisar som haft krångel med LTZ / Yamaha letar endera själv på ebay eller liknande eller så får ÅF ställa sig och beställa från staterna.. Visst är Yamaha stort men det verkar finnas större reservdelslager till Goes än till dessa i Sverige eller iaf möjlighet att lätt få fram delarna eftersom det finns iaf en generalagent att vända sig till istället för alla som beställer ombyggda från Tyskar eller italienare utan nån generalagent ska sitta och leta själv på utländska hemsidor eller att ÅF ska göra det och då kan det däremot ta tid.
Så kom inte o klanka ned på våra maskiner i våran del av forumet utan kött på benen bara för att en har problem med en viss ÅF!
-
Jag klankar absolut inte ner på era maskiner, utan försöker förklara att man kanske får tåla att vänta lite längre om man köper en maskin av ett märke utan utbrett service/reservdelsnät. Detta kommer säkerligen förbättras med tiden.
Samma sak gäller om man skall ha specifika dresel/extreme/borile-delar (välj själv) till sin "yamaha"/"suzuki" m.fl., eller om man beställer sina märkesdelar genom den ÅF som sålde den ombyggda maskinen.
Beställer man själv hos yamma, suzuki m.fl. så bör det gå mkt fortare. De delar jag beställt via yamahacenter har aldrig tagit mer än 1 vecka att få hem. (hur många som ligger på alla delar i reserv? antagligen ingen, men de har bra och snabba kanaler att få hem dem.)
Jag vill på inget sätt framhäva att ert val är fel, utan bara att man får ge sig lite till tåls på att det kan ta mer tid.
Du behöver se över din inställning och inte anta att alla andra gnäller, eller nedvärderar. Har själv kört taiwanes och var jättenöjd. Men man måste inse att de kanske inte är riktigt lika bra på alla punkter när man betalar mycket mindre, eller har jag fel?
-
Självklart får man lite vad man betalar för jag skulle nog själv åka Raptor om jag tyckte de vore värd sitt pris men nu fick jag både en Goes och Dinli för nästan samma pris och räknar med lite småfel.
Men att säga att Goes eller Dinli inte har utbrett servicenät tyckte jag är fel. Däremot alla kineser som säljs på närmaste bensinmack eller ÖB håller jag med om man får skylla sig själv..
Vem tar tex en reklamation på en Dresel när det inte finns en generalagent och som Nonne säger mer än 50% av alla garantiåtaganden är goodwill från ÅF då har man ingen vända sig till om man kommer på kant med ÅF för generalagenten för Yamaha lär juh inte vilja hjälpa till när de själva inte haft ett finger med i spelet därför tycker jag det delvis känns tryggare.
Visst som du säger, tog de som kritik :) Därför fick du lite tillbaka :wink:
-
Men vänta nu?
Tror du att du kan kräva dig en ny maskin för att din nu snart ett år gamla masknin som reparerats för samma fel två gånger, stått på verkstaden i en månad?
Ja, det är så konsumentköpslagen funkar, verkstaden/åf har rätt att laga samma fel 3 gånger, sen har man rätt att kräva att åf tar tillbaka maskinen!
Konsumentlagen är som ni säger vare sig maskinen kostar 10.000:-
eller 200,000:-. Man har rätt att häva köpet, men man måste se till att ha
papper på att den varit inlämnad för samma fel minst 3 gånger.
Självklart har åf rätt att dra av för den tid maskinen brukats.
-
Alla kompisar som haft krångel med LTZ / Yamaha letar endera själv på ebay eller liknande eller så får ÅF ställa sig och beställa från staterna..
Det är kanske inte så konstigt, då "Dresel" mfl är gråimport. De ÅF som säljer dessa har ju inga kanaler till dom Svenska generalagenterna för resp märke som tex Suzuki / Kawasaki. Då är det svårare samt dyrare och krångligare att få fatt på delar till dessa samt att åberopa garanti.
Vi får alla Kawasakidelar på 24 tim om vi vill, pga att vi är auktoriserade på detta märke. Tycker även det funkar bra med de större Taiwanimportörerna typ Dealy, SMC, Kymco mfl.
Att få tag på "Dreselorginal" grejjer eller vad man ska kalla det för samt få nåt på garanti från dom är väldigt svårt...
Vi har genom åren fått ett antal Linhai utbytta utan att behöva blanda in KV, detta i samförstånd med vår leverantör och kan ses som GOODWILL snare än garanti. Vi anser ja såklart att kunden ska vara nöjd med sin maskin och ÅF!
I dom lägre prisklasserna finns definitivt måndagsex då kvalitetskontrollen kan vara "sådär"...
Hoppas det löser sig för dig, mart!
-
Jag har köpt en Dresel från funride.se har aldrig haft något problem med den, och skulle jag få det är det inga problem då funride.se lämnar 3 års europagaranti, detta innebär att du har garanti i tre år och det är bara att lämna in den på närmsta verkstad. Jag är därmed inte bunden till kawasakis dyra serviceprogram på noga utvalda verkstäder utan kan fritt välja tillsammmans med funride.se godkännande i stort sett vilken verkstad som helst för att reparera min hoj. Sedan gör det inget att man sparar 10 papp på hojjen om man köper den från funride.se istället för att köpa den hos er fyrhkuling.se
-
Men vänta nu?
Tror du att du kan kräva dig en ny maskin för att din nu snart ett år gamla masknin som reparerats för samma fel två gånger, stått på verkstaden i en månad?
Ja, det är så konsumentköpslagen funkar, verkstaden/åf har rätt att laga samma fel 3 gånger, sen har man rätt att kräva att åf tar tillbaka maskinen!
Hmm..
Har nu läst länken ovan om konsumentköplagen och det kastade ett ljus över vissa saker, som jag är redo att ta tillbaka ur mitt tidigare inlägg. :oops:
Men om det är verkstaden som är ena klåpare, och inte kan hitta och avhjälpa felet efter andra gången, är det då fortfarande ett fall för KV?
:?:
Nu har jag inte utnyttjat Konsumentköplagen någon gång och det är väll det som får mig till att vilja dra ut maskinen från stället och lämna den i händer hos en annan verkstad.
För denna ÅF/verkstad verkar ju inte gå den seriösa vägen fram.
(fast det är ju iofs grundat på dom inlägg i denna tråd, men jag skulle själv inte handla av denne.)
-
Jag antar att du lämnar in den hos den auktoriserade ÅF som du köpt den av?
Detta är ytterligare en orsak till att köpa sin maskin av en seriös handlare även om den kostar en tusenlapp extra! 8O
Du måste först ge din ÅF chansen att åtgärda felen och diskutera dina åsikter med dem.
Om det inte fungerar försök kontakta distributören, om det inte hjälper kontakta KV.
-
Konstigt att han i linde som mart och jag haft problem med inte vågar svara här i forumet, för han är inne och kollar är jag ganska säker på.
-
Hej hej och hallå!
Tänkte uppdatera Er om vad som händer på min front. Nu har min CF varit lite trasig sedan Juldagarna. I veckan bytte jag relä för 2:a gången, men den har ändå problem och starta.
I veckan kommer ÅF hem till Mig med en NY startmotor. Då är det den 5:e "reparationen" för samma fel.
2 startrelän, 1 ny laddregulator samt ny startknapp.....
och nu....en ny startmotor....
....ska bli skoj och se vad han hittar på om inte detta fungerar...återkommer på torsdag när det skall vara fixat....
Mvh Mart
-
Wow.. ÅF med "Vi-meckar-hemma-hos-dig" tjänst...
hehe
Det tar sig.
Lycka till nu och uppdatera oss om vad som händer.
:wink:
-
ha ha ha....
nu börjar jag snart kunna hålla mig för skratt. Visst hoppar maskinen igång efter det att han bytte startmotor, MEN det efter att den stått och "Klickat" en stund som den gjort innan...
ALLTSÅ , FELET KVARSTÅR!!!!
Nu e det väl läge med ny maskin? 5:e rep. och då fick han pallra sig hit...
han e ju lika trött på maskinen som jag...!
Hör av mig hur det går!
/mart
-
Du kanske ska ta maskinen till nån annan verkstad och testa.....
-
Alltså så där gör juh min GÅS 520 ibland oxå.. Så man tror att batteriet börjar bli slut fastän man varit ute och åkt en hel dag utan att använt winch, hellyse eller nåt som suger batteri..
Man får släppa startknappen och prova igen.. Började din oxå så eller hur beter den sig?
-
Jag är lite inne på ICE_Juniors linje.
Mart, beskriv exakt vad som händer din maskin när ditt fel händer.
Berätta noga och så detaljerat du kan.
Om ni bytt laddningsrelä har ni då testat att starta den med extrabatteri och startkablel.
Är batteriet utbytt? Är startrelät utbytt?
Har det alltid varit så här? När började det?
Är kablaget kontrollerat, jordning osv?
Om det klickar innan den eventuellt drar runt motorn låter det som om startmotorn inte får tillräckligt med kräm.
Och då skulle jag kolla upp kablaget ordenligt.
Men som nämnts tidigare här i tråden: Ta den till en annan verkstad... 8)
-
Laddar den som den ska ca 14v?
Är batteriet OK?
Startrelä ok?
Klickar den även om du kör med starthjälpström till batteriet?
Testa om samma fenomen uppkommer om du har startmotorn lös. Vi har haft någon maskin där startmotordreven glappat och hamnat "kugg mot kugg" Då lät det som elfel fast det var startmotorn inte orkade...
-
hej hej hallå!
Ska beskriva hela händelseförloppet-
Började i oktober. Startrelät klickade, starmotorn gick inte runt. Upptäckte att orginalbateriet var helt torrt.
Köpte nytt batteri.
Fungerade i ca en vecka. Därefter började det "klicka igen". Det som händer är att det klickar i startrelät och motorn går ej runt. Batterit tar laddning och håller ström.
Har som sagt bytt startrelä, så det borde fungera. Nu ikväll kollade jag laddning, laddade 13,7 med lysen på på tomgång upp mot 14 när jag gasade lite. Borde räcka.
Starmotorn bytt igår, så den borde ju inte "hamna kugg i kugg" på nått sett så den inte "orkar" dra igång, låter högst osanoligt...
Som sagt, laddregulatorn oxå bytt, den fungerar.
Prövade med ett STORT batteri som grannen drar igång racingbilar med, det ger typ 1050 Amp. Det borde ju ha orkat med, men det klickade fortfarande. Prövade även ifrån mitt nya batteri som sitter i min V70. Det drog inte heller igång den. Så.....
alltså:
Inte batteriet
INte relät
Inte laddningen
Har kollat jordpunkter oxå.....
nu fick jag order av ÅF att pröva lossa kabeln ifrån relät till startmotorn och se om det fortfarande klickade, skall göra det imorgon bitti. OM det nu skulle hjälpa...
Och , till ER som tycker jag skall ta den till en annan verkstad, varför skulle en annan verkstad kunna fixa något som varken min mek eller atvsweden fixar? Plus, att även om "någon annan" är bättre, så kostar det mig inga pengar, endast tid och en jävla massa svordommar och att jag inte får åka. Men jag kan inte tänka mig var jag skall lämna in annars. Blir ju till att åka typ 10-20 mil minst, och då kostar det redan där i bensin, sen ska väl nån mekkille ha ett par tusen bara för att skruva bort kåporna osv. Så, han får hållas några dar till, sen måste det ju vara slut på idéer...
Tack för idag!
/Mart
-
Skumt som f-n...
Har du testat fler startrelän? Kan ju faktiskt vara så att det nya är paj. Har hänt att nya delar inte funkar! Laddningen verkar ok.
Skulle ändå testa att ta loss startmotorn och testa med den lös.
-
Mart.
När det klickar, klickar det då hela tiden medans du håller startknappen intryckt eller klickar det bara till en gång när du trycker in starten och sedan en gång när du släpper den?
Ang att lämna in den så hade jag säkert oxå i första hand travat tillbaka till min ÅF men om problemet inte lösts efter Oktober så hade jag tröttnat och sökt upp en annan verkstad (Läs ÅF med verkstad) av den enkla anledningen att glädjen att köra med min maskin än hellre ha den stående på verkstaden betyder mer än en soppa räkning på som i ditt fall då kanske 20 mil. Ju längre tiden går så kommer du märka det.
Svordommar och tid har ju oxå sitt pris. :lol:
Men visst alla är olika men du startade tråden med ett intryck jag fick att du var less på din ÅF, Nu låter det som om du tar hans parti.
Varför skulle det kosta dig pengar på verkstaden hos en annan CF-Moto ÅF?
Är det inte garanti på maskinen?
-
Hej!
Ge startmotorn direktström via startkablar.
Dvs direkt på plus på startmotorn och på minus.
Ha startmotorn monterad under test.
/B
-
Precis vad jag tänkte föreslå så gjorde jag på min gamla 745 när den jävlades =)
-
Ja, först ger man startmotorn ström direkt, funkar det då så sätter man dit orginalkablar och provar i kabeländen, funkar det DÅ så sätter man dit relä och matar med ström osv.
Man börjar alltid felsöka el "längst ut" och jobbar sig tillbaka mot batteriet.
:)
-
Garantin gäller ju hos alla ÅF som säljer CF moto och kostar ingenting då det går på garantin.
Sen om han i lindesberg inte kan lösa det så kan säkert någon annan det då han inte har så jätte koll, har frågat han flera saker som han inte är säker på, eller vet hur man gör, sen så väntar jag på skruvar fortfarande som jag väntat på ja kan nog vara över 6 månader. men dom kommer aldrig.
Ring o prata med Silverstone i karlstad bara om de kan ge dig några tips, de verkar bra och ha att göra med, har inte lämnat in något där bara pratat med dom.
-
sådärja!
NU e det fixat, MEN INTE tack vare min ÅF utan att jag och min elkunnige granne tröttnade och gav oss fan på att hitta felet. Efter mycket mätningar kom vi fram till att felet ligger mellan starknappen och relät eller vad det är som gör att man måste hålla in bromsen för att starta, och startrelät.
Vi drog en ny kabel ifrån startknappen (under "huven", där den kontakten sitter) längs med hela sladdvindan, och sedan till starrelät. Nu funkar den kanon, klickar inte en gång.....hur bra som helst. Passade även på att koppla handag/tumgasvärme direkt till batteriet för att få lite mer kräm, dock via ett extraljusrelä så det bara funkar med tändningen.
Det ända som blev skillnad mot förut är att nu går det att starta utan att hålla ner någon broms, men, känns inte som någon förlust!
Så, om nån har samma problem, så har vi en lösning som hittils funkat....
Imorrn skall den hårdtestas en sväng i skogen!
tack för mig sålänge!
/Mart
-
sådärja!
NU e det fixat, MEN INTE tack vare min ÅF utan att jag och min elkunnige granne tröttnade och gav oss fan på att hitta felet. Efter mycket mätningar kom vi fram till att felet ligger mellan starknappen och relät eller vad det är som gör att man måste hålla in bromsen för att starta, och startrelät.
Vi drog en ny kabel ifrån startknappen (under "huven", där den kontakten sitter) längs med hela sladdvindan, och sedan till starrelät. Nu funkar den kanon, klickar inte en gång.....hur bra som helst. Passade även på att koppla handag/tumgasvärme direkt till batteriet för att få lite mer kräm, dock via ett extraljusrelä så det bara funkar med tändningen.
Det ända som blev skillnad mot förut är att nu går det att starta utan att hålla ner någon broms, men, känns inte som någon förlust!
Så, om nån har samma problem, så har vi en lösning som hittils funkat....
Imorrn skall den hårdtestas en sväng i skogen!
tack för mig sålänge!
/Mart
-
Grattis ;)