ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Stamper skrivet 30 december 2007 kl. 23:54:27

Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: Stamper skrivet 30 december 2007 kl. 23:54:27
Skulle byta drev igår. Från orginal till 16T vilket enligt alla ska funka bra.
Så fan heller! Det är lögn i helvete att få dit :evil: . Känns som om kedjan är 3-4mm för kort. Jag har provat allt och KAN inte få dit det. Orginal drevet åkte på igen bara för att jag började tveka på min förmåga. Inga problem att få dit 8) . Jag har slackat kedjan så mycket det går.
Nån som har haft samma problem??? Hur som helst så var jag inteligent nog att beställa 36 bakdrev samtidigt som framdrevet. Med det ska det ju inte vara något problem med kedjan. Är det väldigt bökigt att byta bakdrev? Jag ger mig nog på det nästa år. När beror på hur roligt nyår blev! Gott nytt år på er!
Titel: Re: Drevhelvete!
Skrivet av: shivaxl skrivet 31 december 2007 kl. 01:21:10
Citat från: "Stamper"
Skulle byta drev igår. Från orginal till 16T vilket enligt alla ska funka bra.
Så fan heller! Det är lögn i helvete att få dit :evil: . Känns som om kedjan är 3-4mm för kort. Jag har provat allt och KAN inte få dit det. Orginal drevet åkte på igen bara för att jag började tveka på min förmåga. Inga problem att få dit 8) . Jag har slackat kedjan så mycket det går.
Nån som har haft samma problem??? Hur som helst så var jag inteligent nog att beställa 36 bakdrev samtidigt som framdrevet. Med det ska det ju inte vara något problem med kedjan. Är det väldigt bökigt att byta bakdrev? Jag ger mig nog på det nästa år. När beror på hur roligt nyår blev! Gott nytt år på er!


16t ska inte vara några som helst problem att få på, Säker på att du inte har slappat för mycket i navet där bak, Man kan inte slappa hur mycket som helst för då spänner den igen. Tagit bort sprängskyddet framför framdrevet??
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: iroc skrivet 31 december 2007 kl. 09:26:54
mitt 16 passa direkt men då hade jag redan 36 drev bak .. har inte testat 16 med std drevet bak .. annars ta bort understa kedjerullen bakom framdrevet .. sen som shivaxl sa måste sprängskyddet moddas lite
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: Stamper skrivet 31 december 2007 kl. 09:32:31
Jag har rullat framåt för att se var det "vänder" och blir tajtare. Sprängskyddet? Finns det fler saker man kan skruva bort?  :oops:
Det som hindrar en från att få på kedjan fram är närmast fästena för plastkåpan. Så jävla irriterande!!
Krypa runt i 70 är ingen hit!

Fler tips tack!
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: LAHA skrivet 31 december 2007 kl. 10:33:55
Citat från: "Stamper"

Krypa runt i 70 är ingen hit!

Fler tips tack!


Nog måste det gå fortare än 70  8O , eller du har kanske strypningarna kvar????
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: Elin skrivet 31 december 2007 kl. 11:00:32
Strypningarna bör nog vara kvar annars måste det ju vara nå fel...
Min gjorde också runt 60-70 me strypningarna men dom åkte fort som f*n så nu gör den 120, för lite det med men :D!
Ska nog köpa en värre maskin så fort jag sparat ihop lite pengar :D!
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: anderssson skrivet 31 december 2007 kl. 11:03:59
70 lät lite klent..Min R700 gjorde 110-120 om jag inte mins fel..
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: sunfire skrivet 31 december 2007 kl. 11:25:58
Jag gissar på att det är med lågprofil, gatdäck.
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: iroc skrivet 31 december 2007 kl. 11:30:57
Citat från: "Stamper"
Jag har rullat framåt för att se var det "vänder" och blir tajtare. Sprängskyddet? Finns det fler saker man kan skruva bort?  :oops:
Det som hindrar en från att få på kedjan fram är närmast fästena för plastkåpan. Så jävla irriterande!!
Krypa runt i 70 är ingen hit!

Fler tips tack!


sätt dit drevet MED kedjan på
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: gurra-g skrivet 31 december 2007 kl. 11:39:32
Lossa kedjelåset och mata igenom kedjan runt dreven.
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: LAHA skrivet 31 december 2007 kl. 11:46:12
Citat från: "gurra-g"
Lossa kedjelåset och mata igenom kedjan runt dreven.


Det hade ju funkat om det funnits ett kedjelås  :roll:
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: gurra-g skrivet 31 december 2007 kl. 11:53:27
Citat från: "LAHA"
Citat från: "gurra-g"
Lossa kedjelåset och mata igenom kedjan runt dreven.


Det hade ju funkat om det funnits ett kedjelås  :roll:


Så kedjan är nitad på plats då eller? Det låter idiotiskt om så
är fallet. :?
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: LAHA skrivet 31 december 2007 kl. 11:58:38
Citat från: "gurra-g"
Citat från: "LAHA"
Citat från: "gurra-g"
Lossa kedjelåset och mata igenom kedjan runt dreven.


Det hade ju funkat om det funnits ett kedjelås  :roll:


Så kedjan är nitad på plats då eller? Det låter idiotiskt om så
är fallet. :?


På min är den iaf helnitad, idiotiskt vet jag inte då det är kedjelåset som är den svagaste länken på kedjan  :idea:
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: anderssson skrivet 31 december 2007 kl. 12:40:06
nitad på min förra 07a..
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: Stamper skrivet 31 december 2007 kl. 12:58:34
Lågprofil=70km/h i övrigt enl tidigare inlägg.
Sätta dit drevet med kedja var det första jag provade...det är då det fattas 3-4 mm.
Börjar undra om det är orginalkedja...verkar fattas en länk i o m att det allá andra lyckats
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: LAHA skrivet 31 december 2007 kl. 13:32:29
Nåja, du får väl se till att byta även bakdrevet så löser sig alla dina problem ska du se  :D
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: anderssson skrivet 31 december 2007 kl. 14:03:34
kapa kedjan och sätt dit ett kedjelås.
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: Stamper skrivet 31 december 2007 kl. 14:42:33
Jag byter bakdrevet också. Problemet är bara att med 16 fram så kan jag ju alternera cross och vägdäck. Med 36 bak så så blir det inga crossdäck.
Tråkigt när det är vinter. Annars kör jag bara crossdäck tills i vår och byter hela klabbet då.
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: LAHA skrivet 1 januari 2008 kl. 03:15:40
Dina originalbakhjul e ju nästan riktiga lågprofil, dessutom sitter du på den hoj som har mest vrid av alla på marknaden så du klarar dig nog ändå.........
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: Ockelbo300 skrivet 1 januari 2008 kl. 10:01:27
jag har 16/37 och kör crossdäck nu på vintern det går bra man får växla lite mer sällan bara
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: Stamper skrivet 14 mars 2008 kl. 08:19:34
Ok, nu är bakdrevet på vilket gjorde att det gick väldigt lätt att byta framdrev. Med gatdäckan visade mätare (nykalibrerad) 85-90 på halvgas på 4:an. Sedan vågade jag inte gasa mer  :oops:
Kolsvart marskväll, kolsvart visir och Yamaha orginallysen är ingen bra kombination. Ska dra en fullrepa på lördag.
Tråden har varit död ett tag men tänkte att nån kanske ville veta hur det gått.
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: Rollho skrivet 14 mars 2008 kl. 18:07:04
Fullt spett! Min visade 140 på mätaren när jag dreva 16/36, ska kolla med gps nån dag.. Men det blir stor skillnad tycker jag! Säg gärna till när du har tagit en full repa får vi se vad mätaren visar!!
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: Rollho skrivet 14 mars 2008 kl. 18:08:54
Dubbel inlägg  :x
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: CoolEdde skrivet 14 mars 2008 kl. 19:14:03
Citat från: "Stamper"
Ok, nu är bakdrevet på vilket gjorde att det gick väldigt lätt att byta framdrev. Med gatdäckan visade mätare (nykalibrerad) 85-90 på halvgas på 4:an. Sedan vågade jag inte gasa mer  :oops:
Kolsvart marskväll, kolsvart visir och Yamaha orginallysen är ingen bra kombination. Ska dra en fullrepa på lördag.
Tråden har varit död ett tag men tänkte att nån kanske ville veta hur det gått.


Vågar man köra fortare när man är berusad 8O  :lol:









(Givetvis förstår jag att du inte menar det utan en sådan repa att du vågar köra för fullt)
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: Stamper skrivet 14 mars 2008 kl. 20:08:11
Citera
Rollho
 Skrivet: Lör Mar 15, 2008 3:07 am   Rubrik:  

--------------------------------------------------------------------------------
 
Fullt spett! Min visade 140 på mätaren när jag dreva 16/36, ska kolla med gps nån dag.. Men det blir stor skillnad tycker jag! Säg gärna till när du har tagit en full repa får vi se vad mätaren visar!!
 


Det kommer en rapport.
Tillverkade ett fäste för bil-GPS:en som jag monterade så jag ska nog kunna lämna ganska exakta uppgifter angående hastighet.
Ett av mina handskydd är numera FUBAR och omvandlat till fäste för GPS!

 
Citera
Vågar man köra fortare när man är berusad  

(Givetvis förstår jag att du inte menar det utan en sådan repa att du vågar köra för fullt)


Jag borde i alla fall ha skrivit fullgasrepa...för det var det jag menade  :lol:
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 14 mars 2008 kl. 22:30:10
byta bakdrev är då skitlätt på Hyosungen, lär väl vara samma på raptor... 4 skruvar och ta bort hjulet, så "trixar" du det förbi hjulnavet osv, lätt lätt!
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 15 mars 2008 kl. 00:31:42
Citat från: "egerskog"
Citat från: "Narmasil"
byta bakdrev är då skitlätt på Hyosungen, lär väl vara samma på raptor... 4 skruvar och ta bort hjulet, så "trixar" du det förbi hjulnavet osv, lätt lätt!




Men snälla du har du läst inläggen du verkar inte vara med på banan?


Frågan är... har DU läst inläggen? jag har inte läst alla inlägg så jag kanske sa något som nån annan sagt, men han säger...

Citera
Hur som helst så var jag inteligent nog att beställa 36 bakdrev samtidigt som framdrevet. Med det ska det ju inte vara något problem med kedjan. Är det väldigt bökigt att byta bakdrev? Jag ger mig nog på det nästa år. När beror på hur roligt nyår blev! Gott nytt år på er!
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: rptr skrivet 16 mars 2008 kl. 00:44:36
dubbel post
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: rptr skrivet 16 mars 2008 kl. 00:46:26
Herre min gud.. läs inte bara första inlägget Narmasil, han har redan bytt bakdrev :roll:
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: Stamper skrivet 16 mars 2008 kl. 20:52:30
Ok, nu är fullgasrepan gjord. I en annan tråd gjorde jag en uträkning på förväntad toppfart. Jag kom till att toppfarten skulle öka ca 7 % och då vara 128 km/h. Jag avrundade procenten som egentligen var 6,7%. Idag ca 2-300 meter full gas  och den toppar 127 km/h. Det bevisar att det verkligen går att göra en teoretisk beräkning och få rätt siffror.
Är dock lite besviken. Skulle vilja toppa över 130. Får prova att rycka speedsensorn och se om det blir skillnad. Sedan lyckades jag haffa iroc på ett proflow intake och filter + att min PCIII inte kommit än. Det artar sig. Märkte förresten idag att min sparkarrestor har ramlat ur...kanske lika bra det. Men det låter lite väl mycket.
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 16 mars 2008 kl. 22:00:57
men men? jag ändrade mitt inlägg men icke sa nicke att det blev ändrat, jag läste inte allt från början men nu har jag gjort det  :oops:
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: rptr skrivet 16 mars 2008 kl. 22:01:59
Citat från: "Narmasil"
men men? jag ändrade mitt inlägg men icke sa nicke att det blev ändrat, jag läste inte allt från början men nu har jag gjort det  :oops:


 :lol:
Titel: Drevhelvete!
Skrivet av: Stamper skrivet 31 mars 2008 kl. 07:38:19
Nytt rekord...131 km/h!!  8)  Whohoo!  :lol: