ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: TJ skrivet 28 december 2007 kl. 17:45:12
-
Har köpt en Raptor 350 för en vecka sedan och undrar om man märker om den går fett eller magert ? På min fiddy och alla 2-takts crossar och moppar så märker man ju klart och tydligt om den går fett eller magert. Märker man detta även på Rappyn, eller kan den gå magert utan att det känns ända tills den skär ihop ? :D
Är ett par + grader ute nu och jag kommer just inte köra nått om det blir kallare än ca -5. Den är ostrypt och jag tog ur den lilla rörbiten med nät i slutet av dämparen igår. Går verkligen kanonbra men vill inte riskera att den går magert. Har inte haft upp knasaren för att kolla vilka munstycken som sitter i. Den är lite svårstartad när den är kall både med och utan insats. Går igång direkt men den dör efter nån sekund, man får hålla på så några gånger sen går den kanon. Tips och förslag tas gärna emot, vill ogärna rasera hela snurran :D
-
På snöskoter kan man kolla på tändstiftet, är det vitt så går den magert svart/blött går den tjockt. Det ska vara chokladbrunt! :D
-
Varför inte använda choken när den är kall :?: det tror jag hjälper :)
-
Klart som fan jag använder choken :D
Stiftet var varken vitt eller sotigt, ganska rent, nästan som nytt.
Tror ändå den går lite magert, satte tillbaka insatsen. Lät förjävligt illa utan, inte alls som en 4-taktare ska låta. Får testa köra lite imorrn å titta på stiftet om den går lite fetare med insatsen. Annars får den stå och gotta sig till sommarn, ids inte börja fippla med munstycken.
-
När du kollar stiftet så ska du köra på full gas ett tag och sedan snabbt stanna och kolla färgen på stiftet. Det är ju på toppen som huvudmunstycket verkar.
-
en 4-taktare störs inte på samma "omedelbara" vis av mager blandnig som 2-taktaren. bränner ventilerna efter ett tag men om du kör med den och du märker att den går bättre på lite choke så går den ju alltså givetvis för magert och om man knappt eller sällan behöver choka alls eller jäkligt kort tid så kan det ju vara tvärt om. på min hojj syntes det tydligt att den gick magert för det blev helt vitt i avgasröret. Fick senare en skruvdragare som hjälpte klåfingret att riva motorn men det gick inte att se något på ventil-kanterna. hade inget munstycke och jag gillar snabba lösningar så jag tejpa igen lite av insuget på luftfilterburken så att den på så sätt sög lite extra bränsle(choka den lite alltså) men skit samma,jag är iaf helt övertygad om att den låter ballare utan insats! Simons 2" den minsta ovala dämparen ger ett förjäkla dovt lagom högt ljud! :twisted:
-
en 4-taktare störs inte på samma "omedelbara" vis av mager blandnig som 2-taktaren. bränner ventilerna efter ett tag men om du kör med den och du märker att den går bättre på lite choke så går den ju alltså givetvis för magert och om man knappt eller sällan behöver choka alls eller jäkligt kort tid så kan det ju vara tvärt om. på min hojj syntes det tydligt att den gick magert för det blev helt vitt i avgasröret. Fick senare en skruvdragare som hjälpte klåfingret att riva motorn men det gick inte att se något på ventil-kanterna. hade inget munstycke och jag gillar snabba lösningar så jag tejpa igen lite av insuget på luftfilterburken så att den på så sätt sög lite extra bränsle(choka den lite alltså) men skit samma,jag är iaf helt övertygad om att den låter ballare utan insats! Simons 2" den minsta ovala dämparen ger ett förjäkla dovt lagom högt ljud! :twisted: det är min uppfattning om bränsleblandning och ljud iaf.