ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: ingemar skrivet 28 december 2007 kl. 15:45:31
-
Få man fråga vad det betyder.... :D
-
Det betyder: continuously variable transmission :D
-
Glömde att tilllägga..i villken funktion har den..man borde ju veta själv..men detta ord dök upp idag.... :lol:
-
Om jag har fattat allt rätt, så innebär CVT en variator med en rem som är i konstant ingrepp, d.v.s remmen är alltid spänd.
Sedan sitter en cenrifugalkoppling mellan utgående axel från motorn och primärvariatorn....
Luddigt? Ja, jag vet..
Rätta mej om jag har fel... :oops:
-
Hmm..skulle nog tro att det är nåt det hållet..du vet säkert mer än jag..så att jag behöver nog inte rätta dej...det verka vara kanske en bra grej just med CVT.... :)
-
Enligt wikipedia så är det ett nytt namn på en gammal konstruktion...
Fattar jag det hela rätt så funkar det precis som på en vanlig scootermoppe.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Variator
-
Skillnaden mellan CVT och variatordriften på en snöskoter är avsaknaden av centrifugalkopplingen hos snöskotrar.
På den sistnämnda sitter primärvariatorn direkt på utgående axel från motorn.
-
Enligt wikipedia så är det ett nytt namn på en gammal konstruktion...
Fattar jag det hela rätt så funkar det precis som på en vanlig scootermoppe.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Variator
Tack nu fick jag svar på sak!
-
Mycket finurlig konstruktion som teoretiskt innebär att motorn kan arbeta vid optimalt vridmoment helt tiden till skillnad från andra manuella och automatiska växellådor.
CVT:n är på väg tillbaka... Kolla på www.dodge.se
(http://www2.dodge.se/vehicles/pdf/DodgeCaliber_2,0_CVT_SXT_TekniskData.pdf)
-
Ingo, du hade cvt-låda på Bomban & Kymcon...
-
Jo men det skulle ändå vara en visst skillnad på dessa tro att kymcon hade bättre funktion än Skitmaskinen Bomban...