ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: blaise skrivet 22 december 2007 kl. 19:41:39

Titel: Längtan
Skrivet av: blaise skrivet 22 december 2007 kl. 19:41:39
Raptor 700 -08 DMC steg 3 kitt 15 DREV anländer i mellandagarna måste väl bli bra SKA man köra in nåt innan trimmet åker på eller ????
Titel: Längtan
Skrivet av: hijack skrivet 22 december 2007 kl. 19:58:57
Japp, man måste köra in maskinen först i minst 3000 timmar alt 10000 mil så :lol:  :lol:

Skojar bara som du kanske förstod. Enligt "owners manual" så ska motorn köras in i 20 timmar, men det är väl förmodligen redan gjort och då är det väl fritt fram...

saxat från "owners manual"...

Engine break-in
There is never a more important period in the
life of your machine than the period between
zero and 20 hours.
For this reason, we ask that you carefully read
the following material. Because the engine is
brand new, you must not put an excessive load
on it for the first several hours of running. During
the first 20 hours, the various parts in the engine
wear and polish themselves to the correct operating
clearances.
During this period, prolonged full throttle operation
or any condition which might result in excessive
engine heating must be avoided. However,
momentary (2-3 seconds maximum) full throttle
operation under load does not harm the engine.
Each full throttle acceleration sequence should
be followed with a substantial rest period for the
engine by cruising at lower r/min so the engine
can rid itself of the temporary build up of heat.
If any abnormality is noticed during this period,
consult a Yamaha dealer.
0-10 hours:
Avoid continuous operation above half throttle.
Allow a cooling off period of five to ten minutes
after every hour of operation. Vary the speed of
the machine from time to time. Do not operate it
at one set throttle position.
10-20 hours:
Avoid prolonged operation above 3/4 throttle.
Rev the machine freely through the gears but do
not use full throttle at any time.
After break-in:
Avoid prolonged full throttle operation. Vary
speeds occasionally.
Titel: Längtan
Skrivet av: blaise skrivet 22 december 2007 kl. 20:06:26
OK ska försöka hålla mig!!
Titel: Längtan
Skrivet av: hijack skrivet 22 december 2007 kl. 20:06:47
Jag missförstod dig kanske :oops:  Är det så att ny maskin OCH trim anländer samtidigt så är den ju såklart inte inkörd :oops: Om man följer tillverkarns anvisningar så är det väl inget hinder att man gör inkörningen med trimmet på? Man jag kan garantera dig att det blir ännu svårare att låta bli att gasa med trimmet på... :wink:
Titel: Längtan
Skrivet av: blaise skrivet 22 december 2007 kl. 20:46:21
yes allt är nytt när jag får det , får väl ta det lite easy, det är ju lättare när det är halt väglag det ger ju nada när man gasar så man kan ju lika gjärna ta det lite lugnt Hade Dinli 450 förut så jag hoppas det blir lite skillnad !!!!!
Titel: Längtan
Skrivet av: devils_own skrivet 15 januari 2008 kl. 01:25:27
Citat från: "blaise"
yes allt är nytt när jag får det , får väl ta det lite easy, det är ju lättare när det är halt väglag det ger ju nada när man gasar så man kan ju lika gjärna ta det lite lugnt Hade Dinli 450 förut så jag hoppas det blir lite skillnad !!!!!


 :twisted:
har kört in min hårt och den går utav bara h..vete. pratade med en åf när kompisen köpte ltz:a.han hade tagit två goes 450 och provat skillnad.båda håller än(6 mån sen) men den hårda går bäst.slutade med att min kompis kört in sin nya ltz stenhårt. går kanon idag efter 100 mil
Titel: Längtan
Skrivet av: buell1125r skrivet 15 januari 2008 kl. 20:14:41
Att ta det lite lungt i början är nog inte fel men har själv inte varit så pet noga med mina in körningar o än så länge inte lyckats köra ihjälnågot inte i motorväg i allafall :twisted:
Titel: Längtan
Skrivet av: CrazyMac skrivet 15 januari 2008 kl. 20:25:52
Finns många myter kring inkörning. Att ge maskinen vad den tål är nog inte helt fel. Man behöver ju inte plåga ihjäl den på varvstoppet men annars använda den ordentligt. Varmkörning är dock viktigt, och man ska gärna låta bli att köra endast korta bitar.

Jag skulle gärna se att mina kunder smiskade sina maskiner lite mera under inkörningen.
Titel: Längtan
Skrivet av: rotax skrivet 16 januari 2008 kl. 13:47:13
skulle tippa att de e samma på 2t och 4t
kör varierande utan långa fullgas repor med hård belastning
man skall ej köra på tex 5000rpm i en halvtimme och tro att motorn e bra inkörd eftersom att kolven och ringarna ska slita in sig mot cylinderloppet och om man kör på ett kontinueligt varv/belastning så kommer värmeutvecklingen att bli lika hela tiden och då kan man säga att kolven och ringarna är inkörda på den just den värmen och skal inte köras på andra varv/belastningar
summa sumarum av detta är att folk tror att en hård inkörning bildar en stark motor
men de e variationen som gör hela grejen

ett tipps till er som åker 2t och börjar att få dåligt komp trotts att kolv och ringar är relatift nya är att köra 1-2 tankar med en miniral baserad olja för att slita in ringarna mot cylindern igen (förutsatt att inte ringarna är slut)
skulle bli förvånad om det inte funkade på en 4t motor oxå

använd inte en förbra olja ibörjan för då slits inte motorn på rätt sätt
byt ofta isälle i börgan

hoppas att ni förstod va jag menade kan bli lite luddit ibland när man ska översätta tanke till text :wink:

//micke
Titel: Längtan
Skrivet av: Beta skrivet 16 januari 2008 kl. 17:27:01
Citat från: "rotax"
ett tipps till er som åker 2t och börjar att få dåligt komp trotts att kolv och ringar är relatift nya är att köra 1-2 tankar med en miniral baserad olja för att slita in ringarna mot cylindern igen (förutsatt att inte ringarna är slut)
skulle bli förvånad om det inte funkade på en 4t motor oxå

använd inte en förbra olja ibörjan för då slits inte motorn på rätt sätt
byt ofta isälle i börgan

//micke

Som vanligt när det gäller inkörning så blir det olika svar beroende på vem man frågar. Har du provat själv att köra byta till mineral olja och sedan tillbaka till syntet för att "för att slita in ringarna mot cylindern igen" och då fått bättre komp?
För enligt vad jag fått lära mig så får du visserligen bättre komp med en mineral olja än med en syntet, men delarna slits desto fortare och om man då byter tillbaka till syntet oljan så har du ännu sämre komp än tidigare. Sen om det har så större praktisk betydelse om man nu skulle råka köra en tank på mineral olja och sedan syntet kan ju kanske diskuteras.

Så min slutsats är då att har man väl börjat köra på en mineralolja så byt inte tillbaka till syntet, från syntet till mineral går oftast bättre.

Med en inte alltför bra olja antar jag att du menar mineral olja?

EDIT: det här gällde 2t.
Titel: Längtan
Skrivet av: rotax skrivet 16 januari 2008 kl. 18:14:59
jag har provat att köra en tank miniralolja i min rotax 800a pga att rotax inte kan göra orginal kolvar till större twinnar (enkel ring)
och de hjälpte
det var mulle på m-performance i mora som tippsade mig att prova detta

ta en dragracemotor av dom manligare kalibrarna som ett exempel vad som gäller vid val av "inkörnings" olja ............ingen olja alls
och det är enbart för att livslängden på dom motorerna är så pass korta
och att dom skall hinna täta innan race
nog för att det inte är några långa körningar som gäller utan att ha "blod" i motorn

att du får ett högre tryckförhållande i förbräningsrummet med en miniralolja är för att den oftast är tjockare är vad en syntet olja är
Titel: Längtan
Skrivet av: Beta skrivet 16 januari 2008 kl. 19:24:25
Citat från: "rotax"
jag har provat att köra en tank miniralolja i min rotax 800a pga att rotax inte kan göra orginal kolvar till större twinnar (enkel ring)
och de hjälpte
det var mulle på m-performance i mora som tippsade mig att prova detta

ta en dragracemotor av dom manligare kalibrarna som ett exempel vad som gäller vid val av "inkörnings" olja ............ingen olja alls
och det är enbart för att livslängden på dom motorerna är så pass korta
och att dom skall hinna täta innan race
nog för att det inte är några långa körningar som gäller utan att ha "blod" i motorn

att du får ett högre tryckförhållande i förbräningsrummet med en miniralolja är för att den oftast är tjockare är vad en syntet olja är

Ok iofs så kan jag medge att inkörning med en mineral olja kan ibland kan vara att föredra, men sen att det skulle göra några underverk för kompen  att köra på mineral olja för att sedan gå tillbaka till syntet och då ha högre märkbar komp än tidigare är nåt jag är skeptisk till. Men jag kan ju ha fel ,men det är iallafall min tro. Men jag lovar att nästa gång jag skaffar en 2t:are så lovar jag att testa.
Sen så är jag ju av lite av åsikten att valet av olja beror på typen av körstil samt vilken typ av motor.
Titel: Längtan
Skrivet av: rotax skrivet 16 januari 2008 kl. 20:12:31
jag menar inte att motorn blir som "ny" om man kör på lite miniral baserat blod
men de kan hjälpa lite om kompretionen är lite varierande mellan cylindrarna (om man har fler än en ) eller om det är lite mindre än vanligt

men nu tycker jag att den här tråden tappar lite av vad frågan var men de e väl de som e de roliga med sådana här forum :D  
[/img][/b]
Titel: Längtan
Skrivet av: Beta skrivet 16 januari 2008 kl. 20:52:09
Citat från: "rotax"
jag menar inte att motorn blir som "ny" om man kör på lite miniral baserat blod
men de kan hjälpa lite om kompretionen är lite varierande mellan cylindrarna (om man har fler än en ) eller om det är lite mindre än vanligt

men nu tycker jag att den här tråden tappar lite av vad frågan var men de e väl de som e de roliga med sådana här forum :D  

aha det var ju en helt annan sak, nu förstår jag vart du vill komma med ditt resonemang.

Sant att tråden skenade iväg lite från grund frågan, men det är väl så man lär sig nåt nytt (http://www.mysmiley.net/imgs/smile/winking/winking0070.gif)