ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: ICE_Junior skrivet 21 december 2007 kl. 19:59:56

Titel: DINLI = UBÅT, Vad göra ??
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 21 december 2007 kl. 19:59:56
Kort o gott.. Dinlin blev en ubåt när den gick genom isen..

VAD GÖRA NU ???

Tips o ideer om hur man dränerar motorn och vad mer man ska göra / tänka på är varmt välkomna.. Nu går jag ut och tappar ur oljan sen börjar riva bort toppen och cylindern..

Mer info och bilder kommer sen när jag skruvat klart och efter chocken att man badat isvak med ena foten fast i ena nerfbaren lagt sig..
Titel: DINLI = UBÅT, Vad göra ??
Skrivet av: MadMike skrivet 21 december 2007 kl. 20:08:42
Byt olja, byt bränsle i tanken om du fått vatten i den (innan du försöker starta den för då blir det förgasar puts oxå) få igång den så fort som möjligt, varm kör,  spruta "konserveringsmedel" typ WD 40 överallt.

Lycka till och hoppas detta va till nån hjälp.
Titel: DINLI = UBÅT, Vad göra ??
Skrivet av: Mickev skrivet 21 december 2007 kl. 20:13:03
Huvva, vakar är läskiga. Jag planterade skotern en gång i en sådan. Dock var det rätt grunt då.

Det jag tror du bör försöka med är självklart som du sa, tappa ur oljan och häll i ny. Tömma tanken kan nog vara lämpligt också och hälla i ny soppa. Se till att det kommer in ny soppa i cylindern så du får ut ev vatten som är där. En tips för att få in ny soppa i systemet kan vara att hälla i ny soppa i tanken och sedan köra runt motorn rätt länge utan tändstift och full choke. Då kan du vara ganska säker på att du fått in ny soppa. Starta den sen igen såklart.

Elen kan nog vara en annan femma. För dinlins elsystem är väl kanske inte världens vattentätaste  :wink:
Där kan det vara lämpligt att få in hjulingen i varmgarage och ta lös kontakterna och se om det är vatten i dom, är det de kan det vara lämpligt att spraya in elspray innan du sätter ihop dom igen.

I med nytt fett i bussningar och töm luftburken på vatten. Filtret kan vara läge att slänga ett öga på också.
Titel: DINLI = UBÅT, Vad göra ??
Skrivet av: peter1500 skrivet 21 december 2007 kl. 20:19:00
Som sagt, se till att starta upp den så fort som möjligt, byt oljan och häll i k-spit i tanken och se till att det inte finns vatten i cylinderloppet, sedan är det bara att testa lite försigtigt på "starten" och se om motorn går runt, ett tips för att få vattnet ur snurran är att ställa den på baken (lodrätt) och dra lite i startsnöret eller testa lite på starten.  Men det är viktigt att du får i gång den omgående, gör sedan ett par oljebyten till efter att ha kört den varm ett par ggr.  Att ta bort tändstiften är att föredra tills du är säker på att allt vatten är borta
Titel: DINLI = UBÅT, Vad göra ??
Skrivet av: daffan skrivet 21 december 2007 kl. 22:44:10
Tur att Du klarade dig ! Fast lite hoppas jag att det såg riktigt komiskt ut med tanke på att du skulle lägga ut bilder.... :twisted:
Gör som ovanstående så bör du klara motorn. En omgång med fettspruta på alla nipplar är att rekomendera också.
Titel: DINLI = UBÅT, Vad göra ??
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 21 december 2007 kl. 23:09:51
Det var lite tur ja med tanke på att man fastnade med foten i nurfbaren och hamnade på så vis under maskinen   :(
Tyvärr har vi inga bilder på sänkningen utan bara när den ligger i vaken o medans vi bärgar..

Mörkt som fan var det oxå så man kunde inte ta mer än närbilder..

Nu går motorn runt iaf.. Från början gick det varken gasa eller dra runt motorn ändå var det bara 30 min från vi fick upp den tills den stod i varmgaraget med dubbla kupevärmare under motorn.. Det var redan is både i förgasaren, cylindern och motorn.. Man kände det krasade när man klämde på oljeslangarna och inne i insuget.. Har iaf fått ur 5 liter oljeblandat vatten ur motorn och allt vatten ur cylindern och meckat isär förgasarn och tinat den och sköljt igenom allt i bensin  8)  Tanken verkar inte fått i sig nå vatten den var fortfarande halvfull med enbart bensin.. Kör i lite K-sprit bara..
Det mesta har fått en stänk av WD40 oxå..
Skulle bara in nu och kolla om det var främre eller bakre kopparbrickan som luftskruven satt bakom när jag ändå är bort med fuggen..  :)

Kör i ny olja nu sen ska jag mecka tebax fuggen o tanken o provstarta sen blir det oljebyte igen ... o igen .... o sen får det vara nog en stund..
Titel: Re: DINLI = UBÅT, Vad göra ??
Skrivet av: BEERHUNTER skrivet 21 december 2007 kl. 23:19:47
Citat från: "ICE_Junior"
Kort o gott.. Dinlin blev en ubåt när den gick genom isen..

VAD GÖRA NU ???

Köp en Polaris, eller se nästa rubrik.!! :oops:  :twisted:  8O
Titel: DINLI = UBÅT, Vad göra ??
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 22 december 2007 kl. 01:11:08
IT´S ALIVE !!!   :P

Oljan är fortfarande vit efter 2 byten och avgaserna är rätt blöta men den lever iaf.. Nu får den stå o mogna tills imorgon lär köpa mer olja hade bara 6 liter på hyllan   :(

Var ett trevligt bredställ man fick till mitt framför ett utlopp i sjön där var det inte mkt till is heller.. Gick från 3 dm kärn-is till snöslask på 1 meter..
Hasade åt vänster med maskinen och när isen brast körde jag ned foten mellan nurfbaren och ramen på samma sida och fastnade med stöveln när den gick ned i vattnet och tippade åt samma håll över mig.. Hann skrika åt polarna "jag sitter fast" innan jag följde med maskinen ned i det svarta djupet.. Sinnesnärvaro nog att köra ned foten igen och vrida den så jag fick loss den och kravlade upp på maskinen och kastade mig upp på isen åt det håller jag kom ifrån sen låg maskinen där stillsamt med blinkersen på och blinkade under ytan i 2 timmar tills vi fått upp den..  Baklyset la av en stund men sen hoppade den igång igen.. Kallt som fan var det när man stod där i bara toppluva för resten var dyngsurt.. Alla kåpor är repiga från när man plockade upp den och displayen är lite vattenskadad annars verkar den klarat sig bra..

Kort från bärgningen.. Tyvärr becksvart ute och bara mobilkamera.. Hade bara Saab:en som stod för lyset breve på isen.. Tur fan inte både den och min Goes 520 oxå sjönk  8)

(http://www.iceborlange.se/images/temp/dinli1.jpg)
(http://www.iceborlange.se/images/temp/dinli2.jpg)
(http://www.iceborlange.se/images/temp/dinli3.jpg)
(http://www.iceborlange.se/images/temp/dinli4.jpg)
Titel: DINLI = UBÅT, Vad göra ??
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 22 december 2007 kl. 01:15:14
PS.. Maxi grip funkade bra innan den sjönk.. Man ser hur de blänker i däcken på korten.. KÖP   :D

PS2.. Dinlin flyter, fast upp o ned.. Det var ca 1,5 meter djupt där  :lol:

PS3.. Sätt igen hålet mellan nurfisarna och ramen det är då nåt jag ska göra tänker inte fastna där igen..
Titel: DINLI = UBÅT, Vad göra ??
Skrivet av: Blackman skrivet 20 januari 2008 kl. 14:58:11
Fan va läskigt!! Tur att du var i sinnesnärvaro nog att kunna ta dig loss, och att allt gick ändå gick bra !

En annan hade....ja, jag vet inte...fått panik, panik, panik!!!!
Titel: DINLI = UBÅT, Vad göra ??
Skrivet av: mats_o skrivet 20 januari 2008 kl. 20:15:15
Förvisso en mindre grej i sammanhanget men tänk på att byta fett i alla lager så snart som möjligt.

Skönt att du klarade dig oskadd
Titel: DINLI = UBÅT, Vad göra ??
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 20 januari 2008 kl. 23:54:40
Tack för alla tipsen allihop.. Har lekt ett antal mil sen olyckan och maskinen funkar som den ska förutom neutrallampan som havererade.. Idag dog dock hastighetsmätaren så lär väl kika om man slagit loss magneten eller givaren mot nån sten eller gren.. Verkar inte vara den första som har problem med det..

Bytte inte fett i lagren men tröck in en kvarts patron i varje lager tills det pissade fett åt alla håll sen smörjer jag allt efter varje körning just nu.

Man körde fast i halvmeter djupt vatten idag så A-armarna var under vatten då skulle man få byta fett efter varje körning  :?
Titel: DINLI = UBÅT, Vad göra ??
Skrivet av: CrazyMac skrivet 21 januari 2008 kl. 00:17:40
Kör med vattenbeständigt fett.
Titel: DINLI = UBÅT, Vad göra ??
Skrivet av: MisterP skrivet 22 januari 2008 kl. 17:48:53
Oppps!! Det hade kunnat gått riktigt illa det där....  8O
Titel: DINLI = UBÅT, Vad göra ??
Skrivet av: PEPPE skrivet 22 januari 2008 kl. 18:50:37
Förtöjde du hjulingen vid iskanten eller flöt den "fritt".
Titel: DINLI = UBÅT, Vad göra ??
Skrivet av: BEERHUNTER skrivet 22 januari 2008 kl. 18:54:33
å glöm inte att tvätta den ..................
Titel: DINLI = UBÅT, Vad göra ??
Skrivet av: ICE_Junior skrivet 22 januari 2008 kl. 20:49:06
Citat från: "PEPPE"
Förtöjde du hjulingen vid iskanten eller flöt den "fritt".


Den flöt fritt till en början men på korten har vi börjat bärga så det sitter en svart rem runt bakaxeln men den syns typ bara på bild 3..