ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Stamper skrivet 18 december 2007 kl. 07:51:52

Titel: Lågprofil--->Drev
Skrivet av: Stamper skrivet 18 december 2007 kl. 07:51:52
Har nu äntligen köpt låprofil till rappen. Min fråga blir då: När jag nu sätter på nya däcken så minskar toppfarten. Jag vill att den ska gå FORTARE nu än den gjorde med crossdäcken. Alltså högre toppfart än 120. Räcker det då med att byta till 16T fram eller måste jag ge mig på ett bakdrev också? Jag har letat på forumet men inte hittat svaret på den här frågan.

Vad kan man tänka sej att toppfarten blir med ett 16T och lågprofil? Nån som har erfarenhet?
Titel: Lågprofil--->Drev
Skrivet av: Respekt skrivet 18 december 2007 kl. 08:21:15
gå upp enkugge fram ger lika fart ungefär,du borde ge bakdrevet en om gång med.... :wink:
Titel: Lågprofil--->Drev
Skrivet av: iroc skrivet 18 december 2007 kl. 12:14:26
16 fram med lågprofil blir ung som 14 (std) med org däcken alltså +/- 0 sen  finns 36 drev bak det gör lite  - annars återstår det bara att byta hubben bak för att få på mindre drev - finns såna i tyskland att köpa iaf
Titel: Lågprofil--->Drev
Skrivet av: Stamper skrivet 19 december 2007 kl. 09:31:39
Det går alltså att få på 36 drev bak utan att byta hub?
Titel: Lågprofil--->Drev
Skrivet av: Stamper skrivet 22 december 2007 kl. 13:10:39
Då var det beställt. Blev 16T fram och 36T bak. Borde väl göra någonting på maxfarten!
Titel: Lågprofil--->Drev
Skrivet av: gurra-g skrivet 22 december 2007 kl. 16:19:10
Räkna orginaldrevningen genom att ta antalet kuggar bak delat med kuggarna fram.  Ex: 36/15=2.4,
och om du exempelvis byter till 16 fram orginal så blir utväxlingen 36/16=2.25

2.4/2.25=1.0666 Alltså en ökning med 6.66%.

Sen så räknar du omkretsen på orginaldäcket och delar det med det nya däckets omkrets, och får skillnaden i procent.
Titel: Lågprofil--->Drev
Skrivet av: Stamper skrivet 23 december 2007 kl. 21:37:53
Ok, har mätt lite.
Orginal crossdäck omkr: 163 cm
Lågprofil omkr: 143

Drev orginal: 14/38
Nya drev: 16/36

Fick det till att det skulle göra +7%. Kan man applicera det på topfarten.
120x1,07=128 km/h???
Titel: Lågprofil--->Drev
Skrivet av: gurra-g skrivet 23 december 2007 kl. 22:34:08
Citat från: "Stamper"
Ok, har mätt lite.
Orginal crossdäck omkr: 163 cm
Lågprofil omkr: 143

Drev orginal: 14/38
Nya drev: 16/36

Fick det till att det skulle göra +7%. Kan man applicera det på topfarten.
120x1,07=128 km/h???

Ja det beror ju på hur växlad den är från början. Men motståndet ökar med kvadraten, så en ökning av utväxlingen på ca 6.5% som jag fick det till
skulle kräva en 26% mer effekt för att öka farten med 6.5%.

Men som sagt, det är om maskinen toppar max redan innan.

Edit: korrigerade resultatet.
Men jag skulle tro att effekten finns i en Raptor för att öka toppfarten med 6.5% 8)
Titel: Lågprofil--->Drev
Skrivet av: Ockelbo300 skrivet 24 december 2007 kl. 00:54:00
med mina lågprofil däck och 16/37 går ca 128
så du kan nog lungt ta 16/36 kraften finns
Titel: Lågprofil--->Drev
Skrivet av: hijack skrivet 24 december 2007 kl. 15:30:15
Citat från: "gurra-g"
Citat från: "Stamper"
Ok, har mätt lite.
Orginal crossdäck omkr: 163 cm
Lågprofil omkr: 143

Drev orginal: 14/38
Nya drev: 16/36

Fick det till att det skulle göra +7%. Kan man applicera det på topfarten.
120x1,07=128 km/h???

Ja det beror ju på hur växlad den är från början. Men motståndet ökar med kvadraten, så en ökning av utväxlingen på 6% som jag fick det till
skulle kräva en 24% mer effekt för att öka farten med 6%.

Men som sagt, det är om maskinen toppar max redan innan.
Men jag skulle tro att effekten finns i en Raptor för att öka toppfarten med 6% 8)


Hujeda mig, här var det hög nivå på matematiken 8O  8O  8O eller det kanske bara e jag som är dum :oops:
Titel: Lågprofil--->Drev
Skrivet av: Respekt skrivet 25 december 2007 kl. 09:19:57
gött med lite advekat info för omväxlings skull....Tackar för detta,var mat nyttigt.
Titel: Lågprofil--->Drev
Skrivet av: Stamper skrivet 25 december 2007 kl. 19:47:37
Ja, det blev faktiskt Nobelnivå på den här diskussionen.
Nu går varspärren in vid 120 och effekten finns definitivt för att åka fortare. Jag hoppas på 130 i maxfart och en cruis fart på ca 100.
Återkommer när jag bytt däck och drev och vågat maxa den. Beror på väglaget!
Titel: Lågprofil--->Drev
Skrivet av: gurra-g skrivet 25 december 2007 kl. 19:55:30
Jag hade 2:a allmän kurs i matte när jag gick ut nian,
så jag ger inte ett skit för skolsystemet. :D

Men det här var inte så värst avancerad matte heller. :wink:

God fortsättning på er i alla fall, och ett gott nytt år.
Titel: Lågprofil--->Drev
Skrivet av: hijack skrivet 25 december 2007 kl. 22:31:57
Citat från: "gurra-g"
Jag hade 2:a allmän kurs i matte när jag gick ut nian,
så jag ger inte ett skit för skolsystemet. :D

Men det här var inte så värst avancerad matte heller. :wink:

God fortsättning på er i alla fall, och ett gott nytt år.


Inte avancerat?   8O Motstånd i kvadrat? å procent hit å dit :?:  Blir avudsjuk på folk som kan räkna på såna prylar.Jag e nog dum... :oops:

Skål å god jul på er iallafall :lol:
Titel: Lågprofil--->Drev
Skrivet av: Stamper skrivet 16 mars 2008 kl. 20:56:06
Avancerat eller inte så funkade uträkningen klockrent. Vi kom till ca 128 km/h med lite avrundad procentsats. Resultatet blev 127 km/h.
Teori och praktik gr hand i hand. (Läs mer här : http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=12440&postdays=0&postorder=asc&start=0 )
Titel: SV: Lågprofil--->Drev
Skrivet av: rancor skrivet 27 augusti 2008 kl. 23:21:26
Bumpar lite :)

Hur blev det med hastighetsmätaren? Blir det inte fel angivelse då radien på däcken blir mindre?

// rancor
Titel: SV: Lågprofil--->Drev
Skrivet av: egerskog skrivet 28 augusti 2008 kl. 07:22:00
Får väl vara lite stand in för stamper. han lär inte svara dig då han försöker göra sig av med sin maskin efter en mycket otrevlig vurpa.
"som jag bevittnade från 20m"
det går bra att justera omkretsen på däcken i koso mätaren det ligger en manual om du söker lite. han kontrollerade sedan sin mätare med handhållen-gps.
Titel: SV: Lågprofil--->Drev
Skrivet av: rancor skrivet 28 augusti 2008 kl. 10:44:41
Får väl vara lite stand in för stamper. han lär inte svara dig då han försöker göra sig av med sin maskin efter en mycket otrevlig vurpa.
"som jag bevittnade från 20m"
det går bra att justera omkretsen på däcken i koso mätaren det ligger en manual om du söker lite. han kontrollerade sedan sin mätare med handhållen-gps.
Öj, hoppas det gick bra för honom. Dem är lömska dessa maskiner  :(

Tack för hjälpen. Jag skall söka =)

// rancor
Titel: SV: Lågprofil--->Drev
Skrivet av: Respekt skrivet 28 augusti 2008 kl. 13:46:52
WHAT HAPPEND??????? ???
Titel: SV: Lågprofil--->Drev
Skrivet av: Stamper skrivet 29 augusti 2008 kl. 08:13:07
Jag lever fortfarande i alla fall!  ;D
Jag krossade min vänstra handled och har inte fått tillbaka mer än ca 30% rörlighet.
Hoppas på ny operation inom ett år eller så.
Gled av vägen i ca 50, kanske mer och hojjen high side:ade. Alltså fullt ställ åt höger, tvärstopp och snurr medsols på en hundradels sekund. Sista jag kommer ihåg är att jag tänkte: Fan va högt jag är. Sedan är det svart.
Maskinen är till salu men fortfarande i toppskick så när som på en spräckt frontbumper. Den fortsatte nämligen utan mig rakt över vägen och parkerade mot en tall.
Titel: SV: Lågprofil--->Drev
Skrivet av: egerskog skrivet 29 augusti 2008 kl. 23:14:31
Jag lever fortfarande i alla fall!  ;D
Jag krossade min vänstra handled och har inte fått tillbaka mer än ca 30% rörlighet.
Hoppas på ny operation inom ett år eller så.
Gled av vägen i ca 50, kanske mer och hojjen high side:ade. Alltså fullt ställ åt höger, tvärstopp och snurr medsols på en hundradels sekund. Sista jag kommer ihåg är att jag tänkte: Fan va högt jag är. Sedan är det svart.
Maskinen är till salu men fortfarande i toppskick så när som på en spräckt frontbumper. Den fortsatte nämligen utan mig rakt över vägen och parkerade mot en tall.

MMM 50 sa du okej okej  :nono:
Titel: SV: Lågprofil--->Drev
Skrivet av: Respekt skrivet 2 september 2008 kl. 09:08:27
shit,,,krya på dej iaf om de går...