ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: GOLiO skrivet 17 december 2007 kl. 22:48:42
-
Nu är den vita delen av året på frammarsh. Det finns kanske några som kommer ihåg mina modifikationer av min dåvarande Predator. Det såg iaf ut såhär:
(http://80.244.71.164/mattor/old/SANY0115.JPG)
(http://80.244.71.164/mattor/old/SANY0119.JPG)
(http://80.244.71.164/mattor/old/SANY0124.JPG)
(http://80.244.71.164/mattor/old/SANY0120.JPG)
Här är ett filmklipp från förra vintern:
http://80.244.71.164/mattor/old/VCLP0131.MP4
Nu har jag bytt maskin till en Outlaw men den skiljer sig ju inte direkt jättemycket från Predatorn så nu ska grejjerna på och utvecklas lite mer. Det possitiva är att outlawn har mycket bättre frigång över arslet :)
Ett första steg blev att fixa ett stag som håller fast skidorna i låst läge. Detta löstes med ett vinkeljärn som svetsades i en båge till bulten för styrleden. blev en väldigt bra och enkel lösning.
(http://80.244.71.164/mattor/SANY0005.JPG)
(http://80.244.71.164/mattor/SANY0006.JPG)
(http://80.244.71.164/mattor/SANY0007.JPG)
Dock har ett problem tillkommit. och det är på den bakre delen av maskinen. Eftersom outlawn har a-armar bak med coilovers så blir det lite mindre plats för mattorna. fälgarna har ett jätteskumt ET vilket medför vissa komplikationer. Jag är på jakt efter ett par fälgar med en mer central inpressning (ET). mina fälgar som sitter på nu breddar 2" utåt och 7" inåt. Jag har provisoriskt vänt dom vilket medför att den breddar 12.5cm på varje sida (!). jag är på jakt efter fälgar som breddar ungefär 5" utår och 4" inåt, vilket skulle bli helt perfekt. är det någon som har en uppsättning sådana så hojta gärna till så köper jag dom!
Mattorna är bara skarvade och fastpumpade på däcken i dagsläget. Men planerna är att mattorna ska bultas fast i en uppsättning utslitna däck med vagnsbult. Sen köras utan luft vilket kommer medföra väldigt fina lössnöegenskaper (är mina förhoppningar).
såhär ser den iaf ut nu med vända fälgar (Blir duktigt bred :))
(http://80.244.71.164/mattor/SANY0008.JPG)
(http://80.244.71.164/mattor/SANY0002.JPG)
(http://80.244.71.164/mattor/SANY0011.JPG)+
Får jag bara tag på fälgar och får mattorna fastbultade kommer skiftning inte ta lång tid. Trots pumpning så tar det bara runt 15 minuter att byta tillbaks till hjulutförande.
(http://80.244.71.164/mattor/SANY0013.JPG)
På mellandagarna ska jag upp till Jokkmokkstrakterna och prova den där det finns lite snö. Här är det bara några centimeter just nu så det blir inte mycket till åka av. I Norrbottens inland är det dock strax under metern med snö :)
Kommentera gärna så återkommer jag med en film efter nyår!
-
Varför byta fälgar....tycker det ser helt ok ut när du vände på fälgarna, ok den blir något bredare, men tycker den spårar fint, jämfört med fram, skidan verkar ju ligga "mitt i hjulspåret bak", tycker du kan ha det som det är.... coolt e de :wink: :wink: .
-
Problemet är att den är runt 2 dm bredare än en snöskoter. vilket blir problem på skoterleder då det är mycket broar med räcken och ibland trångt mellan stenar osv. därför vill jag ha den smalare. sen tar bussningarna i bakvagnen mindre stryk också.
-
COOOLT !!
Har själv gått i tankar på en liknande lösning. Vad har du fått tag på mattor? Och vad kostar de?
Sedan TROR jag att det kan finnas risk att du knäcker något med den lösning som du låst skidorna med. Varför vill du låsa dem?
Om jag såg rätt så är det ventilerade skivor. om du skall låsa dem kanske det är "bättre" att sätta ett vinken järn på samma bult som du har idag men vrid det "innåt" Borra ett hår i den och bulta den i broms skivan. Då blir det inte så sned belastning som det kanske finns risk för med den lösningen du har idag.
-
Jag måste låsa fast dom. Annars åker den ner på backen, kanske är ganska förståerligt. Jag är också lite orolig över hållbarheten. men jag tror det borde klara det. Det är trots allt en M10 den sitter på. Det är inte den är jag är orolig för.. isf är det någon av mina svetsar som kommer fara. men jag tror detta ska hålla. annars får man göra om och göra rätt :)
Sen om man kollar hur skidhållaren är tillverkad så tar ett rör upp smällar rakt underifrån och ett snett framifrån. så igentligen dom enda momenten som uppstår slår på ungefär en decmeter från centrum av hubben, dvs. det blir inga större påfrestningar.
Mattan fick jag av en skoterkrossåkare, den är lite trasig.. men inte utsliten. den hade bara gått en timme när en slide skar ner i mattan och gjorde en reva på en halvmeter.
-
Så där ska det se ut John men jag trodde du skulle göra skidfästena kortare. (mindre brytkrafter)
Men annars så blir det spännande att jämföra. Får se om jag hinner tillverka nått liknande (fast jag vet inte hur jag ska hinna) :D
Ja det blir väl att köra nån dag när du kommer upp?
/Henke
-
Måste bara säga att de va riktigt snyggt gjort :P tummen upp till dig :D
-
tummen up :P
-
nice John,när blir mina klar? :D de blev ju en enkel lösning!
kanske jag skulle haft lite kortare modell..
Hör av dig när du kommer upp så kanske man får ta en titt..
-
Till att börja med måste jag säga att jag beundrar dig, så coolt!
Du skriver att du skall göra om bakdäcken och detta kommer medföra bättre lössnöegenskaper.
Min fråga är nu hur, för banden blir det väl ändå detsamma?
-
Henke: Jag vill ha den hög fram då den kommer gå sjukt mycket bättre i löst underlag. Det första som kommer få kontakt med snön nu förutom skidorna är a-armarna bak. och hela undersidan av quaden lutar några grader uppåt (sett bakifrån och fram). Detta medför att undersidan (iom att jag har hasplåtar hela även under) funkar som en balja på skotern och lyfter upp maskin, det är iaf min teori.
Tomas (nightrider): Jag kan göra något liknande till dig. Dock måste jag låna maskin när jag ska göra låsningarna (då dina spindlar förmodligen inte är likadana som mina).
CoolEdde: Har du provat köra med vanliga crossdäck med 1kg's kontra 0.15kg's ringtryck i snö? Lågt tryck = däcken formar sig efter underlaget. Nu är ju inte mattorna lika formbara som däcken med på låga växlar kommer jag ha betydligt större anliggningsyta mot backen. Mattorna blir formade som ett D (vridet 90 grader bakåt). Problemet är att desto mer gas man ger dest rundare blir ju mattorna vilket medför mindre anliggningsyta. Detta tror jag dock inte kommer vara något problem eftersom maskin skottar sånna kolosala mängder snö när man ger fullt.
-
HEHE du vill inte göra kortare för att du tror du blir bakom oss annars, och att du vill att den ska se ut som en mygga med gigantiska bakfötter :D
Nä men helt klart så blir det bättre djupsnöegenskaper med ett högt chassi. Men tänkte mest på brytningarna på spindlarna.
Vi smider lite planer just nu, om vi nu hinner innan du kommer upp.
/Henke - med hjul fram än så länge
-
Kul. En perfekt grej för att köra på vinter!!!
-
Cooolt !!!!! Kan man inte köra med frambromsen låst ? ifall man ska över ett dike ? . Skulle det fungera med paddeldäck istället för band ? för det är inte lätt att få tag på band . Vill se mera film från dina turer :D
-
Quadjonen: Jag körde med frambromsen låst förra vintern, detta funkade inte tillfredställande och skidfästena vred sig lite som dom behagade. Och man vill alltid att dom ska vara på samma ställe. Det blir helknas med styrningen om dom förflyttar sig. Att släppa dom lösa finns helt enkelt inte på kartan, dock om man gör betydligt lägre hållare så skidan nästan står på spindeln, då kan det gå att göra "fritt" så att säga. men någon form av begränsningsklackar behövs nog.
-
Sätt skoterdubb i mattan, så du får fäste när det är isigt.
-
Vi tar en sak i taget :) Först måste konceptet funka i "grundutförande". Sen är den inte speciellt trevlig att köra när det blir väldigt hårt iom att mattorna inte direkt är ballancerade, detta hoppas jag blir bättre när man kör utan luft i däcken.
-
Jag såg det nu :oops: ,att du hadde band på styret, och låst frambroms på den översta bilden