ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kawasaki => Ämnet startat av: omega skrivet 14 december 2007 kl. 21:38:12
-
Hej,är alldeles ny på forumet. Ingen som helst kunskap om ATV. Men har ev tänkt köpa en beg Kawasaki från 1996. Tror att det är en 360 men kan vara 300?? Har inte fått titta på den ännu då han ska sälja någon gång i vår. Den har vanlig växellåda.Bra eller dåligt? Priset är ca 32000 inkl winsh. är det något att satsa på? Den är ska vara i ganska bra skick.
Tack på förhand
-
hmmm,... låter lite dyrt?!? :roll:
-
jaa en liten aning dyrt tycker nog jag oxå, halva priset hade känts mer rimligt tycker nog jag :wink: reservdelar är ju lika dyra nu som då o en ATV på 10 år kan vara sliten så de kan bli dyrt...
-
Problemet med bagagnatpriserna är att många baserar sina priser på vad de en gång gav för sin maskin, jag menar att förr var fyrhjulingar dyrare. kankse inte i kronor men i reelt värde, 75000:- för tio år sedan är mera än 75000:- i dag.
När man då skall sälja sin trotjänare så kanske man inte har koll på marknadspriserna och därmed sätter många ut sin maskin til ett pris som är närmast löjligt, säger inte att det är så i detta fall.
-
Jag anser att skicket helt och hållet avgör priset. En 96:a kan likaväl kosta 32000 om den är i fint skick som 10000 om den är i dåligt skick. Varje begegnad fyrhjuling precis som bilar är unik och det är därför svårt att säga vad som är rimligt. Åk dit ock kolla på den och avgör själv.
Jag köper hellre en 10 år gammal Kawa för 32000 än en 5 år gammal kineshoj för 15000.
Lycka till med köpet!
-
Jag köper hellre en 10 år gammal Kawa för 32000 än en 5 år gammal kineshoj för 15000.
Håller med föregående talare!
-
ja ska säga dig att de som tycker att det verkar vara skitdyrt, har helt fel. kompisen sålde sin kawasaki klf 300 nyss för 37000:- det vi pratar om är äldre kvalitetsmaskiner. man kan inte jämföra dessa mot de nya så kallade kinaskiten. ja råder hellre folk till att köpa äldre kvalitets maskiner än nya skitmaskiner.
jag tycker att 32000 verkar vara ett rimligt pris.
-
Tack för hjälpen,var idag förbi granngården och tittade på kawasaki. Just kawasaki verkar ha kvar den stela bakaxeln ochförsäljaren förespråkade just detta. Tydligen bättre att dra med och håller bättre. Vad tycker ni?Sen var det tal om vägreggad eller ej. Kan tydligen gå att dra av om man tar den på skogsfastigheten om den är ej vägreggad. och vill man vägregga in den sedan finns tydligen byggsatser.
Jaa vad ska man tro. priset föresten 69000 inkl moms
-
Tack för hjälpen,var idag förbi granngården och tittade på kawasaki. Just kawasaki verkar ha kvar den stela bakaxeln ochförsäljaren förespråkade just detta. Tydligen bättre att dra med och håller bättre. Vad tycker ni?Sen var det tal om vägreggad eller ej. Kan tydligen gå att dra av om man tar den på skogsfastigheten om den är ej vägreggad. och vill man vägregga in den sedan finns tydligen byggsatser.
Jaa vad ska man tro. priset föresten 69000 inkl moms
Jag har en KVF360 (som jag skall sälja förresten) och det verkar vara en sådan du tittar på. Det är en kanonmaskin! Jag tror inte att någon säger emot när det gäller fördelarna med stel bakaxel när man drar släp, speciellt i terrängen då ett tungt släp inte påverkar markfrigångem med stel bakaxel.
Vägregg eller ej har diskuterats fram och tillbaka här på forumet i oändlighet och man kan inte vara överens om mer än att vi inte är överens om mycket :P men en sak tycker jag bör avgöra ditt val och det är hur du planerar att använda den. Skall du köra långa tyrer på landsväg och i tätbebyggt område så bör du välja MC regg. Vill du dock primärt ha en fyrhjuling till arbete och sekundärt en rolig leksak så bör den vara terrängreg. Kawan är en rejäl maskin som tål hårt arbete så jag tycker absolut att du gör rätt i som tittar på en sådan.
Gällande omregistrering mellan fordonstyperna tycker jag att du skall ta det som säljaren säger med en nypa salt, då det i praktiken är extremt krångligt och dyrt att bygga om från terrängreg till mc reg. Jag har funderat på att göra det med men gav upp på grund av all byrokrati och alla svårigheter som det innebär med att fixa blinkers, ändra om bromsystem, COC intyg och så vidare...
Hoppas detta hjälpte dig lite i alla fall :D
-
Vad är det tänkt du ska anväda maskinen till???
Och delad bakaxel går stadigare i skogen. Följer ojämnheterna bättre.
-
Mest blir det nog nöjeskörning,i terräng och skogsvägar.Kanske någon gång att dra fram någon vindfälla och ev björk.
Har velat hit o dit ang vägreggad. Gissar att försäkring är dyrare och inköpet på en ny är visst mint 10000kr
-
Jag har fått låna hem Kawan från 1996 som jag pratade om i början.Det är en 300. Körde hem den ikväll i mörkret. Kändes riktigt fin. Ska prova den mer imorrn . KUL.Kättingar bak sitter på. Växellådan kändes bra riktigt lättväxlad. Ingen koppling utan bara släppa gas och växla med foten som en moped.
Det lutar nog redan nu åt affär..
Synd bara att det var en stor spricka på ena hjulsidan i plasten..Efter den skadan som han fick av en gren köpte han ett skydd runt fotstegen.
-
(..) Jag tror inte att någon säger emot när det gäller fördelarna med stel bakaxel när man drar släp, speciellt i terrängen då ett tungt släp inte påverkar markfrigången med stel bakaxel. (..)
...eftersom markfrigången är usel redan från början, eller..? Det där var inget argument för stel bakaxel!
-
Stel bakaxel är bäst i skogen om man ska dra kärra, punkt! För att motbevisa mig visa EN traktor med delad bakaxel.
-
(..) Jag tror inte att någon säger emot när det gäller fördelarna med stel bakaxel när man drar släp, speciellt i terrängen då ett tungt släp inte påverkar markfrigången med stel bakaxel. (..)
...eftersom markfrigången är usel redan från början, eller..? Det där var inget argument för stel bakaxel!
Stämmer transatlantic... Det är ett annat körsätt på delad/stel bakaxel.
I terräng måste man ta större stenar/stubbar med hjulen med stel bakaxel, men delad kan man i större utsträckning grensla dem.
Delad bakaxel gör att maskinen kränger lite knepigt (utåt) vid kruvtagning i högre hastigheter (tycker jag...).
Mitt tips:
Lättare terräng, väg, tung last - Stel bakaxel
Svår terräng, "trial körning" - Delad bakaxel
-
Stel bakaxel är bäst i skogen om man ska dra kärra, punkt! För att motbevisa mig visa EN traktor med delad bakaxel.
Och för att bevisa att ett hjul är bättre än fyra kan man med samma logik hänvisa till skottkärror..? Nu är det ju inte traktorer vi talar om. Skärpning! Jag säger inte att du absolut har fel Robin, men dina argument är på mycket låg nivå...
Det enda jämförbara "purpose built-fordonet" som just är byggt för att dra en mindre timmervagn i oländig terräng är Vimek Minimaster 101/620. Den har vad jag vet delad pendlande bakdel.
(http://www.vimek.se/images/620.jpg)
Den enda professionella ATV:n för ved-/timmertransport - Vimek Minimaster
Det där med markfrigång är inte obetydligt. För den som någon gång kört med vagn i skogen (hit räknas inte en skogstomt) vet att man inte alltid kan välja spår hur som helst i sidled...
-
stela axlar..portalaxlar är ju inte fel.vissa skogstraktorer har ju det. skotare skördare o.s.v ...jag själv har stel axel på min 4hjuling.nästa blir med delad det måste ju gå så mycket mjukare o bättre :wink:
-
Stel Axel eller inte. Körde en sväng i skogen idag. Blev hur imponerad som helst. Kättingar var på på bakhjulen så det gjorde förstås sitt till. Det kändes som det var omöjligt köra fast. Att ha hög markfrigång är nog viktigare än stel eller delad bakaxel.Åtminstone som jag kommer att använda den. I skogen kör man så sakta så komforten känns inte så viktigt. Men jag har inget att jämföra med då jag aldrig preovat delad bakaxel.Nybörjare som jag är.
Vad jag undrar över är fyrhjulsdriften på kawa 300.Den går inte att lägga ur utan ligger konstant på. Vad tycker ni om det?
Inget som känns som nackdel på provturen jag gjorde. Man kan annars tro att ex styrning borde bli sämre.
Tycker att 300-an är mycket trevlig köra,lätthanterlig och lättkörd.
Men som sagt ni har provat fler maskiner så det vore roligt höra era åsikter.
-
Att ha hög markfrigång är nog viktigare än stel eller delad bakaxel.
Jo, men nu är det ju så att du måste ha delad bakaxel för att få högre markfrigång... :roll:
-
Det är förstås sant men om om man läser forumet kretsar det mesta om komfort.eller att hindren tas bättre med delad bakaxel.Tyckte bara under min korta provkörning att det inte gör så mycket att axeln är stel eftersom man kör så sakta i terräng.
Om man däremot köper delad axel för att få högre markfrigång så är jag med. Det verkar som om en fyrhjuling inte går att köra fast med om den inte hänger sig över ex en stubbe eller sten
-
Han som jag köpte kawan av har fått sin nya nu. En Can am 500.Han är hur imponerad som helst. Tur sa han att du inte provat den för då hade du nog inte köpt min gammla... Jaa vad ska man säga. Det har tydligen hänt mycket på drygt 10 år.
Att köra med två hjuls drivet var tydlgen också en upplevelse.Lättare att sladda förstås.
Är dock fortfarande jättenöjd med kawan. Lagom mycket pengar och går jättebra.Billig helförsäkring ca 700 kr/år. Ser fram emot sommaren
-
grattis till investeringen :)
som sagt det är ju du som ska vara nöjd med hojen å inte alla andra du pratar med :wink:
och du är nöjd och hojen uppfyller dina krav så måste det ju vara ett bra köp........