ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: mickescf500-08 skrivet 6 december 2007 kl. 23:15:01
-
hej ny här. ja har en cf 500 -08 med skrikande variatorrem var får ja tag i ett variatorkit? anrs är ja nöjd me min cf har haft små fel så som muter till handbroms olja i luftburk från vevhus.fukt imätare men va jör det den går ju bra ja har dragit en stor älgtjur me den bla .tack på för hand :D värmläningen.kört atv länge.
-
"Benring" har fixat fram ny fjäder till bakre delen av variatorn.
Byter man den så ska gnället minska.
Men har beställt av benring för flera veckor sedan men får aldrig fjädern.
Men jag tror att "Benring" har mycket att göra.
-
Jag köpte ett kit med både vikter och fjäder, men bytte bara fjädern.
Gnället är nästan helt borta och den startar mycket bättre.
Byter man vikter också så hugger den mycket bättre, och det kanske är kul om man vill köra på bakhjulen, men om man kör i terräng vill man inte ha en ryckig maskin...
-
Benring = www.trech.se
Köpte till min Outty 800 där..
-
"Benring" har fixat fram ny fjäder till bakre delen av variatorn.
Byter man den så ska gnället minska.
Men har beställt av benring för flera veckor sedan men får aldrig fjädern.
Men jag tror att "Benring" har mycket att göra.
Halloj! Benny-Trech-Benring här :)
Helt riktigt så har vi massor att göra men som jag PM:ade dig E-Fire så är det på väg till dig i skrivandets stund, och som plåster på såren så får du en julklapp med! Det är det minsta jag kan göra!
Hur som helst, ett variatorkit, eller endast byte av bakre fjädern, minskar eller minimerar remtjutet helt. Den går även mycket bättre.
Så vill du ha ett kit så är det bara att PM:a mig, eller så mailar du till info@trech.se.
Just nu kan jag få fram en bakfjäder direkt, kostar 1200:-.
Meddela, dom verkar gå åt, jag ska beställa hem nya också, men det tar ca 2-3 veckor.
MVH / Benny
-
Nu har jag också bytt fjädern. Köpte från Benring och Trech.
Funkar klockrent. Blev riktigt nöjd med resultatet. Ett helt annat klipp i maskinen. Den drar i hela registret på ett helt annat sätt än orginal.
Kan klart rekommendera detta och det var inte svårt att byta heller.
-
Riktigt kul att du gillar resultatet! :)
Det finns variatorkit/fjäder hemma nu för CF/Goes/Arctic cat 500, bruteforce750, can-am 800 med flera!
MVH / Benny
-
Nu har jag också bytt fjädern. Köpte från Benring och Trech.
Funkar klockrent. Blev riktigt nöjd med resultatet. Ett helt annat klipp i maskinen. Den drar i hela registret på ett helt annat sätt än orginal.
Kan klart rekommendera detta och det var inte svårt att byta heller.
samma här!!
-
Köp! Blir en kvickare maskin garanterat.
Men håller inte med om att det är lätt att byta.
-
Köp! Blir en kvickare maskin garanterat.
Men håller inte med om att det är lätt att byta.
Jasså, vad stötte du på för problem?
-
En sak jag funderar över är den främre variatoraxeln. Följer man Trech´s guide så får den absolut inte vara glapp. Verkar mycket konstigt. Har ju bytt fjädern på både min och min fars Goes520 och det är exakt samma lilla glapp på bägge maskinerna. Är det inte så på alla CF/Goes? Har ni som bytt fjäder kollat detta?
-
Jasså, vad stötte du på för problem?
Finns ju beskrivet i tidigare trådar. Med fjädern helt nedspännd kan det ändå vara ett helvete att knacka loss ringen! Säger det bara så nya köpare inte tror det är superlätt :wink:
-
En sak jag funderar över är den främre variatoraxeln. Följer man Trech´s guide så får den absolut inte vara glapp. Verkar mycket konstigt. Har ju bytt fjädern på både min och min fars Goes520 och det är exakt samma lilla glapp på bägge maskinerna. Är det inte så på alla CF/Goes? Har ni som bytt fjäder kollat detta?
Har inte läst den guiden, men förklara mer...
-
Jo jag har sett att visa haft ett helvete med ringen. Var inga problem alls på våra maskiner. Med huggmejsel och hammare gick det galant.
Kollade du din främre variatoraxel?
-
Kollade du din främre variatoraxel?
Vad är det jag ska kolla?
-
Axeln som främre variatorn sitter på. Kolla om den glappar något om du rör den upp och ner. Skulle tro att den gör det.
Benring: Om du läser detta så kan du väl tillägga något i frågan. Är du 100% säker att inte denna axel skall kunna rubbas någon mm?
-
Axeln som främre variatorn sitter på. Kolla om den glappar något om du rör den upp och ner. Skulle tro att den gör det.
Benring: Om du läser detta så kan du väl tillägga något i frågan. Är du 100% säker att inte denna axel skall kunna rubbas någon mm?
Kan inte minnas, var ett tag sedan jag rotade med variatorn. Men vad menar du är för fel om den kan rubbas lite?
-
Jag vet inte ens om det är något fel. Det står i Benrings guide att den inte skall glappa, men jag vet inte eftersom det är lika på bägge maskinerna jag bytt fjädern på.
-
Jag vet inte ens om det är något fel. Det står i Benrings guide att den inte skall glappa, men jag vet inte eftersom det är lika på bägge maskinerna jag bytt fjädern på.
Aha... tack för tippset, får kolla.
Annars? Går maskinen bra?
-
Ja den går väldigt bra faktiskt. Blev helt annat med fjäderbytet. Konstigt att inte denna typ av fjäder sitter på orginal för maskinen blir ju helt annan. Remtjutet är ju också helt borta. Är du nöjd med bytet?
-
Ja den går väldigt bra faktiskt. Blev helt annat med fjäderbytet. Konstigt att inte denna typ av fjäder sitter på orginal för maskinen blir ju helt annan. Remtjutet är ju också helt borta. Är du nöjd med bytet?
Hade inte remtjutet innan men är supernöjd. Variatorkitet med DAJ och lite öppnad luftburk funkar toppen för mig. Önskar mig bara TURBOs öppna system nu... men får bli till våren.
-
är variatorkit nåt livsviktigt eller överlever man utan? :oops: :? tänkte om man ska köpa dom grejerna på en gång sen?
-
Tjena!
Ang glapp i axeln så är det upp och ner jag menar, inte in/ut. Bara klargör det.
Den axeln sitter ju i ett lager och ett lager ska INTE glappa.
På min egen så glappar det inte ett smack. Inte heller på min kompis CF.
Däremot rejält på min kollegas som även har ordentliga vibrationer i sin maskin.
Därför hävdar jag bestämt att det inte ska glappa i den axeln eller nån annan axel för den delen.
Kör på men ha lite koll.
Edit här är en länk till guiden för bytet:
http://www.trech.se/index.php?act=viewProd&productId=62
MVH / Benny-benring-trech
-
Tjena!
Ang glapp i axeln så är det upp och ner jag menar, inte in/ut. Bara klargör det.
Den axeln sitter ju i ett lager och ett lager ska INTE glappa.
På min egen så glappar det inte ett smack. Inte heller på min kompis CF.
Däremot rejält på min kollegas som även har ordentliga vibrationer i sin maskin.
Därför hävdar jag bestämt att det inte ska glappa i den axeln eller nån annan axel för den delen.
Kör på men ha lite koll.
Edit här är en länk till guiden för bytet:
http://www.trech.se/index.php?act=viewProd&productId=62
MVH / Benny-benring-trech
Jag tycker inte att min bibrerar nämnvärt mycket. Inte mer än när den var ny tycker jag...Men jag skall höra med ÅF om det iaf.
-
är variatorkit nåt livsviktigt eller överlever man utan? :oops: :? tänkte om man ska köpa dom grejerna på en gång sen?
Det är väl inte livsviktigt, men det ger ju klart en rappare maskin.
-
Kanonbra guide för fjäderbyte :D :D
-
underbar guide
-
Ja den var väldigt enkel att följa.
-
På funrides hemsida stod det att det ej rekomdenderas att köra landsväg på värme i variatorn, vad händer? slits remmen mer eller slirar den mer just då bara när värmen öker?
-
Är det nån ide att byta fjädern i en CF ED lång oxå,blir det ett bra resultat eller gör man bort sig då den är lite tyngre + att jag åker ju oftast med min tant bakpå?
Jag ska hämta min ED i veckan som kommer, lagomt till Hoforsträffen :) o jag kanske ska beställa en fjäder av benring. Tips på om resultatet mottages varmt!
-
Är det nån ide att byta fjädern i en CF ED lång oxå,blir det ett bra resultat eller gör man bort sig då den är lite tyngre + att jag åker ju oftast med min tant bakpå?
Jag ska hämta min ED i veckan som kommer, lagomt till Hoforsträffen :) o jag kanske ska beställa en fjäder av benring. Tips på om resultatet mottages varmt!
Rekommenderas.
Är två på min maskin rätt ofta och det känns helt rätt!
Kolla du med Benring! :wink:
-
Man bör ju först köpa en maskin :wink:
-
Man bör ju först köpa en maskin :wink:
I morrn Mackan,i morrn. Får hämta den vid halv 5 så då blire åka av,eller inte. Måste ju fixa till den så den går som den ska först, sen tänkte jag sätta på lite xtraljus i fronten oxå. Funkar det med ett par mindre lampor på 2* 55w utan att den behöver veckoladdning av en batteriladdare?
Finns det tillräckligt med kräm i laddningen på CF eller lär man byta batteriet till nå bättre? Hur många watt finns det över till lulllull,nån som vet?
Jag har klämt o kännt på Biltemas sportljuddämpare, det finns 2st som är samma/lika förutom den ena är i kolfiber look o den andra är i polerad "black chrome". Om man tar bort orginaldämparen, kanske även kröken om det behövs,annars inte, kan man anta att den blir lite rappare av bara denna åtgärd tilsammans med tumskruven ut + bort med klacken?
Oj,det lät ju dumt,kröken ska inte bort utan bytas ut mot lämplig storlek för dämparen så klart. Om det funkar med org.krök vore det väl bra men montera på tex Biltemas dämpare ist. Så menade jag ju självklart :)
Jag inbillar mig att det borde bli liiite mer botten i maskinen då,vad säger ni som meckat lite på dessa skapelser? Om det skulle bli bättre,vilka mustycken skulle man behöva för att kompensera luftflödesökningen? Räcker det med en nålhöjning eller måste/bör man testa olika storlekar oxå?
Ni som är här o skriver med mig i tråden,ska ni till Hofors? Vore ju kuligt o träffa er :D
-
Halloj! (Benring här) :)
Först: Tack för den goda kritiken ang guiden på variator-uppgraderingen :)
Ang variatorkit/fjäder på en lång modell och passagerare så är det än viktigare att se till att remmen har grepp.
Det är alltså helt ok att byta, rekomenderas för att spara rem :)
Lycka till med nya hjulingen!
Benny
-
Ok,raka besked,det gillar jag :D
Jag får hämta min ED idag,om inget annat inträffar, så jag kontaktar dig Benring. Ska man byta enbart remmen eller äre lika bra att byta vikterna oxå? Jag kör ju mkt landsväg o har läst att det inte var så jätte bra för remmen om man bytt till en hårdare fjäder, vad säger ni om det?
-
Ok,raka besked,det gillar jag :D
Jag får hämta min ED idag,om inget annat inträffar, så jag kontaktar dig Benring. Ska man byta enbart remmen eller äre lika bra att byta vikterna oxå? Jag kör ju mkt landsväg o har läst att det inte var så jätte bra för remmen om man bytt till en hårdare fjäder, vad säger ni om det?
Jag är inte säker på om du blandar ihop saker ovan "Ska man byta enbart remmen eller äre lika bra att byta vikterna oxå?"
Du menar kanske om du ska byta enbart fjäder eller även vikterna?
Originalhjul(25") = Endast fjäder.
Större däck= Hela kitet.
Jag kan bara säga att så som jag körde med min egen CF, 95% pendlande till jobbet, så nötte jag ner remmen på 150 mil. Då ingick det ju 5% terräng också.
Efter byte av variatorkit och rem så kan jag inte notera något remslitage på dom 100 milen jag kört efter det.
En CF har sådant remslir original att en hårdare fjäder bara gör gott.
Vart har du läst att endast fjäder ger remslitage?
Enda kända märket som har det problemet är Outlander 400 som absolut inte skall byta endast fjäder.
Dom flesta maskiner för övrigt har ju redan en bra spänd rem, så där byter man oftast bara vid större däck.
MVH / Benny
-
Jag kollade på funrides hemsida och där står det att den sliter på remmen i högre farter samt ger mer värme i variatorn.
Jag tänker inte gå emot det dom säger mer än att jag har upplevt tvärt om på min egen samt två andra maskiner.
:)
/Benny
-
Man bör ju först köpa en maskin :wink:
I morrn Mackan,i morrn. Får hämta den vid halv 5 så då blire åka av,eller inte. Måste ju fixa till den så den går som den ska först, sen tänkte jag sätta på lite xtraljus i fronten oxå. Funkar det med ett par mindre lampor på 2* 55w utan att den behöver veckoladdning av en batteriladdare?
Finns det tillräckligt med kräm i laddningen på CF eller lär man byta batteriet till nå bättre? Hur många watt finns det över till lulllull,nån som vet?
Jag har klämt o kännt på Biltemas sportljuddämpare, det finns 2st som är samma/lika förutom den ena är i kolfiber look o den andra är i polerad "black chrome". Om man tar bort orginaldämparen, kanske även kröken om det behövs,annars inte, kan man anta att den blir lite rappare av bara denna åtgärd tilsammans med tumskruven ut + bort med klacken?
Oj,det lät ju dumt,kröken ska inte bort utan bytas ut mot lämplig storlek för dämparen så klart. Om det funkar med org.krök vore det väl bra men montera på tex Biltemas dämpare ist. Så menade jag ju självklart :)
Jag inbillar mig att det borde bli liiite mer botten i maskinen då,vad säger ni som meckat lite på dessa skapelser? Om det skulle bli bättre,vilka mustycken skulle man behöva för att kompensera luftflödesökningen? Räcker det med en nålhöjning eller måste/bör man testa olika storlekar oxå?
Ni som är här o skriver med mig i tråden,ska ni till Hofors? Vore ju kuligt o träffa er :D
fan va kul själ väntar ja på bromsbelägg sen ska det bli åka av :D
-
Benring, du har så rätt. Jag menar ju självklart Fjäder o inge annat!
Då har du använt din som jag använder min,mest transport åka o en viss del offroad.
Äntligen, nu så!!!
Nu står en snygg Cf Ed o glänser i min trädgård, den bara skriker om att få bli körd :D Synd bara på den första servisen vid 10-15mil. I boken står det faktiskt 4 st fulla tankar eller 20/h men dom ville ha den vid max 20mil så då passar ju 15 tycker jag.
Det första som jag gjorde var ju att se till så att den går att gasa med, dvs mer än 5mm på tummen :) Jag blev förvånad av prestandan den har, inga som helst problem att marscha i 80-85. Nu testade jag bara det under ett fåtal sekunder men det går ju att gasa på mer än det, kul. Jag fick ju lov att köra en testvända på 2,5mil i kväll o jag är hitills MKT nöjd.
1 sak föresten, min växelspak ligger åt väldigt hårt mot, .... hur ska jag förklara. När jag lagt i H så vill den ju fjädra åt höger, är ni med? Då vid vissa varvtal så börjar den vibrera mot kromprylen som den fjädrar emot, det låter apa ,verkligen. Ska jag ta av knoppen o lägga dit en gummislang runt växelpinnen eller kan man justera "trycket" på växelflraren? Ett gummi kanske nöts bort o så är jag tbx vid ljudet igen. Nån som hajjar vad jag menade nu?
Jag kan vincha fast nyckeln är ur, kan ni det? Vad gör man med med tändningslåsets läge 2? (p) står det tror jag. Off,On,P - motorn stannar o jag märker inte nån skillnad mot att stänga av den som vanligt?
-
Tjena, benring här! Du får ursäkta min kluvna personlighet :)
15 mil på första servicen är bra!
Nu kanske du har en plan för inkörningen av maskinen redan men jag föreslår följande:
*Kör den stenhårt!
*Undvik att köra den på ett och samma varvtal för länge, det gäller alla varvtal ink tomgång.
1 sak föresten, min växelspak ligger åt väldigt hårt mot, .... hur ska jag förklara. När jag lagt i H så vill den ju fjädra åt höger, är ni med? Då vid vissa varvtal så börjar den vibrera mot kromprylen som den fjädrar emot, det låter apa ,verkligen. Ska jag ta av knoppen o lägga dit en gummislang runt växelpinnen eller kan man justera "trycket" på växelflraren? Ett gummi kanske nöts bort o så är jag tbx vid ljudet igen. Nån som hajjar vad jag menade nu?
Mig veterligen så kan du inte göra något åt saken, jag tänkte direkt föreslå en slang på spaken, men sen sa du det ju själv :)
Jag ska kolla på den vi har i butiken om det är nån justering åt det hållet.
En slang lär funka annars, det tror jag nog.
Jag kan vincha fast nyckeln är ur, kan ni det? Vad gör man med med tändningslåsets läge 2? (p) står det tror jag. Off,On,P - motorn stannar o jag märker inte nån skillnad mot att stänga av den som vanligt?
Vinscha med nyckel ur är nog helt beroende på vem som monterat vinschen. Jag skulle rekomendera att ändra på det.
Inte så kul om nån unge leker och pajar nått eller värre klämmer fast sin polare.
Ang läge 2 på tändningen så är det till bilstereon :wink: :wink:
Nej, skämt å sido så är det bara ett läge på tändlåset som inte används :)
MVH / Benny
-
Jasså, man Kan ha så att winchen går via tändningen. Det är ju som du säger lätt för ungarna att pilla på fel knapp o skadan är lika sann som ammen i kyrkan!
Kommer du upp till Hofors i helgen Benny,vore ju kul att träffas.
Jag såg att Trech oxå sålde både CF o SYM. Jag bytte in min MagMax mot CF´n, då hade jag ju kunnat komma till er ist :wink: . Det sitter en SYM 250cc på Maggen.
(har en till magmax med över 900mil på mätaren,på ett år)
-
1 sak föresten, min växelspak ligger åt väldigt hårt mot, .... hur ska jag förklara. När jag lagt i H så vill den ju fjädra åt höger, är ni med? Då vid vissa varvtal så börjar den vibrera mot kromprylen som den fjädrar emot, det låter apa ,verkligen.
Samma händer på min maskin.
Det är bara att sätta ett på ett par varv vulk/eltejp på växelföraren så slipper du det.
Slang kan ju fungera men ta inte för tjock, för då kan det påverka växlingsfunktionen.
:roll:
-
Kommer du upp till Hofors i helgen Benny,vore ju kul att träffas.
Nej, jag kan inte komma upp, det hade varit klart kul men har ingen som kan hålla öppet i godisbutiken :)
Du kommer förhoppningsvis se att trech finns med på ett hörn iaf :D
/B
-
Benny, vi fortsätter i min andra tråd (4 krafsare) så slipper mina frågor om allt annat hamna här i variator snacket. Hoppa över dit så kan du få svara på mer funderingar jag har,du verkar ju kunna CF utan o innan
-
Tjena!
Jag funderar på att skaffa mig ett kit. men hur stor del behöver man vikterna. jag har nu org däck på men man vet ju inte det är ju snart dags att byta dom för dom börjar bli utslitna så då blir det nog 26". är det någon nackdel att ha vikterna på org däck. och varför byta vikter överhuvudtaget? Det var alltså en fråga, inte ett påstående. jag behöver inte byta rem för att jag byter kit va. jag har inte kollat remmen men ifall den inte är sliten tänkte jag på.
Tack för alla underbara svar jag får :D :lol:
-
Huj!
Större hjul=Tyngre motstånd=Lättare vikter=Främre variator växlar långsammare vilket ger en lägre utväxling. (Numeriskt högre) 8)
Har nu inmundigat några pilsner så rääta mig om jag har fel :roll:
Trevli´midsommar
-
Tjena!
Jag funderar på att skaffa mig ett kit. men hur stor del behöver man vikterna. jag har nu org däck på men man vet ju inte det är ju snart dags att byta dom för dom börjar bli utslitna så då blir det nog 26". är det någon nackdel att ha vikterna på org däck. och varför byta vikter överhuvudtaget? Det var alltså en fråga, inte ett påstående. jag behöver inte byta rem för att jag byter kit va. jag har inte kollat remmen men ifall den inte är sliten tänkte jag på.
Tack för alla underbara svar jag får :D :lol:
Tjena!
Om du har originaldäck på hjulingen så kan du mycket väl ha hela kit:et.
Det enda som händer är att du får mer ax och lite sämre toppfart :)
(om du monterar även vikterna)
Toppfarten kommer tillbaka vid större däck.
Med 26" så vågar jag påstå att du kan köra med endast fjäder.
Lite beroende på däck, tex Swamplite's 26" är riktigt höga pga dess mönster, då är det bra med vikt-byte.
Du behöver inte byta rem för att du slänger på ett variatorkit :)
Fjädern från Trech ger inte slitage på skivor och rem.
Detta är kollat på en CF-moto som rullat 100 mil med endast fjäder bytt.
(Det ger mer tryck på remmen om man byter endast fjäder då vikterna väger mer original.)
Det är alltså inget problem att köra fullt på landsväg med denna fjäder eller hela kit:et.
Trevlig midsommar!
MVH / Benny
-
Vill bara säga lite om min lycka till variator fjäderbyte!!
som sagt bytte fjäder idag!!!!!!!!
Åkte in till biltema kl 1200 har ca 1.5mil.
köpte muttersmack (mutterdragare) och ett set med långa hylsor så man hade tänkte jag.
Kommer hem:
Började bra, fick bort kåpan som sitter framför!
Ser att dom var lite större bultarna än vad jag hade köpt.
jippi tänkte jag. började leta. ohh jag hittade en 30 och en 32
Tycket 32 glappade lite. med var tvungen att testa med den. hade ju ingen 31
ok den bakre satt hårt så jag gav den ett par minuter, tog den främre istället. fick bort den rätt så lätt. testade med den bakre igen. det tog tid. typ 20min. men såg att kineserna eller ÅF hade inte snålat med locktite där. hade det på främre med men inte så mycket. skulle då blocka bort skivorna främre gick hur lätt som helst. men bakre var omöjligt testade med allt. ryck slå försiktigt med hammaren. värmde inget gick. hade ingen tillräcklig stor avdragare behövde typ en 230mm. så det vart biltema igen. men det stösta dom hade var 200. m,en köpte den. åkte hem. började till sist satt den över skivan. men det var trångt. började dra den sakta. inget hände fortsatte. sakta. inget hände. men till sist så började den komma. Den satt med andra ord sten hårt.
Jaha nu är dom borta lite skråma på skivan.
började med skruven som håller allt på plats med Slagdon. ehh det var inte enkelt. tog evigheter plus ett slag på pekfingret. men efter det vart jag arg och den började lyda. den RÖRDE SIG. jag skruvade och skruvade det är ju fingänga. fjong där stack fjäder hållarn. tur att jag inte var närsynt. den borta. borrade med ett 6mm borr. passade perfekt.
ok sen så var det att ta hjälp av frugan jag tröck hon skruvade. allt det gick bra. satte dit remmen monterade den sen kom jag på ahh jag måste slipa bort repan som vart. iallafall allt gick bra :)
men kunde ju ha sluppit alla bromsar (bitande flugdjur) och mygg iallfall. jag slogs mot dom men dom gav sig inte.
Min lilla historia om ett fjäder byte till er alla.
-
Men du glömder ju att tala om vad du tyckte om hjulingen efteråt?
Jag bytte min i fredags, gick som smort hela vägen. Ett tips är att ist för att banka o slå på muttern är att vända paketet upp o ned, spänna fast muttern i ett skruvstäd o använda sig av en planka eller nå annat som är långt o kantigt. I mitt fall blev det ett vattpass. På baksidan av skivorna sticker det upp 4st "knoppar" som man lätt kan använda sig av för att vrida av muttern, lägg plankan mellan knopparna o vrid sakta. Går som smöret, riktigt lätt! Vi började oxå banka o slå men jag gillade inte alla märken som blev på muttern så vattpassmetoden rekomenderas.
Kanske Benny testar nån gång o då kan han uppdatera guiden med ett alternativ nr2 för att lossa muttern.
Min hjuling blev kanon efter bytet, nu ska jag bara i med ett munstycke pga strypningarna ramlade ur vid fjäderbytet :lol:
Kan varmt rekomendera Trech, dagen efter leverans med en trevlig överraskning i paketet :D Jag fick fjädern, ungarna blev glada o som man säger" en lycklig pappa är en lycklig familj"
-
Sorry jag glömde!
Klart det vart en mycket bättre förbättring på maskinen.
den reagerade direkt. och inget tjut från remmen. första körningen var det tjut men det gick bort. coh då var det tvärnit bromsning.
Värt alla pengar
-
Har 27" bear Claw däck på min maskin.. Ska jag satsa på hela kitet eller räcker det med Fjäder??
-
Har 27" Bear Claw däck på min maskin. Ska jag välja ett helt kit eller räcker det med bara fjäder???
-
Har 27" Bear Claw däck på min maskin. Ska jag välja ett helt kit eller räcker det med bara fjäder???
-
Har 27" Bear Claw däck på min maskin. Ska jag välja ett helt kit eller räcker det med bara fjäder???
-
Tjena!
Du skall välja hela kittet :)
-
Hur gick det med glappet i främre variatiorn? Igen som har det?
-
Var o handlade rem o fjäder till min CF hos Trech! Dom gjorde även 10mils service på kompisens CF 500 medans vi väntade! Snabbt gick det också! Det kallar jag service!:)
Tjutet från min rem försvann helt och den känns lite mer nerväxlad(eftersom remmen hamnar längst ut på bakre variatorn där den ska vara och inte gör med originalfjäder) och det är ju kanon eftersom dom är på tok för högt växlade för lite extremare terrängkörning original enligt min mening! Men som skrivet tidigare så påverkas ju inte toppfarten nåt märkbart! Så jag är supernöjd! Har mosat runt i leran i två dagar nu och det märks skillnad mot kompisen som kör med originalfjäder! Hans maskin kräver mer varv och plågning för att hans hjul ska orka driva runt när han sitter i leran och med diffar o 4x4 ilagd! Man lider med remmen om man säger så....:) Så det är bara o handla! Speciellt om ni åker i skogen!
MVH/Jon
-
Tja jag tänkte byta fjäder samtidigt som jag byter rem har ca70mil på mätaren. tack för det ni skriver men man blir en aning nervös inför bytet :( :(Men det ska nog gå bra har skruvat en del skotervariator det funkar ju på samma sätt. Men undrar en sak bara det nya hålet man borrar för fjädern har ni nått mått på det i förhållande till det gammla alltså hur lånt ifrån det gammla ska ja borra det nya???? :hmmm: väldigt tacksam för svar.
-
Tjena!
Hålet skall (om du nu väljer att göra det, inget krav för funktionen men gör en del för uppväxling/nerväxling) borras ca 1 till 2 centimeter från det gamla.
Det är ingen vetenskaplig beskrivning men det behövs inte heller :)
Bara du inte borrar det för långt ifrån, då blir fjädern för spänd och den växlar inte upp i tid.
Ta den ca 1,5 cm från gamla så är det helt ok. Kolla guiden (http://trech.se/index.php?act=viewProd&productId=62) så ser du på vilken sida det nya hålet ska vara om det gamla.
MVH / Benny
-
tackar så hjärtligt ()p
-
Har besällt ett kit som troligtvis kommer imorrn.. Men E det någon som har förslag på hur man kan få loss variatorn utan muttermaskin.. finns det nått sätt att "låsa" den så den inte snurrar hela tiden???
Mvh Anders