ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: Pake skrivet 5 december 2007 kl. 18:21:35
-
Ja ha, nu var det dags att besikta kxr:en.
Va tycker ni, ska man åka in med Ixil avgassystemet och det andra lulllullet till bilprovningen och hoppas på det bästa eller ska man återställa till orginal innan man besiktar?
Lite sugen på att åka in med den som den är och se vad som händer :D
-
äh,åk dit bara :D glöm inte att dra upp den på bakslangarna när du kommer in i hallen,jag lovar att dom blir impade :roll: 8)
-
Bakslangarna.. oja de ska jag göra :)
Känns lite spännande att åka till besiktningen...
-
ja ,åk dit bara ,och se vad som händer ,så kan vi få liten rapport :D
Och att dom är noga med däcken och kedjan,men det är vel kardan på din hoj ?
-
vet inte om det stämmer :oops: men har hört att man ska ha varningstriangel med sig :? har för mig att jag läst det nånstans här på forumet. :idea:
-
Bakslangarna.. oja de ska jag göra :)
Känns lite spännande att åka till besiktningen...
hehe,det går nog bra hos besiktningen...
jag hade åkt in med min som den är,men jag har ju inte nåt trimsystem,bara rensad burk fast jag hade tippat i lite k-sprit i tanken och stoppat i ett gäng stålbollar i dämparn...utifall
lycka till :wink:
-
vet inte om det stämmer :oops: men har hört att man ska ha varningstriangel med sig :? har för mig att jag läst det nånstans här på forumet. :idea:
:?: Hur dumt låter inte det :roll:
Är det så :?:
Ja menar... det måste man ju inte ha när man besiktigar 2hjuliga mc.
Fattar väl alla att man inte åkeromkring med en sån i bakfickan, skulle man då i såfall få böter om man stoppades och inte kunde trolla fram en triangel om polisen frågade :roll: Störtlöjligt :!:
-
Kör in den bara. De har förmodligen ingen aning om vad de ska göra ändå. Tar nog ett par år, 1000hojar senare, innan de börjar få koll på läget. Lycka till
-
hörde på besiktningen det samma trike och fyrhjuling ska triangeln med annars blir en två
-
hörde på besiktningen det samma trike och fyrhjuling ska triangeln med annars blir en två
Villken IDIOT regel :!:
Frågan är om det finns något son styrker det :?:
-
hörde på besiktningen det samma trike och fyrhjuling ska triangeln med annars blir en två
Villken IDIOT regel :!:
Frågan är om det finns något son styrker det :?:
Surfa in på vv.se eller bilprovningen.se för "styrkning"
//L
-
jag gjorde en sökning på varningstriangel här på forumet och det var 2 olika personer som besiktat och beskrev samma sak varningstriangel ska vara med vid besiktning på 3 och 4 hjulingar ner med den i ryggsäcken det funkade tydligen.. :)
-
Ok, så här står det i Checklista inför kontrollbesiktningen.
Innan man kommer på besiktning
Motorcykel
Kom ihåg att kontrollera:
kontakter och reglage
ljus och signaler
kedja och kedjelås, att kedjelåset är rätt monterat
däckens mönsterdjup, minst 1mm över hela slitbanan
att reflexen bak är hel
fram- och bakgroms, slitage och skador på belägg
vassa kanter på vindskyddet eller på "mössan" på strålkastaren
skicket på broms- och bränsleslangar, sprickor med mera
framgaffelns funktion
att det inte finns oljeläckage
stötdämpare bak, funktion och täthet
att skyltlyktan fungerar
att det finns varningstriangel för trehjuliga motorcyklar
kontrollampa för helljus (från 1984 års
Står inte nått om 4 hjulingar :lol:
Ja ja, helt meninglöst är det i vart fall :!:
-
hmm...står ju inte hur stor/liten den måste vara...undrar om det finns nån godkänd liten triangel? :?
-
varför skulle man hälla i k-sprit i en fyrhjuling de mäter
väll inte avgaserna på en sådan???
jaa om de nu stämmer med triangel så kanske
det finns små man kan få tag i så att de får plats
under sadeln.....
-
Haha!
Jag ska fan ha en stor en i bakfickan när jag åker in, Är dom större till lastbilar tro?? :)
Folk i hallen lär ju höja ögonbrynet om man går runt med en stor J***a triangel i bakfickan :)
Ska ha på mig jeans också, Så att den sitter nertryck i fickan, Jäms med min lilla spänstiga stjärt :roll: ,Haha
Ta och ringa och hör med SBB....
PS: Nä jag är inte bög!!!!
-
jag gjorde en sökning på varningstriangel här på forumet och det var 2 olika personer som besiktat och beskrev samma sak varningstriangel ska vara med vid besiktning på 3 och 4 hjulingar ner med den i ryggsäcken det funkade tydligen.. :)
Dom sa inget om någon varningstriangel när jag besiktade min iaf.
Dom ryckte och slet lite i framvagnen, kollade kedjan och lampor och sen körde dom en sväng med den bara. Sen var det klart.
ja ,åk dit bara ,och se vad som händer ,så kan vi få liten rapport :D
Och att dom är noga med däcken och kedjan,men det är vel kardan på din hoj ?
Nä det är ju kedja på en KXR :)
-
Då är det på plats med ett grattis, du tillhör en än så länge liten skara :lol:
//L
-
Jaha ja där ser man, kanske hade tur när jag var där då :)
Får ta med en nästa gång. Känns ju lite jobbigt att ha med en, finns ju inte direkt nått ställe att ha den på... Inte på en KXR iaf.
Är det någon som fått med en varningstriangel när dom köpt sin fyrhjuling?
-
Tror inte ÅF har koll på varningstriangeln. Tänkte inte så mycket på den utan att det inte är så många som besiktat fyrhjulingar ännu.
//L
-
Verkar vara ett hett ämne det här :)
Jag ska byta kedja å lite annat som jag har fått hem men resten ska jag låta vara kvar, måste ju testa :)
-
Jag valde att vänta så länge som möjligt med besiktningen men i morgon ska jag in och få dommen, återkommer med resultat.
-
Så nu var det gjort, fick en anmärkning på att helljusindikatorlampan inte fungerade, men ingen ombesiktning på det. Hade tydligen lite glapp i ett av a-armslagrena men det gick inte att skriva in i besiktningsprotokollet för motorcyklar har inga a-armar...
För övrigt så hade jag IXIL avgassystemet på, k&n luftfilter, 28mm förgasare, mallosi variator, vridgashandtag, trim cdi, ombyggd pakethållare, backspegelbräddare mm på vid besiktningen. Inga klagomål på det :)
Besiktningsnissen kollade länkarmar, kedjelås, belysning (blinkers, broms, hel/halvljus, skyltbelysning, indikatorlampor), ställde in hel och halv så att de inte bländar, reflex, mönsterdjup på däck, varningstriangel.
Nån provkörning tyckte han att det inte behövdes. Jag tyckte att han kunde prova i alla fall men han hade ingen lust...
2 år till nästa gång, får se om bilprovningen är hårdare då...
-
Skummt att de släppte glappet. Ska det vara så kan ju fram vagnen glappa hur mycket som helst för mc har ju varken länkarmar eller styrtag.
-
Förklaringen till att han släppte det var att det inte fanns nått sånt fält för motorcykel i lilla handdatorn som dom har på besiktningen...
-
alltså vet vi nu att en ostrypt, lätt trimmad 250 slinker igenom. Frågan är om en ostrypt 700 kan ramla igenom om de inte ens provkör?
-
tja... vem vet.. prova! :)
-
njae, än så länge har jag ett par år kvar tills det är dags. Dessvärre är väl då att de lär vara mer bekanta med hjulingarna och veta vad som ska kollas.
-
Snart dags för min KXR250 att besiktas.
Vad ja vet ska de inte vara nåt problem, mer än att knappen för att reglera hel och halvljus saknas. Kan de vara ett problem? Råkade slå iväg den i skogen en gång :)
-
Det kommer dom säkerligen att gnälla om, dom kollar funktion på halv/helljus
-
Var in på besiktning i går och de va löjligt enkelt.
Han hissade upp den och kände efter glapp i hjulen, kände på fjärding, kollade blinkers, tuta och åkte ett varv runt huset.
Han sa att han bara besiktat 2 st fyrhjulingar i år och att de inte vet vad de ska kolla, att de inte har några spciella grejer direkt mer än de man ser med ögat. "Ser de ok ut så är de väl bra".
Sa inget om att ja saknade lapknapp. Hade en väggplugg nerstoppad i knapphålet så de gick att reglera :)
260kr så va de klart med blankt papper.
2 år till nästa gång...
Å någon varningstriangel som någon pratat om frågade han inget om.