ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: transatlantic skrivet 4 december 2007 kl. 20:11:01
-
Någon som provat detta tillbehör?
Jag har insett begränsningarna med plogning och funderar på att skaffa en snöslunga till min Grizzly 700. Grizzly:n är för stark och har sakta men säkert börjat "knyckla ihop" min plog (Yamaha original/Lejab). Nedan kommer de för mig kända alternativen.
Från Bercomac i Kanada (finns ej i Sverige?):
(http://www.jimsrepairjimstractors.com/snowthrower-atv-honda.jpg)
http://www.bercomac.com
Från Kina någonstans (går att köpa lite varstans):
(http://www.pvlv.se/bilder/slunga1.jpg)
Från t ex: http://www.trendimport.se http://www.bercomac.com
KGK hade också en version i sitt sortiment tidigare, men den verkar utgått.
Duells ska också ha ett alternativ.
Synpunkter från (h)järntrusten?
-
Det kanske är bra om man snöröjer vägar, men hemma på gården? Vad händer när man svänger? Det måste ju vara som att styra ett spett?
-
När man har snö på båda sidorna är den säkert ganska svårstyrd i sidled. Annars finns ju pivothjul på bägge modellerna ovan, så svängar i sig är nog inget problem så långe det inte tar emot på sidorna. Men visst, det är inget smidigt ekipage...
-
Jag har samma bekymmer som dig när det gäller plogen. Använder en Warn Cyklone men det känner på rejält när det är lite kraft bakom. Även fast man tycker man kör försiktigt så hugger det i rejält ibland, eller när man trycker ihop snöhögarna på slutet. Det är ju ett intressant tillbehör slungan då den inte tar kraft från fyrhjulingen och tvärtom. Kostar runt 20 000:- va?
-
Det finns också nackdelar med mycket motor och bra fäste (jag har ännu inte vågat använda kedjorna), eller hur Northleaf?
Den enklare snöslungan går att köpa för runt 15.000:-
Fick precis svar från Bercomac Canada angående den övre slungan, och för Sveriges räkning är det norska http://www.watersupply.no som gäller. Priset på den slungan är 49.000:-, och då är det norska kronor som vi snackar. Sen tillkommer tull och svensk moms. Då närmar vi oss 100.000 kronorsstrecket ganska snabbt. Bercomac-slungan kostar ca 25.000:- i USA (plus frakt, tull och avdragsgill moms). Ändå betydligt billigare, undrar var pengarna tar vägen..?
Det kanske märks att jag snöat in mig (ha ha?) på Bercomac, men det är bara för att deras produkter verkar så väldigt välgjorda. Detta till skillnad från kinaprodukterna som är som kinaprodukter är mest - ganska simpla och grovt tillyxade.
Säljs under CanAm-märke i Norge, kanske tilltalar vissa lite extra...
(http://cache.finn.no/mmo/7/118/627/97_-1119297917.jpg)
-
Nej det finns att knuffa på med. Jag tänkte först dra i Skruvdubb i 28" däcken men tror inte det behövs om det inte blir ren blank-is.
Med den prislappen på Bercomacen blir det ingen investering för mig. Du får väl lite mer användning för den i Ö-vik också där det kommer ner mer snö. Här nere i Gävletrakten får vi sällan några mängder. Sen använder jag en traktor med lastare och röjer snö med. Plogbladet tänkte jag ploga lite på sjön med och så.
Önskelistan kan göras lång.
Det är lika med bandsatsen. Det hade också varit kul men frågan är hur ofta man får användning för dem.
Skogsvagn med hydraulisk kran till ATV:n är ytterligare ett verktyg som varit användbart.
-
Denna modell är ett alternativ för dom som vill ha smidigare användande ....... året runt :wink:
Vintertid
(http://www.quadivator.com/images/blower/blower6.jpg)
Vår/Sommar/Höst/Vinter
(http://www.quadivator.com/images/brush/brush1.jpg)
Sommartid
(http://www.quadivator.com/images/mower1-lg.jpg)
http://www.quadivator.com/
//Nonne
-
(..) Sen använder jag en traktor med lastare och röjer snö med. (..)
Jag lutar åt den lösningen också...
Varianten med utbytbara "verktyg" är dock ett fint alternativ, men åkgräsklippare har jag redan och borsttillsatsen kan jag inte se någon användning för. Vettigt med motorn bak, själva slungan kommer betydligt närmare framaxeln vilket borde göra maskinen smidigare.
-
Jag har haft den gula modellen, den största på 14 el kanske var 13,6hk med största intaget!
Klumpig javisst, men att få snön slungad jämfört med att ploga var guld värt!
Däremot så var det största rackel jag varit med om, efter åtskilliga reparationer (köpte den sprillans ny) så hotade ja försäljaren att ta tebax den, om inte skulle ja slå sönder o elda upp den, lämnade in den 1-2 ggr på rep men samma fel uppstod!
så efter totalt 4 försök att köra den, 8 försök att skruva ihop allt, så lämnade ja tebax skiten.........
Skall dock tilläggas det var återförsäljarens första han sålde o han tog inte in några fler :)
Men skulle det finnas en billigare variant som monteras både bak o fram som på bilden ovan så skulla ja gärna försöka igen, dock inte den gula skiten :)
(dvs den modellen trendimport har)
är det ngn som vill veta exakta fel så bara o pm:a men ja rekommenderar inte den, problem för 15-20000 var det bara :)
-
Hur är det med hastigheten då, går inte en atv lite för fort på lågen
för en snöslunga? För att inte tala om klippaggregatet!
-
Jag misstänkte att "kinaslungan" skulle vara riktigt dåligt tillverkad, "kul" att få det bekräftat. Men tråkigt för Beavlon, förstås...
Det är nog bara att inse att det finns bättre lösningar för att skotta snö - fyrhjulingen kommer inte ens på topp-tio.
-
du har ju egen motor på snöslungan o ja ställde in den på högsta o 13-14 hk räckte utmärkt till lågen, vissa lägen kunde man lägga i högen, tyvärr var kvaliten sån att brytpinnarna gick ju varje bort!
O ja....kinaskit, även om ja har andra maskiner därifrån som fungerar utmärkt så var detta det sämsta jag varit med om :)
-
hittade en bild på ekipaget innan ja lämnade igen skiten.....
(http://i212.photobucket.com/albums/cc197/beavlon/Kazuma/Bild079.jpg)