ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: Durka skrivet 4 december 2007 kl. 20:01:10
-
Håller på för fullt med mitt bygge av en timmer vagn. Vagnen jag började ifrån heter tydligen Starke Arvid. Så jag tänkte att min kommer kan heta Lille Arvid.
Bygget är tänkt att kosta så lite som möjligt då jag bara kommer att använda kärran i 2-3veckor som det ser ut nu.
Beräknad kostnan Ca: 200:- Kapskivor, kulkoppling och lite svetts tråd.
Resten har jag fått, hittat eller låg och skräpa i ett hörn.
För den som är intressead så finns 1 axel kvar. (Se bild)
Axeln kommer bli flyttbar.. Lastgallret kommer från från en Volvo 745 eller liknande. Var lite bred 123cm så jag värmde och böjde in hörnen så den mäter 110cm bred.... Hela bygget är tänkt att inte ta mer plats än fyrhjulignen då det är en tätvuxen skog jag ska användat i. 110cm bred hjulen spårar exakt i fyhjulingens med 90cm mätt från mitten av hjulen. Markfrigången blir ca 45cm borde räcka :lol:
Ramen blir svart, Röda löstagbara stöttor, och Silvriga fälgar.
Har tänkt att bakmontera en Winch på fyrhjuligen så den kan användas om jag ska dra upp någon stor stock någon gång i framtiden. Annars handlar det bara om små stock som går snabbast att handlasta. Gratis träningspass.
Kom gärna med kommentarer possitiva som negativa.
Eller smarta förslag på bra lösningar som man får nytta av i ojämn terräng sen.
MVH/ Mathias (Durka) 8)
(http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/287071.JPG)
(http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/40352.JPG)
(http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/281653.JPG)
(http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/82084.JPG)
(http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/22915.JPG)
-
Tjena. Kul med en enkel billig konstruktion..har själv byggt nåt enkelt som jag ska sätta en grind på framtill. Fasen jag tror att jag har ett lastgaller efter en gammal volvo liggande...smart ide...ska kolla det.
Det här är min "lille".. :)
(http://i17.tinypic.com/6wx9kqf.jpg)
/Olish
-
Ser ju ut att fylla sin funktion den med... Har du rörlig koppling framme vid dragkorken??
Det är nästan ett måste om man ska köra mycke i ganska tuff terräng va??? Eller rätta mig om jag har fel, har ingen erfarenhet av varken det ena eller det andra....
Men släpen man köper har vell vanlig stel koppling :? ???
Lille Arvid kommer att palla att lasta ett par ton i alla fall känns det som:P Tyckte timmersläpen man köper kändes rejäla men Lille Arvid har nog nästan dubbelt så tjockt material :lol:
-
Ser ju ut att fylla sin funktion den med... Har du rörlig koppling framme vid dragkorken??
Det är nästan ett måste om man ska köra mycke i ganska tuff terräng va??? Eller rätta mig om jag har fel, har ingen erfarenhet av varken det ena eller det andra....
Men släpen man köper har vell vanlig stel koppling :? ???
Lille Arvid kommer att palla att lasta ett par ton i alla fall känns det som:P Tyckte timmersläpen man köper kändes rejäla men Lille Arvid har nog nästan dubbelt så tjockt material :lol:
-
Jag gjorde rörligt drag dels för terrängen dels för att om det någon
gång skulle tippa så skadar jag inte kulan på hojen.
Fabrikstillverkade vagnar har såvitt jag vet rörligt drag.
Ja lasta kan du nog utan problem,men kom ihåg att ta det försiktigt i början
om du är ovan.Vagnar som är tungt lastade kan skjuta på ganska rejält,och fyrhjulingarna väger oftast mycket mindre än lasset..
Min "lille"väger tom 100kg och kan lasta ca 1kub,va det väger vet jag inte
men det trycker på ganska ordentligt i utförsbackarna
Har en linhai och drar med den väger 280kg +mej...ca 380 tot. :?
Men tänker man först så funkar det bra :)
/olish
-
Jag gjorde rörligt drag dels för terrängen dels för att om det någon
gång skulle tippa så skadar jag inte kulan på hojen.
Fabrikstillverkade vagnar har såvitt jag vet rörligt drag.
Ja lasta kan du nog utan problem,men kom ihåg att ta det försiktigt i början
om du är ovan.Vagnar som är tungt lastade kan skjuta på ganska rejält,och fyrhjulingarna väger oftast mycket mindre än lasset..
Min "lille"väger tom 100kg och kan lasta ca 1kub,va det väger vet jag inte
men det trycker på ganska ordentligt i utförsbackarna
Har en linhai och drar med den väger 280kg +mej...ca 380 tot. :?
Men tänker man först så funkar det bra :)
/olish
Ingen fara bosar runt med ett släp som trycker på med 35ton om dagarna så är van vid vikt som trycker på och håller imot... Men blir helt klart en ny upplevelse att ha lastat bakom fyrhjulingen. Allt nytt är lite svårare i början innan man vänjer sig. Bara till att tat lungt och köra med sunt förnuft.
-
Ja,då vet du vad det handlar om.
Lycka till med bygget, kanske man får se bilder när det är klart..
En ide jag jag funderat på att göra för lastning av tyngre stockar är
nåt liknande LMT vedfyran , kolla på
http://www.lmtvagnen.se/2.html
/olish
-
Ja,då vet du vad det handlar om.
Lycka till med bygget, kanske man får se bilder när det är klart..
En ide jag jag funderat på att göra för lastning av tyngre stockar är
nåt liknande LMT vedfyran , kolla på
http://www.lmtvagnen.se/2.html
/olish
Jo det såg ju inte så avancerat ut att bygga... Har tänkt att sätta en Winch bak på fyrhjulingen ifall man någon gång behöver dra sig bakåt för att komma loss. Och då har man ju en Winch som kan användas att dra upp stora stockar eller lägga band om en rishög och dra upp hela skiten på en gång.
NÅGON SOM VET VART MAN KAN KÖPA RÖRLIGA KULKOPPLINGAR???
Eller kan man köpa en vanlig på typ Jula och sen bygga någon vridbar historia själv. Som kommer att hålla länga??
-
Min lösning
2 rörstumpar.
en med 50 mm ytterdiameter och en med 51-52 mm innerdiameter.
Skär två ringar av dt grövre röret. Svetsa fast den ena ringen på det tunnare röret i ena ändan. Stick igenom det tunna röret. Svetsa fast den andra ringen. Montera handsken på det tunna röret. Vipps en rörlig koppling. Bonuspoäng för 2 smörjnipplar på det grövre röret.
Monteras sedan på valfritt sätt på vagnen
-
Min lösning
2 rörstumpar.
en med 50 mm ytterdiameter och en med 51-52 mm innerdiameter.
Skär två ringar av dt grövre röret. Svetsa fast den ena ringen på det tunnare röret i ena ändan. Stick igenom det tunna röret. Svetsa fast den andra ringen. Montera handsken på det tunna röret. Vipps en rörlig koppling. Bonuspoäng för 2 smörjnipplar på det grövre röret.
Monteras sedan på valfritt sätt på vagnen[/quo
Mjo får bli något sånt... Har redan testat det
-
Jag gjorde rörligt drag dels för terrängen dels för att om det någon
gång skulle tippa så skadar jag inte kulan på hojen.
Fabrikstillverkade vagnar har såvitt jag vet rörligt drag.
Ja lasta kan du nog utan problem,men kom ihåg att ta det försiktigt i början
om du är ovan.Vagnar som är tungt lastade kan skjuta på ganska rejält,och fyrhjulingarna väger oftast mycket mindre än lasset..
Min "lille"väger tom 100kg och kan lasta ca 1kub,va det väger vet jag inte
men det trycker på ganska ordentligt i utförsbackarna
Har en linhai och drar med den väger 280kg +mej...ca 380 tot. :?
Men tänker man först så funkar det bra :)
/olish
280kg på en 300cc 8O Min 750 väger 275kg
-
Å fasen..inte mer.. Grannen har en artic cat 400 den väger om jag kommer ihag rätt 330kg ... min linhai är endast 2hjulsdriven,ändå så pass tung... :? ja ja lite vikt är väl bra om man ska få fast hjulen i backen och jag känner inte när jag kör att det är ett problem med vikten..
:)
-
Å fasen..inte mer.. Grannen har en artic cat 400 den väger om jag kommer ihag rätt 330kg ... min linhai är endast 2hjulsdriven,ändå så pass tung... :? ja ja lite vikt är väl bra om man ska få fast hjulen i backen och jag känner inte när jag kör att det är ett problem med vikten..
:)
Låter skumt som sagt.... Måste åka och väga fyrhjulingen ska det vägas ska det ju va i fullt körbart skick. D.V.S Fulltankad alla oljor och allt sånt
-
Håll till godo Gott folk. Men till helgen så ska min Lille Arvid få möta skogen för första gången.
Har varit lite mycke och har saknat några rörstumpar och lite små pill. Men nu har man hittat allt man behöver. Så nu ska jag ner och svettsa ihop axeln och börja måla.
Bilder kommer!!
-
Här är lite bilder under sissta byggdagen..... Har dock inte tagit någon helhets bild i dagsljus än... Väntar med det till imorn med fyrhjulingen och lite lass också...
(http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/11994DSC000741111.JPG)
(http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/7820DSC0007633333.JPG)
(http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/3171DSC000720000.JPG)
-
Nu är den klar och invigd i skogen :lol: Fungerade över alla förväntningar. Precis överallt där fyrhjulingen precis går över går kärran över utan problem. Med sina 45cm markfrigång. Och inget som kan ta i under.
MVH/ DURKA Väl mött ute i skogarna där ATV:er hör hemma. Tuffandes på lågväxel i max 10km/h
(http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/13644111.JPG)
(http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/2089222.JPG)
(http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/10158333.JPG)
(http://www.saab4fun.com/upload/uppladd/6479444.JPG)
-
Tjusig färgmatchning med Kawan!
-
Lite OT kanske, men är det inte väldigt små hjul på din Kawa? Ser ut som en ´08, har man "bytt ner sig" inför årsmodellen? Eller är själva chassiet större?
-
Händig liten vagn du fick till.. :) man måste inte ha boggie det går ändå väldigt bra,beror givetvis på terrängen,men du klarar dej långt med denna vagn.
En fråga..undrar om du kan flytta axeln eller om du svetsade den? Jag upptäckte att jag hade lite lågt kultryck på min så jag flyttade axeln,har själv flyttbar.
För mej med bara 2hjulsdrift så var det ett problem, vet ej om det är lika känsligt med 4hjulsdrivna
/olish
-
Händig liten vagn du fick till.. :) man måste inte ha boggie det går ändå väldigt bra,beror givetvis på terrängen,men du klarar dej långt med denna vagn.
En fråga..undrar om du kan flytta axeln eller om du svetsade den? Jag upptäckte att jag hade lite lågt kultryck på min så jag flyttade axeln,har själv flyttbar.
För mej med bara 2hjulsdrift så var det ett problem, vet ej om det är lika känsligt med 4hjulsdrivna
/olish
Axeln är flyttbar och första stöttorna med gallret går också att flytta...
Lastade på ganska bra med ved idag och kopplade av och kände på kultrycket skulle uppskattat till ca 40kg..... Kändes jäkligt bra i alla fall...
Ang hjulen så har jag 27" ITP 589 ligger.... Bara inte monterat än :twisted: (Kärran är byggd tänkt med dom på blir då ca 5cm högre)
-
(..) Ang hjulen så har jag 27" ITP 589 ligger.... Bara inte monterat än :twisted: (Kärran är byggd tänkt med dom på blir då ca 5cm högre)
Jag är nog bara så van att se dessa maskiner med 27:or (eller större) att allt annat ser onaturligt ut. Hur kunde det bli så..?
Mycket bra fälg-/däckval förresten, en klassiker som aldrig är fel!