ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Kymco => Ämnet startat av: Pake skrivet 27 november 2007 kl. 10:11:52

Titel: Variatorvikter & rem
Skrivet av: Pake skrivet 27 november 2007 kl. 10:11:52
2 funderingar:
1. Hur vet man att rullarna börjar bli dåliga?
2. Hur vet man att remmen börjar bli sliten?

Min kxr har börjat gå ryckigt vid körning men motorn går jämt å fint vid tomgång. När jag kör så känns det som att det är nått som "svajar" i drivningen, speciellt när jag saktar ner eller kör runt 40-60km/h.
Kan det vara nått med variatorn/remmen?? Har kört ca 600mil...
(Har malossi kittet)

/Pake
Titel: Variatorvikter & rem
Skrivet av: Pake skrivet 28 november 2007 kl. 08:03:22
Nehe.. ingen som hade lust...
Har beställt rem och vikter, passade på att köpa en ny kedja också.
Återkommer med resultat!
Titel: Variatorvikter & rem
Skrivet av: tlrecond skrivet 28 november 2007 kl. 10:26:19
jag är inge proffs men jag kan tänka mig att det är bredden på remen som avgör. mätte på min och den var 24mm har gått 120 mil
vikterna är det ju bara att kolla på syns om dom blivit snedslitna/ovala
då är det läge att byta :wink:
om det går ryckigt så har det väl mer med kopplingsbackarna att göra! :roll:

det verkar ju inte vara nån vidare aktivitet på detta forum annars
många som kollar men ingen skriver nåt :wink:
Titel: Variatorvikter & rem
Skrivet av: Pake skrivet 28 november 2007 kl. 11:30:39
Jo de är ju sant att de inte är nån vidare fart på kymco delen av forumet...
Kopplingsbackar.. hmm jaha, dags att lära sej nå nytt igen.. undra hur man byter sånna...
Titel: Variatorvikter & rem
Skrivet av: judaz skrivet 28 november 2007 kl. 15:20:06
Tycker det är rätt mycket rörelse på forumet faktiskt.
Jag noterade att mina vikter var slut pga att jag upplevde
ett missljud ifrån variatorn. Efter att ha knackat bort kåpan
dragit bort variatorn och inspekterat vikterna (som va 6-kantiga istf runda)
kunde jag konstatera att dom var tokslut.

Dock skall man va grönjävligt noga med att göra rent, tryckluft/bensin
 verkligen göra rent i dom små fållorna som vikterna ligger i, för annars
 tar dom onödigt mycket stryk.

//J
Titel: Variatorvikter & rem
Skrivet av: Pake skrivet 13 december 2007 kl. 05:57:15
Rycken försvan efter kedje byte! :) Min gamla kedja gick inte att spänna upp nå mer, men den blev för kort om jag tog bort en länk.
 
Ska slänga på ny rem och 18g malossi vikter också. Har kört 450 mil med malossivariatorn... (600mil totalt)

Nån som kommer ihåg hur tunga vikterna är i ett malossi variatorkit?
Titel: Variatorvikter & rem
Skrivet av: judaz skrivet 13 december 2007 kl. 11:44:49
18,5 erom i malossi kittet !

vanliga orginal vikterna är på 20, och det märks en JEFLA skillnad.
jag tappa 10 blås i topphastighet, på o använda malossi variatorn,
med orginalvikter.. har iofs drevat min fram åxå..

men den gick helt klart bättre med 18,5orna i..

får köpa nya sen.
Titel: Variatorvikter & rem
Skrivet av: Pake skrivet 13 december 2007 kl. 13:48:18
Hmm, så med 18g vikter blir det lite mera fart eller?
Titel: Variatorvikter & rem
Skrivet av: judaz skrivet 13 december 2007 kl. 15:06:10
lite mer drag... verkar det som i mitt fall. Kan juh vara upplevt åxå, men mätarn talar sitt tydliga spår... men du kommer garnaterat märka skillnad. men jag är helt nöjd med drevningen, även om det bidde lite segare.
Titel: Re: Variatorvikter & rem
Skrivet av: ljs-s skrivet 13 december 2007 kl. 20:07:05
Citat från: "Pake"
2 funderingar:
1. Hur vet man att rullarna börjar bli dåliga?
2. Hur vet man att remmen börjar bli sliten?


Ni har ju kommit fram till svaren redan men jag svarar ändå för jag har inge bättre för mig  :wink:

1 Vikterna ska vara runda, är dom inte det kan du få ryckig acceleration, sämre acceleration och sämre toppfart då vikterna kan fastna och utväxlingen inte sker som den ska.

2 Det står i service manualen att remmen ska vara minst 22 millimeter bred. Blir remmen tillräckligt sliten får du sämre toppfart då.

Håller med judaz, tycker det är rätt mycket aktivitet i kymco forumet jämfört med vad det har varit förrut, roligt tycker jag  :D

Har du lite lägre vikter kan jag tänka mig att man både får högre toppfart och bättre ax på en KXR. Min orkar sällan varva ur nu så min varvstopp tar bara i när jag kör i nerförsbackar. Och bättre ax blir det helt klart med lättare vikter. Tänkte skaffa lite lättare vikter sen tills man ska ta ut pärlan igen :)

Pake, vad köpte du för kedja? En med o-ringar som orginal, eller lyxade du till med X-"ringar"?
Titel: Variatorvikter & rem
Skrivet av: Pake skrivet 13 december 2007 kl. 20:45:50
"Lyxade" till med en X-ringkedja från racingplanet :)

Varför kör du inte året om? På med varma kläder och tumvantar ;)

hmm jo, ångrar mej, håller med om att det har blivit mer fart i vårat hörn av atvcenter   :roll:  
Vi får fortsätta så!

En fråga till ljs-s:
Hittar inte igen tråden där du tipsade om bildäck som passar på framfälgarna... vart var det du köpte däcken? Behöver verkligen byta ut mina ovala däck...
Titel: Variatorvikter & rem
Skrivet av: ljs-s skrivet 13 december 2007 kl. 21:16:20
Här är tråden där jag skrev om bildäcken jag köpte:
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=10478&highlight=

Hehe nja jag är rädd att min fina kxr ska bli en ful rosthög om jag kör med den här, dom är otroligt duktig på att salta här... Den är ju inte direkt rostbehandlad :)
Sen har jag inga riktiga "skoter kläder" så man kan köra när det är minus grader.
Såg dock en som körde i stan idag, såg jädra roligt ut :)
Vet inte vart man ska köra riktigt heller, jag menar bakhjulsdrift med breda sommardäck är ju inte direkt optimalt, man lär ju fastna i första bästa uppförsbacke typ... Sen skoter spår får man ju inte köra i verkar det som...

Jag har inte riktigt fattat varför en X-ring ska vara bättre än O-ring, vet du?
Titel: Variatorvikter & rem
Skrivet av: Pake skrivet 13 december 2007 kl. 22:21:43
Nä vet inte varför, men det lilla jag har läst om kedjor så sägs det att x-ring tydligen är bättre.
X-ringkedjan är den kedja som racingplanet säljer till kxr:n, därför blev det en sån :)
http://shop.racingplanet.de/catalog/kxr-250-sport-antrieb-c-26_29_206.html

Det funkar rätt bra att åka med  "sommardäck" på vintern, sänk däcktrycket så får du rätt bra grepp.
Tvätta hojen lite då och då.. det borde jag göra också... så är det nog lugnt med vägsaltet.
Jag tycker att det är roligast att köra 4-hjuling på vintern! :D

På sommaren åker jag i mcbyxor, t-shirt, skyddsjacka och regnställsjacka, när det blir kallare så skalar jag på lite mer kläder.
På vintern åker jag i mcbyxor med foder och långkallingar under, t-shirt, sweatshirt, skyddsunderjacka, fleecetröja, gore-texregnjacka. På händerna ett par hestra tumvantar, vinterkängor på fötterna och under hjälmen en hjälmluva (rånarluva). Det funkar bra för mej ner till -10´c.
Blir det kallare är det bara att byta regnjackan till en fodrad skidjacka, sätta på sej ett par träningsoverallsbrallor över långkallingarna, ullstrumpor på, tunna fingervantar i tumvantarna. Funkar minst till -20´c ;)
Funkar bra att använda "skal modellen" när man klär sej för hoj åkning,  blir det för varmt tar man av ett, blir det kallt +ar man på..

Skyddsjackans skyddsplattor tar bort en hel del köldeffekt! Den är säkert bra om man klotar också :) (hoppas jag)
http://www.x3mseller.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artgrp=20&artnr=227r&visa=1-30&Sort=Beskr&Visn=Std

Så, nu är "medium" slut och kärleken gick å la sej :) fjärkontrollen är min!!    :)

Är du nöjd med däcken? Vad kör med för tryck?
Titel: Variatorvikter & rem
Skrivet av: judaz skrivet 13 december 2007 kl. 23:25:59
för vinterbruk har jag "bara" vanliga termo-byxer / jacka typ modell skidställ, kostade under lusingen + underställ, funkar bra till jobbet.
Det jag har krux med e vantar, för fryser nått grönjävligt om fingrarna.

Har gjort ett litet xtraknäck, så finns en möjlighet att det dyker upp ett par fina röda handguards, som kanske kan bistå där så smått.

Annars såg jag i senaste julablaskan att skoteroverallen e nedsatt från 895:- till 595:-... Passar förövrigt bra när man ska ut o dra junior på 1,5 år i pulka när snön väl dyker upp.

Vinter däck har jag hittat beggat på blocket faktiskt, under 2000:- för fyra dubbad kenda sulor på plåtfälg, desvärre vare fel bult-dia på fram-fälgarna så blir till o byta puppor på befintliga fälgar där.

ni andra?
Titel: Variatorvikter & rem
Skrivet av: Pake skrivet 14 december 2007 kl. 07:22:42
Naturkompaniet och liknande affärer säljer sånna här:
http://www.hestragloves.se/www/live/hestragloves/HGGloveSystem.aspx?TreeID=547
Grymma vantar :)
Titel: Variatorvikter & rem
Skrivet av: ljs-s skrivet 14 december 2007 kl. 18:12:13
Hehe jag har faktiskt ett par hestra tumvantar, helt jädra grymma asså :)
Dom var rätt dyra men man blir ju aldrig blöt i dom, väldigt imponerande.

Jag kör med högt tryck i mina framdäck, 1.5 kg kör jag, det går bra på sommaren. Den blir mycket lättare och svänga med och det är ändå jädra bra grepp i däcken. Sen inbillar jag mig att den rullar lättare oxå.
Jag är helnöjd med däcken, tycker den var tystare, lättare att styra och bättre grepp. Tystare är väl inte direkt nån nödvändighet eftersom atv:n i övrigt inte är så tyst, men det vart skillnad iaf.

Jag behövde dock göra en framvagns justering på min efter jag bytt. Den var mycke känsligare för fel inställning. Min drog lite till höger innan, efteråt drog den rätt rejält åt höger. Men det fixade sig fint efter en justering.

Fattar inte det där med kedjor asså... man har väl gummi oringar för att det ska bli tystare och kanske tåla mer sne belastning. Det är vad jag har hört. Fattar inte vad skillnaden blir om man sätter gummi ringar som ett X istället för O... Skummt....