ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: jimbob skrivet 25 november 2007 kl. 20:52:17
-
Hallå!
Jag är ny användare här på forumet då jag för några dagar sedan köpte en Smc 300 -06. Det finns uppenbarligen ett problem med den vilket jag märkte när jag köpte maskinen men som inte bekymmrade mig nämnvärt. Strömmen verkar nämligen laddas ur väldigt fort ur batteriet när jag kört med naskinen och sedan stänger av den och startar den på nytt. Då går den inte igång! Jag har köpt ett nytt batteri men detta är tydligen inte felet.
Det går att skjuta igång maskinen och då startar den nästan direkt men så fort jag slår av den och vrider igång tändningen så orkar inte startmotorn gå runt, ljuset från lamporna försämras avsevärt o.s.v. Kan det vara laddningsregulatorn som inte leverar ström till batteriet eller kan det vara startrelät tror ni. Startrelät klickar när jag vrider på tändningen och försöker starta så det borde ju inte vara det eller?
Mvh Jimmy
-
är den lika dan om du stänger av o startar direkt igen?
-
Du ska börja med att kolla laddströmmen med en multimeter,
det ska väl ladda en 14.4 volt i ett fulladdat batteri.
Är strömmen under 12 v så är det garanterat fel på laddningen.
-
kolla kontakten till likströmsriktaren.....om den inte har kontakt laddas inte batteriet men den går o skjuta igång....den ser ut som nånting med kylflänsar på.....har haft samma problem själv...kontakten var glapp... 8)
-
kolla kontakten till likströmsriktaren.....om den inte har kontakt laddas inte batteriet men den går o skjuta igång....den ser ut som nånting med kylflänsar på.....har haft samma problem själv...kontakten var glapp... 8)
-
kolla kontakten till likströmsriktaren.....om den inte har kontakt laddas inte batteriet men den går o skjuta igång....den ser ut som nånting med kylflänsar på.....har haft samma problem själv...kontakten var glapp... 8)
-
ooppps kolla tre gånger.. 8O ... :lol:
-
Jag har laddat batteriet fullt och sedan varit ute och åkt med den. När jag sedan stängt av och satt på den igen så går den inte igång. Detta fenomen har blivit värre sedan jag köpte den för några dagar sedan. Ibland har den gått igång och ibland inte fram till idag då den inte gått igång alls, för nu försvinner laddningen väldigt fort vid startförsök trots god batterikapacitet.
Ok, sitter likströmsriktaren till vänster under sadeln ovanför vänster hjulet alltså? Där sitter en grej, ser nästan ut som ett slutsteg :).
-
ingen som tror på regulatorn då eller???
-
Som sagt tidigare, mät batterispänningen när den är igång! Spänningen ska då ligga över 12 volt, gör den inte det är det stor risk att laddregulatorn e kass. Det kan också vara ett enklare fel typ en skavd kabel som ligger mot jord någonstans. Koppla av batterikabeln före du laddar det, när du sen ska sätta tillbaka så ska där inte bli någon gnista mellan batteripol och kabel, blir där gnista så har du något som tjuvdrar ström eller en dålig kabel.
-
Jag har laddat batteriet fullt och sedan varit ute och åkt med den. När jag sedan stängt av och satt på den igen så går den inte igång. Detta fenomen har blivit värre sedan jag köpte den för några dagar sedan. Ibland har den gått igång och ibland inte fram till idag då den inte gått igång alls, för nu försvinner laddningen väldigt fort vid startförsök trots god batterikapacitet.
Ok, sitter likströmsriktaren till vänster under sadeln ovanför vänster hjulet alltså? Där sitter en grej, ser nästan ut som ett slutsteg :).
.precis..den strulade på min smc....glapp i kontakten...kan ju vara laddregulatorn oxå.....men mät spänningen som sagt var....
8) 8)
-
Kolla även startmotorn.
-
en kompis köpte en smc för något år sedan o den verkade skum, vi kollade och upptäckte att dom glömt sätta dit ett laddningsrelä har du kollat??
-
en kompis köpte en smc för något år sedan o den verkade skum, vi kollade och upptäckte att dom glömt sätta dit ett laddningsrelä har du kollat??
Jag antar att laddningsrelät = laddningsregulatorn i det här fallet och japp, den har jag nu plockat bort och kikat på. Ska mäta laddningen till batteriet imorgon. Jag fann inget glapp eller så i kontakten. Men det kan vara själva enheten alltså regulatorn som är paj. 320 kr går den lös på. Generalagenten för SMC gissade på den iaf samt en återförsäljare till SMC. Får se imorgon. Jag hittar inga lösa kablar eller så som jag isf skulle kunna misstänka.
-
idag har jag mätt spänningen på batteriet med motorn igång, lite varv på den och den mätte cirka 14,5 volt vilket ska vara naturligt så inte verkar det vara fel på laddningen inte. Antar att det då är batteriet iaf. Köpte ett nytt batteri för några dagar sedan som sagt, kanske är fel på det = biltema. Det startade inte maskinen iaf trots att det var laddat men det gjorde det gamla idag trots att det också har strulat med det några gånger :? Har laddat bägge batterierna nu, och ska mäta båda batterierna imorgon utan att de sitter i maskinen så satt säga så får jag se.
-
Koppla loss jorden från batteriet o amperemät i serie mellan jordkabel o batteri när hojen är avstängd. Har du ingen klocka eller dylikt på den så ska du inte få ngt värde alls. Får du ett värde , så drar den således tjuvström ngnstans när hojen är avstängd....
-
Halloj gott folk!
Det verkar som om problemet är löst. Jag testade båda batterierna idag efter att ha laddat upp dem. Jag började med det nya från biltema vilket hade en konstant spänning på cirka 12,8 volt med maskinen avstängd. Men trots detta så startade inte hojen. Allt typ slocknade när jag tryckte på startknappen, FELTEMAS BATTERI.
Jag fortsatte att mäta det gamla batteriet som visade sig ha en svajande spänning och DÄR tror jag att problemet fanns, alltså ärg. Slipade polytorna och satte dit det i maskinen och den startade suveränt flera gånger om. Suck, som jag hållt på och ett så enkelt fel. Men kul nu :lol:
-
Hur många ah är batteriet på då? Är det för litet så pallar det inte
med att leverera vid för hög belastning.
Citat från biltema:"Långsam självurladdningstakt samt god förmåga att återhämta sig efter djup urladdning gör gel-batteriet idealiskt för säsongs- eller sporadisk användning."
Det låter mer som ett fritidsbatteri om det är detta batteri du köpt,
blybatterier som tål djup urladdning brukar inte vara lämpliga som
startbatteri.
-
Nej, jag köpte deras SMF Mc batteri med 9A. Reklamerade idag och fick ett nytt :)