ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Lillhajen skrivet 22 november 2007 kl. 20:43:45
-
Saxat från SR-Örebro
"Problemen med olovlig terrängkörning i Örebro län växer. Det handlar om att fyrhjulingar blivit allt vanligare för nöjeskörning. Det enligt länsstyrelsen som polisanmält körskador i värdefulla våtmarker i Lokadalen.
Olaglig terrängkörning ökar
Även delar av Bergslagsleden och Silverleden har fått omfattande skador efter olovlig terrängkörning.
Terrängkörning på barmark med motordrivna fordon är med vissa undantag förbjuden i hela Sverige."
Länk till inslag på radion:
http://www.sr.se/orebro/nyheter/artikel.asp?artikel=1731987
Kommer väl kanske inte som en överraskning att länsstyrelsen tar i med hårdhandskarna i dessa miljötider. Tydligen har man upptäckt detta i samband med att man skulle instifta nya naturskyddsområden.
Som jag fattade det är det länstyrelsen som gjort anmälan och inte markägare.
//L
-
alla naturskydds områden är åt helvete så förstör dom innan dom blir skyddade så dom inte är värda att skydda!!!!
naturvänen har talat :lol:
-
alla naturskydds områden är åt helvete så förstör dom innan dom blir skyddade så dom inte är värda att skydda!!!!
naturvänen har talat :lol:
De är precis det man försökt med, funkade inte låter det som....
//L
-
Gissa vem???
-
bra exempel på hur man sakta men säkert kommer att gräva sin egen grav, det kommer att bli tuffare och tuffare krav och alltmindre glada miner när man tuffar runt på sin fyrhjulig i takt med att allmänheten och inte minst myndigheterna får upp ögonen för den här sortens aktiviteter.. inte smart, inte bra, inte särkilt långsiktigt.
-
Håller med föregående, Tänk efter före.
-
Tjenna!
Trist, men tyvärr oundvikligt i dagens läge när vi 4hjulingsåkare blir fler och fler!
När det inte finns några områden som vi 4hjulingsåkare får bedriva våran hobby på så letar man sig till ju områden där man tycker att det borde störa folk och natur minnst. Ibland lyckas man och ibland inte. Om just detta aktuella område har jag ingen aning då jag befinner mig i södraste sverige. Problemet är ju med stror sannorlikhet samma i hela landet.
Vi alla har väl samma problem. Vart ska vi köra med våra underbara maskiner?
Läste om en idé som en privat person kläckte att legalisera terrängkörning i alla kraftledningsgator. Detta skulle underlätta för alla terräng fordons förare men även för kraftbolagen då det skulle bli mindre röjningsarbete för dom. Nu är det ju så trist här i landet att även fall kraftbolagen skulle tillåta det så tillåter inte allemansrätten att man gör så. Kanske man kan få dessa kraftledningsgator till motorområden? Kan man få ett helt gammalt militärområde till motorområde borde det ju gå............
Jag personligen tror att man skulle kunna hitta lösningar på detta omman började jobba på det. Jag tror att myndigheterna tillslut måste börja lyssna på oss med dessa intressen. Men det hjälper inte att jag som enskild person skriver ett brev till någon. Vi måste vara fler och starkare för att lyckas tex rikstäckande föreningar har större inflytande än privatpersoner.
Som ni kanske förstår är jag intresserad i detta ämne och skulle gärna dra det vidare. Har dock väldigt svårt att dra i det solo. Om ni har idéer och kanske tom lust att engagera er är jag gärna med. ATVcenter med sina idag 3155 medlemmar kan säkert bidra med en liten del i den stora kakan.
Ha nu en kanon helg alla 4hjulings vänner!
-
Skönt och se att det är fler som känner att det börjar brinna i knutarna om vi inte skall bli utestängde helt från terrängkörning.
Skulle vara kul med en kartläggning på vad som finns idag och var, för offroadare.
Vi kanske skall börja samla in pengar till en fond och börja köpa upp intressant mark som kan bli körområden.
//L
-
Det finns en massa ställen som vi får köra på. Cross banor. Tror att det är lättast att lyckas om ni försöker att komma med andra motor aktiviteter än att försöka få tillstånd att köra på "nya" ställen. Finns en del 4wd bil ställen runt om i landet. Prata med dem. Men jag tror att väldigt få här skulle åka några mil till ett plats som var 200 x 200 meter för att sedan åka där ett par timmar. För min del så är det lite utfoskar biten som är kul. åka på platser man inte åkt på tidigare. Förslaget om lednings körning låter kanon men jag tror inte att det blir något av det för de flesta är nog som mig. Har helt enkelt tid att slåss för detta. Men det finns även olika sätt att ta sig fram på i skogen. Antigen så letar man sig efter de "jävligaste" platserna för att spruta jord och lera eller så försöker man ta sig fram så "smidigt" som möjligt. Det är ganska stor skillnad på hur spåren ser ut efter dessa två typerna av körning.
Eller så är det bara att köpa sig bandsatser och vänta på snön. Eftersom det är tillåtet (iaf i vissa delar av landet) att åka på snön (om man inte förstör marken under).
Själv har jag nu valt att köra minimalt i skog och natur. Och när jag gör det så försöker jag att inte lämna några spår. Fösöker att hitta tillfällen då det nästan är lagligt att åka. Typ markägaren vill ha hjälp att dra ut lite ved, Älg jakter, Bygga torn för jakt, åka på mark som ändå skall "förstöras" tex byggplatser.
-
Du har rätt Stene. Vi får åka på Crossbanor och andra ställen också. Men det är inte tätt mellan ställena. Å hur kul är det att åka crossbana med en ATV på 800cc som är konstruerad för att ta sig fram i terrängen? Ingen kritik till dig eller det du säger, jag bara bygger på diskutionen.
Jag håller med dig om utforskar delen, det är det som är det roliga, likaså att ta sig fram smidigt, håller med till 100%. Drömmen är ju dessa underbara områden i staterna. Man blir ju sugen att flytta tilbaka dit bara för åkningen.
Som du också säger, det skiljer enormt mycket på spåren beroende på hur man kör. Alla gillar vi olika metoder.
Ärligt tror jag inte det finns någon som skulle åka till en fotbollsplans stor yta för att köra runt på heller, det var inte ett sådant område jag syftade på.
Tror också att man ska ta hjälp av bil klubbarna, dom har också ett intresse i fler och större områden. Desto fler vi är desto starkare är vi. Och detta är nog det smidigaste sättet att finna sig lagliga relativt stora områden att köra på.
Igen Stene, jag gör som dig, letar upp halvlagliga sätt att köra på, ved, grus, mm. Till min fördel är att vi äger två skogsområden med ca 5km imellan och då måste man ju även transportera sig därimellan. Man behöver ju inte ha hydralvagnen med sig varje gång bara för att man ska inspektera skogen.
Vad är det man säger:
Rädda skogen ät en bäver!!!!
-
Du behöver inte ha bandsats för att köra i terrängen när det ligger godtyckligt med snö Stene.
Du kanske inte orkar ta tag i det Stene, men bland oss c:a 3000 användare av forumet finns det kanske några som känner sig manade att undersöka frågan. Frågan måste upp tills något händer.
Problemet är att om du möter fel person på väg till ditt tornbygge eller dylikt så blir resultatet detsamma som i exemplet som startade tråden.
Sen är måhända "straffsatsen" eller vad det kallas på terränglagen kanske inte den hårdaste, men är nog bara en tidsfråga innan detta ändras om anmälningarna på fyrhjulingsåkandet ökar.
Ett litet tillägg angående Trailområdena i USA, där ligger decibel-poliser i buskarna med bötesblocket i bakfickan. Så problemet ligger inte bara i de spår som eventuellt uppstår. Sådana trailområden existerar inte mig veterligen i Sverige alls utan de terrängområden för bilar som finns ligger på några kilometer eller dylikt.
//L
-
Tror vi båda tänker likadant... Vi borde dra till staterna... :lol:
Nä att någon med en ATV skulle ta sig till en crossbana är föga troligt. lika troligt som att folk skulle hålla sig inom ett område där åkning var tillåten... spelar nog ingen roll om det ör en fotbollsplan eller en slinga i skogen. Det handlar ju om att utforska. Att åka på samma plats är ju inte samma sak. Efter 10:a varvet så är det liksom ingen utmaning längre. :wink:
Men jag hoppas att någon har ork och terrier mentaliteten att driva lednings åknings förslaget. För det vore kul. Dessvärre tror jag inte chanserna att lyckas är så stora. Men köp lite "lys"-kläder, släng på några el-bolags dekaler och kör i lednings gatorna iaf. Då är det nog ingen som bryr sig. Och om någon stoppar er är det bara att säga att ni utför en "okulär inspektion av luftledningar". Sedan kan ni fråga om de haft några ström-avbrott på sista tiden. Och att ni vill se till att allt är ok inför vintern. för man vill ju inte ha en strömlös julafton.. Tänk en jul utan kalle... Den som genomskådar denna bluff är värd att ge er en utskällning :-)
-
Det var det kungligaste förslag jag läst. Nu till polaren och låna hans kläder, han har ju tom rätt text på dom.
Har bott i Californien en tid och har vänner där som kör ATV. Underbara områden. Min plan är att åka dit och låna en av deras hjulingar en helg. Känns dock som en dyr lösning i längden.
Rätt. varv nr 10 e skit tråkigt!
-
"Du behöver inte ha bandsats för att köra i terrängen när det ligger godtyckligt med snö Stene."
- Sant. Men det är inte lätt att med däck ta sig fram i lössnö utan att skada marken under med däck. Jag har dock bara 2wd. Kanske det blir mindre skador med 4wd.
Du kanske inte orkar ta tag i det Stene, men bland oss c:a 3000 användare av forumet finns det kanske några som känner sig manade att undersöka frågan. Frågan måste upp tills något händer.
-Jag kan inte annat än hålla med. Och jag hoppas att någon orkar. men detta ämne har varit uppe tidigare och hittils så har jag inte sett att någon orkat detta (nu räknar jag inte med de som jobbat och slagits för att få köra på crossbanor. All heder åt er som tagit tag i er situation). Kanske du kan bli den drivande kraften på detta forum för fri åkning i skog och natur?
Problemet är att om du möter fel person på väg till ditt tornbygge eller dylikt så blir resultatet detsamma som i exemplet som startade tråden.
Sen är måhända "straffsatsen" eller vad det kallas på terränglagen kanske inte den hårdaste, men är nog bara en tidsfråga innan detta ändras om anmälningarna på fyrhjulingsåkandet ökar.
- Det är sant. men som jag skrev "nästan är lagligt ". Men att hämta en älg är lagligt. Samt att jag försöker att inte förstöra. Jag letar mig inte till vatten hål bara föra att förvandla dem till gytjebad. Utan försöker istället att undvika detta och istället ta mig så smidgt fram som möjligt. Detta skapar betydligt mindre spår. De tornen vi byggt i år går det inte att se att en fyrhjuling användes vid bygget. Men jag kör olagligt... Därför kan jag heller inte kritisera andra som kör på andra sätt. det jag gör är lika olagligt även om jag lämnar mindre/färre spår.
Ett litet tillägg angående Trailområdena i USA, där ligger decibel-poliser i buskarna med bötesblocket i bakfickan. Så problemet ligger inte bara i de spår som eventuellt uppstår. Sådana trailområden existerar inte mig veterligen i Sverige alls utan de terrängområden för bilar som finns ligger på några kilometer eller dylikt.
-Tror inte att någon haft problem med att montera en riktig dämpare om det var allt som krävdes för att få köra.
-
Det handlar ju om att kunna ta konsekvenserna av det man gör och det tror jag vi är medvetna om båda två Stene.
Men ingen part kan vara nöjd så länge som det "nästan" är lagligt tycker jag.
Disskutionen forsätter...
//L
-
Monterar gärna en dämpare extra vilken dag som helst!
-
Lägger mig i lite här också
Allt handlar om respekt.
Vad är det som retar mest? Jag tror det är farten och ljudet.
Så sänker man farten när man träffar på någon ute i skogen. (och inte direkt gasar på direkt efter man mött någon, kan man oftast få en hälsning tillbaka nästa dag).
Sedan detta med ljudet om alla tänker så tyst som möjligt tror jag vi retar minst (hur ofta tänker man inte moppej*vel som kommer utan ljuddämpare och försöker toppa den 0-30 men inget händer förutom att den låter högt)
Så om man visar respekt så tänker man på ljudnivån och hastigheten
Och ni alla som vill ut och testa ta er fram. Kom till norrland och kör när det är vinter (även mindre folk att reta). Här har vi ju vuxit upp med skotrar kors och tvärs som låter och kör fort, och har en mer förståelse för det med terrängfordon.
Det man kan tänka på är också att man försöker hålla sig till stigar och vägar när man är ute och kör i förbjudet område så retar det minst folk.
MVH/Henke
-
Håller med att ljudet är en enorm irritationsfaktor för många, lika så farten.
Desto smidagare man hanterar det desto mindre uppmärksamhet får man!
-
Är atv´n mc-registrerad så är inte ens "hämta älgen" lagligt.
-
Det handlar ju om att kunna ta konsekvenserna av det man gör och det tror jag vi är medvetna om båda två Stene.
Men ingen part kan vara nöjd så länge som det "nästan" är lagligt tycker jag.
Disskutionen forsätter...
//L
Tror att vi som sagt båda två är medvetna om vad som gäller. Och vad vi tycker borde gälla :lol:
Och det är klart att det finns skalor i helvetet. men ingen är väl som sagt nöjd med att hamna där :wink:
Är atv´n mc-registrerad så är inte ens "hämta älgen" lagligt.
Jag har försökt att tolka det som står på VV-hemsida:
Sammandrag av bestämmelser för terrängkörning.
Mycket förenklat är all körning på barmark i terräng med motordrivna fordon förbjuden utom vid vad som kan kallas nyttotrafik i exempelvis jordbruk och skogsbruk.
Det finns några allmänna undantag från förbudet mot terrängkörning på barmark.
Det är tillåtet att köra om man:
utför viss yrkesutövning, exempelvis läkare och veterinärer.
hämtar fälld björn, älg, hjort eller vildsvin
arbetar inom vilthägn i direkt samband med uppfödning av djur
utför skötsel- och anläggningsarbete inom park-, idrotts- eller frilufsområden.
Det står bara motordrivna fordon. och inget hur de skall/bör vara registerade. Så som jag tolkar det så får du åka ut med vilket motordrivet fordon som helst om ovanstående uppfylls.
-
TerrängkörningsförordningSFS-nummer 1978:594
Departement/myndighet Miljödepartementet
Utfärdad 1978-06-15
Ändring införd t.o.m. SFS 2007:95
Omtryck SFS 1997:713
Övrigt Bilagorna 1-15 inte med
Källa Regeringskansliets rättsdatabaser
Senast hämtad 2007-11-21 23:44 Etiketter[?]: Ändra
Körning på barmark1§ När ärenden eller åtgärder inte kan utföras på något annat lämpligt sätt får trots 1 § första stycket 1 terrängkörningslagen (1975:1313) motordrivna fordon användas
1. av statliga eller kommunala tjänstemän i tjänsteärende,
2. av läkare, distriktssköterskor, barnmorskor eller veterinärer i yrkesutövning och
3. av fjällräddningen samt vid räddningstjänst av statliga brandkårer eller kommunal organisation för räddningstjänst.
Fordonen får användas av alla dem som utför
1. projektering, byggande, underhåll och skötsel av kraft-, gas-, vatten- eller avloppsledningar samt radio- eller teleanläggningar,
2. projektering, byggande, underhåll och skötsel av vägar,
3. transport av sjuka personer till läkare eller sjukvårdsanstalt eller i andra jämförliga trängande fall,
4. underhåll av renskötselanläggning och för arbete med renskötsel vid bevakning av renar och vid drivning och samling av renar inför omedelbart förestående märkning, slakt eller flyttning samt för renskötarnas försörjning med livsmedel och andra dagligvaror i direkt samband med renskötseln,
5. hämtning av fälld björn, älg, hjort eller vildsvin till lämpligast belägna bilväg samt vid arbete inom vilthägn i direkt samband med uppfödning av djurart för vilket hägnet är avsett och
6. skötsel- och anläggningsarbete inom park-, idrotts- eller friluftsområden.
Fordonen får därutöver användas
1. på enskilda utfartsleder eller andra sådana enskilda färdleder i terrängen som är avsedda för motorfordonstrafik och
2. inom tomter, järnvägs- eller fabriksområden eller andra arbetsplatser, särskilt anordnade tävlings- eller övningsområden eller andra liknande områden. Förordning (2003:792).
Ändrad 1989-07-01: Lag (1989:320)
Ändrad 1993-04-01: Lag (1993:37)
Ändrad 2003-04-01: Lag (2003:792)
-
Och frågan är om inte bygge av torn gå in under "nyttotrafik i exempelvis jordbruk och skogsbruk". Eftersom jag jagar på ett skogsbolags mark. Och vi (jägarna) hjälper dem att minska betes skador på deras trän så är det ju en form av skogsbruk... lite av en grå zon. Sedan så kan man väl säga de få spår jag lämnar eftermig i skogen under bygge av torn inte går att gämföra med hur det ser ut när deras skogs maskiner varit där. Då kan vi prata om spår. Tidigare har det varit lätt att gå där. Nu är det näst intill omöjligt. Hjulspår som på sina ställer är metern djupa, Kvistar och bråte över allt. berg som trasats sönder... Ni skulle se.. Ser fördjälvligt ut. Inte äns alla 4-hjulingar i sverige skulle tillsammans kunna ställa till det som de gjort. Vore bättre om det bytte ut sina STORA skogsmaskiner till fyrhjulingar. Tänk om det vore lika som med jakten. Där man kunde arrendera en bit mark för att köra ut trän med 4-hjuling. Men 4-hjulings åkarna är väl inte lika dumma som jägarna. Jägarna gör ett jobb åt skogsbolagen och dessutom betalar jägarna för det. tänk att jobba extra på helgerna med att köra ut trän och få betala för det... Fan som jägare är man dum i huvudet :lol:
-
Ett tips på att få köra på lagligt sätt i skogen e att höra med Enduroklubbar runt omkring,
Vi brukar köra på dom banorna, men det e ju inte alla klubbar som vi e välkomna på, men några stycken.
Brukar inte kosta så mycket heller typ 50-100 kronor per gång.
Sen kan det ju bli lite tråkigt att följa ett spår hela tiden, men så är det och det får man väl respektera om vi nu får köra hos dom.
-
Ett tips på att få köra på lagligt sätt i skogen e att höra med Enduroklubbar runt omkring,
Vi brukar köra på dom banorna, men det e ju inte alla klubbar som vi e välkomna på, men några stycken.
Brukar inte kosta så mycket heller typ 50-100 kronor per gång.
Sen kan det ju bli lite tråkigt att följa ett spår hela tiden, men så är det och det får man väl respektera om vi nu får köra hos dom.
Det var som fan. Jag var och pratade med de som har ett enduro spår längs motorvägen på väg in mot stockholm. De vägrade... Jag försökte med att vi 4-hjulingar kunde hjälpa till med andra saker eftersom vi har möjlighet att frakta saker som inte en vanlig hoj klarar. Men det gick inte.. Några andra lagliga enduro spår känner jag inte till i stockholms regionen. Det vimlar av olagliga spår med det känns som det kvittar. Skall man ändå vara olaglig så kan man ju vara det där man tycker att det passar och inte bara följa ett annat olagligt spår.
-
Det finns körområden i Sverige, många av dom är anslutna till Svenska Bilsportförbundet(sbf.se) i och med det så får inte ATVer köra på dom områdena. Vi håller nu på och formulerar en regeländringsmotion så att även ATVer är godkända på dessa områden i samband med terrängtouring. Det området som jag brukar besöka är ansluten till både SBF och Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet(svemo.se) gissa vilken soppa det blir :? .
Djupa geggiga lerspår hjälper skogssallamandern att föröka sig, and thats a fact. Men det är ju folket som tycker att det ser skräpigt ut när löven släpper på hösten som förmodligen har ett finger med i gnället.
Förslaget med att få köra på kraftledningsgator är så bra. Man borde godkänna sådan körning men samtidigt ställa krav på ljuddämpning.
-
Det var som fan. Jag var och pratade med de som har ett enduro spår längs motorvägen på väg in mot stockholm. De vägrade... Jag försökte med att vi 4-hjulingar kunde hjälpa till med andra saker eftersom vi har möjlighet att frakta saker som inte en vanlig hoj klarar. Men det gick inte.. Några andra lagliga enduro spår känner jag inte till i stockholms regionen. Det vimlar av olagliga spår med det känns som det kvittar. Skall man ändå vara olaglig så kan man ju vara det där man tycker att det passar och inte bara följa ett annat olagligt spår.
Den "terrängleden" är nedlaggd sen början av -90 talet :cry: . Den gick ända från Ulriksdal till kungsängen från början.
-
Oj det borde finnas många lagliga endurospår runt Stockholm.
Kolla med crossbanerna dom brukar ha endurosektioner,
Runt Göteborg har vi säkert 15st lagliga endurospår på ett avstånd av 0-10 mil, men som sagt vi e inte välkomna överallt. Idags läget har vi 5 stycken, men vi jobbar på att få köra på dom andra.
Men jag tror att jobbar man lite på klubbarna så kommer dom ge med sej.
Dom behöver nya medlemmar, sen så förstör vi ju nästan ingenting jämfört med endurohojarna, Ett vanligt svar var att vi kör för långsamt, men efter att vi kört så har det inte vart nått problem, kommer det en raket så e det ju klart att man släpper förbi dom,
Det e ju som med allt det gäller ju att vissa varandra respekt och hjälpas åt.
-
Jag antar att du (grizzly700) har en mc-regad hjuling, då får du inte köra på endurobana som reglerna ser ut idag. Endurobanan är till för tävlingsregistrerade motorcyklar (enduroreg, dessa får enbart framföras, på allmänn väg kortast möjliga väg till tävlingsbana) och du måste ha endurolicens (svemo.se).
-
http://www.haningemotorklubb.se/ hade endurosektion och Botkyrka oxå,
-
Jag antar att du (grizzly700) har en mc-regad hjuling, då får du inte köra på endurobana som reglerna ser ut idag. Endurobanan är till för tävlingsregistrerade motorcyklar (enduroreg, dessa får enbart framföras, på allmänn väg kortast möjliga väg till tävlingsbana) och du måste ha endurolicens (svemo.se).
Ja jag har Mc reggad, Tror du har fel men vet inte , isåfall skulle ju inte en vägreggad enduro hoj heller få köra där,
Jag har själv kört enduro med enduro reggat för, men då fanns ju inte vägreggade hojar nästan att få tag på,
Nu mer kör ju nästan alla med väggreggat i endurospåren, så jag skulle tro att det e okej, men vet ej.
-
Peppe:
Vill du ha arbetskraft eller annan hjälp med detta kan jag tänka mig att hjälpa till.
Visst vore kraftledningarna guld...men det är väl för bra för att bli sant.
-
Enduroregad mc får framföras kortast möjliga väg till och från tävlingsbana. Enduroreg innebär bla att man får dispenser så att man ska slippa blinkers och få ha crossdäck mm, dessutom klassat som tävlingsfordon. Gatregad endurohoj tror jag inte det finns.
-
Har kollat med min klubb nu det e inga problem att köra med MC regade hojar på endurospår , Dom flesta endurohojar är MCregade numera, så enduro reggat används nästan enbart av eliten och dom som tävlar mycket, Det du slipper på enduro reggat är typ att ha blinkers, tuta och backspeglar, och sen får den bara köras till och från täv/träning kortaste vägen hem som du skrev. sen e dom mycket biligare att försäkra,
Men man får köra Mc reggat fordon på endurospår.Klipp från våran hemsida.
Endast förare med körkort för MC samt registrerad, besiktigad och försäkrad motorcykel får köra på slingan. Inga motocrosscyklar!
-
Du hade rätt jag hade fel, man får köra Hayabusa på endurospår om man vill, bara den är besiktigad och godkänd, precis som du sa. Då kan jag samtidigt meddela att alla mc-registrerade hjulingar som är besiktigade, försäkrade och skattade är varmt välkomna för endurokörning på Botkyrka MK hälsar sektionsledaren.
-
Ja, som Grizzly700 säger ,så har vi fått klar tecken ,från flera offroad och enduroklubbar. men har inte provat att köra där ännu. Vi från götet ska prova dessa nya ställen när det passar.
Här kan vi köra
http://www.offroadersbohuslan.se/index.html
blir säkkert flera ställen
-
Du hade rätt jag hade fel, man får köra Hayabusa på endurospår om man vill, bara den är besiktigad och godkänd, precis som du sa. Då kan jag samtidigt meddela att alla mc-registrerade hjulingar som är besiktigade, försäkrade och skattade är varmt välkomna för endurokörning på Botkyrka MK hälsar sektionsledaren.
Härligt att dom på Botkyrka MK var villiga att låta oss köra ,
Skulle va skoj att se någon på en Hayabusa i skogen oxå hahaha :P :P .
Hoppas nu alla kan kolla med sina enduroklubbar och hänvisa till dom klubbar där vi får köra,
-
Du hade rätt jag hade fel, man får köra Hayabusa på endurospår om man vill, bara den är besiktigad och godkänd, precis som du sa. Då kan jag samtidigt meddela att alla mc-registrerade hjulingar som är besiktigade, försäkrade och skattade är varmt välkomna för endurokörning på Botkyrka MK hälsar sektionsledaren.
Jäkligt bra jobbat Peppe.... vi får boka en dag å köra där.... dra ihop ett ordenligt gäng så dom ser att det finns intresse.... kanske lura dit nån tidning som kan göra ett reportage???
Vi ses i skogen... (igen) :lol: :lol: :lol:
-
Det var som fan. Jag var och pratade med de som har ett enduro spår längs motorvägen på väg in mot stockholm. De vägrade... Jag försökte med att vi 4-hjulingar kunde hjälpa till med andra saker eftersom vi har möjlighet att frakta saker som inte en vanlig hoj klarar. Men det gick inte.. Några andra lagliga enduro spår känner jag inte till i stockholms regionen. Det vimlar av olagliga spår med det känns som det kvittar. Skall man ändå vara olaglig så kan man ju vara det där man tycker att det passar och inte bara följa ett annat olagligt spår.
Den "terrängleden" är nedlaggd sen början av -90 talet :cry: . Den gick ända från Ulriksdal till kungsängen från början.
Kan inte stämma.. jag tog hoj kort i slutet av 90 talet. Köpte mig efter några år en Yamma 600 XT. Då tog jag kontakt med FMCK som "äger" spåret för att höra vad som gällde. Då var det bara att bli medlem och gå en enduro kurs så skulle man få åka där. Men strax efter sköt jag motorn på hojen och slutade tänka på det där endurospåret. När jag senare köpte mig 4-hjulingen så tänkte jag att det var dax igen att ta upp detta och få åka i spåret. Skickade en massa mails till de i ledningen för FMCK i sverige för att förklara att vi som 4-hjulings åkare skulle kunna bidra till deras organistation eftersom vi på ett helt annat sätt kan frakta saker i skogen. Men de vägra att släppa in mig (oss) med 4-hjulingar.. eller kanske vi pratat om olika spår? Det jag pratar om kallas även kista-spåret.
-
Kul att diskusionen kommit igång :)
Några sanningar:
Inte ens markägare är undantagen TKL, skriftlig dispens skall finnas i så fall.
Terrängreggad eller MC reggad spelar ingen roll, båda ligger under definitionen- Motordrivet fordon.......
Lämnar öppet för regler kring skoterled, dessa känner jag inte till.
//L
-
Det var som fan. Jag var och pratade med de som har ett enduro spår längs motorvägen på väg in mot stockholm. De vägrade... Jag försökte med att vi 4-hjulingar kunde hjälpa till med andra saker eftersom vi har möjlighet att frakta saker som inte en vanlig hoj klarar. Men det gick inte.. Några andra lagliga enduro spår känner jag inte till i stockholms regionen. Det vimlar av olagliga spår med det känns som det kvittar. Skall man ändå vara olaglig så kan man ju vara det där man tycker att det passar och inte bara följa ett annat olagligt spår.
Den "terrängleden" är nedlaggd sen början av -90 talet :cry: . Den gick ända från Ulriksdal till kungsängen från början.
Kan inte stämma.. jag tog hoj kort i slutet av 90 talet. Köpte mig efter några år en Yamma 600 XT. Då tog jag kontakt med FMCK som "äger" spåret för att höra vad som gällde. Då var det bara att bli medlem och gå en enduro kurs så skulle man få åka där. Men strax efter sköt jag motorn på hojen och slutade tänka på det där endurospåret. När jag senare köpte mig 4-hjulingen så tänkte jag att det var dax igen att ta upp detta och få åka i spåret. Skickade en massa mails till de i ledningen för FMCK i sverige för att förklara att vi som 4-hjulings åkare skulle kunna bidra till deras organistation eftersom vi på ett helt annat sätt kan frakta saker i skogen. Men de vägra att släppa in mig (oss) med 4-hjulingar.. eller kanske vi pratat om olika spår? Det jag pratar om kallas även kista-spåret.
Terrängleden var inritad på kartor förr i tiden, vilket innebar att man ej fick bygga hus o dyl på den, då den hade en allmännyttig funktion, idag finns inte leden kvar på några kartor(kolla en så enkel karttjänst som eniro.se , inte en endaste prickad linje utefter E4an). I Stockholm råder allmänt terrängskoterförbud så varför ska man ha några terrängleder här, tänkte nog beslutsfattarna. Kanske dags att göra nåt åt detta.
Jag har kollat upp "kraftledningsspåren". Det är en riktig potatis å bita i, det är 3 instanser som måste övertygas. 1. Kraftledningsägaren (Vattenfall). 2. Den aktuella kommunen. 3. Markägaren. Enligt utsago ska vattenfall enbart vara possitiva till körning på "gatorna" då slipper ju dom kapa så mycket sly dessutom blir det ju fina stigar att ta sig fram på. Men sen ska man övertyga kommun och markägare, och hur det går vet nog ingen innan man försökt.
-
Peppe, måste inte länstyrelsen eller nått sånt vara inblandat också? Räcker det med bara komunen där?
Helt klart en bra början men det är LÅÅÅÅNG väg kvar.
-
Peppe, måste inte länstyrelsen eller nått sånt vara inblandat också? Räcker det med bara komunen där?
Helt klart en bra början men det är LÅÅÅÅNG väg kvar.
Så är det säkert då det på alla avsteg från TKL skall finnas en skriftlig dispens.
Drömmen vore ju om man kunde få ledningsgator godkända för en klubb eller förening, som motprestation såg till att den hölls öppen. Detta skulle ske kommunvis och så småningom kanske man kunde knyta samman en rikstäckende "Trail". Man får nog börja med intressanta sträckningar hemmavid och vidtala markägaren först. Sedan gå kommun och länstryrelse till mötes.
//L
-
Fordonen får användas av alla dem som utför
1. projektering, byggande, underhåll och skötsel av kraft-, gas-, vatten- eller avloppsledningar samt radio- eller teleanläggningar,
Det är skönt med företags-leg från ett elbolag :) det är bara köra i närheten av kraftledningar och ha en karta på området med sig, så kommer man undan med det mesta. Självklart kör man så försiktigt man kan för att inte riva upp marken och förstöra.
Annars brukar ingen gnälla om man kör där skördare och skotare precis har gått fram och fällt skog/gallrat. Det brukakr vara gyllene tilfällen att gegga ner sig :)
Se bara till att dom inte hunnit markbereda och återplantera!